Dyrektywa 89/677/EWG zmieniająca po raz ósmy dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

DYREKTYWA RADY
z dnia 21 grudnia 1989 r.
zmieniająca po raz ósmy dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych

(89/677/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 30 grudnia 1989 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

we współpracy z Parlamentem Europejskim(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

do dnia 31 grudnia 1992 r. muszą zostać podjęte działania na rzecz stopniowego tworzenia rynku wewnętrznego; rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, na którym jest zapewniony swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;

pomimo zakazu wprowadzania do obrotu niektórych przedmiotów ozdobnych przeznaczonych do wytwarzania efektów świetlnych, w skład których wchodzą szklane pojemniki zawierające niebezpieczne ciecze w znaczeniu dyrektywy 67/548/EWG(4), ostatnio zmienionej dyrektywą 86/431/EWG(5), przedmioty stwarzające takie same zagrożenia są nadal wprowadzane do obrotu w charakterze wykorzystywanych w grach przeznaczonych dla jednej lub większej liczby uczestników, czasami posiadające funkcję ozdobną;

powinna zostać skontrolowana zawartość (0,01 % masy - 100 ppm) PCB/PCT w preparatach, w tym odpadów olejowych; w dyrektywie Rady 87/101/EWG z dnia 22 grudnia 1986 r. zmieniającej dyrektywę 75/439/EWG w sprawie usuwania odpadów olejowych(6), ustalono, że zawartość ta wynosi 0,005 % masy;

benzen (Nr CAS 71-34-2) jest substancją toksyczną, która prawdopodobnie wpływa na centralny układ nerwowy i krwiotwórczy, powodując raka, a zwłaszcza białaczkę; substancja ta jest sklasyfikowana jako czynnik rakotwórczy kategorii I w dyrektywie 67/548/EWG; konwencja 136 MOP (Miedzynarodowej Organizacji Pracy) i zalecenie 144 MOP ustanawiają przepisy w sprawie ochrony przed zagrożeniami, jakie stwarza benzen;

2-aminonaftalen (Nr CAS 91-59-8), 4-nitrodwufenyl (Nr CAS 92-93-3), 4-aminodwufenyl (Nr CAS 92-67-1) i benzydyna (Nr CAS 92-87-5) mogą powodować raka, w szczególności raka układu moczowego; substancje te są sklasyfikowane w dyrektywie 67/548/EWG jako czynniki rakotwórcze kategorii I; chociaż we Wspólnocie są one obecnie produkowane tylko w ilościach minimalnych, podlegających nadzorowi i są przeznaczone wyłącznie do badań, to jednak mogą występować w postaci zanieczyszczeń w innych substancjach lub preparatach;

niezależnie od szczególnych środków stosowanych wyłącznie w celu ochrony miejsc pracy ustalenie maksymalnego dopuszczalnego stężenia oraz wprowadzenie ograniczeń dotyczących stosowania tych substancji samych lub jako składników preparatów powinno pomóc w zapobieganiu zachorowaniom pracowników na raka oraz zwiększyć ochronę konsumentów;

związki ołowiu w ogólności, w szczególności jego sole, które są łatwo rozpuszczalne w sokach żołądkowych, są niebezpieczne dla zdrowia; związki tego typu są nadal sporadycznie używane jako pigmenty w niektórych farbach dekoracyjnych; ich użycie w takich przypadkach powinno zostać uregulowane; konwencja 13 MOP reguluje stosowanie bieli ołowiowej do malowania;

niektóre preparaty stosowane jako powłoki ochronne zabezpieczające przed zanieczyszczeniem, nakładane na kadłuby statku i/lub urządzenia podwodne, mają szkodliwy wpływ na żywe organizmy wodne ze względu na zawarte w nich niektóre związki chemiczne, w szczególności związki arsenu, rtęci i cyny; w celu lepszej ochrony środowiska używanie takich związków w preparatach tego typu powinno zostać uregulowane;

nie tylko di-μ-okso-di-n-butylocynohydroksyboran (C8H19BO3Sn, Nr CAS 75113-37-0), ale również produkty jego rozkładu lub degradacji są substancjami niebezpiecznymi dla człowieka i środowiska, w szczególności dla środowiska wodnego; używanie tych substancji powinno zostać uregulowane;

