Rozporządzenie 388/2005 zatwierdzające specyfikacje modułu ad hoc na 2006 r. dotyczącego przejścia na emeryturę, przewidzianego rozporządzeniem (WE) nr 577/98, oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 246/2003

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 388/2005
z dnia 8 marca 2005 r.
zatwierdzające specyfikacje modułu ad hoc na 2006 r. dotyczącego przejścia na emeryturę, przewidzianego rozporządzeniem (WE) nr 577/98, oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 246/2003

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 246/2003 z dnia 10 lutego 2003 r. zatwierdzające program modułów ad hoc obejmujących lata 2004-2006 w badaniu reprezentacyjnym siły roboczej wprowadzonym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 577/98(2) zawiera moduł ad hoc w sprawie przejścia na emeryturę.

(2) Istnieje potrzeba zgromadzenia wszechstronnego i porównywalnego zestawu danych dotyczących przejścia na emeryturę w celu monitorowania postępu w osiąganiu wspólnych celów określonych we wspólnotowej strategii zatrudnienia i otwartej metodzie koordynacji w obszarze emerytur, która została ogłoszona na posiedzeniu Rady Europejskiej w Laeken w grudniu 2001 r. Oba procesy określają wspieranie aktywnego starzenia się i wydłużanie okresu życia zawodowego jako priorytety działań, w szczególności poprzez wytyczną 5 zawartą w wytycznych dotyczących zatrudnienia na 2003 r. zatytułowaną "Zwiększenie podaży siły roboczej i wspieranie aktywnego starzenia się", przyjętych przez Radę w dniu 22 lipca 2003 r.(3), oraz poprzez cel 5 procesu reformy emerytur, przedstawionego we wspólnym sprawozdaniu w sprawie celów i metod roboczych w obszarze emerytur zatwierdzonego na posiedzeniu Rady Europejskiej w Laeken w dniach 14 i 15 grudnia 2001 r. oraz we wspólnym sprawozdaniu Komisji i Rady w sprawie odpowiednich i trwałych systemów emerytalnych, które zostało przyjęte na posiedzeniu Rady Europejskiej w Brukseli w dniach 20 i 21 marca 2003 r.

(3) Zgodnie z decyzją nr 1145/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie wspólnotowych środków zachęcających w dziedzinie zatrudnienia(4) działania Wspólnoty dotyczące analiz, badań i współpracy między Państwami Członkowskimi w dziedzinie zatrudnienia i rynku pracy prowadzone są w okresie od dnia 1 stycznia 2002 r. do dnia 31 grudnia 2006 r. i jednym z celów tych działań jest rozwój, realizacja i ocena europejskiej strategii zatrudnienia z uwypukleniem długofalowej perspektywy.

(4) Istnieje również potrzeba aktualizacji specyfikacji próby określonej w sekcji 3 Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 246/2003 w celu maksymalizacji analitycznego potencjału próby dla modułu ad hoc.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Szczegółowy zestaw informacji, które należy zebrać w 2006 r. w module ad hoc w sprawie przejścia na emeryturę, określa Załącznik.

Artykuł  2

W sekcji 3 Załącznika do rozporządzenia (WE) nr 246/2003 punkt "Próba" otrzymuje brzmienie:

"Próba: Docelowa grupa wiekowa użyta jako próba do niniejszego modułu składa się z osób w wieku 50-69 lat. Kompletny zestaw zmiennych do badania siły roboczej należy zgromadzić w odniesieniu do podpróby dla modułu ad hoc. W przypadku, w którym jednostką próby jest osoba, nie wymaga się żadnych dodatkowych danych o pozostałych członkach rodziny.".

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 marca 2005 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 77 z 14.3.1998, str. 3. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) 2257/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 336 z 23.12.2003, str. 6).

(2) Dz.U. L 34 z 11.2.2003, str. 3.

(3) Dz.U. L 197 z 5.8.2003, str. 13.

(4) Dz.U. L 170 z 29.6.2002, str. 1. Decyzja zmieniona decyzją nr 786/2004/WE (Dz.U. L 138 z 30.4.2004, str. 7).

ZAŁĄCZNIK

BADANIE SIŁY ROBOCZEJ

Specyfikacje modułu ad hoc na 2006 r. dotyczącego przejścia na emeryturę

1. Zainteresowane Państwa Członkowskie i regiony: wszystkie..

2. Zmienne są kodowane następująco:

Numerowanie zmiennych występujących w badaniu siły roboczej w kolumnie "Filtr" (C11/14, C24 i C67/70) odnosi się do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1575/2000.

