Rozporządzenie 876/2002 ustanawiające Wspólne Przedsiębiorstwo Galileo

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 876/2002
z dnia 21 maja 2002 r.
ustanawiające Wspólne Przedsiębiorstwo Galileo

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 171,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 13 stycznia 1999 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie Komunikatu Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego "W kierunku transeuropejskiej sieci pozycjonowania i nawigacji obejmującej europejską strategię Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GNSS)"(4).

(2) Dnia 10 lutego 1999 r. Komisja przyjęła Komunikat "Galileo - włączenie Europy do nowej generacji usług nawigacji satelitarnej".

(3) Konkluzje Rady Europejskiej w Kolonii (3 i 4 czerwca 1999 r.), Feira (19 i 20 czerwca 2000 r.), Nicei (7-11 grudnia 2000 r.), Sztokholmie (23 i 24 marca 2001 r.), Laeken (14 i 15 grudnia 2001 r.) i Barcelonie (15 i 16 marca 2002 r.) zawierają odniesienia do Galileo.

(4) Dnia 19 lipca 1999 r. Rada przyjęła rezolucję w sprawie włączenia Europy do nowej generacji usług nawigacji satelitarnej - Galileo - faza tworzenia definicji(5).

(5) Dnia 22 listopada 2000 r. Komisja przyjęła Komunikat do Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Galileo.

(6) Rada przyjęła rezolucję w sprawie Galile od dnia 5 kwietnia 2001 r.(6).

(7) Dnia 26 marca 2002 r. Rada przyjęła konkluzje w sprawie Galileo.

(8) Pierwsze umowy badawcze oraz badania wykonalności zostały sfinansowane na podstawie czwartego i piątego programu ramowego dla badań i rozwoju.

(9) Faza rozwoju technologicznego została sfinansowana ze środków przekazanych na transeuropejskie sieci transportowe na podstawie art. 4 lit. g) decyzji nr 1692/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej(7), która przewiduje możliwość finansowania badań i rozwoju, i art. 17 rozporządzenia Rady (WE) nr 2236/95 z dnia 18 września 1995 r. ustanawiającego ogólne zasady przyznawania pomocy finansowej Wspólnoty w zakresie sieci transeuropejskich(8).

(10) Na początku 2001 r. prowadzenie radionawigacyjnego programu Galileo, zwanego dalej "programem Galileo", wkroczyło w jego fazę rozwojową ukierunkowaną na sprawdzanie i badanie założeń podczas fazy tworzenia definicji, w szczególności w odniesieniu do różnych części składowych architektury systemu.

(11) Po fazie rozwojowej powinna nastąpić faza rozmieszczania, obejmująca produkcję satelitów i naziemnych części składowych, wyniesienie satelity i instalowania stacji naziemnych oraz wyposażenia w celu umożliwienia funkcjonowania systemu w 2008 r.

(12) Uwzględniając liczbę uczestników, których trzeba będzie włączyć do tego procesu, oraz potrzebne środki finansowe i fachową wiedzę techniczną, niezbędne jest ustanowienie osoby prawnej zdolnej zapewnić skoordynowane zarządzanie środkami finansowymi przekazanymi na rzecz programu Galileo w jego fazie rozwojowej. Ze względu na pewność prawną, należy wskazać, iż ten podmiot, który nie ma na celu wypełniania celu gospodarczego, a jest odpowiedzialny za zarządzanie publicznym programem badawczym będącym przedmiotem europejskiego zainteresowania, musi być uznany za organizację międzynarodową w rozumieniu art. 15 ust. 10 tiret drugie szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do podatków obrotowych(9) i art. 23 ust. 1 tiret drugie dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przemieszczania oraz kontrolowania(10).

(13) Sztokholmska Rada Europejska zwróciła uwagę, że "sektor prywatny jest gotów uzupełnić budżety publiczne dotyczące fazy rozwojowej". Przedstawiciele głównych branż, których to dotyczy, podpisali Protokół Ustaleń w marcu 2001 r., zgodnie z którym zobowiązują się oni do wskazania swojego wkładu do ogólnej kwoty 200 milionów EUR dla fazy rozwojowej programu Galileo poprzez wpłacenie wkładu do kapitału Wspólnego Przedsiębiorstwa lub wniesienie wkładu w jakiejś innej formie.

