Rozporządzenie 1641/2003 zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1210/90 w sprawie ustanowienia Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 1641/2003 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 22 lipca 2003 r.
zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1210/90 w sprawie ustanowienia Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 175,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(2),

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(4),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Niektóre przepisy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1210/90 z dnia 7 maja 1990 r. w sprawie ustanowienia Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska oraz europejskiej sieci informacji i obserwacji środowiska(5) powinny zostać zharmonizowane z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (zwanym dalej "ogólnym rozporządzeniem finansowym")(6), w szczególności jego art. 185.

(2) Zasady ogólne oraz ograniczenia regulujące korzystanie z prawa dostępu do dokumentów, przewidziane w art. 255 Traktatu, zostały ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(7).

(3) Kiedy zostało przyjęte rozporządzenie (WE) nr 1049/2001, trzy instytucje uzgodniły we Wspólnej deklaracji, że agencje oraz podobne organy powinny posiadać reguły, które są zgodne z regułami tego rozporządzenia.

(4) Z tego względu właściwe przepisy powinny zostać objęte rozporządzeniem (EWG) nr 1210/90 w celu umożliwienia stosowania rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 do Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska, podobnie jak powinny nim zostać objęte przepisy dotyczące odwołań od odmowy dostępu do dokumentów.

(5) Dlatego rozporządzenie (EWG) nr 1210/90 powinno zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 1210/90 wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 6 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

1. Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(*) stosuje się do dokumentów znajdujących się w posiadaniu Agencji.

2. Zarząd przyjmuje praktyczne uzgodnienia dotyczące wykonania rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 w okresie sześciu miesięcy po wejściu w życie rozporządzenia (WE) nr 1641/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 lipca 2003 r. zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 1210/90 z dnia 7 maja 1990 r. w sprawie ustanowienia Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska oraz europejskiej sieci informacji i obserwacji środowiska(**).

3. Decyzje podejmowane przez Agencję na mocy art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 mogą stanowić przedmiot skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich lub jakiejkolwiek skargi przed Trybunałem Sprawiedliwości na warunkach określonych w art. 195 oraz 230 Traktatu WE odpowiednio.

______

(*) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

(**) Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 1.";

2) w art. 8:

a) ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Zarząd przyjmuje roczne sprawozdanie w sprawie działań Agencji oraz przesyła je najpóźniej do dnia 15 czerwca Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz Państwom Członkowskim.";

b) dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

"7. Agencja przesyła corocznie organom budżetowym wszystkie informacje mające znaczenie dla wyników procedur oceny.";

3) artykuł 12 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 12

1. Każdego roku zarząd, na podstawie projektu sporządzonego przez dyrektora zarządzającego, przygotowuje preliminarz dochodów i wydatków Agencji na następny rok budżetowy. Preliminarz ten, który zawiera projekt planu zatrudnienia, przekazany jest przez zarząd Komisji najpóźniej do dnia 31 marca.

2. Preliminarz przekazywany jest przez Komisję Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie (zwanymi dalej jako organy budżetowe) łącznie ze wstępnym projektem ogólnego budżetu Unii Europejskiej.

3. Na podstawie preliminarza, Komisja wprowadza do wstępnego projektu ogólnego budżetu Unii Europejskiej oszacowania, które uważa za niezbędne w odniesieniu do planu zatrudnienia oraz ilości subsydiów, które mają zostać uiszczone przez ogólny budżet, które przekazuje organowi budżetowemu zgodnie z art. 272 Traktatu.

4. Organ budżetowy zatwierdza środki przeznaczone na subsydia dla Agencji.

Organ budżetowy przyjmuje plan zatrudnienia dla Agencji.

5. Budżet jest przyjmowany przez zarząd. Staje się ostateczny po ostatecznym przyjęciu ogólnego budżetu Unii Europejskiej. Gdzie sytuacja tego wymaga, jest odpowiednio dostosowywany.

6. Zarząd jak najszybciej powiadamia organ budżetowy o swoim zamiarze wdrożenia jakiegokolwiek projektu, który może mieć znaczące implikacje dla finansowania budżetu, w szczególności o wszelkich projektach odnoszących się do własności, takich jak dzierżawa lub zakup budynków. Zarząd powiadamia o tym Komisję.

