Rozporządzenie 1334/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1638/98 w zakresie programów działania podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek na lata gospodarcze 2002/03 i 2003/04

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1334/2002
z dnia 23 lipca 2002 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1638/98 w zakresie programów działania podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek na lata gospodarcze 2002/2003, 2003/2004 i 2004/2005 1

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1638/98 z dnia 20 lipca 1998 r. zmieniające rozporządzenie nr 136/66/EWG w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1513/2001(2), w szczególności jego art. 4a ust. 3 akapit pierwszy tiret drugie oraz art. 4a ust. 4;

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 4a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1638/98 przewiduje, że w ramach wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów, z mocą od dnia 1 listopada 2002 r., Państwa Członkowskie produkujące oliwę z oliwek mogą ograniczyć się do pewnych limitów pomocy, w przypadkach gdy zamierzają nią objąć producentów oliwy z oliwek i/lub oliwy stołowej, w celu zapewnia finansowania przez Wspólnotę programów działania sporządzonych przez zatwierdzone organizacje podmiotów gospodarczych. Należy ustanowić, czy dane plany działania obejmują wyłącznie lata gospodarcze 2002/03 i 2003/04, zgodnie z rozporządzeniem Rady nr 136/66/EWG z dnia 22 września 1966 r. w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(3), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1513/2001.

(2) W celu zapewnienia, że zatwierdzone organizacje podmiotów gospodarczych są skuteczne, zatwierdzanie musi odnosić się do różnych kategorii podmiotów gospodarczych mających duży wpływ w sektorach oliwy z oliwek i/lub oliwy stołowej, z jednoczesnym zapewnieniem, że ich wielkość gwarantuje osiąganie znaczących wyników ekonomicznych. Państwa Członkowskie powinny też mieć możliwość, w odniesieniu do sytuacji lokalnych, ustanowienia dodatkowych kryteriów zatwierdzania w celu zapewnienia, że zatwierdzone organizacje posiadają odpowiednią zdolność.

(3) W celu zapewnienia skutecznego zarządzania administracyjnego systemem zatwierdzania organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwy należy ustanowić procedury i terminy zatwierdzania takich organizacji, kryteria selekcji ich programów działania i uzgodnienia dotyczące ich finansowania przez Wspólnotę.

(4) W celu zapewnienia całkowitej spójności działań zatwierdzonych organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek niezbędne jest ustalenie rodzajów działalności kwalifikujących podmioty do finansowania przez Wspólnotę oraz kryteria selekcji programów działania. Zainteresowane Państwa Członkowskie powinny jednakże mieć możliwość ustanawiania dodatkowych warunków kwalifikacji, co pozwalałoby im na ściślejsze przystosowanie działalności do krajowych realiów w sektorze oliwek.

(5) W celu przystąpienia do działania w odpowiednim momencie podmioty gospodarcze w sektorze oliwek powinny mieć możliwość otrzymania zaliczki na poczet zatwierdzonego finansowania wspólnotowego, pod warunkiem złożenia odpowiedniego zabezpieczenia na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2220/85 z dnia 22 lipca 1985 r. ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu zabezpieczeń w odniesieniu do produktów rolnych(4), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1932/1999(5).

(6) Do celów zapewnienia właściwego zarządzania zasadami funkcjonowania organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek zainteresowane Państwa Członkowskie powinny sporządzić plan kontroli i określić system kar za wszelkie dokonane nieprawidłowości. Należy również ustanowić przepis w odniesieniu do organizacji podmiotów gospodarczych w celu powiadamiania władz krajowych w zainteresowanych Państwach Członkowskich o wynikach ich działalności oraz dalszego przekazywania tych wyników do Komisji.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Olejów i Tłuszczów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cel i definicje

1. 2
Niniejsze rozporządzenie ustanawia w odniesieniu do lat gospodarczych 2002/2003, 2003/2004 i 2004/2005 szczegółowe zasady stosowania art. 4a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1638/98 w sprawie zatwierdzania programów działania sporządzanych przez organizacje producentów i w szczególności ich związki, organizacje międzybranżowe i inne organizacje podmiotów gospodarczych sektorów oliwy z oliwek i oliwek stołowych wymienionych w powyższym ustępie.
2.
Do celów niniejszego rozporządzenia:

a) "organizacje podmiotów gospodarczych sektora oliwy" oznaczają organizację lub związki, określone w art. 4a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1638/98;

b) "obszar regionalny" oznacza obszar zdefiniowany w Załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2366/98(6) oraz stosuje się do obszaru utworzonego przez resztę terytoriów poszczególnych producenckich Państw Członkowskich. W przypadku Włoch za regiony uważa się też następujące obszary:

– Liguria, Piemont i Valle d'Aosta, lub

– Lombardia, Trentino-Alto Adige, Veneto i Friuli-Venezia Giulia, lub

– Umbria, Marche i Emilia-Romagna, lub

– Basilicata, lub

– Sardynia, lub

– Abruzja i Molise.

