uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1452/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. wprowadzające szczególne środki dla niektórych produktów rolnych z francuskich departamentów zamorskich, zmieniające dyrektywę 72/462/EWG oraz uchylające rozporządzenia (EWG) nr 525/77 oraz (EWG) nr 3763/91 (Poseidom)(1), w szczególności jego art. 3 ust. 5 akapit drugi, art. 3 ust. 6, art. 6 ust. 5, art. 7 ust. 2, art. 22 i art. 26 akapit drugi,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1453/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. wprowadzające szczególne środki dla niektórych produktów rolnych z Azorów i Madery oraz uchylające rozporządzenie (EWG) nr 1600/92 (Poseima)(2), w szczególności jego art. 3 ust. 5 akapit drugi, art. 3 ust. 6 akapit pierwszy i drugi, art. 4 ust. 5, art. 12 ust. 2, art. 34 i art. 38 akapit drugi,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1454/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. wprowadzające szczególne środki dla niektórych produktów rolnych z Wysp Kanaryjskich oraz uchylające rozporządzenie (EWG) nr 1601/92 (Poseican)(3), w szczególności art. 3 ust. 5 akapit drugi, art. 3 ust. 6, art. 4 ust. 5, art. 7 ust. 2 akapit pierwszy, art. 20 i art. 24 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 131/92(4), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1736/96(5), rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1696/92(6), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2596/93(7) oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 2790/94(8), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1620/1999(9) ustanawiające wspólne szczegółowe zasady wykonywania szczególnych uzgodnień w sprawie dostaw niektórych produktów rolnych dla francuskich departamentów zamorskich, Azorów i Madery orazWysp Kanaryjskich, odpowiednio kilkakrotnie zmienianych. Ponadto, w następstwie zmian wprowadzonych rozporządzeniami (WE) nr 1452/2001, 1453/2001 oraz 1454/2001 i zdobytego doświadczenia, w celu uproszczenia prawodawstwa należy te trzy rozporządzenia wykonawcze opracować jako jedno rozporządzenie.
(2) Należy ustanowić szczegółowe przepisy wykonawcze w celu sporządzania i zmieniania przewidywanych bilansów dostaw dla produktów kwalifikujących się na mocy szczególnych uzgodnień w sprawie dostaw.
(3) Wobec niektórych produktów rolnych, które zostały zwolnione z należności przywozowych, wymagane już jest pozwolenie na przywóz. W celu uproszczenia administracyjnego, należy stosować pozwolenia na przywóz, aby wspierać uzgodnienia w sprawie zwolnień z należności przywozowych.
(4) Należy również przyjąć dokument wspierający uzgodnienia w sprawie zwolnień z należności przywozowych wobec innych produktów rolnych, w odniesieniu do których nie wymaga się pozwolenia na przywóz. W tym celu należy stosować, opracowane w formularzu pozwolenia na przywóz, świadectwo zwolnienia.
(5) Należy ustanowić szczegółowe zasady ustalania kwoty pomocy dla dostaw produktów ze Wspólnoty na mocy szczególnych uzgodnień w sprawie dostaw. Zasady te powinny brać pod uwagę dodatkowe koszty dostaw dla regionów peryferyjnych w związku z ich odległym i wyspiarskim charakterem, stanowiące obciążenie poważnie je upośledzające. W celu utrzymania konkurencyjności produktów wspólnotowych pomoc ta powinna brać pod uwagę ceny stosowane w wywozie.
(6) System pomocy dla produktów wspólnotowych może być stosowany za pomocą formularza pozwolenia na przywóz, zwanego dalej "świadectwem pomocy".
(7) Kontrola stosowania szczególnych uzgodnień w sprawie dostaw wymaga szczegółowych zasad w odniesieniu do wydawania powyższego dokumentu, które odstępują od normalnych zasad mających zastosowanie w odniesieniu do pozwoleń na przywóz na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1291/2000 z dnia 9 czerwca 2000 r., ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na wywóz i przywóz oraz świadectw o wcześniejszym ustaleniu refundacji dla produktów rolnych(10).