(14) Niezbędne jest zatem ustanowienie Wspólnego Przedsiębiorstwa na mocy art. 171 Traktatu, ponieważ program Galileo pociąga za sobą znaczną część badań i rozwoju, co uzasadnia i będzie nadal uzasadniać użycie środków finansowych przekazanych na ramowe programy badań i rozwoju. Ponadto, program ten powinien umożliwić dokonanie znaczącego postępu w rozwoju technologii nawigacji satelitarnej.

(15) Głównym zadaniem Wspólnego Przedsiębiorstwa powinno być, zgodnie z decyzją Rady, pomyślne zakończenie rozwoju programu Galileo w czasie jego fazy rozwojowej poprzez połączenie finansowania przez sektor publiczny i prywatny. Ponadto, powinno to umożliwić zarządzanie głównymi projektami pokazowymi.

(16) Regulacje finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa powinny być zgodne z ogólnymi zasadami i regułami, ustanowionymi w rozporządzeniu finansowym z dnia 21 grudnia 1977 r., stosowanym do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(11).

(17) Formułując swój wniosek dotyczący nominacji dyrektora Wspólnego Przedsiębiorstwa, Komisja powinna uwzględnić, że osoba ta powinna być wyznaczona na podstawie zasług oraz umiejętności w zakresie zarządzania, jak również kompetencji i odpowiedniego doświadczenia, oraz powinna być niezależna od jakiegokolwiek przedsiębiorstwa w wykonywaniu swoich obowiązków,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1 1

Do celów wdrożenia fazy rozwojowej programu Galileo, Wspólne Przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 171 Traktatu zostaje niniejszym ustanowione do dnia 31 grudnia 2006 r..

Celem Wspólnego Przedsiębiorstwa jest zapewnienie jednolitości administracji i kontroli finansowej projektu dla faz badawczej, rozwojowej i pokazowej programu Galileo, oraz w tym celu - mobilizowanie środków finansowych przekazanych na ten program.

Wspólne Przedsiębiorstwo jest uznane za organizację międzynarodową w rozumieniu art. 15 ust. 10 tiret drugie dyrektywy 77/388/EWG i art. 23 ust. 1 tiret drugie dyrektywy 92/12/EWG.

Jego siedziba mieści się w Brukseli.

Artykuł  2

Statut Wspólnego Przedsiębiorstwa, określony w Załączniku do niniejszego rozporządzenia, zostaje przyjęty.

Artykuł  3
1.
W celu zapewnienia odpowiedniego przepływu informacji i skutecznej kontroli politycznej wdrożenia fazy rozwojowej programu Galileo przez Państwa Członkowskie, ustanowiona zostaje rada nadzorcza. Złożona jest ona z jednego przedstawiciela każdego Państwa Członkowskiego Unii Europejskiej oraz z przedstawiciela Komisji w radzie administracyjnej Wspólnego Przedsiębiorstwa.
2.
Radzie nadzorczej przewodniczy przedstawiciel Państwa Członkowskiego, które przewodniczy Radzie Unii Europejskiej.
3.
W odpowiednim czasie i co najmniej 15 dni przed każdym posiedzeniem rady administracyjnej, Komisja zwołuje radę nadzorczą i przedkłada jej członkom wszystkie dokumenty dotyczące zagadnień porządku dziennego tego posiedzenia.

Rada nadzorcza podejmuje decyzje we wszystkich zagadnieniach, które wchodzą w skład porządku dziennego zbliżającego się posiedzenia rady administracyjnej i może umieścić inne pozycje w tym porządku dziennym. Komisja, wykonując swoje funkcje w radzie administracyjnej, czyni wszystko co możliwe w celu zapewnienia, aby decyzje podjęte przez radę administracyjną odzwierciedlały decyzje i poglądy rady nadzorczej.

4.
Rada nadzorcza podejmuje swoje decyzje kwalifikowaną większością głosów przedstawicieli Państw Członkowskich, głosy te są ważone zgodnie z art. 205 ust. 2 Traktatu. Przedstawiciel Komisji nie uczestniczy w głosowaniu.
5.
Rada nadzorcza uchwala swój regulamin.
Artykuł  4

Corocznie Komisja przedstawia Radzie roczne sprawozdanie w sprawie postępu programu Galileo, jak również plan rozwojowy programu, łącznie z aspektami finansowymi.

Pod koniec 2003 r. Komisja powiadamia Radę o wynikach procedury przetargowej, uruchomionej przez Wspólne Przedsiębiorstwo zgodnie z art. 4 jego statutu.

Artykuł  5

Komisja powiadamia Radę o przystąpieniu nowych członków.

Jakikolwiek udział nowych członków, łącznie z udziałem członków z państw trzecich, przedkładany jest Radzie do zatwierdzenia.

