Decyzja 2005/303/WE dotycząca niewłączenia kwasu krezolowego, dichlorofenu, imazametabenzu, kasugamycinu i polyoxinu do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje

DECYZJA KOMISJI
z dnia 31 marca 2005 r.
dotycząca niewłączenia kwasu krezolowego, dichlorofenu, imazametabenzu, kasugamycinu i polyoxinu do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 975)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/303/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 kwietnia 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), w szczególności jego art. 8 ust. 2 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG stanowi, że Państwo Członkowskie może w okresie 12 lat od notyfikacji niniejszej decyzji zezwolić na wprowadzenie do obrotu środków ochrony roślin zawierających substancje czynne niewymienione w załączniku I do niniejszej dyrektywy, a znajdujące się w obrocie dwa lata po dacie notyfikacji przy równoczesnym stopniowym badaniu tych substancji w ramach programu pracy.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 451/2000(2) oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1490/2002(3) określają szczegółowe zasady wykonania drugiej i trzeciej fazy programu pracy wspomnianego w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG. W odniesieniu do substancji czynnych, w przypadku których strona notyfikująca nie podporządkuje się obowiązkom wynikającym z tych rozporządzeń nie przeprowadza się żadnych badań kompletności lub oceny dokumentacji. W przypadku kwasu krezolowego, dichlorofenu, imazametabenzu, kasugamycinu i polyoxinu nie przedłożono pełnej dokumentacji, bądź strona notyfikująca oświadczyła, że nie przedłoży żadnej dokumentacji w wyznaczonym terminie. W wyniku tego wyżej wspomniane substancje czynne nie powinny być włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG i Państwa Członkowskie powinny cofnąć wszelkie zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające te substancje.

(3) W przypadku substancji czynnych, co do których obowiązuje jedynie krótki okres powiadomienia dotyczącego wycofania środków ochrony roślin zawierających tego rodzaju substancje, uzasadnione jest wyznaczenie terminu na zbycie, składowanie, wprowadzenie do obrotu i zużycie istniejących zapasów przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy celem umożliwienia zużycia istniejących zapasów w ciągu nie więcej niż jednego dodatkowego sezonu wegetacyjnego. W przypadkach gdy ustanowiono dłuższy okres powiadomienia, może on zostać skrócony tak, aby wygasał pod koniec określonego sezonu wegetacyjnego.

(4) W przypadku kwasu dichlorofenu, imazametabenzu, kasugamycinu i polyoxinu przedstawiono informacje, które następnie przeanalizowała Komisja oraz eksperci z Państw Członkowskich. Wynikła z nich potrzeba dalszego stosowania określonych substancji. W takich przypadkach należy ustanowić środki przejściowe celem umożliwienia stworzenia substancji zastępczych.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Kwas krezolowy, dichlorofen, imazametabenz, kasugamycin i polyoxin nie zostają włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie mają obowiązek zadbać o to, aby:

1) zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające kwas krezolowy, dichlorofen, imazametabenz, kasugamycin i polyoxin pozostały cofnięte do dnia 30 września 2005 r.;

2) począwszy od dnia 15 kwietnia 2005 r. żadne zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające kwas krezolowy, dichlorofen, imazametabenz, kasugamycin i polyoxin nie zostały udzielone ani odnowione na mocy odstępstwa przewidzianego w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG;

3) w drodze odstępstwa od ust. 1 Państwa Członkowskie wymienione w kolumnie B załącznika mogą utrzymać zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające substancje wymienione w kolumnie A do zastosowań wymienionych w kolumnie C tego załącznika najpóźniej do dnia 30 czerwca 2007 r. celem umożliwienia stworzenia substancji zastępczej dla danej substancji;