Artykuł  2

Warunki zatwierdzania podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek

1.
Państwa Członkowskie zatwierdzają te organizacje podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek, które poddają się wszelkim kontrolom przewidzianym w niniejszym rozporządzeniu oraz spełniają pewne warunki.
2.
W odniesieniu do różnego rodzaju organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek warunkami określonymi w ust. 1 są warunki wskazane odpowiednio w lit. a), b), c) oraz d), według których minimalna liczba członków i inne kryteria dotyczące minimalnych wymagań w odniesieniu do liczby członków mogą być przez zainteresowane Państwo Członkowskie podniesione, oraz te ustanowione, tam gdzie jest to właściwe, przez właściwe władze krajowe w odniesieniu do zdolności produkcyjnej, dostępnych środków i kontroli organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek.

a) Organizacje producentów muszą się składać wyłącznie z producentów oliwek niebędących członkami żadnej innej organizacji producentów zatwierdzonej na podstawie niniejszego rozporządzenia, otrzymującej pomoc produkcyjną wymienioną w art. 5 rozporządzenia nr 136/66/EWG na rok przed poprzednim rokiem gospodarczym lub które wniosły deklarację upraw na bieżący rok gospodarczy; oraz

i) zrzeszają co najmniej 2.500 członków, lub

ii) obejmują 2 % producentów oliwy lub średniego uzysku oliwy z oliwek lub produkcji oliwek stołowych na terenie danych obszarów regionalnych;

b) Związki organizacji producentów muszą się składać wyłącznie z organizacji producentów zatwierdzonych na podstawie lit. a), niebędących częścią innego związku organizacji producentów zatwierdzonego na podstawie niniejszego rozporządzenia, oraz

i) składają się z co najmniej 10 organizacji członkowskich, utworzonych w kilku obszarach regionalnych danego Państwa Członkowskiego,

ii) lub obejmują co najmniej 15 % średniego uzysku oliwy z oliwek lub produkcji oliwek stołowych w danym Państwie Członkowskim.

c) Inne organizacje podmiotów gospodarczych sektora oliwek muszą składać się wyłącznie z podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek niebędących częścią innej organizacji, zatwierdzonej na podstawie lit. c), a także w roku poprzedzającym bieżący rok gospodarczy albo wypracowały co najmniej 50 % obrotu z przetwarzania oliwek lub sprzedaży oliwy z oliwek lub oliwek stołowych, albo wprowadziły do obrotu ponad 5.000 ton oliwy z oliwek lub ponad 1.000 ton oliwek stołowych i mają co najmniej:

i) 20 podmiotów gospodarczych będących członkami wprowadzających do obrotu lub przetwarzających ogółem ilość większą od równowartości 15.000 ton oliwy z oliwek lub 3.000 ton oliwek stołowych,

ii) lub 15 % średniego uzysku oliwy z oliwek lub produkcji oliwek stołowych danego Państwa Członkowskiego.

d) Organizacje międzybranżowe uznane przez Państwa Członkowskie, w których prowadzą swoją działalność w rozumieniu art. 4a ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1638/98 i stanowiące szeroką i zrównoważoną reprezentację całej działalności gospodarczej związanej z produkcją, przetwarzaniem i handlem oliwą z oliwek i/lub oliwkami stołowymi.

