(2004/486/WE)(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat dotyczący przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej do Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 2 ust. 3,
uwzględniając Akt dotyczący warunków przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej, zwany dalej "Aktem Przystąpienia z 2003 r.", w szczególności jego art. 55,
uwzględniając wnioski Cypru, Malty i Polski,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 5 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2002/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 2003 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE)(1) Państwa Członkowskie zapewniają, że najpóźniej do dnia 31 grudnia 2006 r. osiągnięty zostanie średni wskaźnik zbiórki selektywnej zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z prywatnych gospodarstw domowych rzędu przynajmniej czterech kilogramów na mieszkańca rocznie.
(2) Artykuł 7 ust. 2 dyrektywy 2002/96/WE ustanawia pewne minimalne cele dla odzysku zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz dla ponownego użycia i recyklingu ich części składowych, materiałów i substancji. Państwa Członkowskie mają zapewnić, że do dnia 31 grudnia 2006 r. producenci spełnią te cele.
(3) Zgodnie z art. 17 ust. 1 dyrektywy 2002/96/WE Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania tej dyrektywy do dnia 13 sierpnia 2004 r. Jednakże art. 17 ust. 4 lit. a) dyrektywy 2002/96/WE przewiduje, że Grecja i Irlandia, które z uwagi na ogólny niedostatek infrastruktury recyklingu, uwarunkowania geograficzne, takie jak duża liczba małych wysp oraz występowanie obszarów wiejskich i górskich, małą gęstość zaludnienia oraz niski poziom użycia sprzętu elektrycznego i elektronicznego, nie są w stanie osiągnąć ani celu zbiórki wymienionego w art. 5 ust. 5 akapit pierwszy dyrektywy 2002/96/WE ani celów odzysku wymienionych w art. 7 ust. 2 tej dyrektywy oraz, które, na mocy art. 5 ust. 2 akapit trzeci dyrektywy Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów(2), mogą składać wniosek o przedłużenie nieprzekraczalnego terminu podanego w tym artykule, mogą przedłużyć terminy określone w art. 5 ust. 5 i art. 7 ust. 2 dyrektywy 2002/96/WE do 24 miesięcy.
(4) Na podstawie art. 55 Aktu Przystąpienia z 2003 r. Cypr, Malta i Polska wnioskowały o tymczasowe odstępstwo od terminów ustanowionych w art. 5 ust. 5 akapit pierwszy i art. 7 ust. 2 dyrektywy 2002/96/WE. Malta jako powody wymieniła niedostatek infrastruktury recyklingu, małą ilość zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, ograniczenia spowodowane tym, że jest krajem małym i odizolowanym o małym rynku lokalnym i dużą gęstością zaludnienia, z problemem zagospodarowania terenu, oraz fakt, że jest importerem netto sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Polska i Cypr jako powody wymieniły niedostatek infrastruktury recyklingu i małą gęstość zaludnienia. Polska powołała się również na wysoki odsetek obszarów wiejskich.
(5) Powody te uzasadniają przedłużenie wspomnianych wyżej terminów o 24 miesiące dla Cypru, Malty i Polski,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 kwietnia 2004 r.
|
W imieniu Rady |
|
J. WALSH |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 37 z 13.2.2003, str. 24. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2003/108/WE (Dz.U. L 345 z 31.12.2003, str. 106).
(2) Dz.U. L 182 z 16.7.1999, str. 1. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).