Dyrektywa 1999/26/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/94/EWG, odnoszącą się do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów dwu- lub trzykołowych

DYREKTYWA KOMISJI 1999/26/WE
z dnia 20 kwietnia 1999 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/94/EWG, odnoszącą się do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów dwu- lub trzykołowych

(Dz.U.UE L z dnia 6 maja 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych, zmienioną Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jej art. 16,

uwzględniając dyrektywę Rady 93/94/EWG z dnia 29 października 1993 r. odnoszącą się do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów dwu- lub trzykołowych, w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) dyrektywa 93/94/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw, na podstawie której prowadzi się wspólnotową procedurę homologacyjną, wprowadzoną dyrektywą 92/61/EWG; do tej dyrektywy stosuje się przepisy dyrektywy 92/61/EWG odnoszące się do systemów, części składowych oraz odrębnych urządzeń technicznych pojazdów;

(2) rozwój technologii pozwala obecnie na dostosowanie dyrektywy Rady 93/94/EWG do postępu technicznego; w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania całości systemu homologacji typu konieczne jest wyjaśnienie lub uzupełnienie niektórych przepisów wymienionej dyrektywy;

(3) w tym celu konieczne jest dostosowanie przepisów odnoszących się do warunków załadunku pojazdów przy pomiarze ugięcia i tych pomiarach, które odnoszą się do rozmiarów miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej w pojazdach czterokołowych wyposażonych w nadwozie, jak i skorygowanie rysunku 1, by uwzględniał rzeczywistą pozycję pojazdów w trakcie badań oraz w celu lepszego określenia niektórych odniesień w dokumencie informacyjnym;

(4) środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego w art. 13 dyrektywy Rady 70/156/EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą 98/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W Załączniku do dyrektywy 93/94/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 stycznia 2000 r. Państwa Członkowskie, z powodów odnoszących się do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej, nie mogą:

– odmówić, w odniesieniu do typów pojazdów silnikowych dwu- lub trzykołowych, udzielenia homologacji WE,

– zakazać rejestrowania, sprzedaży lub dopuszczenia do ruchu pojazdów silnikowych dwu- lub trzykołowych,

jeśli miejsce montażu tylnej tablicy rejestracyjnej jest zgodne z wymogami dyrektywy 93/94/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Z mocą od dnia 1 lipca 2000 r. Państwa Członkowskie odmawiają udzielenia homologacji WE wszelkim typom pojazdów silnikowych dwu- lub trzykołowego z przyczyn odnoszących się do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej, jeśli nie są spełnione wymogi dyrektywy 93/94/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują, przed dniem 31 grudnia 1999 r. przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Państwa Członkowskie zastosują wspomniane przepisy od dnia 1 stycznia 2000 r.

Wspomniane przepisy zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie określają metody dokonywania takiego odniesienia.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjmowanych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 kwietnia 1999 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72.

Dz.U. L 311 z 14.12.1993, str. 83.

Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25.

ZAŁĄCZNIK 

1. Pozycja 1.1 otrzymuje brzmienie:

"1.1. Motorowery i lekkie pojazdy czterokołowe bez nadwozia".

2. Pozycja 1.2 otrzymuje brzmienie:

"1.2. Motocykle, pojazdy trzykołowe o maksymalnej mocy do 15 kW oraz pojazdy czterokołowe inne niż lekkie pojazdy czterokołowe, bez nadwozia".

3. Pozycja 1.3 otrzymuje brzmienie:

"1.3. Pojazdy trzykołowe o maksymalnej mocy przekraczającej 15 kW, lekkie pojazdy czterokołowe wyposażone w nadwozie i pojazdy czterokołowe inne niż lekkie pojazdy czterokołowe wyposażone w nadwozie".

4. Pozycja 3.1.2 otrzymuje brzmienie:

"3.1.2. może być odchylona od pionu o nie więcej niż 30°, dla pojazdu bez ładunku, gdy płyta mocująca dla numerów rejestracyjnych jest skierowana do góry;".

5. Pozycja 3.1.3 otrzymuje brzmienie "3.1.3. może być odchylona o nie więcej niż 15° od pionu, dla pojazdu bez ładunku, gdy płyta mocująca dla numerów rejestracyjnych jest skierowana dołu;".

6. Pozycja 4.1 otrzymuje brzmienie:

"4.1. Żaden punkt miejsca montażu tablicy rejestracyjnej nie może być wyżej niż 1,5 m nad powierzchnią ziemi, dla pojazdu bez ładunku.".

7. Pozycja 5.1 otrzymuje brzmienie:

"5.1. Żaden punkt miejsca montażu tablicy rejestracyjnej nie może być niżej niż 0,20 m nad powierzchnią ziemi lub niżej niż promień koła nad powierzchnią ziemi, jeśli wynosi on mniej niż 0,20 m, dla pojazdu bez ładunku."

8. Rysunek 1 zastępuje się rysunkiem:

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

grafika

Rysunek 1

Kąt widoczności geometrycznej (dwuścienny z krawędzią poziomą)"

9. Dodatek 1 otrzymuje brzmienie:

"Dodatek 1

Dokument informacyjny w odniesieniu do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej dla typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych

(załącza się do wniosku o udzielenie homologacji części, gdy nie złożono go z wnioskiem o udzielenie homologacji typu pojazdu)

Nr porządkowy (nadany przez wnioskodawcę):

Wniosek o udzielenie homologacji typu części w odniesieniu do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej dla typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych musi zawierać informacje wymienione w załączniku II część A do dyrektywy Rady 92/61/EWG, sekcje:

- 0.1,

- 0.2,

- 0.4-0.6,

- 2.2,

- 2.2.1,

- 9.6,

- 9.6.1".

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.118.32

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 1999/26/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/94/EWG, odnoszącą się do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów dwu- lub trzykołowych
Data aktu: 20/04/1999
Data ogłoszenia: 06/05/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 26/05/1999