W przypadku gdy oddział organu budżetowego powiadomił o swoim zamiarze wydania opinii, przesyła swoją opinię zarządowi w terminie sześciu tygodni po dniu powiadomienia o projekcie.";

4) artykuł 13 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 13

1. Dyrektor zarządzający wykonuje budżet Agencji.

2. Najpóźniej do dnia 1 marca każdego roku budżetowego księgowy Agencji przekazuje tymczasowe sprawozdanie finansowe księgowemu Komisji łącznie ze sprawozdaniem w sprawie zarządzania budżetowego oraz finansowego w odniesieniu do tego roku budżetowego. Księgowy Komisji konsoliduje tymczasowe sprawozdania finansowe instytucji oraz organów zdecentralizowanych zgodnie z art. 128 ogólnego rozporządzenia finansowego.

3. Najpóźniej do dnia 31 marca po zakończeniu każdego roku budżetowego, księgowy Komisji przesyła tymczasowe sprawozdanie finansowe Agencji Trybunałowi Obrachunkowemu, łącznie ze sprawozdaniem w sprawie zarządzania budżetowego oraz finansowego za ten rok budżetowy. Sprawozdanie w sprawie zarządzania budżetowego oraz finansowego za ten rok budżetowy jest również przekazywane Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie.

4. Po otrzymaniu uwag Trybunału Obrachunkowego w sprawie tymczasowych sprawozdań finansowych Agencji, na mocy art. 129 ogólnego rozporządzenia finansowego, dyrektor zarządzający opracowuje ostateczne sprawozdania finansowe Agencji na własną odpowiedzialność oraz przedkłada je do zaopiniowania zarządowi.

5. Zarząd wyraża opinię w sprawie ostatecznych sprawozdań finansowych Agencji.

6. Dyrektor zarządzający, najpóźniej do dnia 1 lipca następnego roku budżetowego, przesyła ostateczne sprawozdania finansowe Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji oraz Trybunałowi Obrachunkowemu, łącznie z opinią zarządu.

7. Ostateczne sprawozdania finansowe zostają opublikowane.

8. Dyrektor zarządzający przesyła Trybunałowi Obrachunkowemu odpowiedź na jego uwagi najpóźniej do dnia 30 września. Przesyła również tę odpowiedź zarządowi.

9. Dyrektor zarządzający przedkłada Parlamentowi Europejskiemu, na wniosek tego ostatniego, wszelkie informacje niezbędne do sprawnego stosowania procedury udzielania absolutorium dla danego roku budżetowego, jak ustanowiono w art. 146 ust. 3 ogólnego rozporządzenia finansowego.

10. Parlament Europejski, zgodnie z zaleceniem Rady, stanowiąc kwalifikowaną większością, przed dniem 30 kwietnia roku N + 2, udziela absolutorium dyrektorowi zarządzającemu w odniesieniu do wykonania budżetu w odniesieniu do roku N.";

5) artykuł 14 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 14

Zasady finansowe mające zastosowanie do Agencji przyjmowane są przez zarząd po przeprowadzeniu konsultacji z Komisją. Nie mogą one odstępować od przepisów rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich,(*) chyba że takie odstąpienie od stosowania tych przepisów jest w szczególny sposób wymagane dla działania Agencji a Komisja wyraziła na to swoją wcześniejszą zgodę.

______

(*) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72; sprostowanie w Dz.U. L 2 z 7.1.2003, str. 39."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 lipca 2003 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX G. ALEMANNO
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 331 E z 31.12.2002, str. 59.

(2) Dz.U. C 285 z 21.11.2002, str. 4.

(3) Dz.U. C 85 z 8.4.2003, str. 64.

(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 22 października 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 3 czerwca 2003 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 lipca 2003 r.

(5) Dz.U. L 120 z 11.5.1990, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 933/1999 (Dz.U. L 117 z 5.5.1999, str. 1).

(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1. ze sprostowaniem w Dz.U. L 25 z 30.1.2003, str. 43.

(7) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.245.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1641/2003 zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1210/90 w sprawie ustanowienia Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska
Data aktu: 22/07/2003
Data ogłoszenia: 29/09/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/10/2003