(8) Kontrola stosowania szczególnych uzgodnień w sprawie dostaw ma dwa cele: po pierwsze zapewnienie szybkiego wydawania pozwoleń i świadectw, w szczególności zaniechanie wymogu składania wcześniej, w każdym przypadku, zabezpieczenia oraz szybkiego wypłacania pomocy dla dostaw produktów wspólnotowych. Drugim celem jest zapewnienie kontroli i monitorowania czynności oraz wyposażenie organów administracyjnych w instrumenty niezbędne im do ustalenia, czy cele tego systemu są realizowane, to znaczy, w szczególności, zapewnienie regularnych dostaw niektórych produktów rolnych i skompensowania skutków położenia geograficznego regionów peryferyjnych przez zapewnienie, że świadczenia wynikające z tego systemu są rzeczywiście przekazywane do etapu, w którym produkty przeznaczone dla odbiorcy końcowego są wprowadzane do obrotu.
(9) Jednym z powyższych instrumentów jest rejestrowanie podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą w ramach szczególnych uzgodnień w sprawie dostaw. Zarejestrowane podmioty gospodarcze mają prawo do uzyskiwania świadczeń z tego systemu, pod warunkiem wypełnienia zobowiązań ustanowionych w przepisach wspólnotowych i krajowych. Wnioskujący mają prawo do zarejestrowania, pod warunkiem spełnienia pewnej liczby obiektywnych wymagań mających na celu ułatwienie kontroli stosowania systemu.
(10) Szczegółowe przepisy w sprawie zarządzania systemem muszą zapewnić, że dla ilości określonych w przewidywanym bilansie dostaw, przewidzianym w rozporządzeniach (WE) nr 1452/2001, 1453/2001 oraz 1454/2001, zarejestrowane podmioty gospodarcze otrzymają pozwolenie lub świadectwo dla produktów i ilości stanowiących przedmiot transakcji handlowych, które realizują na własny rachunek, gdy przedstawią dokumenty zaświadczające, że operacje są autentyczne, a wniosek o pozwolenie lub świadectwo jest prawidłowy.
(11) Monitorowanie działań kwalifikujących się w ramach systemu wymaga między innymi, aby okres ważności pozwoleń lub świadectw, które mają być wydane, odpowiadał wymogom transportu lotniczego lub morskiego, aby został dostarczony dowód stwierdzający, że dostawa w ramach pozwolenia lub świadectwa została przeprowadzona w krótkim okresie, a przeniesienie praw i obowiązków, przyznanych posiadaczowi danego dokumentu, zostało zakazane.
(12) Świadczenia przyznane w formie zwolnienia z należności przywozowych oraz pomoc dla produktów wspólnotowych muszą zostać przekazane tak, aby znalazło to odzwierciedlenie w kosztach produkcji oraz w cenach płaconych przez użytkownika końcowego. Niezbędne są zatem kontrole, by zapewnić, że świadczenia te są faktycznie przekazywane.
(13) Rozporządzenia (WE) nr 1452/2001, 1453/2001 oraz 1454/2001 określają, że produkty korzystające ze szczególnych uzgodnień w sprawie dostaw nie mogą być powrotnie wywożone do państw trzecich lub ponownie wysłane do pozostałej części Wspólnoty. Jednakże rozporządzenia te określają ograniczoną liczbę odstępstw od tej zasady, różniących się w zależności od regionu, którego dotyczą. Należy ustanowić szczegółowe zasady kontroli wykorzystywania tych odstępstw. W szczególności należy określić, na podstawie średnich wartości wywozu i dostaw w latach 1989, 1990 i 1991, zanim weszły w życie uzgodnienia Poseican, Poseima oraz Poseidom, ilości produktów przetworzonych, które mogą być przedmiotem tradycyjnego wywozu lub dostaw towarów z Wysp Kanaryjskich, Azorów i Madery oraz tradycyjnych dostaw z francuskich departamentów zamorskich, zgodnie z ustaleniami właściwych organów. Należy również ustanowić warunki wydawania zgody na wywóz powrotny do państw trzecich produktów nieprzetworzonych lub produktów paczkowanych, pakowanych lokalnie, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1454/2001. Należy na koniec ustanowić warunki wydawania zgody na wywóz produktów lokalnie przetworzonych, zgodnie z rozporządzeniami (WE) nr 1452/2001 i (WE) nr 1453/2001, mające na celu wspieranie handlu regionalnego.