Artykuł  6

Wspólne Przedsiębiorstwo podlega regułom zawartym w decyzji Rady 2001/264/WE z dnia 19 marca 2001 r. przyjmującej przepisy bezpieczeństwa Rady(12).

Artykuł  7 2

(uchylony)

Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 maja 2002 r.

W imieniu Rady
R. DE MIGUEL
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 270 E z 25.9.2001, str. 119.

(2) Dz.U. C 48 z 21.2.2002, str. 42.

(3) Opinia wydana dnia 7 lutego 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. C 104 z 14.4.1999, str. 73.

(5) Dz.U. C 221 z 3.8.1999, str. 1.

(6) Dz.U. C 157 z 30.5.2001, str. 1.

(7) Dz.U. L 228 z 9.9.1996, str. 1. Decyzja zmieniona decyzją nr 1346/2001/WE (Dz.U. L 185 z 6.7.2001, str. 1).

(8) Dz.U. L 228 z 23.9.1995, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1655/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 197 z 29.7.1999, str. 1).

(9) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2001/115/WE (Dz.U. L 15 z 17.1.2002, str. 24).

(10) Dz.U. L 76 z 23.3.1992, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2000/47/WE (Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 73).

(11) Dz.U. L 356 z 31.12.1977, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 762/2001 (Dz.U. L 111 z 20.4.2001, str. 1).

(12) Dz.U. L 101 z 11.4.2001, str. 1.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT WSPÓLNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA GALILEO

Artykuł 1
1.
Nazwą Wspólnego Przedsiębiorstwa jest: "Wspólne Przedsiębiorstwo Galileo".
2.
Jego siedziba mieści się w Brukseli.
3.
a) Następujące podmioty są członkami założycielami Wspólnego Przedsiębiorstwa:

– Wspólnota Europejska, reprezentowana przez Komisję,

– Europejska Agencja Kosmiczna.

b) Następujące podmioty mogą stać się członkami Wspólnego Przedsiębiorstwa:

– Europejski Bank Inwestycyjny,

– każde przedsiębiorstwo, po tym jak Komisja, na mocy art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 876/2002 z dnia 21 maja 2002 r. ustanawiającego Wspólne Przedsiębiorstwo Galileo(1), powiadomi Radę o wyniku procedury przetargowej, i po zatwierdzeniu zgodnie z procedurą określoną w art. 5 tego rozporządzenia.

4. 3
Kapitał Wspólnego Przedsiębiorstwa składa się z wkładów wniesionych przez jego członków. Mogą być wniesione aktywa rzeczowe. Podlegają one ocenie pod względem ich wartości i ich przydatności do prowadzenia działalności przez Wspólne Przedsiębiorstwo.

Członkowie założyciele wpłacają swoje wkłady kapitałowe do wysokości kwot wskazanych w ich odpowiednich zobowiązaniach: 520 milionów EUR dla Wspólnoty Europejskiej i 50 milionów EUR dla Europejskiej Agencji Kosmicznej. Mogą oni, w razie potrzeby, wnosić dodatkowe wkłady w celu finansowania fazy rozwojowej.

Z chwilą powiadomienia Rady przez Komisję o wyniku procedury przetargowej rada administracyjna niezwłocznie wzywa przedsiębiorstwa wymienione w ust. 3 lit. b) tiret drugie do dokonania wpłaty. Od przedsiębiorstw wymagana jest wpłata 5 milionów EUR w ciągu jednego roku. Kwota ta jest zmniejszona do 250.000 EUR dla przedsiębiorstw, dokonujących wpłaty indywidualnie lub zbiorowo, które można uważać za przedsiębiorstwa małe lub średnie w rozumieniu zalecenia Komisji z dnia 3 kwietnia 1996 r. dotyczącego definicji małych i średnich przedsiębiorstw(2).

Rada administracyjna decyduje o wysokości tych wkładów, które powinny być wniesione proporcjonalnie do wkładu kapitałowego wniesionego przez każdego członka. Każdy członek Wspólnego Przedsiębiorstwa, który nie wypełnia swoich zobowiązań dotyczących wniesienia aktywów rzeczowych lub nie uwalnia kwot wymaganych w wyznaczonym terminie zostaje, w pierwszej kolejności, wykluczony z głosowania w radzie administracyjnej, a po sześciu miesiącach jego członkostwo zostaje uchylone do czasu wypełnienia jego zobowiązań.

Finansowe zobowiązania Wspólnego Przedsiębiorstwa nie mogą przekroczyć wielkości kapitału będącego w jego dyspozycji.

