Decyzja 2003/219/WE dotycząca niewłączenia acefatu do załącznika I do decyzji Rady 91/414/EWG i cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 marca 2003 r.
dotycząca niewłączenia acefatu do załącznika I do decyzji Rady 91/414/EWG i cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną

(notyfikowana jako dokument numer C(2003) 868)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2003/219/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 marca 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/5/WE(2), w szczególności jej art. 8 ust. 2 akapit czwarty,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3600/92 z 11 grudnia 1992 r. ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2266/2000(4), w szczególności jego art. 7 ust. 3A lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG przewiduje przeprowadzenie przez Komisję programu pracy w celu zbadania substancji czynnych używanych w środkach ochrony roślin, które były już obecne na rynku w dniu 25 lipca 1993 r. Szczegółowe zasady przeprowadzenia tego programu zostały ustanowione w rozporządzeniu (EWG) nr 3600/92.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 933/94 z 27 kwietnia 1994 r. określające substancje czynne wchodzące w skład środków ochrony roślin i wyznaczające Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawców przy wykonywaniu rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3600/92(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2230/95(6), określiło substancje czynne, które powinny być ocenione w ramach rozporządzenia (EWG) nr 3600/92, wyznaczyło Państwo Członkowskie do pełnienia roli sprawozdawcy w odniesieniu do oceny każdej z substancji i zidentyfikowało producentów każdej z substancji, którzy przedstawili powiadomienie we właściwym czasie.

(3) Acefat jest jedną z 89 substancji czynnych wyszczególnionych w rozporządzeniu (WE) nr 933/94.

(4) Zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 3600/92 Włochy, będąc wyznaczonym Państwem Członkowskim sprawozdawcą, dnia 30 września 1996 r. przedłożyły Komisji sprawozdanie z oceny informacji przedstawionej przez powiadamiających zgodnie z art. 6 ust. 1 tego rozporządzenia.

(5) Przy przyjmowaniu sprawozdania Państwa Członkowskiego sprawozdawcy Komisja podjęła konsultacje z ekspertami oraz z głównym powiadamiającym (Tomen France SA), tak jak to zostało przewidziane w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3600/92.

(6) Ocena sprawozdania przygotowanego przez Włochy została poddana przeglądowi przez Państwa Członkowskie i Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt. Okazało się, że przedłożone informacje nie były wystarczające do stwierdzenia, czy w proponowanych warunkach wykorzystania środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną spełniłyby w ogólności wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 91/414/EWG. Zatem decyzja Komisji 2001/134/WE z dnia 14 lutego 2001 r. dotycząca decyzji w sprawie ewentualnego włączenia niektórych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG(7) zezwoliła powiadamiającemu na skompletowanie jego dokumentacji najpóźniej do dnia 31 marca 2001 r. dla ograniczonego zakresu reprezentatywnych zastosowań. Po otrzymaniu dodatkowych informacji przegląd został sfinalizowany dnia 18 października 2002 r. w formie sprawozdania z przeglądu Komisji w odniesieniu do acefatu, zgodnie z art. 7 ust. 6 rozporządzenia (EWG) nr 3600/92.

(7) Oceny dokonane na podstawie przedłożonych informacji nie wykazały, że można się spodziewać, iż według proponowanych warunków wykorzystania środki ochrony roślin zawierające acefat spełniają na ogół wymagania ustanowione w art. 5 ust. 1, lit. a) i b) dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa dla konsumentów potencjalnie wystawionych na działanie acefatu i w odniesieniu do jego ewentualnego wpływu na organizmy niedocelowe.

(8) Acefat nie powinien zatem zostać włączony do załącznika I do Dyrektywy 91/414/EWG.

(9) Należy podjąć środki w celu zapewnienia, że istniejące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające acefat zostaną wycofane w przepisanym czasie, że nie będą one odnawiane i że nie zostaną udzielone żadne nowe zezwolenia na takie produkty.

(10) Jakikolwiek dodatkowy okres na zbycie, składowanie, wprowadzanie do obrotu i zużycie istniejących zapasów środków ochrony roślin zawierających acefat udzielony przez Państwa Członkowskie zgodnie z art. 4 ust. 6 dyrektywy 91/414/EWG powinien zostać ograniczony do okresu nie dłuższego niż 12 miesięcy w celu umożliwienia stosowania istniejących zapasów nie dłużej niż przez następny okres wegetacyjny.

(11) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla jakiegokolwiek działania, które Komisja może przedsięwziąć na późniejszym etapie w przypadku tej substancji czynnej w ramach dyrektywy Rady 79/117/EWG z dnia 21 grudnia 1978 r. zakazującej wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin zawierających niektóre substancje czynne(8), ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ

Artykuł  1

Acefat nie jest włączony do jako substancja czynna do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie zapewniają, że:

a) zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające acefat zostaną wycofane w przeciągu sześciu miesięcy od daty przyjęcia niniejszej decyzji,

b) począwszy od daty przyjęcia niniejszej Decyzji nie zostaną udzielone ani przedłużone żadne zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające acefat w ramach odstępstwa przewidzianego w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG.

Artykuł  3

Jakikolwiek dodatkowy okres udzielony przez Państwa Członkowskie zgodnie z przepisami art. 4 ust. 6 dyrektywy 91/414/EWG powinien być tak krótki, jak to możliwe, i nie dłuższy niż 18 miesięcy od daty przyjęcia niniejszej Decyzji.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 marca 2003 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 8 z 14.1.2003, str. 7.

(3) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 10.

(4) Dz.U. L 259 z 13.10.2000, str. 27.

(5) Dz.U. 107 z 28.4.1994, str. 8.

(6) Dz.U. L 225 z 22.9.1995, str. 1.

(7) Dz.U. L 49 z 20.2.2001, str. 13.

(8) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 36.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024