Rozporządzenie 150/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w odniesieniu do kar nakładanych na organizacje producentów w sektorze rybołówstwa w związku z nieprawidłowościami w działaniu mechanizmów interwencyjnych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 142/98

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 150/2001
z dnia 25 stycznia 2001 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w odniesieniu do kar nakładanych na organizacje producentów w sektorze rybołówstwa w związku z nieprawidłowościami w działaniu mechanizmów interwencyjnych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 142/98

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku produktów rybołówstwa i akwakultury(1), w szczególności jego art. 21 ust. 8, art. 23 ust. 5, art. 24 ust. 8, art. 25 ust. 6 i art. 27 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 104/2000, uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3759/92(2) ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2001 r., przewiduje pewną liczbę mechanizmów interwencyjnych dostępnych dla organizacji producentów. W celu powstrzymania nadużyć i zapewnienia równego traktowania organizacji producentów w Państwach Członkowskich istnieje konieczność ustanowienia przez Wspólnotę kar za nieprawidłowości w działaniu tych mechanizmów.

(2) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 2988/95(3) przewiduje ramy jednolitych kontroli i środków administracyjnych oraz kar dotyczących nieprawidłowości w przestrzeganiu prawa wspólnotowego.

(3) Należy określić rodzaje nieprawidłowości objętych zakresem niniejszego rozporządzenia.

(4) Stosowane kary powinny być proporcjonalne do nieprawidłowości i powinny być oparte na obiektywnych i sprawdzalnych kryteriach. W celu zapewnienia, że stopień odpowiedzialności brany jest pod uwagę, nieprawidłowości umyślne i spowodowane rażącym niedbalstwem powinny podlegać bardziej surowej karze. Przy nieprawidłowościach o ograniczonych konsekwencjach finansowych kary dla organizacji producentów nie powinny polegać na całkowitym wycofaniu prawa do korzystania z pomocy, a jedynie na odpowiednim zmniejszeniu zakresu tego prawa.

(5) Komisja powinna być informowana o nieprawidłowościach w działaniu mechanizmów interwencyjnych w celu zapewnienia, że do budżetu Wspólnoty zostały zwrócone prawidłowe kwoty.

(6) Ponieważ kary przewidziane w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 142/98 z dnia 21 stycznia 1998 r. ustanawiającym szczegółowe zasady przyznawania dodatków wyrównawczych do tuńczyka przeznaczonego do przemysłu przetwórczego(4) zostały włączone w zakres niniejszego rozporządzenia, właściwe jest dokonanie odpowiednich zmian w rozporządzeniu (WE) nr 142/98.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Produktów Rybołówstwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie ustanawia kary za nieprawidłowości związane ze stosowaniem art. 21, 23, 24, 25 i 27 rozporządzenia (WE) nr 104/2000 określającego mechanizmy interwencyjne odszkodowań finansowych za wycofania, odroczoną pomoc, samodzielne wycofania i odroczenia, pomoc dla prywatnych składów oraz dodatków wyrównawczych do tuńczyka (zwane dalej "mechanizmami interwencyjnymi").

Artykuł  2

Do celów rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a) "podmiot gospodarczy" określony w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2988/95 oznacza organizację producentów lub jednego z jej członków;

b) "cena interwencyjna" oznacza jedną z następujących cen, zgodnie z zastosowanym mechanizmem interwencyjnym:

(i) cenę wycofania, ustaloną zgodnie z art. 20 rozporządzenia (WE) nr 104/2000;

(ii) wspólnotową cenę sprzedaży, ustaloną zgodnie z art. 22 i 25 rozporządzenia (WE) nr 104/2000;

(iii) autonomiczną cenę wycofania ustaloną zgodnie z art. 24 rozporządzenia (WE) nr 104/2000;

(iv) spustową cenę progową określoną w art. 27 rozporządzenia (WE) nr 104/2000.

Artykuł  3
1.
Jeżeli nieprawidłowości dotyczą kwot w wysokości nieprzekraczającej 5 % rocznej pomocy otrzymanej przez organizację w ramach mechanizmu, Państwo Członkowskie zatrzyma do 20 % ceny interwencyjnej stosowanej do ilości przedmiotowego produktu w zależności od skutków finansowych naruszenia.
2.
Jeżeli nieprawidłowości dotyczą kwot w wysokości między 5 % a 10 % rocznej pomocy otrzymanej przez organizację w ramach mechanizmu, Państwo Członkowskie zatrzyma od 30 %-50 % ceny interwencyjnej stosowanej do ilości przedmiotowego produktu w zależności od skutków finansowych naruszenia.
3.
Jeżeli nieprawidłowości dotyczą kwot o wysokości przekraczającej 10 % rocznej pomocy otrzymanej przez organizację w ramach mechanizmu, Państwo Członkowskie zatrzyma 60 %-80 % ceny interwencyjnej stosowanej do ilości produktu w zależności od skutków finansowych naruszenia.
4.
W przypadku nieprawidłowości umyślnych lub spowodowanych rażącym niedbalstwem, ustanowionym w prawie danego Państwa Członkowskiego, Państwo to zatrzyma całą pomoc, o którą wnioskowała organizacja producentów w ramach mechanizmu w ciągu roku połowowego. W przypadku stwierdzenia umyślnej nieprawidłowości Państwo Członkowskie nie udziela pomocy w ramach tego mechanizmu w roku następnym.
5.
Zatrzymane kwoty i inne sankcje przewidziane w niniejszym artykule nie są uważane za kary w rozumieniu prawa karnego.
Artykuł  4
1.
Kwoty, które mają być zatrzymane zgodnie z art. 3, są zwracane Państwu Członkowskiemu po pobraniu z zabezpieczenia złożonego przez organizację producentów albo potrącane z pomocy, która ma być otrzymana w następnym roku połowowym.
2.
Sumy zatrzymane przez Państwa Członkowskie lub im zwrócone są przekazywane do Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.
3.
Państwa Członkowskie każdego miesiąca informują Komisję o przypadkach, w których miało miejsce zastosowanie przepisów art. 3.
Artykuł  5

Skreśla się art. 9 w rozporządzeniu (WE) nr 142/98.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Urzędowym Dzienniku Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 stycznia 2001 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 17 z 21.1.2000, str. 22.

(2) Dz.U. L 388 z 31.12.1992, str. 1.

(3) Dz.U. L 312 z 23.12.1995, str. 1.

(4) Dz.U. L 17 z 22.1.1998, str. 8.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.24.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 150/2001 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 w odniesieniu do kar nakładanych na organizacje producentów w sektorze rybołówstwa w związku z nieprawidłowościami w działaniu mechanizmów interwencyjnych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 142/98
Data aktu: 25/01/2001
Data ogłoszenia: 26/01/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 02/02/2001