RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Główna odpowiedzialność za zapobieganie konfliktom na kontynencie afrykańskim, zarządzanie nimi i ich rozwiązywanie spoczywa przede wszystkim na samych Afrykańczykach.
(2) Prawo międzynarodowe określa ramy działań podejmowanych w związku z zapobieganiem konfliktom w Afryce, zarządzaniem nimi i ich rozwiązywaniem.
(3) Na mocy Karty Narodów Zjednoczonych główna odpowiedzialność za utrzymanie międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa spoczywa na Radzie Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych.
(4) Podczas opracowywania decyzji Rady Bezpieczeństwa NZ, stosowanie art. 19 Traktatu o Unii Europejskiej w pełni zapewnia obronę stanowiska i interesów Unii Europejskiej.
(5) Dnia 26 stycznia 2004 r., Rada przyjęła wspólne stanowisko 2004/85/WPZiB dotyczące zapobiegania konfliktom w Afryce, zarządzania nimi i ich rozwiązywania(1).
(6) Dnia 22 listopada 2004 r. Rada zatwierdziła plan działania na rzecz wspierania w ramach EPBiO pokoju i bezpieczeństwa w Afryce oraz konkluzje w sprawie pokoju i bezpieczeństwa w Afryce, a dnia 13 grudnia 2004 Rada zatwierdziła wytyczne wprowadzenia tego planu działania. W tym kontekście Rada położyła nacisk na komplementarny charakter działań w ramach WPZiB (wraz z wsparciem udzielanym w ramach EPBiO), Instrumentu na rzecz Pokoju w Afryce, instrumentów Wspólnoty oraz działań dwustronnych podejmowanych przez Państwa Członkowskie.
(7) Promowanie pokoju, bezpieczeństwa i stabilności na kontynencie jest jednym z celów Unii Afrykańskiej (UA), a pokojowe rozwiązywanie konfliktów między Państwami Członkowskimi jest jedną z zasad zapisanych w Akcie ustanawiającym UA. Przedmiotem dialogu z Organizacją Jedności Afrykańskiej (OJA) i jej następcą, UA, jest zapobieganie konfliktom, zarządzanie nimi i ich rozwiązywanie, co zostało także włączone do deklaracji i planu działania z Kairu. UA i afrykańskie organizacje subregionalne są głównymi podmiotami, które zapobiegają konfliktom w Afryce, zarządzają nimi i je rozwiązują.
(8) Skuteczne zapobieganie konfliktom wymaga strategii umożliwiających stworzenie warunków dla stabilnego i bardziej przewidywalnego środowiska międzynarodowego oraz wszechstronnej i zrównoważonej pomocy i programów pomocy na rzecz rozwoju w celu zmniejszenia napięć wywołujących konflikty zbrojne; należy również uwzględnić znaczenie czynników gospodarczych dla konfliktów w Afryce oraz potencjał środków dyplomatycznych i gospodarczych w zapobieganiu konfliktom zbrojnym i ich rozwiązywaniu.
(9) Istnieje powiązanie między zapobieganiem konfliktom a demokracją, prawami człowieka, zasadą państwa prawnego i dobrymi rządami, gdzie współpraca na rzecz rozwoju odgrywa strategiczną rolę w zwiększaniu zdolności pokojowego rozwiązywania konfliktów.
(10) Wszystkie polityki dotyczące pokoju i bezpieczeństwa muszą odnosić się do związków między HIV/AIDS a konfliktami. W każdym stadium konfliktu, od zapobiegania do odbudowy, brak stabilności przyczynia się do wzmożonego szerzenia się pandemii. Samo zjawisko szerzenia się HIV/AIDS pociąga za sobą poważne krótko i długoterminowe skutki socjoekonomiczne i polityczne.
(11) Wspólnota Europejska i jej Państwa Członkowskie przystąpiły do Umowy o partnerstwie z Państwami AKP w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r.
(12) 30 listopada 2000 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie udziału kobiet w pokojowym rozwiązywaniu konfliktów; natomiast 21 marca 2002 r. Wspólne Zgromadzenie Parlamentarne AKP-UE przyjęło rezolucję w sprawie równouprawnienia płci.
(13) Dnia 8 grudnia 2003 r. Rada przyjęła wytyczne w sprawie dzieci i konfliktów zbrojnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 12 kwietnia 2005 r.
|
W imieniu Rady |
|
J.-C. JUNCKER |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 21 z 28.1.2004, str. 25.
(2) Dz.U. L 191 z 19.7.2002, str. 1.
(3) Dz.U. L 150 z 18.6.2003, str. 67.