3. 3
Bez uszczerbku dla przepisów art. 10 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, organizacje podmiotów gospodarczych w sektorze oliwy z oliwek i ich zrzeszenia zatwierdzone na mocy art. 20c rozporządzenia nr 136/66/EWG oraz inne organizacje podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek uznane przez Państwo Członkowskie, które przedkłada program pracy zgodnie z art. 5, uważa się zatwierdzone na podstawie niniejszego rozporządzenia, jeżeli spełniają kryteria określone w ust. 1 i 2. Jednakże stowarzyszenia organizacji producentów mogą obejmować maksymalnie 10 % organizacji producentów niezatwierdzonych zgodnie z lit. a) lub maksymalnie siedem takich organizacji.
Artykuł  3

Procedura zatwierdzania organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek

1. 4
Do celów uznania na cały okres czasu objęty niniejszym rozporządzeniem organizacja podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek musi złożyć, w terminie ustalonym przez Państwo Członkowskie, ale nie później niż do 31 maja 2003 r., wniosek wykazujący, że spełnia warunki przewidziane w art. 2. Jednakże dla celów uznania jedynie na rok gospodarczy 2004/2005 datą końcową ustanawianą przez Państwo Członkowskie na złożenie wniosku jest 30 września 2004 r.
2.
W ciągu dwóch miesięcy po złożeniu przez Państwo Członkowskie w pełni udokumentowanego wniosku organizacje podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek otrzymują numer zatwierdzenia.
3.
Zatwierdzenie anuluje się, zawiesza bądź niezwłocznie wycofuje w sytuacji, gdy organizacje podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek nie spełniają warunków zatwierdzenia lub podlegają postępowaniu przed właściwym organem państwowym w sprawie uchybienia względem niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  4

Działalność kwalifikująca do finansowania

1.
Działalności kwalifikujące się do finansowania przez Wspólnotę na podstawie art. 4a rozporządzenia (WE) nr 1638/98 (zwana dalej "działalnością kwalifikującą") w dziedzinie monitorowania sytuacji rynkowej i administracyjnego zarządzania w sektorze oliwy z oliwek i oliwek stołowych obejmują:

a) gromadzenie danych o sektorze i rynku, zgodnie ze specyfikacjami odnoszącymi się do metody, reprezentatywności geograficznej i ich ścisłości, ustanowionymi przez odpowiednie właściwy organ krajowy;

b) sporządzanie badań, w szczególności na tematy związane z inną działalnością, przewidzianą w programie działalności danych organizacji podmiotów gospodarczych.

2.
Działalność kwalifikująca w dziedzinie poprawy upraw oliwek na środowisko obejmuje:

a) zbiorowe działania w celu utrzymania upraw oliwek o wysokiej wartości dla środowiska wobec ryzyka niepodjęcia takich działań, w określonych warunkach, na podstawie obiektywnych kryteriów, określonymi przez właściwy organ krajowy, szczególnie w odniesieniu do obszarów, które mogą się kwalifikować do otrzymania takiej pomocy oraz obszaru i minimalnej liczby producentów oliwy z oliwek, którzy muszą być zaangażowani skutecznie w określone działania;

b) rozwój dobrej praktyki rolniczej w zakresie uprawy oliwek, opartej na kryteriach środowiskowych, przystosowanych do warunków lokalnych, jej upowszechnianie między plantatorami oliwek oraz monitorowanie ich praktycznego stosowania;

c) praktyczne pokazy technik uprawiania oliwek ukierunkowane na ochronę środowiska oraz na kształtowanie krajobrazu;

d) dodawanie danych środowiskowych do Systemu Informacji Geograficznej (GIS), określonego w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1638/98.

3.
Działalność kwalifikująca w dziedzinie podnoszenia jakości produkcyjnej oliwy z oliwek i oliwek stołowych obejmuje:

a) poprawę warunków uprawy (szczególnie kontrola muchy oliwkowej), zbiorów, przewozu i składowania oliwek przed etapem przetwarzania, zgodnie ze specyfikacjami technicznymi przewidzianymi przez właściwy organ krajowy;

b) poprawa warunków składowania i utylizacji wytłoczyn oliwy z oliwek i produkcji oliwek stołowych;

c) pomocy technicznej dla przemysłu przetwórczego oliwy z oliwek w aspektach związanych z jakością produktów;

d) zakładanie i udoskonalanie laboratoriów do badań oliwy z oliwek pierwszego tłoczenia.

4.
Działalność kwalifikująca w dziedzinie identyfikacji pochodzenia, certyfikacji i ochrony jakość oliwy z oliwek i oliwek stołowych obejmuje:

a) tworzenie i zarządzanie systemami umożliwiającymi przekazanie produktu bezpośrednio od plantatora oliwek do pakowania i etykietowania, zgodnie ze specyfikacjami, określonymi przez właściwy organ krajowy;

b) tworzenie i kierowanie systemami certyfikacji jakości, opartymi na systemie analizy ryzyka i kontroli punktów krytycznych, odpowiadających kryteriom technicznym, przyjętym przez właściwy organ krajowy;

c) tworzenie i zarządzanie systemami w celu monitorowania zgodności z normami zaświadczającymi o autentyczności, jakości i obrocie oliwy z oliwek i oliwek stołowych, zgodnie ze specyfikacjami technicznymi, przewidzianymi przez właściwy organ krajowy.