Artykuł  2

Głównymi zadaniami Wspólnego Przedsiębiorstwa są:

1. nadzorowanie optymalnej integracji Europejskiego Geostacjonarnego Systemu Pokrycia Nawigacyjnego (EGNOS) w programie Galileo i wdrożenie fazy rozwojowej i fazy zatwierdzania Galileo oraz pomaganie w przygotowaniu do fazy rozmieszczania i fazy operacyjnej;

2. uruchomienie, we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną zgodnie z art. 3 oraz poprzez uzgodnienia umowne z podmiotami sektora prywatnego, działań badawczych i rozwojowych potrzebnych do pomyślnego zakończenia fazy rozwojowej oraz koordynacji działań narodowych w tej dziedzinie; wyniesienie poprzez Europejską Agencję Kosmiczną, zgodnie z art. 3, pierwszej serii satelitów, aby sfinalizować dokonany rozwój technologiczny oraz zapewnić zakrojony na szeroką skalę pokaz możliwości i niezawodności systemu;

3. we współpracy z Komisją, Europejską Agencją Kosmiczną oraz sektorem prywatnym, pomoc w mobilizacji środków finansowych sektora publicznego i prywatnego, niezbędnych do złożenia Radzie wniosków dotyczących struktur zarządzających dla różnych kolejnych faz programu, na podstawie następujących działań:

– sporządza ono plan operacyjny obejmujący wszystkie fazy programu Galileo, na podstawie danych dostarczanych przez Komisję, dotyczących usług, które może oferować Galileo, przychodu, który mogą one wygenerować oraz koniecznych środków towarzyszących,

– negocjuje ono, w drodze konkurencyjnego procesu przetargowego z sektorem prywatnym, całościowe porozumienie dotyczące finansowania fazy rozmieszczania i operacyjnej, które określa obowiązki, role i zagrożenia, które będą dzielone między sektorem publicznym i prywatnym;

4. nadzorowanie wykonywania wszystkich programów, jeśli to konieczne z pomocą konsultanta, i wprowadzanie wszelkich niezbędnych dostosowań w świetle rozwoju dokonanego w trakcie fazy rozwojowej.

Artykuł  3

Wspólne Przedsiębiorstwo zawiera umowę z Europejską Agencją Kosmiczną, na mocy której:

– nakłada ono na nią obowiązek prowadzenia działań wymaganych w trakcie fazy rozwojowej w odniesieniu do segmentu kosmicznego i segmentu ziemskiego związanego z systemem, i do tego celu Wspólne Przedsiębiorstwo udostępnia środki finansowe będące w jego dyspozycji dla tej fazy. Europejska Agencja Kosmiczna jest odpowiedzialna za administrowanie nimi zgodnie z procedurami, określonymi w umowie zawartej ze Wspólnym Przedsiębiorstwem i opartej na zasadach niedyskryminacji, przejrzystości i sprawiedliwego podziału pracy, biorąc pod uwagę wspólnotowy charakter programu. W tym kontekście celem jest odpowiedni udział małych i średnich przedsiębiorstw,

– Komisja ma prawo zapewnić ochronę interesów finansowych Wspólnoty przez prowadzenie skutecznej kontroli. Gdy Komisja wykryje wszelkie nieprawidłowości, rezerwuje sobie prawo do ograniczenia lub zawieszenia każdej następnej płatności dla Wspólnego Przedsiębiorstwa. Kwota ograniczona lub zawieszona jest równoważna z wartością nieprawidłowości rzeczywiście wykrytej przez Komisję. Wszelkie spory rozstrzygane są na podstawie przepisów umowy,

– określone zostają procedury mające na celu wykonanie programu Galileo, w szczególności działania uruchomione przez Europejską Agencję Kosmiczną odnoszące się do programu i finansowane ze środków finansowych nieprzeznaczonych na Wspólne Przedsiębiorstwo.

Artykuł  4

Bez uszczerbku dla art. 3 i po zaproszeniu do składania ofert, Wspólne Przedsiębiorstwo może zawrzeć umowę o świadczenie usług z przedsiębiorstwami lub z konsorcjum przedsiębiorstw, w szczególności do wykonywania działalności przewidzianej w art. 2 pkt 3.

Wspólne Przedsiębiorstwo zapewnia, aby umowa przewidywała prawo Komisji do prowadzenia, w imieniu Wspólnego Przedsiębiorstwa, kontroli w celu zapewnienia, aby interesy finansowe Wspólnoty były chronione i, w przypadku wykrycia nieprawidłowości, do nakładania odstraszających i proporcjonalnych kar.

