..................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.
.................................................
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 92 ust. 3 lit. e), art. 94 i 113,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze co następuje:
dyrektywa 90/684/EWG Rady z dnia 21 grudnia 1990 r. w sprawie pomocy dla przemysłu stoczniowego(4) traci moc z dniem 31 grudnia 1995 r.;
w ramach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), Wspólnota Europejska i niektóre państwa trzecie zawarły porozumienie o normalnych warunkach konkurencji w komercyjnym przemyśle stoczniowym i remontu statków(5);
obecne przepisy dyrektywy będą musiały być przedłużone ad interim, jeżeli Porozumienie OECD nie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 1996 r.;
Porozumienie to powinno wejść w życie z dniem 1 stycznia 1996 r. po złożeniu dokumentów ratyfikacyjnych i zaakceptowaniu lub zatwierdzeniu przez wszystkie strony Porozumienia;
Porozumienie to przewiduje zniesienie wszelkiej pomocy bezpośredniej w przemyśle stoczniowym z wyłączeniem pomocy socjalnej i dopuszczonej pomocy w dziedzinie badań i rozwoju w granicach określonych pułapów;
pośrednie środki wsparcia dla przemysłu stoczniowego w postaci narzędzi kredytowych lub gwarancji kredytowych dla armatorów są dozwolone przez wspomniane wyżej Porozumienie pod warunkiem że środki te są zgodne z ustaleniami OECD w sprawie kredytów eksportowych dla statków;
Porozumienie OECD w sprawie normalnych warunków konkurencji w komercyjnym przemyśle stoczniowym i remontu statków oraz prawodawstwo wspólnotowe z niego wynikające są sprawą wysokiej wagi;
uprawnienia Komisji na mocy art. 85, 86, 92 i 93 Traktatu umożliwiają jej podejmowanie działań na wypadek wystąpienia środków lub praktyk antykonkurencyjnych; działania podjęte przez Komisję w odniesieniu do tego rodzaju środków lub praktyk ze strony stoczni będą stanowiły integralną część rocznego sprawozdania składanego Państwom Członkowskim;
wymienione wyżej Porozumienie może być ponownie przejrzane trzy lata po jego wejściu w życie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 1995 r.
|
W imieniu Rady |
|
L. ATIENZA SERNA |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 304 z 15.11.1995, str. 21.
(2) Dz.U. C 339 z 18.12.1995.
(3) Opinia wydana dnia 23 listopada 1995 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 380 z 31.12.1990, str. 27. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/73/WE (Dz.U. L 351 z 31.12.1994, str. 10).
(5) Dz.U. C 375 z 30.12.1994, str. 3.
(6) Do celów niniejszego rozporządzenia "małe i średnie przedsiębiorstwa" oznaczają przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 300 pracowników, których roczny obrót nie przekracza 20 milionów ECU i których kapitał nie należy do dużej firmy w wysokości większej niż 25 %.
(7) Dz.U. C 375 z 30.12.1994, str. 38.
(8) Data wejścia w życie Porozumienia OECD zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich przez Sekretariat Generalny Rady.