KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2358/71 z dnia 26 października 1971 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku nasion(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 192/98(2), w szczególności jego art. 3 ust. 5 i art. 11,
a także mając na uwadze, co następuje:
rozporządzenie Rady (EWG) nr 1674/72(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 3795/85(4), ustanawia ogólne zasady przyznawania i finansowania pomocy w odniesieniu do materiału siewnego;
artykuł 3 ust. 4a rozporządzenia (EWG) nr 2358/71 ustala mechanizm stabilizacji dla produkcji materiału siewnego ryżu; jego elementem jest ustanowienie maksymalnej ilości, dla której może być przyznawana wspólnotowa pomoc w odniesieniu do materiału siewnego, co harmonizuje z potencjalną sprzedażą materiału siewnego w związku z istnieniem obszaru bazowego, ustalonego w art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 3072/95 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku ryżu(5), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 192/98;
w celu określenia wydajności produkcji nasion ryżu w różnych Państwach Członkowskich właściwe jest wykorzystanie tego samego okresu, który uważany jest za reprezentatywny do celów rozporządzenia (WE) nr 3072/95; stosuje się odpowiednio trzyletnią średnią, uzyskaną po wyeliminowaniu z okresu lat od 1990/91 do 1994/95 roku z najwyższą i roku z najniższą wydajnością;
materiał siewny zebrany w jednym roku gospodarczym jest zwykle wykorzystywany do obszarów produkcji ryżu niełuskanego i materiału siewnego ryżu w następnym roku gospodarczym; w okresie uważanym za reprezentatywny, ilość materiału siewnego wykorzystana we Wspólnocie do celów zasiewu jednego hektara wyniosła 0,2 tony, tj. do zasiewu obszaru bazowego o powierzchni 433.123 ha, ustalonego w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 3072/95, potrzebnych było 86.624,600 ton materiału siewnego;
maksymalna ilość, na którą może być przyznana we Wspólnocie pomoc w odniesieniu do materiału siewnego ryżu, musi być podzielona przez produkujące Państwo Członkowskie na podstawie wielkości produkcji w Państwach Członkowskich w tym samym reprezentatywnym okresie; w celu dopuszczenia rocznych różnic w wydajności należy ustalić przepisy dla dostosowania maksymalnej ilości, na którą przysługuje pomoc w każdym z Państw Członkowskich, pod warunkiem, że nie została przekroczona całkowita ilość dla Wspólnoty;
działanie mechanizmu stabilizacji będzie wymagało ustalenia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy w odniesieniu do materiału siewnego ryżu oraz dla powiadamiania Komisji przez Państwa Członkowskie o objętej przez nie ilości tak, aby można było wyliczyć każdą redukcję procentową stosowaną w Państwach Członkowskich;
wypłata pomocy w odniesieniu do materiału siewnego ryżu musi następować po określeniu przez Komisję każdej stosowanej redukcji procentowej;
należy odpowiednio sprawdzić zgodność z przepisami decydującymi o pomocy wspólnotowej; w tym celu, wymagane są szczegółowe kryteria i zasady techniczne, obejmujące kontrole administracyjne i kontrole na miejscu; w odniesieniu do tych ostatnich, jak pokazuje dotychczasowe doświadczenie, pożądane jest, oprócz określenia minimalnych rozmiarów kontroli do przeprowadzenia, postawienie wymogu przeanalizowania ryzyka oraz określenie kryteriów, które należy przy tym zastosować;
doświadczenie wskazuje również na potrzebę przyjęcia odpowiednio stopniowanych przepisów, które uwzględniają także przypadki siły wyższej, w celu zapobiegania oraz karania nadużyć i oszustw; kary powinny być stopniowane proporcjonalnie do stopnia wykroczenia, aż do całkowitego wykluczenia pomocy na dany i następny rok;
wymagane są ustalenia w celu zagwarantowania, iż wypłacana jest jedynie uzasadniona pomoc oraz w celu zredukowania pomocy, w przypadku gdy wnioski zostały złożone późno; należy nadać im kształt w ramach zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, określonego w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r., ustanawiającym zintegrowany system zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy(6), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 820/97(7) i w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 3887/92 z dnia 23 grudnia 1992 r., ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy(8), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 2015/95(9);
Komitet Zarządzający ds. Nasion nie wydał opinii w czasie ustalonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 30 marca 1998 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Franz FISCHLER |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 246 z 5.11.1971, str. 1.
(2) Dz.U. L 20 z 27.1.1998, str. 16.
(3) Dz.U. L 177 z 4.8.1972, str. 1.
(4) Dz.U. L 367 z 31.12.1985, str. 21.
(5) Dz.U. L 329 z 30.12.1995, str. 18.
(6) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1.
(7) Dz.U. L 117 z 7.5.1997, str. 1.
(8) Dz.U. L 391 z 31.12.1992, str. 36.
(9) Dz.U. L 197 z 22.8.1995, str. 2.
(10) Dz.U. L 177 z 4.8.1972, str. 26.