Rozporządzenie 113/2002 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w odniesieniu do poprawionej klasyfikacji wydatków zgodnie z ich przeznaczeniem

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 113/2002
z dnia 23 stycznia 2002 r.
zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w odniesieniu do poprawionej klasyfikacji wydatków zgodnie z ich przeznaczeniem
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2558/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jego art. 2 ust. 2 i art. 3 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 2223/96 zawiera strukturę wyjściową wspólnych norm, definicji, klasyfikacji i przepisów rachunkowych dla sporządzania rachunków Państw Członkowskich do celów statystycznych Wspólnoty Europejskiej, w celu osiągnięcia porównywalnych wyników między Państwami Członkowskimi.

(2) Międzysekretariatowa grupa robocza ds. rachunków narodowych (ISWGNA) poprawiła, a Narody Zjednoczone opublikowały w 2000 r. poprawioną klasyfikację wydatków zgodnie z ich przeznaczeniem, szczególnie klasyfikację funkcji władz rządowych i samorządowych (COFOG), klasyfikację spożycia ostatecznego według przeznaczenia (COICOP) oraz klasyfikację celów instytucji niedochodowych obsługujących gospodarstwa domowe (COPNI).

(3) W związku z tym należy odpowiednio zmienić klasyfikacje w rozporządzeniu (WE) nr 2223/96.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik A "Europejski System Rachunków ESA 1995" do rozporządzenia (WE) nr 2223/96 zostaje zmieniony, jak ustalono w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 stycznia 2002 r.

W imieniu Komisji
Pedro SOLBES MIRA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 344 z 28.12.2001, str. 1.

(3) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 2223/96 wprowadza się następujące zmiany:

a) W rozdziale 3 ppkt 3.85 otrzymuje brzmienie:

"3.85. Granica między towarami i usługami indywidualnymi a zbiorowymi, świadczonymi przez jednostki rządowe i samorządowe, jest wytyczona na podstawie klasyfikacji funkcji władz rządowych i samorządowych (COFOG).

Zgodnie z konwencją wszystkie wydatki na spożycie ostateczne ponoszone przez instytucje rządowe i samorządowe w ramach wszystkich następujących kategorii należy traktować jako wydatki z zakresu spożycia indywidualnego:

a) 7.1 Produkty medyczne, urządzenia i wyposażenie

7.2 Usługi ambulatoryjne

7.3 Usługi szpitalne

7.4 Publiczna służba zdrowia

b) 8.1 Usługi wypoczynkowe i sportowe

8.2 Usługi kulturalne

c) 9.1 Szkolnictwo przedszkolne i podstawowe

9.2 Szkolnictwo średnie

9.3 Szkolnictwo pomaturalne niewyższe

9.4 Szkolnictwo wyższe

9.5 Szkolnictwo o poziomie nieokreślonym

9.6 Uzupełniające usługi w zakresie szkolnictwa

d) 10.1 Choroby i niepełnosprawność

10.2 Geriatria

10.3 Ofiary wypadków

10.4 Rodzina i dzieci

10.5 Bezrobocie

10.6 Mieszkalnictwo

10.7 Marginalizacja społeczna, niewłączona do innych kategorii

Alternatywne wydatki z zakresu spożycia zbiorowego stanowią pozostałe wydatki administracji centralnej na spożycie ostateczne. Zgodnie z działem 14 COICOP obejmują następujące kategorie:

14.1 Mieszkalnictwo (równoznaczne z COFOG grupa 10.6)

14.2 Ochrona zdrowia (równoznaczne z COFOG grupy 7.1-7.4)

14.3 Wypoczynek i kultura (równoznaczne z COFOG grupy 8.1 oraz 8.2)

14.4 Szkolnictwo (równoznaczne z COFOG grupy 9.1-9.6)

14.5 Ochrona socjalna (równoznaczne z COFOG grupy 10.1-10.5 oraz grupa 10.7).

Wydatki z zakresu spożycia zbiorowego stanowią pozostałe rządowe i samorządowe wydatki na spożycie ostateczne.

Zgodnie z COFOG obejmują następujące kategorie:

a) Ogólne usługi publiczne (dział 1)

b) Obronność (dział 2)

c) Porządek i bezpieczeństwo publiczne (dział 3)

d) Sprawy gospodarcze (dział 4)

e) Ochrona środowiska (dział 5)

f) Mieszkalnictwo i udogodnienia komunalne (dział 6)

g) Administracja centralna, instytucje regulacyjne, upowszechnianie ogólnie dostępnych informacji i danych statystycznych (wszystkie działy)

h) Badania naukowe i prace rozwojowe (wszystkie działy)."

b) W załączniku IV "Klasyfikacje i rachunki" wprowadza się następujące zmiany:

i) Część zatytułowana "KLASYFIKACJA SPOŻYCIA OSTATECZNEGO WEDŁUG PRZEZNACZENIA (COICOP)" otrzymuje brzmienie:

"KLASYFIKACJA SPOŻYCIA OSTATECZNEGO WEDŁUG PRZEZNACZENIA (COICOP)