Artykuł  5

Wspólne Przedsiębiorstwo ma osobowość prawną. We wszystkich Państwach Członkowskich Wspólnoty Europejskiej korzysta ono z najszerszej zdolności prawnej przyznawanej osobom prawnym na mocy przepisów tych krajów. Może ono, w szczególności, nabywać lub zbywać mienie nieruchome i ruchome oraz być stroną postępowania sądowego.

Artykuł  6

Wspólne Przedsiębiorstwo posiada wszelkie aktywa materialne i niematerialne stworzone lub przekazane mu do celów fazy rozwojowej programu Galileo. Jeśli to stosowne, prawo własności kryptografii rządowej pozostaje w rękach władzy rządowej, która opracowała metodę kryptograficzną.

Artykuł  7
1.
Organami Wspólnego Przedsiębiorstwa są rada administracyjna, komitet wykonawczy i dyrektor.
2.
Rada administracyjna może zasięgnąć porady komitetu doradczego.
Artykuł  8
1.
Skład rady administracyjnej, prawa głosu:

a) rada administracyjna złożona jest z członków Wspólnego Przedsiębiorstwa;

b) 4 o ile niniejszy statut nie stanowi inaczej, decyzje Rady administracyjnej przyjmowane są zwykłą większością oddanych głosów. Każdy członek Wspólnego Przedsiębiorstwa dysponuje liczbą głosów proporcjonalną do wniesionego przez niego wkładu. Komisja i Europejska Agencja Kosmiczna posiadają taką samą liczbę głosów i, w każdym przypadku, każda z nich co najmniej 40 % całkowitej liczby głosów.

2.
Funkcje rady administracyjnej:

a) rada administracyjna podejmuje decyzje niezbędne do celu wdrożenia programu i sprawuje ogólny nadzór nad realizacją programu;

b) rada administracyjna w szczególności:

– powołuje dyrektora i zatwierdza plan organizacyjny,

– wyznacza członków komitetu doradczego,

– przyjmuje regulacje finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa, zgodnie z art. 14 ust. 3,

– zgodnie z art. 13, zatwierdza budżet roczny, łącznie z planem obsady pracowniczej, planem rozwoju dla fazy rozwojowej programu oraz szacunkami kosztów programu,

– zatwierdza sprawozdania roczne oraz bilans,

– decyduje o wszelkim nabywaniu, sprzedaży i hipotece gruntów i innych tytułów do nieruchomości, jak również o udzielaniu wszelkich poręczeń lub gwarancji, przejmowaniu udziałów w innych przedsiębiorstwach lub instytucjach oraz o udzielaniu lub zaciąganiu wszelkich pożyczek,

– zatwierdza większością 75 % głosów wszelkie propozycje pociągające za sobą znaczące zmiany we wdrażaniu programu Galileo,

– przyjmuje roczne sprawozdanie w sprawie postępu programu Galileo i jego sytuacji finansowej, określone w art. 16 ust. 2,

– wykonuje inne tego rodzaju uprawnienia i wypełnia inne tego rodzaju funkcje, łącznie z ustanawianiem jednostek zależnych, które mogą być niezbędne do celów programu Galileo,

– przyjmuje przepisy kompetencyjne dotyczące komitetu wykonawczego.

3.
Posiedzenia, regulamin rady administracyjnej:

a) rada administracyjna zbiera się co najmniej dwa razy w roku. Nadzwyczajne posiedzenia są zwoływane na wniosek albo jednej trzeciej członków rady administracyjnej reprezentujących co najmniej 40 % praw głosu, albo jej przewodniczącego lub dyrektora. Posiedzenia odbywają się zazwyczaj w siedzibie Wspólnego Przedsiębiorstwa. Rada administracyjna wybiera przewodniczącego spośród swych członków. O ile nie zdecydowano inaczej w szczególnych przypadkach, przedstawiciel komitetu wykonawczego i dyrektor uczestniczą w posiedzeniach;

b) rada administracyjna uchwala swój regulamin.

Artykuł  9
1.
Skład komitetu wykonawczego, prawa głosu:

a) komitet wykonawczy złożony jest z przedstawiciela Komisji, przedstawiciela Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz, gdy tylko włączone zostają przedsiębiorstwa, przedstawiciela branżowego wyznaczonego przez radę administracyjną;

b) komitet wykonawczy zbiera się w obecności dyrektora i przedstawiciela Państwa Członkowskiego przewodniczącego Radzie Unii Europejskiej;

c) decyzje komitetu wykonawczego podejmowane są jednomyślnie, o ile niniejszy statut nie stanowi inaczej.