Państwa Członkowskie korzystające z derogacji określonej w pierwszym ustępie zapewnią spełnienie poniższych warunków:

a) dalsze użytkowanie dopuszcza się wyłącznie o ile nie ma ono szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi lub zwierząt oraz nie wywołuje żadnego niedopuszczalnego wpływu na środowisko naturalne;

b) tego rodzaju środki ochrony roślin pozostające w obrocie po dniu 30 września 2005 r. mają zmienione oznakowanie celem dostosowania do ograniczonych warunków stosowania;

c) wprowadzono wszelki stosowne środki zmniejszenia skutków ryzyka celem ograniczenia wszelkiego możliwego ryzyka;

d) trwają zaawansowane prace nad opracowaniem substancji zastępczych;

4) zainteresowane Państwo Członkowskie poinformuje Komisję odnośnie do środków powziętych dla wykonania ust. 3, w szczególności odnośnie do działań powziętych zgodnie z lit. a)-d), najpóźniej do dnia 31 marca 2005 r.

Artykuł  3 1

Okresy karencji przyznane przez Państwa Członkowskie zgodnie z art. 4 ust. 6 dyrektywy 91/414/EWG są możliwie najkrótsze.

W przypadkach gdy zezwolenia cofa się zgodnie z art. 2 ust. 1 najpóźniej do dnia 30 września 2005 r., okres karencji wygasa najpóźniej dnia 30 września 2006 r.

W przypadkach gdy zezwolenia cofa się zgodnie z art. 2 ust. 3 najpóźniej do dnia 30 czerwca 2007 r., okres karencji wygasa najpóźniej dnia 31 grudnia 2007 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 31 marca 2005 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2004/58/WE (Dz.U. L 120 z 24.4.2004, str. 26).

(2) Dz.U. L 55 z 29.2.2000, str. 25. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1044/2003 (Dz.U. L 151 z 19.6.2003, str. 32).

(3) Dz.U. L 224 z 21.8.2002, str. 23. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1744/2004 (Dz.U. L 311 z 8.10.2004, str. 23).

ZAŁĄCZNIK 2

WYKAZ ZEZWOLEŃ, O KTÓRYCH MOWA W ART. 2 UST. 2

Kolumna A Kolumna B Kolumna C
Substancja czynna: Państwo Członkowskie Zastosowanie
Dichlorofen Francja Kontrola mchu na murawach boiskowych oraz na powierzchniach twardych, leczenie drzew owocowych w okresie zimowym
Irlandia Kontrola mchu na murawach boiskowych oraz golfowych
Zjednoczone Królestwo Przylaszczki i mchy na roślinach ozdobnych Kontrola grzybów i innych patogenów roślinnych szklarniowych uprawach szklarniowych oraz w szkółkach.
Kontrola mchu na utrzymywanych murawach boiskowych oraz na powierzchniach twardych
Imazametabenz Francja Zboża, niewielkie uprawy do produkcji materiału siewnego
Grecja Zboża
Hiszpania Zboża
Kasugamycin Grecja Ochrona tytoniu, pomidorów, ogórków, owoców cytrusowych, fasoli i roślin ozdobnych przed chorobami bakteryjnymi
Węgry Owoce jabłkowate (jabłko, gruszka, pigwa), słodki pieprz, papryka chili, pomidor, ogórek
Hiszpania Ochrona krzaków pomidorowych i ogórkowych, drzew jabłoni i gruszy, cyprysów (również przed zagrzybieniem), truskawek oraz fasoli przed chorobami bakteryjnymi
Polyoxin Grecja Ochrona truskawek przed zagrzybieniem
Hiszpania Ochrona pomidorów, dyni i ogórków, krzewów i roślin ozdobnych, krzewów bawełny i malin przed chorobami bakteryjnymi
1 Z dniem 1 stycznia 2007 r. od stosowania art. 3 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 2024/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.79). Odstępstwo wygasa z dniem 31 grudnia 2007 r.
2 Załącznik zmieniony przez art. 6 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1335/2005 z dnia 12 sierpnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.211.6) zmieniającego nin. decyzję z dniem 20 sierpnia 2005 r.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.97.38

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/303/WE dotycząca niewłączenia kwasu krezolowego, dichlorofenu, imazametabenzu, kasugamycinu i polyoxinu do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje
Data aktu: 31/03/2005
Data ogłoszenia: 15/04/2005