Kolumna Kod Opis Filtr
240 Osoba zmniejszyła liczbę godzin pracy w perspektywie przejścia na pełną emeryturę Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14)
1 Tak, osoba objęta jest systemem stopniowego przechodzenia na emeryturę/częściową emeryturę > 49) lub (C24 = 1, 2))
2 Tak, ale osoba nie jest objęta systemem stopniowego przechodzenia na emeryturę/częściową emeryturę
3 Nie, ale planuje przejście na emeryturę w ciągu najbliższych 5 lat
4 Nie, i nie planuje przejścia na emeryturę w ciągu najbliższych 5 lat/nie przeszła na emeryturę
5 Nie, i nie zna jeszcze swoich planów na najbliższe 5 lat lub plany te nie odnoszą się do niniejszego badania
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze).
Puste Brak odpowiedzi
241/242 Planowany wiek zaprzestania wszelkiej pracy wykonywanej w zamian za wynagrodzenie lub inne korzyści Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) > 49) lub (C24 = 1, 2))
50-93 Dwucyfrowy numer
94 Brak konkretnych planów dotyczących wieku przejścia na emeryturę, ale nastąpi to przed ukończeniem 60 roku życia
95 Brak konkretnych planów dotyczących wieku przejścia na emeryturę, ale nastąpi to między 60 a 64 rokiem życia
96 Brak konkretnych planów dotyczących wieku przejścia na emeryturę, ale nastąpi to w 65 roku życia lub później, lub też dana osoba planuje pracować tak długo, jak będzie to możliwe
97 Brak konkretnych planów dotyczących wieku przejścia na emeryturę i dana osoba w ogóle nie wie, kiedy to nastąpi
98 Osoba już zaprzestała wszelkiej pracy wykonywanej w zamian za wynagrodzenie lub inne korzyści
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
243 Zasadniczy status pracy bezpośrednio po porzuceniu ostatniego zatrudnienia lub działalności na własny rachunek Każda osoba w wieku 50-69 oraz (C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) > 49)
1 Bezrobotni
2 Pozostający na emeryturze lub wcześniejszej emeryturze
3 Osoby przewlekle chore lub niepełnosprawne
4 Inne
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
244 Główny powód przejścia na emeryturę lub wcześniejszą emeryturę C243 = 2
1 Utrata pracy
2 Osiągnięcie wymaganego wieku emerytalnego
3 Własne zdrowie lub niezdolność do pracy
4 Obowiązek opieki
5 Problemy związane z pracą
6 Korzystne warunki finansowe przejścia na emeryturę
7 Inne niż określone w poprzednich kodach powody zaprzestania pracy
8 Inne
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
245 Bardziej elastyczna organizacja czasu pracy przyczyniłaby się do przedłużenia okresu pracy zawodowej osoby/przyczyniłaby się do przedłużenia okresu pracy zawodowej osoby Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) > 49) lub (C24 = 1, 2))
1 Tak
2 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
246 Więcej możliwości podnoszenia kwalifikacji przyczyniłoby się do przedłużenia okresu pracy zawodowej osoby/przyczyniłoby się do przedłużenia okresu pracy zawodowej osoby Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) > 49) lub (C24 = 1, 2))
1 Tak
2 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
247 Lepsze bezpieczeństwo i/lub ochrona zdrowia w miejscu pracy przyczyniłyby się/przyczyniłyby się do przedłużenia okresu pracy zawodowej osób Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) > 49) lub (C24 = 1, 2))
1 Tak
2 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
248/249 Wiek, w którym dana osoba zaczęła pobierać emeryturę indywidualną Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3,
Dwucyfrowy numer 5 i (C67/70 - C11/14) >
97 Nie pobiera indywidualnej emerytury, chociaż jest do tego uprawniona 49) lub (C24 = 1, 2))
98 jest/jeszcze nie jest uprawniona do pobierania emerytury indywidualnej
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
250 Osoba pobiera emeryturę indywidualną lub świadczenia indywidualne inne niż emerytura i zasiłek dla bezrobotnych, takie jak np. renta inwalidzka, renta zdrowotna lub zasiłek z tytułu wcześniejszego przejścia na emeryturę Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz (C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) > 49)
1 Tak, renta inwalidzka lub renta zdrowotna
2 Tak, zasiłek z tytułu wcześniejszego przejścia na emeryturę
3 Tak, inne świadczenie indywidualne gdzie indziej niesklasyfikowane
4 Tak, połączenie kodów 1, 2 lub 3
5 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
251 Główny bodziec finansowy do pozostania w pracy Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz C24 = 1, 2
1 Zwiększenie uprawnień emerytalnych i C248/249 < 98
2 Zapewnienie wystarczających dochodów gospodarstwu domowemu
3 Brak bodźca finansowego
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
252/253 Liczba przepracowanych lat w zamian za wynagrodzenie lub inne korzyści Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) >
Dwucyfrowy numer 49) lub (C24 = 1, 2))
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
254/259 Współczynnik ważenia dla modułu badania siły roboczej 2006 (nieobowiązkowe) Każda osoba w wieku 50-69 lat oraz ((C24 = 3, 5 i (C67/70 - C11/14) >
0000-9999 Kolumny 254-257 zawierają liczby całkowite 49) lub (C24 = 1, 2))
00-99 Kolumny 258-259 zawierają liczby dziesiętne

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.62.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 388/2005 zatwierdzające specyfikacje modułu ad hoc na 2006 r. dotyczącego przejścia na emeryturę, przewidzianego rozporządzeniem (WE) nr 577/98, oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 246/2003
Data aktu: 08/03/2005
Data ogłoszenia: 09/03/2005
Data wejścia w życie: 16/03/2005