2.
Funkcje komitetu wykonawczego:

a) komitet wykonawczy pomaga radzie administracyjnej w przygotowywaniu jej decyzji;

b) komitet wykonawczy, w szczególności:

– powiadamia radę administracyjną i dyrektora o postępie programu Galileo na podstawie regularnych sprawozdań,

– przedstawia uwagi i kieruje zalecenia do rady administracyjnej w sprawie szacunków kosztów programu i projektu budżetu, łącznie z planem obsady pracowniczej sporządzonym przez dyrektora,

– zatwierdza procedury przetargowe i procedury udzielania zamówień zgodnie z regułami udzielania zamówień, ustanawianymi przez radę administracyjną, która nie może wpływać na realizację decyzji podjętych przez komitet wykonawczy,

– wykonuje zadania powierzone lub delegowane mu przez radę administracyjną,

– zatwierdza uwalnianie środków finansowych określonych na podstawie umowy zawartej zgodnie z art. 3.

3.
Posiedzenia, regulamin komitetu wykonawczego:

a) komitet wykonawczy zbiera się co najmniej raz w miesiącu. Posiedzenia odbywają się zazwyczaj w siedzibie Wspólnego Przedsiębiorstwa;

b) z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez komitet administracyjny, komitet wykonawczy sporządza swój regulamin.

4.
Obchodzenie się z dokumentami:

Komitet wykonawczy przyjmuje reguły obchodzenia się z dokumentami w celu pogodzenia celów bezpieczeństwa, tajemnicy handlowej i publicznego dostępu. Reguły te uwzględniają, w miarę potrzeb, reguły i ograniczenia ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie dostępu publicznego do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(3).

Artykuł  10
1.
Dyrektor jest dyrektorem wykonawczym odpowiedzialnym za bieżące zarządzanie Wspólnym Przedsiębiorstwem i jest jego prawnym przedstawicielem. Jest on/ona powoływany(-a) przez radę administracyjną na wniosek Komisji. Wykonuje on/ona swoje obowiązki przy poszanowaniu całkowitej niezależności.
2.
Kieruje on/ona realizacją programu w ramach wytycznych ustanowionych przez radę administracyjną, przed którą jest on/ona odpowiedzialny(-a). Dostarcza on/ona radzie administracyjnej, komitetowi wykonawczemu, komitetowi doradczemu oraz wszystkim innym jednostkom zależnym wszelkich informacji niezbędnych do wykonywania ich funkcji.
3.
Dyrektor, w szczególności:

– organizuje, kieruje i nadzoruje pracowników Wspólnego Przedsiębiorstwa,

– przedkłada radzie administracyjnej swoje propozycje dotyczące planu organizacyjnego,

– sporządza i regularnie uaktualnia plan rozwoju programu i szacunki kosztów programu, zgodnie z regulacjami finansowymi, i przedkłada je radzie administracyjnej,

– sporządza, zgodnie z regulacjami finansowymi, projekt budżetu rocznego, łącznie z planem obsady pracowniczej, i przedkłada je radzie administracyjnej,

– zapewnia, aby zobowiązania w odniesieniu do Komisji na podstawie umowy zawartej między nią a Wspólnym Przedsiębiorstwem były spełnione, w szczególności jej przepisy umożliwiające przedstawicielom Komisji wykonywanie skutecznej kontroli i, w przypadku wykrycia nieprawidłowości, nakładanie odstraszających i proporcjonalnych kar,

– przedkłada roczne sprawozdania oraz bilans radzie administracyjnej,

– przedkłada radzie administracyjnej wszelkie propozycje pociągające za sobą znaczące zmiany w projekcie programu Galileo,

– jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i podejmuje wszelkie środki niezbędne do spełnienia wymogów bezpieczeństwa,

– sporządza sprawozdanie roczne w sprawie postępu programu Galileo i jego sytuacji finansowej oraz wszelkie inne sprawozdania wymagane przez radę administracyjną i przedkłada je tej ostatniej.

