Rozporządzenie 113/2002 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w odniesieniu do poprawionej klasyfikacji wydatków zgodnie z ich przeznaczeniem

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 113/2002
z dnia 23 stycznia 2002 r.
zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w odniesieniu do poprawionej klasyfikacji wydatków zgodnie z ich przeznaczeniem
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2558/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jego art. 2 ust. 2 i art. 3 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 2223/96 zawiera strukturę wyjściową wspólnych norm, definicji, klasyfikacji i przepisów rachunkowych dla sporządzania rachunków Państw Członkowskich do celów statystycznych Wspólnoty Europejskiej, w celu osiągnięcia porównywalnych wyników między Państwami Członkowskimi.

(2) Międzysekretariatowa grupa robocza ds. rachunków narodowych (ISWGNA) poprawiła, a Narody Zjednoczone opublikowały w 2000 r. poprawioną klasyfikację wydatków zgodnie z ich przeznaczeniem, szczególnie klasyfikację funkcji władz rządowych i samorządowych (COFOG), klasyfikację spożycia ostatecznego według przeznaczenia (COICOP) oraz klasyfikację celów instytucji niedochodowych obsługujących gospodarstwa domowe (COPNI).

(3) W związku z tym należy odpowiednio zmienić klasyfikacje w rozporządzeniu (WE) nr 2223/96.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik A "Europejski System Rachunków ESA 1995" do rozporządzenia (WE) nr 2223/96 zostaje zmieniony, jak ustalono w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 stycznia 2002 r.

W imieniu Komisji
Pedro SOLBES MIRA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 344 z 28.12.2001, str. 1.

(3) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 2223/96 wprowadza się następujące zmiany:

a) W rozdziale 3 ppkt 3.85 otrzymuje brzmienie:

"3.85. Granica między towarami i usługami indywidualnymi a zbiorowymi, świadczonymi przez jednostki rządowe i samorządowe, jest wytyczona na podstawie klasyfikacji funkcji władz rządowych i samorządowych (COFOG).

Zgodnie z konwencją wszystkie wydatki na spożycie ostateczne ponoszone przez instytucje rządowe i samorządowe w ramach wszystkich następujących kategorii należy traktować jako wydatki z zakresu spożycia indywidualnego:

a) 7.1 Produkty medyczne, urządzenia i wyposażenie

7.2 Usługi ambulatoryjne

7.3 Usługi szpitalne

7.4 Publiczna służba zdrowia

b) 8.1 Usługi wypoczynkowe i sportowe

8.2 Usługi kulturalne

c) 9.1 Szkolnictwo przedszkolne i podstawowe

9.2 Szkolnictwo średnie

9.3 Szkolnictwo pomaturalne niewyższe

9.4 Szkolnictwo wyższe

9.5 Szkolnictwo o poziomie nieokreślonym

9.6 Uzupełniające usługi w zakresie szkolnictwa

d) 10.1 Choroby i niepełnosprawność

10.2 Geriatria

10.3 Ofiary wypadków

10.4 Rodzina i dzieci

10.5 Bezrobocie

10.6 Mieszkalnictwo

10.7 Marginalizacja społeczna, niewłączona do innych kategorii

Alternatywne wydatki z zakresu spożycia zbiorowego stanowią pozostałe wydatki administracji centralnej na spożycie ostateczne. Zgodnie z działem 14 COICOP obejmują następujące kategorie:

14.1 Mieszkalnictwo (równoznaczne z COFOG grupa 10.6)

14.2 Ochrona zdrowia (równoznaczne z COFOG grupy 7.1-7.4)

14.3 Wypoczynek i kultura (równoznaczne z COFOG grupy 8.1 oraz 8.2)

14.4 Szkolnictwo (równoznaczne z COFOG grupy 9.1-9.6)

14.5 Ochrona socjalna (równoznaczne z COFOG grupy 10.1-10.5 oraz grupa 10.7).

Wydatki z zakresu spożycia zbiorowego stanowią pozostałe rządowe i samorządowe wydatki na spożycie ostateczne.

Zgodnie z COFOG obejmują następujące kategorie:

a) Ogólne usługi publiczne (dział 1)

b) Obronność (dział 2)

c) Porządek i bezpieczeństwo publiczne (dział 3)

d) Sprawy gospodarcze (dział 4)

e) Ochrona środowiska (dział 5)

f) Mieszkalnictwo i udogodnienia komunalne (dział 6)

g) Administracja centralna, instytucje regulacyjne, upowszechnianie ogólnie dostępnych informacji i danych statystycznych (wszystkie działy)

h) Badania naukowe i prace rozwojowe (wszystkie działy)."

b) W załączniku IV "Klasyfikacje i rachunki" wprowadza się następujące zmiany:

i) Część zatytułowana "KLASYFIKACJA SPOŻYCIA OSTATECZNEGO WEDŁUG PRZEZNACZENIA (COICOP)" otrzymuje brzmienie:

"KLASYFIKACJA SPOŻYCIA OSTATECZNEGO WEDŁUG PRZEZNACZENIA (COICOP)

