Rozporządzenie 1943/2003 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów, którym udzielono wstępnie uznania

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1943/2003
z dnia 3 listopada 2003 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów, którym udzielono wstępnie uznania

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), zmienione ostatnio rozporządzeniem Komisji (WE) nr 47/2003(2), w szczególności jego art. 48,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W świetle doświadczenia zdobytego w ciągu ostatnich lat konieczna jest zmiana rozporządzenia Komisji (WE) nr 20/98 z dnia 7 stycznia 1998 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów, którym udzielono wstępnie uznania(3), zmienionego ostatnio rozporządzeniem Komisji (WE) nr 983/2000(4); w imię jasności i racjonalności rozporządzenie to należy zastąpić nowym rozporządzeniem.

(2) W konsekwencji należy uchylić rozporządzenie (WE) nr 20/98.

(3) Artykuł 14 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 stanowi, że nowe grupy producentów mogą skorzystać z okresu przejściowego nie dłuższego niż pięć lat, w którym muszą spełnić warunki uznania określone w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 2200/96; rozporządzenie Komisji (WE) nr 1432/2003(5) określa warunki udzielenia wstępnego uznania grupom producentów.

(4) W celu zachęcenia do tworzenia grup producentów art. 14 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przewiduje także, że w ciągu pięciu lat od wstępnego uznania, Państwa Członkowskie mogą przyznawać wstępnie uznanym grupom producentów dwa rodzaje pomocy, z których jeden ma na celu pokrycie kosztów utworzenia i czynności administracyjnych, a drugi pokrycie części inwestycji, wymaganych do uzyskania uznania i jako takie wymienionych w planach uznania.

(5) W celu ułatwienia prawidłowego stosowania systemu pomocy na pokrycie kosztów utworzenia i czynności administracyjnych pomoc powinna być przyznawana według stawki zryczałtowanej; pomoc według stawki zryczałtowanej powinna podlegać pułapowi w celu dostosowania jej do ograniczeń budżetowych; ponadto w celu uwzględnienia różnych potrzeb finansowych różnej wielkości grup producentów, pułap ten należy dostosować do rynkowej produkcji grup producentów.

(6) W celu zagwarantowania równego traktowania organizacji producentów, o których mowa w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, i grup producentów, o których mowa w art. 14 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, pomoc, o której mowa w art. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 z 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(6), zmienionego ostatnio rozporządzeniem Komisji (WE) nr 453/2002(7), oraz w art. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 2202/96 z 28 października 1996 r. wprowadzające wspólnotowy system pomocy dla producentów niektórych owoców cytrusowych(8), zmienionego ostatnio rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2699/2000(9), powinna być dodawana do odpowiedniej wartość produkcji wprowadzonej do obrotu zgodnie z art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1433/2003 z 11 sierpnia 2003 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do funduszy operacyjnych, programów operacyjnych i pomocy finansowej(10).

(7) Klęski żywiołowe mogą powodować bardzo duży spadek produkcji wprowadzonej do obrotu w danym roku; aby uniknąć w takich przypadkach znacznego zmniejszenia pomocy wspólnotowej dla danej wstępnie uznanej grupy producentów, które mogłoby zagrozić jej funkcjonowaniu, należy ograniczyć spadek produkcji wprowadzonej do obrotu uwzględnianej dla celów obliczania kwoty pomocy; ograniczenie to powinno być określone w odniesieniu do średnich dochodów i średniej ceny uzyskanej przez wstępnie uznaną grupę producentów lub przez jej członków podczas trzech lat poprzedzających rok klęski żywiołowej i ustalona na poziomie uwzględniającym normalne wahania produkcji związane z warunkami klimatycznymi.

(8) W celu zapewnienia odpowiedniego stosowania pomocy przewidzianej niniejszym rozporządzeniem Państwo Członkowskie powinno sprawdzać, czy przyznanie pomocy jest należycie uzasadnione, z uwzględnieniem ewentualnego uprzedniego przyznania pomocy rozruchowej dla grupy producentów oraz ewentualnego przemieszczania się producentów między grupami i/lub organizacjami producentów; Państwa Członkowskie muszą również dopilnować, aby nie dochodziło do podwójnego finansowania wspólnotowego lub krajowego środków, na które przysługuje finansowanie wspólnotowe na mocy niniejszego rozporządzenia.

(9) W przypadku połączenia, pomoc może być nadal przyznawana grupom producentów powstałym w wyniku połączenia, w celu uwzględnienia potrzeb finansowych nowych grup i zapewnienia prawidłowego stosowania systemu pomocy.