Artykuł  11
1.
Zespół pracowników jest określony w planie obsady pracowniczej, określonym w budżecie rocznym.
2.
Pracownicy Wspólnego Przedsiębiorstwa mają umowy na czas określony, oparte na warunkach zatrudniania innych pracowników Wspólnot Europejskich.
3.
Wszystkie koszty pracownicze ponoszone są przez Wspólne Przedsiębiorstwo.
4.
Rada administracyjna przyjmuje niezbędne uzgodnienia wykonawcze.
Artykuł  12

Cały dochód Wspólnego Przedsiębiorstwa wykorzystywany jest do wspierania zadań określonych w art. 2. Z zastrzeżeniem art. 21, żadna płatność w postaci podziału jakiejkolwiek nadwyżki dochodów nad wydatkami nie jest wypłacana członkom Wspólnego Przedsiębiorstwa.

Artykuł  13
1.
Rok budżetowy odpowiada rokowi kalendarzowemu.
2.
Przed 31 marca każdego roku dyrektor przekazuje członkom szacunki kosztów programu, zatwierdzone przez radę administracyjną. Szacunki kosztów programu obejmują prognozę wydatków rocznych dla dwóch kolejnych lat. W ramach tej prognozy szacunek dochodów i wydatków dla pierwszego roku z tych dwóch kolejnych lat finansowych (wstępny projekt budżetu) sporządzony jest tak szczegółowo, jak jest to niezbędne do celów wewnętrznej procedury budżetowej każdego z członków, dotyczącej jego wkładu finansowego we Wspólne Przedsiębiorstwo. Dyrektor przekazuje członkom wszelkie dodatkowe informacje niezbędnych do tego celu.
3.
Członkowie niezwłocznie podają do wiadomości dyrektora swoje uwagi dotyczące szacunków kosztów programu, w szczególności dotyczące szacunków dochodów i wydatków na rok następny.
4.
W oparciu o zatwierdzone szacunki kosztów programu i uwzględniając uwagi otrzymane od członków, dyrektor przygotowuje projekt budżetu na następny rok i przed dniem 30 września przedkłada go radzie administracyjnej do przyjęcia większością 75 % głosów.
Artykuł  14
1.
Regulacje finansowe przyjmowane są przez radę administracyjną większością 75 % głosów.
2.
Celem regulacji finansowych jest zapewnienie rzetelnego i oszczędnego zarządzania finansowego Wspólnego Przedsiębiorstwa.
3.
Regulacje finansowe obejmują w szczególności główne reguły dotyczące:

– przedstawienia i struktury szacunków kosztów programu i budżetu rocznego,

– wykonania budżetu rocznego i wewnętrznej kontroli finansowej,

– metody wpłacania wkładów przez członków Wspólnego Przedsiębiorstwa,

– prowadzenia i przedstawienia rachunków i dokumentacji inwentaryzacyjnej, jak również sporządzania i prezentacji bilansów rocznych,

– procedury odnoszącej się do zaproszenia do składania ofert, opartej na niedyskryminacji między krajami członków Wspólnego Przedsiębiorstwa i wspólnotowym charakterze projektu, umiejscowienia, warunków umów i zamówień w imieniu Wspólnego Przedsiębiorstwa.

4.
Szczegółowe reguły wykonawcze umożliwiające Komisji zapewnienie poszanowania jej zobowiązań na podstawie art. 274 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską są określone w umowie między Wspólnym Przedsiębiorstwem a Komisją.
Artykuł  15

W terminie dwóch miesięcy od końca każdego roku budżetowego, dyrektor przedkłada roczne sprawozdania finansowe i bilanse za rok poprzedni Trybunałowi Obrachunkowemu Wspólnot Europejskich. Audyt wykonywany przez Trybunał Obrachunkowy oparty jest na dokumentacji oraz przeprowadzany na miejscu. Dyrektor przedstawia roczne sprawozdania finansowe i bilans, wraz ze sprawozdaniem Trybunału Obrachunkowego, radzie administracyjnej do zatwierdzenia większością 75 % głosów. Dyrektor jest uprawniony, a na żądanie rady administracyjnej zobowiązany, do zgłaszania uwag do sprawozdania. Trybunał Obrachunkowy przesyła sprawozdanie członkom Wspólnego Przedsiębiorstwa.