5.
Na podstawie art. 4a rozporządzenia (WE) nr 1638/98 do finansowania przez Wspólnotę nie kwalifikują się:

a) działalności, które są finansowane przez Wspólnotę inaczej, niż to określono w art. 4a rozporządzenia (WE) nr 1638/98;

b) działalności mające na celu bezpośredni wzrost produkcji lub wzrost zapasów albo potencjału przetwórczego;

c) działalności związane z zakupem albo składowaniem oliwy z oliwek lub oliwek stołowych albo mająca wpływ na ich ceny;

d) działalności związane z promocją handlową oliwy z oliwek lub oliwek stołowych;

e) działalności związane z badaniami naukowymi.

6.
Państwa Członkowskie mogą przyjąć dodatkowe warunki określające działalności kwalifikujące, określone w ust. 1-4 niniejszego artykułu, bez wymogu uniemożliwienia wprowadzania lub prezentacji działalności w tym zakresie.
Artykuł  5

Programy działalności organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek

1. 5
Programy działania kwalifikujące się do finansowania przez Wspólnotę na podstawie art. 4a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1638/98 składają się z działalności wymienionych w art. 4 niniejszego rozporządzenia i są realizowane między 1 listopada 2002 r. a 31 października 2004 r. dla programów działania obejmujących lata gospodarcze 2002/2003 i 2003/2004 oraz między 1 listopada 2004 r. a 31 października 2005 r. dla programów działania obejmujących rok gospodarczy 2004/2005.
2. 6
Każda organizacja podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek, uznana na podstawie niniejszego rozporządzenia, lub organizacja, która złożyła wniosek o uznanie, może składać wniosek o finansowanie wspólnotowe pojedynczego programu działania w terminie ustalanym przez Państwo Członkowskie, lecz nie później niż do 31 maja 2003 r. w odniesieniu do programów działania obejmujących lata gospodarcze 2002/2003 i 2003/2004 lub do 30 września 2004 r. w odniesieniu do programów działania obejmujących rok gospodarczy 2004/2005.

Na wniosek składają się:

a) szczegóły danej organizacji podmiotów gospodarczych;

b) informacje o kryteriach selekcji, określonych w art. 6 ust. 1;

c) opis i uzasadnienie podjęcia proponowanej działalności oraz harmonogram;

d) planowane wydatki w podziale według dziedzin działalności określonych w art. 4, z odrębnym wyliczeniem kosztów całkowitych, które nie mogą przekroczyć 2 % całkowitych wydatków, oraz inne główne typy kosztów;

e) plan finansowania według dziedzin działalności określonych w art. 4, ze wskazaniem w szczególności wnioskowanego finansowania wspólnotowego oraz, gdzie jest to stosowne, wkładów finansowych ze strony podmiotów gospodarczych oraz udział samego państwa;

f) opis ilościowy i jakościowy wskaźników skuteczności, pozwalający na ocenę programu po zakończeniu jego realizacji;

g) dowód wniesienia zabezpieczenia bankowego w wysokości co najmniej 5 % wnioskowanej sumy finansowania wspólnotowego;

h) gdzie jest to stosowne, wniosek o zaliczkę na podstawie art. 8;

i) deklaracja ze strony organizacji, że na żadne z przewidzianych w jego programie działań nie przyznano finansowania wspólnotowego;

j) w odniesieniu do organizacji międzybranżowych i związków organizacji producentów, szczegóły na temat organizacji podmiotów gospodarczych, odpowiedzialnych za rzeczywistą realizację działań zleconych w ramach ich programów;

k) w odniesieniu do organizacji podmiotów gospodarczych sektora oliwek stanowiących część związku organizacji producentów lub organizacji międzybranżowej deklaracja, że działania, przewidziane w ich programach, nie są objęte żadnym innym wnioskiem o finansowanie na podstawie niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5a 7