(10) Pomoc przewidziana w niniejszym rozporządzeniu powinna być wstrzymana z chwilą uznania organizacji producentów przez Państwo Członkowskie; jednakże w celu uwzględnienia wieloletniego charakteru finansowania inwestycji, inwestycje, na które przysługuje pomoc inwestycyjna na mocy niniejszego rozporządzenia mogą być przeniesione do programów operacyjnych określonych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.

(11) Artykuł 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przewiduje szczególny system dla Portugalii; należy ustanowić przepisy w celu zapewnienia zgodności z tym szczególnym systemem; przepisy ustalające wartość produkcji wprowadzonej do obrotu powinny w przypadku klęski żywiołowej stosować się także do Portugalii.

(12) Biorąc pod uwagę wysoki stopień odpowiedzialności i inicjatywy udzielony grupom producentów, konieczne jest ustanowienie ścisłych procedur kontrolnych oraz sankcji odstraszających na wypadek naruszenia przepisów; w imię uproszczenia i racjonalności sankcje powinny mieć zastosowanie zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1433/2003.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres stosowania

Niniejsze rozporządzenie ustanawia zasady w zakresie przyznawania pomocy określonej w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 grupom producentów, którym udzielono wstępnie uznania.

Artykuł  2

Definicje

1.
Dla celów niniejszego rozporządzenia "produkcja wprowadzona do obrotu" oznacza produkcję członków grupy producentów w kategorii, na którą wydane zostało uznanie wstępne:

i) wniesioną do danej grupy producentów i rzeczywiście sprzedaną za jej pośrednictwem w postaci produktów świeżych lub przetworzonych,

ii) sprzedaną zgodnie z warunkami art. 11 ust. 1 lit. c) pkt 3) drugi akapit, drugi i trzeci tiret rozporządzenia (WE) nr 2200/96

Produkcja obejmuje kwotę pomocy przewidzianej w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 i w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 2202/96 uzyskanej przez grupę producentów w ciągu rocznego lub półrocznego okresu, o którym mowa w art. 3.

Produkcja wprowadzana do obrotu nie obejmuje produkcji członków innych organizacji lub grup producentów wprowadzanej do obrotu za pośrednictwem danej grupy producentów zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. c) pkt 3 drugi akapit drugi i trzeci tiret rozporządzenia (WE) nr 2200/96.

2.
Dla celów niniejszego rozporządzenia "wartość produkcji wprowadzanej do obrotu" oznacza wartość produkcji wprowadzanej do obrotu na etapie "loco grupa producentów" lub w odpowiednich przypadkach jako "produkt zapakowany lub przygotowany nieprzetworzony".
3.
W przypadku klęski żywiołowej stwierdzonej przez właściwe władze krajowe produkcja wprowadzona do obrotu uznawana jest za co najmniej równą 70 % teoretycznej wartości średniej równej powierzchni wstępnie uznanej grupy producentów przeznaczonej na produkcje danego produktu w roku, w którym nastąpiła klęska, pomnożonej przez średni dochód i średnią cenę uzyskane:

– przez wstępnie uznaną grupę producentów lub przez jej członków w ciągu trzech lat poprzedzających rok klęski żywiołowej w odniesieniu do danego produktu, lub

– w zależności od decyzji Państwa Członkowskiego, w danym regionie produkcji w ciągu trzech lat poprzedzających rok klęski.

Artykuł  3

Finansowanie planów uznania

1.
Pomoc przewidziana w art. 14 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przyznawana jest na pokrycie kosztów utworzenia i funkcjonowania grupy producentów, według stawki zryczałtowanej.
2.
Kwota pomocy określonej w ust. 1 ustalana jest dla każdej grupy producentów na podstawie jej wartości rocznej produkcji wprowadzonej do obrotu oraz:

a) wynosi w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i piątym roku odpowiednio 5 %, 5 %, 4 %, 3 % i 2 % wartości produkcji wprowadzonej do obrotu maksymalnie do 1.000.000 EUR;

b) wynosi w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i piątym roku odpowiednio 2,5 %, 2,5 %, 2,0 %, 1,5 % i 1,5 % wartości produkcji wprowadzonej do obrotu przekraczającej 1.000.000 EUR;

c) podlega pułapowi w odniesieniu do każdej grupy producentów:

– 100.000 EUR za pierwszy rok,

– 100.000 EUR za drugi rok,

– 80.000 EUR za trzeci rok,

– 60.000 EUR za czwarty rok,

– 50.000 EUR za piąty rok;

d) wypłacana jest:

– w ratach rocznych lub półrocznych na zakończenie każdego rocznego lub półrocznego okresu realizacji planu uznania,

– w ratach obejmujących część rocznego okresu, jeżeli uznanie zostało udzielone w trybie art. 11 rozporządzenia (WE) nr 2200/96 przed zakończeniem rocznego okresu.