1. Produkty spożywcze i napoje bezalkoholowe

1.1. Produkty spożywcze

1.2. Napoje bezalkoholowe

2. Napoje alkoholowe, tytoń i narkotyki

2.1. Napoje alkoholowe

2.2. Tytoń

2.3. Narkotyki

3. Odzież i obuwie

3.1. Odzież

3.2. Obuwie

4. Mieszkalnictwo, woda, energia elektryczna, gaz i pozostałe paliwa

4.1. Rzeczywiste czynsze za mieszkania

4.2. Kalkulacyjne czynsze za mieszkania

4.3. Konserwacja i remonty mieszkań

4.4. Dostawa wody i różne usługi odnoszące się do mieszkań

4.5. Energia elektryczna, gaz i pozostałe paliwa

5. Wyposażenie, urządzenia i artykuły gospodarstwa domowego i utrzymania domu

5.1. Meble i wyposażenie, dywany i pozostałe wykładziny podłogowe

5.2. Domowe materiały włókiennicze

5.3. Urządzenia gospodarstwa domowego

5.4. Wyroby szklane, nakrycia stołowe i przybory kuchenne

5.5. Narzędzia i przyrządy dla domu i ogrodu

5.6. Towary i usługi dla codziennego utrzymania domu

6. Zdrowie

6.1. Produkty medyczne, urządzenia i wyposażenie

6.2. Usługi ambulatoryjne

6.3. Usługi szpitalne

7. Transport

7.1. Zakup pojazdów mechanicznych

7.2. Obsługa urządzeń transportu indywidualnego

7.3. Usługi transportowe

8. Łączność

8.1. Usługi pocztowe

8.2. Urządzenia telefoniczne i faksowe

8.3. Usługi telefoniczne i faksowe

9. Wypoczynek i kultura

9.1. Wyposażenie audiowizualne, fotograficzne oraz do przetwarzania informacji

9.2. Pozostałe artykuły trwałego użytku dla wypoczynku i kultury

9.3. Pozostałe artykuły i wyposażenie wypoczynkowe, ogrodowe i dla zwierząt domowych

9.4. Usługi kulturalne i wypoczynkowe

9.5. Prasa, książki i artykuły biurowe

9.6. Zorganizowane usługi wczasowe

10. Szkolnictwo

10.1. Szkolnictwo przedszkolne i podstawowe

10.2. Szkolnictwo średnie

10.3. Szkolnictwo pomaturalne, z wyjątkiem wyższego

10.4. Szkolnictwo wyższe

10.5. Szkolnictwo o poziomie nieokreślonym

11. Restauracje i hotele

11.1. Usługi cateringowe

11.2. Usługi mieszkaniowe

12. Różne towary i usługi

12.1. Pielęgnacja

12.2. Prostytucja

12.3. Rzeczy osobiste, gdzie indziej niewłączone

12.4. Ochrona socjalna

12.5. Ubezpieczenie

12.6. Usługi finansowe, gdzie indziej niewłączone

12.7. Pozostałe usługi, gdzie indziej niewłączone

13. Wydatki z zakresu spożycia indywidualnego instytucji niedochodowych obsługujących gospodarstwa domowe (NPISH)

13.1. Mieszkania

13.2. Zdrowie

13.3. Wypoczynek i kultura

13.4. Szkolnictwo

13.5. Ochrona socjalna

13.6. Pozostałe usługi

14. Wydatki z zakresu spożycia indywidualnego administracji centralnej

14.1. Mieszkania

14.2. Zdrowie

14.3. Wypoczynek i kultura

14.4. Szkolnictwo

14.5. Ochrona socjalna"

ii) Część zatytułowana "KLASYFIKACJA FUNKCJI WŁADZ RZĄDOWYCH I SAMORZĄDOWYCH (COFOG)" otrzymuje brzmienie:

"KLASYFIKACJA FUNKCJI WŁADZ RZĄDOWYCH I SAMORZĄDOWYCH (COFOG)