przyjęte już przez niektóre Państwa Członkowskie ograniczenia stosowania lub wprowadzania do obrotu powyższych substancji lub preparatów zawierających je mają bezpośredni wpływ na tworzenie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego; konieczne jest zatem zbliżenie przepisów prawa Państw Członkowskich w tej dziedzinie, a następnie zmiana załącznika I do dyrektywy 76/769/EWG(7), ostatnio zmienionej dyrektywą 85/610/EWG(8);

obecne prawodawstwo wspólnotowe, dotyczące ewentualnego przyjęcia przez Państwa Członkowskie ostrzejszych ograniczeń użytkowania danych substancji i preparatów w miejscu pracy, nie podlega niniejszej dyrektywie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w pkt 1 lewej kolumny "0,01 %" występujące w tiret trzecim zastępuje się cyframi "0,005 %";

2) punkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Substancje płynne lub preparaty

uważane za niebezpieczne zgodnie

z definicją art. 2 ust. 2 i

kryteriami zawartymi w

załączniku VI część II.D do

dyrektywy Rady 67/548/EWG z dnia

27 czerwca 1967 r. w sprawie

zbliżenia przepisów ustawowych,

wykonawczych i administracyjnych

odnoszących się do klasyfikacji,

pakowania i oznakowania

substancji niebezpiecznych(1),

ostatnio zmienionej dyrektywą

86/431/EWG(2).

Nie mogą być wykorzystywane w:

- przedmiotach ozdobnych

przeznaczonych do wytwarzania

efektów świetlnych lub barwnych za

pomocą zróżnicowanych faz, np. w

ozdobnych lampach i

popielniczkach,

- sztuczkach i żartach,

- grach przeznaczonych dla jednej

lub większej liczby uczestników,

lub przedmiotów, które mają zostać

użyte jako takie, nawet w celach

ozdobnych.

______

(1) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1.

(2) Dz.U. L 247 z 1.9.1986, str. 1.";

3) w pkt 5 (benzen) w prawej kolumnie dodaje się, co następuje:

"Nie mogą być stosowane w stężeniach równym lub większym niż 0,1 % masowo, w substancjach lub preparatach wprowadzanych na rynek.

Niniejszego przepisu nie stosuje się w odniesieniu do:

a) paliw silnikowych objętych

dyrektywą 85/210/EWG;

b) substancji i preparatów

przeznaczonych do stosowania w

procesach przemysłowych

nieumożliwiających emisji benzenu

w ilościach przekraczających te,

które ustanowiono w obowiązującym

ustawodawstwie;

c) odpadów objętych dyrektywami

75/442/EWG(1) i 78/319/EWG(2).

______

(1) Dz.U. L 194 z 25.7.1975, str. 39.

(2) Dz.U. L 84 z 31.3.1978, str. 43.";

4) dodaje się punkty w brzmieniu:

"13. 2-naftyloamina

Nr CAS 91-59-8

i jej sole

Nie mogą być stosowane w stężeniach równych lub większych niż 0,1 % masowo, w substancjach lub preparatach wprowadzanych na rynek.

14. Benzydyna

Nr CAS 92-87-5

i jej sole

Jednakże przepis ten nie ma zastosowania do odpadów zawierających jedną lub więcej z tych substancji i objętych dyrektywami 75/442/EWG i 78/319/EWG.

15. 4-nitrobifenyl

Nr CAS No 92-93-3

16. 4-aminobifenyl

Nr CAS 92-67-1

i jego sole

Takie substancje i preparaty nie mogą być sprzedawane jako ogólnie dostępne. Bez uszczerbku dla stosowania innych przepisów wspólnotowych dotyczących klasyfikacji, pakowania i etykietowania niebezpiecznych substancji i preparatów opakowanie takich preparatów powinno być oznaczone w sposób czytelny i nieusuwalny, jak następuje:

»Wyłącznie dla użytkowników zawodowych.«

17. Węglany ołowiu:

- obojętny węglan bezwodny

PBCO3

Nr CAS 598-63-0

- bis(węglan) diwodorotlenek

triołowiu

2 Pb CO3 Pb(OH)2

Nr CAS 1319-46-6

Nie wolno stosować jako substancji i składników preparatów przeznaczonych do stosowania jako farby, z wyjątkiem prac odtworzeniowych i konserwatorskich w odniesieniu do dzieł sztuki i budowli historycznych oraz w ich wnętrzach, jeżeli Państwa Członkowskie zechcą zezwolić na to na swoim terytorium zgodnie z przepisami 13. Konwencji MOP w sprawie stosowania bieli ołowianej w farbach.