Podział finansowania Wspólnoty

1.
Maksymalne finansowanie Wspólnoty w latach gospodarczych 2002/2003 i 2003/2004, które na mocy art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1873/2002 może być przeznaczone na kwalifikujące się działalności organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek, może się kumulować w każdym Państwie Członkowskim w przypadku wszystkich programów określonych w art. 5 niniejszego rozporządzenia.
2.
W każdym Państwie Członkowskim minimalna część maksymalnego finansowania Wspólnoty, ustanowiona zgodnie z art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1873/2002, jest przeznaczona na każdą dziedzinę działalności. To minimum wynosi:

– dla działalności w dziedzinie monitorowania i zarządzania administracyjnego sektora i rynku oliwy z oliwek i oliwek stołowych: 15 %,

– dla działalności w dziedzinie poprawiania wpływu na środowisko naturalne uprawy oliwek: 15 %,

– dla działalności w dziedzinie poprawiania jakości produkcji oliwy z oliwek i oliwek stołowych: 15 %,

– dla działalności w dziedzinie trasowania, zaświadczeń i ochrony jakości w przypadku oliwy z oliwek i oliwek stołowych: 10 %.

3.
W przypadku kiedy finansowanie Wspólnoty wymagane przez wszystkie programy zatwierdzone w danym Państwie Członkowskim dla dziedziny działalności jest niższe od odpowiedniej granicy minimalnej, określonej w ust. 2, różnica między tą granicą i odnośnym finansowaniem pozostaje, z zastrzeżeniem przestrzegania warunku określonego w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1873/2002, przydzielona z tytułu wsparcia dla produkcji oliwy z oliwek, określonej w art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 136/66.
Artykuł  6

Selekcja programów działania

1.
Państwa Członkowskie poddają programy działania selekcji na podstawie następujących kryteriów:

a) całościowa jakość programu i jego spójność z punktu widzenia celów i priorytetów sektora oliwek, o którym mowa, jak to jest przewidziane w planach Państwa Członkowskiego;

b) odpowiednie zasoby finansowe tych organizacji podmiotów gospodarczych do celów realizacji proponowanej działalności;

c) obszar objęty programem działalności;

d) stosunek wysokości wnioskowanego finansowania wspólnotowego do wielkości uzysku oliwy sprzedanego przez danych członków organizacji podmiotów gospodarczych;

e) ujęte w programie różnice w sytuacji ekonomicznej na obszarze objętym programem działania;

f) istnienie wielu obszarów działalności i wysokość udziału finansowego ze strony podmiotów gospodarczych.

Państwa Członkowskie uwzględniają rozdzielenie wniosków między różnego typu podmiotami gospodarczymi w sektorze oliwek, określonych w art. 2, oraz wielkość upraw oliwek na każdym z obszarów.

2.
Państwa Członkowskie wyłączają z procedury selekcji wszelkie programy działania, które są niekompletne lub zawierają niewystarczające informacje bądź zawierają jedną z działalności, które ich nie kwalifikują do pomocy określonych w art. 4 ust. 5.
3. 8
Najpóźniej do 31 lipca 2003 r. w odniesieniu do programów działania obejmujących lata gospodarcze 2002/2003 i 2003/2004 lub do 31 października 2004 r. w odniesieniu do programów działania obejmujących rok gospodarczy 2004/2005 Państwo Członkowskie zatwierdza programy działania uznanych organizacji, którym przyznało odpowiednie finansowanie krajowe. Państwa Członkowskie informują o tym dane organizacje podmiotów gospodarczych sektora oliwek.

Ostatecznego zatwierdzenia programu działania można dokonać z zastrzeżeniem wniesienia poprawek, które Państwo Członkowskie uznaje za niezbędne.

Jeżeli wnioskowany program działania nie jest wybrany, Państwo Członkowskie niezwłocznie zwraca zabezpieczenie, określone w art. 5 ust. 2 lit. g).

Artykuł  7

Zmiany programów działania

Podmioty gospodarcze w sektorze oliwek mogą, zgodnie z procedurą ustanowioną przez Państwo Członkowskie, wnioskować o wniesienie zmian do już zatwierdzonych ich programów działania w sprawach dotyczących jednej z dziedzin działalności, określonych w art. 4, pod warunkiem jednak, że nie pociąga to za sobą wzrostu wysokości finansowania.

Do wniosku o wniesienie zmiany dołącza się dokumenty towarzyszące, określające powody, charakter i implikacje proponowanych zmian.