1. Produkty spożywcze i napoje bezalkoholowe

1.1. Produkty spożywcze

1.2. Napoje bezalkoholowe

2. Napoje alkoholowe, tytoń i narkotyki

2.1. Napoje alkoholowe

2.2. Tytoń

2.3. Narkotyki

3. Odzież i obuwie

3.1. Odzież

3.2. Obuwie

4. Mieszkalnictwo, woda, energia elektryczna, gaz i pozostałe paliwa

4.1. Rzeczywiste czynsze za mieszkania

4.2. Kalkulacyjne czynsze za mieszkania

4.3. Konserwacja i remonty mieszkań

4.4. Dostawa wody i różne usługi odnoszące się do mieszkań

4.5. Energia elektryczna, gaz i pozostałe paliwa

5. Wyposażenie, urządzenia i artykuły gospodarstwa domowego i utrzymania domu

5.1. Meble i wyposażenie, dywany i pozostałe wykładziny podłogowe

5.2. Domowe materiały włókiennicze

5.3. Urządzenia gospodarstwa domowego

5.4. Wyroby szklane, nakrycia stołowe i przybory kuchenne

5.5. Narzędzia i przyrządy dla domu i ogrodu

5.6. Towary i usługi dla codziennego utrzymania domu

6. Zdrowie

6.1. Produkty medyczne, urządzenia i wyposażenie

6.2. Usługi ambulatoryjne

6.3. Usługi szpitalne

7. Transport

7.1. Zakup pojazdów mechanicznych

7.2. Obsługa urządzeń transportu indywidualnego

7.3. Usługi transportowe

8. Łączność

8.1. Usługi pocztowe

8.2. Urządzenia telefoniczne i faksowe

8.3. Usługi telefoniczne i faksowe

9. Wypoczynek i kultura

9.1. Wyposażenie audiowizualne, fotograficzne oraz do przetwarzania informacji

9.2. Pozostałe artykuły trwałego użytku dla wypoczynku i kultury

9.3. Pozostałe artykuły i wyposażenie wypoczynkowe, ogrodowe i dla zwierząt domowych

9.4. Usługi kulturalne i wypoczynkowe

9.5. Prasa, książki i artykuły biurowe

9.6. Zorganizowane usługi wczasowe

10. Szkolnictwo

10.1. Szkolnictwo przedszkolne i podstawowe

10.2. Szkolnictwo średnie

10.3. Szkolnictwo pomaturalne, z wyjątkiem wyższego

10.4. Szkolnictwo wyższe

10.5. Szkolnictwo o poziomie nieokreślonym

11. Restauracje i hotele

11.1. Usługi cateringowe

11.2. Usługi mieszkaniowe

12. Różne towary i usługi

12.1. Pielęgnacja

12.2. Prostytucja

12.3. Rzeczy osobiste, gdzie indziej niewłączone

12.4. Ochrona socjalna

12.5. Ubezpieczenie

12.6. Usługi finansowe, gdzie indziej niewłączone

12.7. Pozostałe usługi, gdzie indziej niewłączone

13. Wydatki z zakresu spożycia indywidualnego instytucji niedochodowych obsługujących gospodarstwa domowe (NPISH)

13.1. Mieszkania

13.2. Zdrowie

13.3. Wypoczynek i kultura

13.4. Szkolnictwo

13.5. Ochrona socjalna

13.6. Pozostałe usługi

14. Wydatki z zakresu spożycia indywidualnego administracji centralnej

14.1. Mieszkania

14.2. Zdrowie

14.3. Wypoczynek i kultura

14.4. Szkolnictwo

14.5. Ochrona socjalna"

ii) Część zatytułowana "KLASYFIKACJA FUNKCJI WŁADZ RZĄDOWYCH I SAMORZĄDOWYCH (COFOG)" otrzymuje brzmienie:

"KLASYFIKACJA FUNKCJI WŁADZ RZĄDOWYCH I SAMORZĄDOWYCH (COFOG)