(14) W okresie określonym w art. 10 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/2001(11) należy kontynuować stosowanie uzgodnień w sprawie zwolnień z należności przywozowych w odniesieniu do dostaw cukru C na Azory i Maderę oraz na Wyspy Kanaryjskie, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (EWG) nr 2177/92(12).
(15) W celu ochrony konsumentów oraz interesów podmiotów gospodarczych, nie później niż w momencie wprowadzenia do obrotu, nie należy kwalifikować na mocy szczególnych uzgodnień w sprawie dostaw produktów, które nie mają solidnej i właściwej jakości handlowej, oraz należy podjąć odpowiednie kroki w przypadku gdy wymóg ten nie jest spełniony.
(16) W ramach procedur partnerstwa obowiązujących wobec regionów peryferyjnych, właściwe organy powinny ustanowić szczegółowe przepisy administracyjne niezbędne w celu zapewnienia zarządzania i monitorowania systemu. Ponadto, aby zapewnić, że uzgodnienia te są właściwie monitorowane, niezbędne są przepisy określające kontrole, jakie należy przeprowadzać. Zatem w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania wprowadzonych mechanizmów, należy określić kary administracyjne.
(17) Wymaga się, aby właściwe organy przekazywały Komisji okresowe komunikaty w celu umożliwienia oceny wdrażania uzgodnień.
(18) Stosowanie niektórych przepisów tego rozporządzenia powinno zostać opóźnione, aby umożliwić opracowanie danych niezbędnych do określenia minimalnego poziomu pomocy, a w stosunku do francuskich departamentów zamorskich, Azorów i Madery - aby umożliwić władzom francuskim i portugalskim dostosowanie się do nowych wymagań administracyjnych.
(19) Środki ustanowione w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opiniami wszystkich zainteresowanych Komitetów Zarządzających,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 grudnia 2001 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 11.
(2) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 26.
(3) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 45.
(4) Dz.U. L 15 z 22.1.1992, str. 13.
(5) Dz.U. L 255 z 6.9.1996, str. 3.
(6) Dz.U. L 179 z 1.7.1992, str. 6.
(7) Dz.U. L 238 z 23.9.1993, str. 24.
(8) Dz.U. L 296 z 17.11.1994, str. 23.
(9) Dz.U. L 192 z 24.7.1999, str. 19.
(10) Dz.U. L 152 z 24.6.2000, str. 1.
(11) Dz.U. L 217 z 31.7.1992, str. 71.
(12) Dz.U. L 178 z 30.6.2001, str. 1.
(13) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.
(14) Dz.U. L 102 z 17.4.1999, str. 11.
(15) Dz.U. L 102 z 17.4.1999, str. 11.
(16) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.
(17) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.
(18) Dz.U. L 178 z 30.6.2001, str. 1.
(19) Dz.U. L 262 z 16.9.1981, str. 14.
(20) Dz.U. L 42 z 16.2.1990, str. 6.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 474/2002 z dnia 15 marca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.75.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 marca 2002 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1215/2002 z dnia 5 lipca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.177.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lipca 2002 r.
-zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1174/2003 z dnia 1 lipca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.164.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lipca 2003 r.
- według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 489/2004 z dnia 16 marca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.79.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 marca 2004 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.8.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 20/2002 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania szczególnych uzgodnień w sprawie dostaw dla regionów peryferyjnych, wprowadzone rozporządzeniami Rady (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001 oraz (WE) nr 1454/2001 |
| Data aktu: | 28/12/2001 |
| Data ogłoszenia: | 11/01/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/01/2003, 14/01/2002, 01/07/2002, 01/01/2002 |