Artykuł  8

Zaliczki

1.
Organizacje podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek, które przedkładają wniosek zgodnie z art. 5 ust. 2 lit. h), otrzymują, zgodnie z warunkami określonymi w ust. 2 niniejszego artykułu, zaliczkę w wysokości maksimum 90 % wkładu wspólnotowego, przewidzianego w zatwierdzonym programie działania na okres, o którym jest w nim mowa.
2. 9
W ciągu miesiąca po zatwierdzeniu danego programu działania Państwo Członkowskie wypłaca tymże podmiotom gospodarczym jedną trzecią sumy określonej w ust. 1, a pozostałe dwie trzecie po dniu 16 października 2003 r., po sprawdzeniu, że pierwsza transza zaliczki rzeczywiście jest już wydana.

W odniesieniu do programów działania obejmujących rok gospodarczy 2004/2005 Państwo Członkowskie wypłaca danym organizacjom podmiotów gospodarczych sektora oliwek kwotę, o której mowa w ust. 1, w ciągu miesiąca od zaakceptowania danego programu.

3.
Płatności określone w ust. 2 wymagają od danych organizacji podmiotów gospodarczych złożenia zabezpieczenia, zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 2220/85, o wysokości równej 110 % sumy wnioskowanej zaliczki. Głównym wymogiem w rozumieniu art. 20 tego rozporządzenia jest uruchomienie środków wykazanych w zatwierdzonym programie działania.
4. 10
W terminie ustalonym przez Państwo Członkowskie, lecz najpóźniej do 31 maja 2004 r., organizacje podmiotów gospodarczych sektora oliwek, których programy działania obejmują lata gospodarcze 2002/2003 i 2003/2004 zostały zatwierdzone, mogą złożyć wniosek o zwrot zabezpieczenia, o którym mowa w ust. 3, do wysokości równej połowie wydatków rzeczywiście poniesionych. Państwo Członkowskie określa i kontroluje dokumenty uzupełniające, które należy dołączyć do tego wniosku, oraz zwraca zabezpieczenia proporcjonalnie do danych wydatków, najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku.
Artykuł  9

Płatność finansowania wspólnotowego

1. 11
Do celów wypłaty finansowania wspólnotowego na podstawie art. 4a rozporządzenia (WE) nr 1638/98 lub, jeśli właściwe, jego salda, organizacja podmiotów gospodarczych sektora oliwek składa w terminie ustalonym przez Państwo Członkowskie, lecz nie później niż do 31 stycznia 2005 r. w odniesieniu do programów działania obejmujących lata gospodarcze 2002/2003 i 2003/2004 lub do 31 stycznia 2006 r. w odniesieniu do programów działania obejmujących rok gospodarczy 2004/2005, wniosek do władzy właściwej danego państwa.

Finansowanie wspólnotowe odpowiadające wnioskom, złożonym po terminach określonych w pierwszym akapicie podlega redukcji o 1 % za każdy dzień roboczy zwłoki. Wnioski złożone po 25 lutego 2005 r. w odniesieniu do programów działania obejmujących lata gospodarcze 2002/2003 i 2003/2004 lub po 25 lutego 2006 r. w odniesieniu do programów działania obejmujących rok gospodarczy 2004/2005 nie są przyjmowane.

2.
Do wniosków spełniających warunki ich przyjęcia, wymienionych w ust. 1, dołącza się:

a) dokumenty uzupełniające zaświadczające, że:

i) w danym okresie wydatki zostały poniesione;

ii) gdzie jest to właściwe, płatności wkładów finansowych podmiotów gospodarczych oraz Państw Członkowskich;

b) sprawozdanie zbiorcze o następującej treści:

i) opis działań wykonanych w ramach programu, w podziale według dziedzin działalności, określonych w art. 4;

ii) gdzie jest to stosowne, uzasadnienie i skutki finansowe różnicy między przewidywaniami i rzeczywiście wykonaną pracą;

iii) ocenę wyników w oparciu o wskaźniki ustanowione w art. 5 ust. 2 lit. f).