1. Ogólne usługi publiczne

1.1. Organy wykonawcze i ustawodawcze, sprawy finansowe i skarbowe, sprawy zagraniczne

1.2. Zagraniczna pomoc gospodarcza

1.3. Ogólne usługi

1.4. Badania podstawowe

1.5. Ogólne usługi publiczne w zakresie prac badawczo-rozwojowych

1.6. Ogólne usługi publiczne,gdzie indziej niewłączone

1.7. Transakcje długu publicznego

1.8. Przekazy o charakterze ogólnym między różnymi szczeblami rządowymi

2. Obronność

2.1. Obrona wojskowa

2.2. Obrona cywilna

2.3. Zagraniczna pomoc wojskowa

2.4. Prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie obronności

2.5. Obrona, gdzie indziej niewłączona

3. Porządek publiczny i bezpieczeństwo

3.1. Służby policyjne

3.2. Służby pożarnicze

3.3. Sądownictwo

3.4. Więziennictwo

3.5. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa

3.6. Porządek publiczny i bezpieczeństwo, gdzie indziej niewłączone

4. Sprawy gospodarcze

4.1. Ogólne sprawy gospodarcze, handlowe i pracy

4.2. Rolnictwo, leśnictwo, rybołówstwo i myślistwo

4.3. Paliwa i energia

4.4. Górnictwo, przemysł i budownictwo

4.5. Transport

4.6. Łączność

4.7. Pozostałe gałęzie przemysłu

4.8. Sprawy gospodarcze w zakresie prac badawczo-rozwojowych

4.9. Sprawy gospodarcze

5. Ochrona środowiska

5.1. Gospodarka odpadami

5.2. Gospodarka ściekami

5.3. Walka z zanieczyszczeniem środowiska

5.4. Ochrona różnorodności biologicznej i krajobrazu

5.5. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony środowiska

5.6. Ochrona środowiska, gdzie indziej niewłączona

6. Mieszkalnictwo i infrastruktura komunalna

6.1. Rozwój mieszkalnictwa

6.2. Rozwój gospodarki komunalnej

6.3. Wodociągi

6.4. Oświetlenie ulic

6.5. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie mieszkalnictwa i infrastruktury komunalnej

6.6. Mieszkalnictwo i infrastruktura komunalna, gdzie indziej niewłączone

7. Zdrowie

7.1. Produkty medyczne, urządzenia i wyposażenie

7.2. Usługi ambulatoryjne

7.3. Usługi szpitalne

7.4. Usługi publicznej służby zdrowia

7.5. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony zdrowia

7.6. Zdrowie, gdzie indziej niewłączone

8. Wypoczynek, kultura i religia

8.1. Usługi wypoczynkowe i sportowe

8.2. Usługi kulturalne

8.3. Usługi radiowo-telewizyjne i wydawnicze

8.4. Usługi religijne i pozostałe komunalne

8.5. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie w wypoczynku, kultury i religii

8.6. Wypoczynek, kultura i religia, gdzie indziej niewłączone

9. Szkolnictwo

9.1. Szkolnictwo przedszkolne i podstawowe

9.2. Szkolnictwo średnie

9.3. Szkolnictwo pomaturalne, z wyjątkiem wyższego

9.4. Szkolnictwo wyższe

9.5. Szkolnictwo o poziomie nieokreślonym

9.6. Usługi uzupełniające w szkolnictwie

9.7. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie szkolnictwa

9.8. Szkolnictwo gdzie indziej niewłączone

10. Ochrona socjalna

10.1. Choroby i niepełnosprawność

10.2. Geriatria

10.3. Ofiary wypadków

10.4. Rodzina i dzieci

10.5. Bezrobocie

10.6. Mieszkalnictwo

10.7. Marginalizacja społeczna gdzie indziej niewłączona

10.8. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony socjalnej

10.9. Ochrona socjalna gdzie indziej niewłączona"

iii) Po części zatytułowanej "KLASYFIKACJA FUNKCJI WŁADZ RZĄDOWYCH I SAMORZĄDOWYCH (COFOG)" dodaje się następującą część:

"KLASYFIKACJA CELÓW INSTYTUCJI NIEDOCHODOWYCH OBSŁUGUJĄCYCH GOSPODARSTWA DOMOWE (COPNI)

1. Mieszkalnictwo

1.0. Mieszkalnictwo

2. Zdrowie

2.1. Produkty medyczne, urządzenia i wyposażenie

2.2. Usługi ambulatoryjne

2.3. Usługi szpitalne

2.4. Usługi publicznej służby zdrowia

2.5. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony zdrowia

2.6. Pozostałe usługi zdrowotne

3. Wypoczynek i kultura

3.1. Usługi wypoczynkowe i sportowe

3.2. Usługi kulturalne

4. Szkolnictwo

4.1. Szkolnictwo przedszkolne i podstawowe

4.2. Szkolnictwo średnie

4.3. Szkolnictwo pomaturalne, z wyjątkiem wyższego

4.4. Szkolnictwo wyższe

4.5. Szkolnictwo o poziomie nieokreślonym

4.6. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie szkolnictwa

4.7. Pozostałe usługi w szkolnictwie

5. Ochrona socjalna

5.1. Usługi w zakresie ochrony socjalnej

5.2. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony socjalnej

6. Religia

6.0. Religia

7. Partie polityczne, organizacje pracownicze i zawodowe

7.1. Usługi partii politycznych

7.2. Usługi organizacji pracowniczych

7.3. Usługi organizacji zawodowych

8. Ochrona środowiska

8.1. Usługi w zakresie ochrony środowiska

8.2. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony środowiska

9. Usługi gdzie indziej niewłączone

9.1. Usługi gdzie indziej niewłączone

9.2. Prace badawczo-rozwojowe w zakresie usług gdzie indziej niewłączonych"

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.21.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 113/2002 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 w odniesieniu do poprawionej klasyfikacji wydatków zgodnie z ich przeznaczeniem
Data aktu: 23/01/2002
Data ogłoszenia: 24/01/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 13/02/2002