W celu obliczenia kwoty rat, o których mowa w lit. d) pierwszy tiret Państwa Członkowskie mogą przyjąć jako podstawę produkcję wprowadzoną do obrotu produkcję z innego okresu niż okres, z tytułu którego rata jest wypłacana, jeżeli jest to uzasadnione przyczynami związanymi z kontrolą. Rozbieżność w czasie między tymi dwoma okresami musi być krótsza niż czas trwania tych okresów.

3. 1
 Kurs walutowy stosowany w odniesieniu do kwot wyrażonych w euro określonych w art. 2 jest ostatnim kursem, opublikowanym przez Centralny Bank Europejski przed pierwszym dniem okresu, na który pomoc ta przypada.
Artykuł  4

Pomoc na inwestycje konieczne do uznania

1.
Na pokrycie części kosztów inwestycji związanych z realizacją działań określonych w planach uznania, o których mowa w art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1432/2003, jest przyznawana pomoc określona w art. 14 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2200/96:

a) w sposób bezpośredni, w postaci kapitałowej; bądź

b) za pośrednictwem instytucji kredytujących, w formie specjalnych pożyczek.

Wyklucza się inwestycje, które mogłyby zniekształcić konkurencję w ramach innych rodzajów działalności gospodarczej organizacji.

2.
Inwestycje przynoszące pośrednie lub bezpośrednie korzyści dla rodzajów działalności gospodarczej prowadzonej przez grupę producentów finansowane będą proporcjonalnie do ich wykorzystania w odniesieniu do sektorów lub produktów, których dotyczy wstępne uznanie.
Artykuł  5

Wniosek o pomoc

1.
Każda z grup producentów składa tylko jeden wniosek o pomoc określoną w art. 3 i 4 w terminie trzech miesięcy od końca każdego z okresów rocznych lub półrocznych określonych w art. 3 ust. 2 lit. d).
2.
Wszystkim wnioskom o pomoc towarzyszy pisemne oświadczenie grupy producentów stwierdzające, że grupa:

a) spełnia i będzie spełniać przepisy rozporządzeń (WE) nr 2200/96 i (WE) nr 1432/2003 oraz przepisy niniejszego rozporządzenia;

b) nie korzystała, nie korzysta i nie będzie korzystała, bezpośrednio ani pośrednio, z podwójnego finansowania wspólnotowego lub krajowego w odniesieniu do środków i/lub działań, na które przysługuje finansowanie wspólnotowe na mocy niniejszego rozporządzenia.

3.
Państwa Członkowskie wypłacają pomoc w terminie sześciu miesięcy od otrzymania kompletnego wniosku.
Artykuł  6

Wymogi

Państwa Członkowskie oceniają stopień w jakim grupy producentów spełniają wymogi niezbędne do uzyskania pomocy na mocy niniejszego rozporządzenia w celu ustalenia, czy przyznanie pomocy jest należycie uzasadnione, z uwzględnieniem warunków i daty ewentualnego uprzedniego przyznania pomocy publicznej na rzecz organizacji lub grup producentów, z których pochodzą członkowie danej grupy producentów oraz ewentualnych przypadków przemieszczania się członków między organizacjami i grupami producentów.

Artykuł  7

Pomoc wspólnotowa

Wydatki poniesione przez Państwa Członkowskie na pomoc przewidzianą w art. 3 i 4 kwalifikują się do pomocy w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR.

Artykuł  8

Wkład wspólnotowy

1.
Wkład wspólnotowy w finansowanie pomocy określonej w art. 3 wynosi:

– 75 % kwalifikujących się wydatków publicznych w regionach objętych celami 1 i 2, o których mowa w art. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999(11),

– 50 % wydatków publicznych kwalifikujących się w pozostałych regionach.

2. 3
 Wkład wspólnotowy w finansowanie pomocy określonej w art. 4, wyrażony w postaci dotacji kapitałowej lub w ekwiwalencie-dotacji kapitałowej, nie może przekroczyć jako odsetek kwalifikowanych kosztów inwestycyjnych określonych w art. 4:

– 50 % w regionach objętych celami 1 i 2, o których mowa w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1260/1999,

– 30 % w pozostałych regionach.

Zainteresowane Państwa Członkowskie muszą zobowiązać się do udziału w finansowaniu kwalifikujących się kosztów inwestycyjnych określonych w art. 4 w wysokości co najmniej 5 %.