1. Ogólne usługi publiczne

1.1. Organy wykonawcze i ustawodawcze, sprawy finansowe i skarbowe, sprawy zagraniczne

1.2. Zagraniczna pomoc gospodarcza

1.3. Ogólne usługi

1.4. Badania podstawowe

1.5. Ogólne usługi publiczne w zakresie prac badawczo-rozwojowych

1.6. Ogólne usługi publiczne,gdzie indziej niewłączone

1.7. Transakcje długu publicznego

1.8. Przekazy o charakterze ogólnym między różnymi szczeblami rządowymi

2. Obronność

2.1. Obrona wojskowa

2.2. Obrona cywilna

2.3. Zagraniczna pomoc wojskowa

2.4. Prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie obronności

2.5. Obrona, gdzie indziej niewłączona

3. Porządek publiczny i bezpieczeństwo

3.1. Służby policyjne

3.2. Służby pożarnicze

3.3. Sądownictwo

3.4. Więziennictwo

3.5. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa

3.6. Porządek publiczny i bezpieczeństwo, gdzie indziej niewłączone

4. Sprawy gospodarcze

4.1. Ogólne sprawy gospodarcze, handlowe i pracy

4.2. Rolnictwo, leśnictwo, rybołówstwo i myślistwo

4.3. Paliwa i energia

4.4. Górnictwo, przemysł i budownictwo

4.5. Transport

4.6. Łączność

4.7. Pozostałe gałęzie przemysłu

4.8. Sprawy gospodarcze w zakresie prac badawczo-rozwojowych

4.9. Sprawy gospodarcze

5. Ochrona środowiska

5.1. Gospodarka odpadami

5.2. Gospodarka ściekami

5.3. Walka z zanieczyszczeniem środowiska

5.4. Ochrona różnorodności biologicznej i krajobrazu

5.5. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony środowiska

5.6. Ochrona środowiska, gdzie indziej niewłączona

6. Mieszkalnictwo i infrastruktura komunalna

6.1. Rozwój mieszkalnictwa

6.2. Rozwój gospodarki komunalnej

6.3. Wodociągi

6.4. Oświetlenie ulic

6.5. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie mieszkalnictwa i infrastruktury komunalnej

6.6. Mieszkalnictwo i infrastruktura komunalna, gdzie indziej niewłączone

7. Zdrowie

7.1. Produkty medyczne, urządzenia i wyposażenie

7.2. Usługi ambulatoryjne

7.3. Usługi szpitalne

7.4. Usługi publicznej służby zdrowia

7.5. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony zdrowia

7.6. Zdrowie, gdzie indziej niewłączone

8. Wypoczynek, kultura i religia

8.1. Usługi wypoczynkowe i sportowe

8.2. Usługi kulturalne

8.3. Usługi radiowo-telewizyjne i wydawnicze

8.4. Usługi religijne i pozostałe komunalne

8.5. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie w wypoczynku, kultury i religii

8.6. Wypoczynek, kultura i religia, gdzie indziej niewłączone

9. Szkolnictwo

9.1. Szkolnictwo przedszkolne i podstawowe

9.2. Szkolnictwo średnie

9.3. Szkolnictwo pomaturalne, z wyjątkiem wyższego

9.4. Szkolnictwo wyższe

9.5. Szkolnictwo o poziomie nieokreślonym

9.6. Usługi uzupełniające w szkolnictwie

9.7. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie szkolnictwa

9.8. Szkolnictwo gdzie indziej niewłączone

10. Ochrona socjalna

10.1. Choroby i niepełnosprawność

10.2. Geriatria

10.3. Ofiary wypadków

10.4. Rodzina i dzieci

10.5. Bezrobocie

10.6. Mieszkalnictwo

10.7. Marginalizacja społeczna gdzie indziej niewłączona

10.8. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony socjalnej

10.9. Ochrona socjalna gdzie indziej niewłączona"

iii) Po części zatytułowanej "KLASYFIKACJA FUNKCJI WŁADZ RZĄDOWYCH I SAMORZĄDOWYCH (COFOG)" dodaje się następującą część:

"KLASYFIKACJA CELÓW INSTYTUCJI NIEDOCHODOWYCH OBSŁUGUJĄCYCH GOSPODARSTWA DOMOWE (COPNI)

1. Mieszkalnictwo

1.0. Mieszkalnictwo

2. Zdrowie

2.1. Produkty medyczne, urządzenia i wyposażenie

2.2. Usługi ambulatoryjne

2.3. Usługi szpitalne

2.4. Usługi publicznej służby zdrowia

2.5. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony zdrowia

2.6. Pozostałe usługi zdrowotne

3. Wypoczynek i kultura

3.1. Usługi wypoczynkowe i sportowe

3.2. Usługi kulturalne

4. Szkolnictwo

4.1. Szkolnictwo przedszkolne i podstawowe

4.2. Szkolnictwo średnie

4.3. Szkolnictwo pomaturalne, z wyjątkiem wyższego

4.4. Szkolnictwo wyższe

4.5. Szkolnictwo o poziomie nieokreślonym

4.6. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie szkolnictwa

4.7. Pozostałe usługi w szkolnictwie

5. Ochrona socjalna

5.1. Usługi w zakresie ochrony socjalnej

5.2. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony socjalnej

6. Religia

6.0. Religia

7. Partie polityczne, organizacje pracownicze i zawodowe

7.1. Usługi partii politycznych

7.2. Usługi organizacji pracowniczych

7.3. Usługi organizacji zawodowych

8. Ochrona środowiska

8.1. Usługi w zakresie ochrony środowiska

8.2. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony środowiska

9. Usługi gdzie indziej niewłączone

9.1. Usługi gdzie indziej niewłączone

9.2. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie usług gdzie indziej niewłączonych"

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.21.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 113/2002 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w odniesieniu do poprawionej klasyfikacji wydatków zgodnie z ich przeznaczeniem
Data aktu: 23/01/2002
Data ogłoszenia: 24/01/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 13/02/2002