Decyzja 2003/219/WE dotycząca niewłączenia acefatu do załącznika I do decyzji Rady 91/414/EWG i cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 marca 2003 r.
dotycząca niewłączenia acefatu do załącznika I do decyzji Rady 91/414/EWG i cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną

(notyfikowana jako dokument numer C(2003) 868)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2003/219/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 marca 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/5/WE(2), w szczególności jej art. 8 ust. 2 akapit czwarty,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3600/92 z 11 grudnia 1992 r. ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2266/2000(4), w szczególności jego art. 7 ust. 3A lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG przewiduje przeprowadzenie przez Komisję programu pracy w celu zbadania substancji czynnych używanych w środkach ochrony roślin, które były już obecne na rynku w dniu 25 lipca 1993 r. Szczegółowe zasady przeprowadzenia tego programu zostały ustanowione w rozporządzeniu (EWG) nr 3600/92.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 933/94 z 27 kwietnia 1994 r. określające substancje czynne wchodzące w skład środków ochrony roślin i wyznaczające Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawców przy wykonywaniu rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3600/92(5), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2230/95(6), określiło substancje czynne, które powinny być ocenione w ramach rozporządzenia (EWG) nr 3600/92, wyznaczyło Państwo Członkowskie do pełnienia roli sprawozdawcy w odniesieniu do oceny każdej z substancji i zidentyfikowało producentów każdej z substancji, którzy przedstawili powiadomienie we właściwym czasie.

(3) Acefat jest jedną z 89 substancji czynnych wyszczególnionych w rozporządzeniu (WE) nr 933/94.

(4) Zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 3600/92 Włochy, będąc wyznaczonym Państwem Członkowskim sprawozdawcą, dnia 30 września 1996 r. przedłożyły Komisji sprawozdanie z oceny informacji przedstawionej przez powiadamiających zgodnie z art. 6 ust. 1 tego rozporządzenia.

(5) Przy przyjmowaniu sprawozdania Państwa Członkowskiego sprawozdawcy Komisja podjęła konsultacje z ekspertami oraz z głównym powiadamiającym (Tomen France SA), tak jak to zostało przewidziane w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3600/92.

(6) Ocena sprawozdania przygotowanego przez Włochy została poddana przeglądowi przez Państwa Członkowskie i Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt. Okazało się, że przedłożone informacje nie były wystarczające do stwierdzenia, czy w proponowanych warunkach wykorzystania środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną spełniłyby w ogólności wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 91/414/EWG. Zatem decyzja Komisji 2001/134/WE z dnia 14 lutego 2001 r. dotycząca decyzji w sprawie ewentualnego włączenia niektórych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG(7) zezwoliła powiadamiającemu na skompletowanie jego dokumentacji najpóźniej do dnia 31 marca 2001 r. dla ograniczonego zakresu reprezentatywnych zastosowań. Po otrzymaniu dodatkowych informacji przegląd został sfinalizowany dnia 18 października 2002 r. w formie sprawozdania z przeglądu Komisji w odniesieniu do acefatu, zgodnie z art. 7 ust. 6 rozporządzenia (EWG) nr 3600/92.

(7) Oceny dokonane na podstawie przedłożonych informacji nie wykazały, że można się spodziewać, iż według proponowanych warunków wykorzystania środki ochrony roślin zawierające acefat spełniają na ogół wymagania ustanowione w art. 5 ust. 1, lit. a) i b) dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa dla konsumentów potencjalnie wystawionych na działanie acefatu i w odniesieniu do jego ewentualnego wpływu na organizmy niedocelowe.

(8) Acefat nie powinien zatem zostać włączony do załącznika I do Dyrektywy 91/414/EWG.

(9) Należy podjąć środki w celu zapewnienia, że istniejące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające acefat zostaną wycofane w przepisanym czasie, że nie będą one odnawiane i że nie zostaną udzielone żadne nowe zezwolenia na takie produkty.

(10) Jakikolwiek dodatkowy okres na zbycie, składowanie, wprowadzanie do obrotu i zużycie istniejących zapasów środków ochrony roślin zawierających acefat udzielony przez Państwa Członkowskie zgodnie z art. 4 ust. 6 dyrektywy 91/414/EWG powinien zostać ograniczony do okresu nie dłuższego niż 12 miesięcy w celu umożliwienia stosowania istniejących zapasów nie dłużej niż przez następny okres wegetacyjny.

(11) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla jakiegokolwiek działania, które Komisja może przedsięwziąć na późniejszym etapie w przypadku tej substancji czynnej w ramach dyrektywy Rady 79/117/EWG z dnia 21 grudnia 1978 r. zakazującej wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin zawierających niektóre substancje czynne(8), ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ

Artykuł  1

Acefat nie jest włączony do jako substancja czynna do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie zapewniają, że:

a) zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające acefat zostaną wycofane w przeciągu sześciu miesięcy od daty przyjęcia niniejszej decyzji,

b) począwszy od daty przyjęcia niniejszej Decyzji nie zostaną udzielone ani przedłużone żadne zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające acefat w ramach odstępstwa przewidzianego w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG.

Artykuł  3

Jakikolwiek dodatkowy okres udzielony przez Państwa Członkowskie zgodnie z przepisami art. 4 ust. 6 dyrektywy 91/414/EWG powinien być tak krótki, jak to możliwe, i nie dłuższy niż 18 miesięcy od daty przyjęcia niniejszej Decyzji.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 marca 2003 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 8 z 14.1.2003, str. 7.

(3) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 10.

(4) Dz.U. L 259 z 13.10.2000, str. 27.

(5) Dz.U. 107 z 28.4.1994, str. 8.

(6) Dz.U. L 225 z 22.9.1995, str. 1.

(7) Dz.U. L 49 z 20.2.2001, str. 13.

(8) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 36.

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.82.40

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/219/WE dotycząca niewłączenia acefatu do załącznika I do decyzji Rady 91/414/EWG i cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną
Data aktu: 25/03/2003
Data ogłoszenia: 29/03/2003