Udział beneficjentów w finansowaniu kwalifikujących się kosztów inwestycyjnych określonych w art. 4 wynosi co najmniej:

– 25 % w regionach objętych celami 1 i 2, o których mowa w art. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999,

– 45 % w pozostałych regionach.

Artykuł  9

Łączenie

1.
Pomoc przewidziana w art. 3 i 4 niniejszego rozporządzenia może być przyznana lub nadal przyznawana grupom producentów. Którym udzielono wstępnie uznania na mocy rozporządzenia (WE) nr 1432/2003 i które powstały z połączenia wstępnie uznanej grupy producentów na mocy tego rozporządzenia z jedną lub wieloma z następujących:

a) grupami producentów, którym udzielono wstępnie uznania na mocy rozporządzenia (WE) nr 1432/2003;

b) organizacjami producentów uznanymi na mocy rozporządzenia (EWG) nr 2200/96.

2.
W celu obliczenia kwoty pomocy, o której mowa w ust. 1, grupa producentów powstała w wyniku połączenia zajmuje miejsce grup lub organizacji, które się połączyły.
Artykuł  10

Konsekwencje uznania

1.
Pomoc przewidziana w art. 3 i 4 zostaje wstrzymana z chwilą udzielenia uznania.
2.
W przypadku przedłożenia programu operacyjnego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1432/2003 Państwo Członkowskie zapewnia, że nie dochodzi do podwójnego finansowania środków finansowanych w ramach planu uznania.
3.
Inwestycje kwalifikujące się do pomocy przewidzianej na pokrycie kosztów inwestycji, o których mowa w art. 4 mogą być uwzględnione w programach operacyjnych pod warunkiem że ich charakter jest zgodny z przepisami rozporządzenia (WE) nr 1432/2003.
Artykuł  11

Klauzule szczególne dotyczące Portugalii

Jeżeli władze portugalskie wykażą, że w danym roku pomoc do wypłacenia na rzecz grupy producentów w Portugalii zgodnie z niniejszym rozporządzeniem jest niższa niż pomoc określona w art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 2200/96, kwoty pomocy przewidziane w art. 3 ust. 2 niniejszego rozporządzenia zostają zwiększone w sposób pozwalający na wypełnienie przepisów wyżej powołanego art. 14.

W przypadku klęski żywiołowej stwierdzonej przez władze portugalskie, stosuje się art. 2 ust. 3 niniejszego rozporządzenia do obliczenia wartości produkcji wprowadzonej do obrotu w ramach art. 14 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 2200/96.

Artykuł  12

Kontrola

Bez uszczerbku dla kontroli przeprowadzanych zgodnie tytułem VI rozporządzenia (WE) nr 2200/96 Państwa Członkowskie przeprowadzają kontrole grup producentów w celu sprawdzenia przestrzegania warunków udzielania pomocy, o której mowa w art. 3 i 4.

Artykuł  13

Zwrot pomocy i sankcje

Przepisy dotyczące zwrotu pomocy i sankcji przewidziane w art. 24 rozporządzenia (WE) nr 1432/2003 stosuje się w przypadku gdy kontrola przeprowadzona zgodnie z art. 12 niniejszego rozporządzenia wykaże, że:

a) wartość produkcji wprowadzonej do obrotu jest mniejsza niż kwota wykorzystana do obliczenia pomocy określonej w art. 3; lub

b) pomoc określona w niniejszym rozporządzeniu nie została wykorzystana zgodnie z obowiązującymi przepisami lub zatwierdzonym planem uznania.

Artykuł  14

Unieważnienie

Rozporządzenie (WE) nr 20/98 traci moc.

Odniesienia do unieważnionego rozporządzenia należy traktować jako odniesienia do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  15

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenia.e wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 listopada 2003 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 7 z 11.1.2003, str. 64.

(3) Dz.U. L 4 z 8.1.1998, str. 40.

(4) Dz.U. L 113 z 12.5.2000, str. 36.

(5) Dz.U. L 203 z 12.8.2003, str. 18.

(6) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.

(7) Dz.U. L 72 z 14.3.2002, str. 9.

(8) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 49.

(9) Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 9.

(10) Dz.U. L 203 z 12.8.2003, str. 25.

(11) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.

1 Art. 3 ust. 3 dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 222/2005 z dnia 10 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.39.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lutego 2005 r.
2 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2113/2004 z dnia 10 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.366.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2004 r.
3 Art. 8 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2113/2004 z dnia 10 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.366.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2004 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.286.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1943/2003 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów, którym udzielono wstępnie uznania
Data aktu: 03/11/2003
Data ogłoszenia: 04/11/2003
Data wejścia w życie: 07/11/2003, 01/05/2004