Artykuł  16
1.
Plan rozwoju programu określa plan realizacji wszystkich elementów programu. Obejmuje on całą kadencję Wspólnego Przedsiębiorstwa i jest regularnie uaktualniany.
2.
Roczne sprawozdanie finansowe pokazuje postęp programu Galileo, w szczególności w odniesieniu do harmonogramu, kosztów i dokonań programu.
Artykuł  17
1.
Wspólne Przedsiębiorstwo jest wyłącznie odpowiedzialne za wypełnianie swoich zobowiązań.
2.
Odpowiedzialność kontraktowa Wspólnego Przedsiębiorstwa podlega odpowiednim przepisom umownym oraz prawu stosowanemu do danej umowy.
3.
Wszelkie płatności Wspólnego Przedsiębiorstwa do celów pokrycia zobowiązań określonych w ust. 2 oraz koszty i wydatki poniesione w związku z nimi uznawane są za wydatki Wspólnego Przedsiębiorstwa.
4.
Dyrektor proponuje radzie administracyjnej wszelkie niezbędne ubezpieczenia, a Wspólne Przedsiębiorstwo uzyskuje takie ubezpieczenia, jakie wskazuje rada administracyjna.
Artykuł  18

Wspólne Przedsiębiorstwo zapewnia ochronę informacji sensytywnych, których ujawnienie bez upoważnienia mogłoby zaszkodzić interesom umawiających się stron. Wspólne Przedsiębiorstwo stosuje zasady bezpieczeństwa i minimalne normy, obowiązujące na mocy decyzji Rady 2001/264/WE z dnia 19 marca 2001 r. przyjmującej przepisy bezpieczeństwa Rady(4).

Wspólne Przedsiębiorstwo uwzględnia doświadczenie Rady Bezpieczeństwa ds. Systemu Galileo (GSSB). Wspólne Przedsiębiorstwo również postępuje zgodnie z regułami rady bezpieczeństwa, określonymi w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 876/2002, w odniesieniu do wszelkich problemów dotyczących bezpieczeństwa systemu.

Artykuł  19
1.
Wspólne Przedsiębiorstwo jest otwarte na przystąpienie członków innych, niż tych określonych w art. 1 ust. 3 lit. a).
2.
Wszystkie wnioski o przystąpienie kierowane są do dyrektora, który przekazuje je radzie administracyjnej. Rada administracyjna decyduje, czy Wspólne Przedsiębiorstwo rozpocznie negocjacje z wnioskodawcą w sprawie warunków przystąpienia, uwzględniając w szczególności względy bezpieczeństwa. W przypadku pozytywnej decyzji, Wspólne Przedsiębiorstwo negocjuje warunki przystąpienia i przedkłada je radzie administracyjnej, która stanowi większością 75 % oddanych głosów.
3.
Członkostwo Wspólnego Przedsiębiorstwa nie może być przeniesione na stronę trzecią, chyba że rada administracyjna wyda uprzednią i jednomyślną zgodę. Każde nieuprawnione przekazanie powoduje niezwłoczne wypowiedzenie członkostwa we Wspólnym Przedsiębiorstwie i odpowiedzialność za wszelkie szkody wyrządzone Wspólnemu Przedsiębiorstwu.
Artykuł  20 5

Wspólne Przedsiębiorstwo ustanowione zostaje na okres, który rozpoczyna się dnia 28 maja 2002 r. i kończy dnia 31 grudnia 2006 r.

Artykuł  21

Do celów prowadzenia postępowania dotyczącej likwidacji Wspólnego Przedsiębiorstwa, rada administracyjna wyznacza jednego lub więcej likwidatorów, którzy wykonują decyzje rady administracyjnej podjęte większością 75 % głosów.

Artykuł  22

We wszelkich sprawach nieobjętych niniejszym statutem, stosuje się prawo państwa, w którym mieści się siedziba Wspólnego Przedsiębiorstwa.

Artykuł  23

Każdy z członków Wspólnego Przedsiębiorstwa może przedkładać radzie administracyjnej propozycje zmiany niniejszego statutu.

Jeśli rada administracyjna przyjmuje takie propozycje większością 75 % głosów, Komisja przygotowuje wniosek do Rady o ich zatwierdzenie zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 172 akapit pierwszy Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

______

(1) Dz.U. L 138 z 28.5.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 107 z 30.4.1996, str. 4.

(3) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

(4) Dz.U. L 101 z 11.4.2001, str. 1.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1943/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.367.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.
2 Art. 7 uchylony przez art. 23 rozporządzenia nr 683/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. (Dz.U.UE.L.2008.196.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lipca 2009 r.
3 Załącznik art. 1 ust. 4 zmieniony przez art. 2 pkt 1 rozporządzenia nr 1943/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.367.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.
4 Art. 8 ust. 1 lit. b) zmieniona przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 1943/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.367.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.
5 Art. 20 zmieniony przez art. 2 pkt 3 rozporządzenia nr 1943/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.367.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2006 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.138.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 876/2002 ustanawiające Wspólne Przedsiębiorstwo Galileo
Data aktu: 21/05/2002
Data ogłoszenia: 28/05/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 28/05/2002