3. 12
W przypadku działań zakończonych przed 31 października 2004 r. w odniesieniu do programów działania obejmujących lata gospodarcze 2002/2003 i 2003/2004 lub przed 31 października 2005 r. w odniesieniu do programów działania obejmujących rok gospodarczy 2004/2005 oraz za które płatność jest dokonywana po zakończeniu miesiąca następującego po odnośnym terminie końcowym, przewidziane finansowanie wspólnotowe podlega redukcji o 1% za każdy dzień zwłoki przez pierwsze 30 dni po 30 listopada i o 2% za każdy następny dzień.
4.
W ciągu trzech miesięcy od miesiąca, w którym jest wnoszony kompletny wniosek, określony w ust. 1, oraz gdy zostaje przeprowadzone badanie dokumentów, określone w ust. 2, a także weryfikacja, określona w art. 10, Państwa Członkowskie wypłacają należne finansowanie wspólnotowe i zwracają odpowiadające mu zabezpieczenie.
Artykuł  10

Kontrole i kary

1.
Państwa Członkowskie sprawdzają, czy spełnione są warunki przyznawania finansowania wspólnotowego, szczególnie w odniesieniu do zgodności z wymogami zatwierdzenia, realizacją zatwierdzonych programów działania, rzeczywiście poniesionymi wydatkami i wniesionymi wkładami finansowymi przez dane podmioty gospodarcze sektora oliwek. W związku z tym przeprowadzają one plan kontroli, obejmujący kontrole próbek, ustalone na podstawie analizy ryzyka i obejmujące co najmniej 30 % organizacji producentów w sektorze oliwek oraz wszystkie inne organizacje podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek zatwierdzone do finansowania wspólnotowego na podstawie niniejszego rozporządzenia.
2.
Państwa Członkowskie określają lub, gdzie jest to stosowne, ustanawiają system kar za nieprawidłowości na podstawie niniejszego rozporządzenia. Kary te muszą być skuteczne, proporcjonalne i muszą działać odstraszająco oraz obejmować, w przypadkach najpoważniejszych naruszeń, możliwość cofnięcia zatwierdzenia i kary finansowe w wysokości co najmniej podwojonej sumy kwoty finansowania wspólnotowego w wyniku określonej nieprawidłowości.
3.
W ramach systemu kontroli, określonego w ust. 1, w odniesieniu do każdej podlegającej kontroli organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek prowadzi się indywidualną dokumentację. Taka dokumentacja zawiera dowody weryfikacji i przeprowadzonych kontroli oraz, gdzie jest to stosowne, wskazanie wykrytych nieprawidłowości i wymierzonych kar.
Artykuł  11

Powiadomienia od Państw Członkowskich

1. 13
Nie później niż do dnia 31 grudnia 2002 r. Państwa Członkowskie produkujące oliwę z oliwek powiadamiają Komisję o przepisach krajowych, szczególnie odnoszących się do:

a) warunków zatwierdzania organizacji podmiotów gospodarczych, określonych w art. 2 ust. 2,

b) dodatkowych specyfikacji i warunków odnoszących się do działań kwalifikujących, określonych w art. 4 ust. 1, 2, 3, 4 i 6 niniejszego rozporządzenia,

c) celów i priorytetów sektora oliwek określonych w art. 6 ust. 1 lit. a),

d) uzgodnień dotyczących systemu zaliczek określonych w art. 8 oraz, gdzie jest to stosowne, systemu płatności finansowania krajowego,

e) plan kontroli i system kar określony w art. 10.

Państwa Członkowskie bezzwłocznie przekazują Komisji wszelkie istotne informacje dotyczące stosowanych przepisów krajowych, o których mowa w pierwszym akapicie, oraz wprowadzanych do nich zmian.

1a. 14
Najpóźniej 28 lutego 2003 r. w odniesieniu do programów działania obejmujących lata gospodarcze 2002/2003 i 2003/2004 lub 28 lutego 2005 r. w odniesieniu do programów działania obejmujących rok gospodarczy 2004/2005, Państwa Członkowskie informują Komisję o swoich decyzjach, na każde z lat gospodarczych, dotyczących odstępstwa od przepisów art. 20d ust. 1 rozporządzenia nr 136/66/EWG, przewidzianego w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1873/2002.
2. 15
Przed 5 września 2003 r. w odniesieniu do programów działania obejmujących lata gospodarcze 2002/2003 i 2003/2004 lub przed 5 grudnia 2004 r. w odniesieniu do programów działania obejmujących rok gospodarczy 2004/2005, Państwa Członkowskie informują Komisję o swoich decyzjach, na każde z lat gospodarczych, dotyczących odstępstwa od przepisów art. 5 ust. 9 rozporządzenia nr 136/66/EWG, przewidzianego w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1873/2002.

