[notyfikowana jako dokument nr C(2001) 1841](tekst mający znaczenie dla EOG)
(2001/598/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 3 sierpnia 2001 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 71/118/WE z dnia 15 lutego 1971 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na produkcję i wprowadzanie na rynek świeżego mięsa drobiowego(1), ostatnio zmienioną Traktatem o Przystąpieniu Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jej art. 14(B)(1) lit. c),
uwzględniając dyrektywę Rady 91/494/EWG z dnia 26 czerwca 1991 r. w spawie wymagań dotyczących zdrowia zwierząt, regulujących handel wewnątrzwspólnotowy oraz przywóz świeżego mięsa drobiowego z państw trzecich(2), ostatnio zmienioną dyrektywą 1999/89/WE(3), w szczególności jej art. 11 i 12,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Komisji 94/984/WE(4), ostatnio zmieniona decyzją 2000/352/WE(5), ustala wymagania dotyczące zdrowia zwierząt oraz świadectwa weterynaryjne przy przywozie świeżego mięsa drobiowego z niektórych państw trzecich. Ustanawia się dwa różne świadectwa, wzór A i wzór B. Ich stosowanie zależy od sytuacji rzekomego pomoru drobiu w państwie.
(2) Wszelkie kontrole przeprowadzone w Tajlandii w grudniu 1999 r., przez służby Komisji w celu oceny sytuacji w odniesieniu do rzekomego pomoru drobiu oraz dodatkowe informacje otrzymane ostatnio z tego kraju wskazują, że w Tajlandii poprawiła się sytuacja w odniesieniu do rzekomego pomoru drobiu. W obecnej chwili Tajlandia spełnia wymagania świadectwa wzoru A ustanowionego decyzją 94/984/WE.
(3) Wyniki kontroli przeprowadzonej w październiku 2000 r., w Tunezji i gwarancje otrzymane z tego kraju sugerują, że Tunezja może spełnić wymagania świadectwa wzoru A ustanowionego decyzją 94/984/WE i stąd może być wymieniona jako taka w niniejszej decyzji.
(4) W październiku 2000 r., służby Komisji wyjechały do Brazylii w celu dokonania oceny sytuacji zdrowotnej zwierząt w czterech nowych regionach i rezultaty tej kontroli pozwalają na dalszą regionalizację Brazylii.
(5) Republika Czeska, Izrael i Szwajcaria nie są wolne od rzekomego pomoru drobiu. Jednakże wprowadziły one środki kontroli tej choroby, które są co najmniej równoważne środkom ustanowionym w dyrektywie Rady 92/66/EWG(6), ostatnio zmienionej Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji. Środki kontroli chorób w tych państwach mogą być teraz wzięte pod uwagę przy wystawianiu świadectw, a decyzje 96/181/WE(7), 96/387/WE(8) i 97/593/WE(9) ustanawiające szczególne wymagania dotyczące zdrowia zwierząt dla świeżego mięsa drobiowego przywożonego z tych państw mogą być odpowiednio uchylone.
(6) Chorwacja otrzymała zezwolenie na wywóz świeżego mięsa tylko z wyznaczonych rejonów swojego terytorium. Kontrola przeprowadzona we wrześniu/październiku 1997 r. oraz październiku 2000 r., ujawniła brak dalszej potrzeby regionalizacji.
(7) W związku z misją służb Komisji w Madagaskarze w 1997 r., ujawniły się poważne luki w strukturze służb weterynaryjnych oraz ich funkcjonowaniu w zakresie kontroli i obowiązków wystawiania świadectw. Z tego powodu, decyzją Komisji 97/517/WE(10), zawieszono przywóz z Madagaskaru do Wspólnoty niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego. Obecnie celowe wydaje się skreślenie Madagaskaru z wykazu państw trzecich zatwierdzonych do wywozu do Wspólnoty świeżego mięsa drobiowego, do czasu aż zostaną zapewnione satysfakcjonujące gwarancje pozwalające na uchylenie zawieszenia.
(8) Dyrektywa Rady 93/119/WE z dnia 22 grudnia 1993 r. ustanawiająca warunki w sprawie ochrony zwierząt podczas uboju lub zabijania(11) powinna być brana pod uwagę podczas ustalania warunków przywozu świeżego mięsa drobiowego z państw trzecich.
(9) Wymagania wynikające z decyzji Komisji 96/712/WE z dnia 28 listopada 1996 r. ustanawiającej wzory deklaracji zdrowia publicznego i znaki jakości zdrowotnej dla przywozu świeżego mięsa drobiowego z państw trzecich(12) powinny zostać włączone do świadectw zdrowia zwierząt do celów przejrzystości i ułatwienia wystawiania świadectw i tym samym będzie można uchylić decyzję 97/712/WE.
(10) Decyzja Komisji 95/411/WE z dnia 22 czerwca 1995 r. ustanawiająca zasady przeprowadzania badań mikrobiologicznych w kierunku salmonelli drogą pobierania próbek świeżego mięsa drobiowego przeznaczonego dla Szwecji i Finlandii(13), zmieniona decyzją 98/227/WE(14), powinna być brana pod uwagę przy wywozie świeżego mięsa drobiowego do tych państw.
(11) Państwa Członkowskie posiadające status wolnych od rzekomego pomoru drobiu w chwili obecnej w przywozie świeżego mięsa drobiowego nie wymagają gwarancji dotyczących szczepienia przeciwko rzekomemu pomorowi drobiu w ślad za harmonizacją kryteriów szczepień ustanowionych decyzją Komisji 93/152/EWG(15); ponadto zmienił się status Irlandii i regionu Irlandii Północnej w Wielkiej Brytanii w odniesieniu do rzekomego pomoru drobiu, a wobec tego nie ma potrzeby zmiany świadectw zgodnie z decyzją 94/984/WE.
(12) Celem uwzględnienia wyżej wspomnianych zmian i do celów przejrzystości, załączniki I i II do decyzji 94/984/WE powinny zostać zastąpione załącznikami I i II do niniejszej decyzji.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 lipca 2001 r.
|
W imieniu Komisji |
|
David BYRNE |
|
Członek Komisji |
______
(1) Zmieniona i uaktualniona dyrektywą Rady 92/116 (Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 1).
(2) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 35.
(3) Dz.U. L 300 z 23.11.1999, str. 17.
(4) Dz.U. L 378 z 31.12.1994, str. 11.
(5) Dz.U. L 124 z 25.5.2000, str. 64.
(6) Dz.U. L 260 z 5.9.1992, str. 1.
(7) Dz.U. L 55 z 6.3.1996, str. 27.
(8) Dz.U. L 155 z 28.6.1996, str. 54.
(9) Dz.U. L 239 z 6.8.1997, str. 51.
(10) Dz.U. L 214 z 6.8.1997, str. 54.
(11) Dz.U. L 340 z 31.12.1993, str. 21.
(12) Dz.U. L 326 z 17.12.1996, str. 67.
(13) Dz.U. L 243 z 11.10.1955, str. 14.
(14) Dz.U. L 87 z 21.3.1998, str. 14.
(15) Dz.U. L 59 z 11.3.1993, str. 35.
ZAŁĄCZNIKI