Przed 5 września 2003 r. w odniesieniu do programów działania obejmujących lata gospodarcze 2002/2003 i 2003/2004 lub przed 5 grudnia 2004 r. w odniesieniu do programów działania obejmujących rok gospodarczy 2004/2005, Państwa Członkowskie przekażą Komisji dane odnoszące się do uznanych organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek oraz do zatwierdzonych programów działania, jak również do ich cech charakterystycznych, w rozbiciu na rodzaje organizacji producentów określone w art. 2 niniejszego rozporządzenia, na strefy regionalne, jak również sumy funduszy zarezerwowanych na mocy art. 4a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1638/98 dla poszczególnych lat gospodarczych, w rozbiciu na dziedziny działania.

3. 16
Najpóźniej 30 kwietnia 2005 r. w odniesieniu do programów działania obejmujących lata gospodarcze 2002/2003 i 2003/2004 lub 30 kwietnia 2006 r. w odniesieniu do programów działania obejmujących rok gospodarczy 2004/2005, Państwa Członkowskie przekazują Komisji raport dotyczący wdrożenia niniejszego rozporządzenia składających się przynajmniej z następujących elementów:

a) liczby sfinansowanych programów, beneficjentów, obszarów, olejarni, infrastruktury przetwórczej oraz ilości oliwy z oliwek i oliwek stołowych;

b) charakterystyki działań realizowanych w ramach każdej z dziedzin działalności, określonych w art. 4;

c) wszelkich rozbieżności między działaniami planowanymi a rzeczywiście realizowanymi;

d) opisu i oceny wyników, w szczególności na podstawie oceny programów działań określonych w art. 9 ust. 2 lit. b) iii) tiret trzecie;

e) opisu przeprowadzonych kontroli oraz proponowanych i zastosowanych kar zgodnie z art. 10;

f) wydatków w podziale według programu i dziedziny działalności, określonych w art. 4, oraz wniesionych przez Wspólnotę, przez Państwa i przez podmioty gospodarcze wkładów finansowych.

Artykuł  12

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 listopada 2002 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 lipca 2002 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 32.

(2) Dz.U. L 201 z 26.7.2001, str. 4.

(3) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.

(4) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.

(5) Dz.U. L 240 z 10.9.1999, str. 11.

(6) Dz.U. L 293 z 31.10.1998, str. 50.

1 Tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1331/2004 z dnia 20 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.247.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2004 r.
2 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1331/2004 z dnia 20 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.247.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2004 r.
3 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 631/2003 z dnia 7 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.92.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 2003 r.
4 Art. 3 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 631/2003 z dnia 7 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.92.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 2003 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1331/2004 z dnia 20 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.247.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2004 r.

5 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia nr 1331/2004 z dnia 20 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.247.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2004 r.
6 Art. 5 ust. 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 631/2003 z dnia 7 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.92.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 2003 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia nr 1331/2004 z dnia 20 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.247.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2004 r.

7 Art. 5a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1965/2002 z dnia 4 listopada 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.300.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2002 r.
8 Art. 6 ust. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 631/2003 z dnia 7 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.92.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 2003 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1331/2004 z dnia 20 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.247.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2004 r.

9 Art. 8 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia nr 1331/2004 z dnia 20 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.247.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2004 r.
10 Art. 8 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia nr 1331/2004 z dnia 20 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.247.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2004 r.
11 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a) rozporządzenia nr 1331/2004 z dnia 20 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.247.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2004 r.
12 Art. 9 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. b) rozporządzenia nr 1331/2004 z dnia 20 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.247.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2004 r.
13 Art. 11 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. a) rozporządzenia nr 1331/2004 z dnia 20 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.247.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2004 r.
14 Art. 11 ust. 1a:

- dodany przez art. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia nr 1965/2002 z dnia 4 listopada 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.300.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2002 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. b) rozporządzenia nr 1331/2004 z dnia 20 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.247.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2004 r.

15 Art. 11 ust. 2:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia nr 1965/2002 z dnia 4 listopada 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.300.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2002 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 631/2003 z dnia 7 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.92.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 2003 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. b) rozporządzenia nr 1331/2004 z dnia 20 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.247.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2004 r.

16 Art. 11 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 8 lit. c) rozporządzenia nr 1331/2004 z dnia 20 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.247.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 2004 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.195.16

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1334/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1638/98 w zakresie programów działania podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek na lata gospodarcze 2002/03 i 2003/04
Data aktu: 23/07/2002
Data ogłoszenia: 24/07/2002
Data wejścia w życie: 31/07/2002, 01/05/2004, 01/11/2002