18. Siarczany ołowiu

PBSO4(1:1)

Nr CAS 7446-14-2

Pbx SO4

Nr CAS 15739-80-7

Nie wolno stosować jako substancji i składników preparatów przeznaczonych do stosowania jako farby, z wyjątkiem prac odtworzeniowych i konserwatorskich w odniesieniu do dzieł sztuki i budowli historycznych oraz w ich wnętrzach, jeżeli Państwa Członkowskie zechcą zezwolić na to na swoim terytorium zgodnie z przepisami 13. Konwencji MOP w sprawie stosowania bieli ołowianej w farbach.

19. Związki rtęci

Nie wolno stosować jako substancji i składników preparatów przeznaczonych do stosowania:

a) w celu zapobiegania porastaniu

przez mikroorganizmy, rośliny lub

zwierzęta:

- kadłubów statków,

- klatek, pływaków, sieci i

wszelkich innych urządzeń lub

wyposażenia stosowanego do

hodowli ryb lub skorupiaków,

- żadnego całkowicie lub

częściowo zanurzonego

urządzenia lub wyposażenia;

b) do impregnowania drewna;

c) do impregnowania wysoko odpornych

przemysłowych wyrobów

włókienniczych i przędzy

przeznaczonej do ich wytwarzania;

d) do zabiegów w odniesieniu do wód

przemysłowych, niezależnie od ich

zastosowania.

20. Związki arsenu

1. Nie wolno stosować jako

substancji i składników

preparatów przeznaczonych do

stosowania:

a) w celu zapobiegania porastaniu

przez mikroorganizmy, rośliny

lub zwierzęta:

- kadłubów statków,

- klatek, pływaków, sieci i

wszelkich innych urządzeń

lub wyposażenia stosowanego

do hodowli ryb lub

skorupiaków,

- żadnego całkowicie lub

częściowo zanurzonego

urządzenia lub wyposażenia;

b) w impregnowaniu drewna.

W przypadku tym zakaz nie

dotyczy roztworów soli

nieorganicznych MCA

(miedziowych - chromowych -

arsenowych) wykorzystywanych w

instalacjach przemysłowych

stosujących zabiegi próżniowe

lub pod ciśnieniem do

impregnacji drewna.

Państwa Członkowskie mogą

dodatkowo zezwolić na swoim

terytorium na stosowanie

preparatów DFA

(dinitrofenolowych -

fluorkowych - arsenowych) do

konserwacji na miejscu

drewnianych słupów już tam

pozostających i służących do

podpierania kabli

napowietrznych. Preparaty

takie muszą być używane przez

zawodowców stosujących

techniki próżniowe lub

ciśnieniowe.

2. Nie wolno stosować jako

substancje i składniki preparatów

przeznaczonych do użycia w

obróbce wód przemysłowych,

niezależnie od ich zastosowania.

21. Związki cynoorganiczne

1. Nie wolno stosować jako

substancje i składniki preparatów

przeznaczonych do używania w celu

zapobiegania porastaniu przez

mikroorganizmy, rośliny lub

zwierzęta:

a) kadłubów statków o całkowitej

długości, według definicji ISO

8666, mniejszej niż 25 metrów;

b) klatek, pływaków, sieci i

wszelkich innych urządzeń lub

wyposażenia stosowanego do

hodowli ryb lub skorupiaków;

c) żadnego całkowicie lub

częściowo zanurzonego

urządzenia lub wyposażenia.

Takie substancje i preparaty:

- mogą być wprowadzane na rynek

jedynie w opakowaniach o

objętości równej lub większej

niż 20 litrów,

- nie mogą być sprzedawane jako

ogólnie dostępne, a tylko dla

użytkowników zawodowych.

Bez uszczerbku dla stosowania

innych przepisów wspólnotowych

dotyczących klasyfikacji,

pakowania i etykietowania

niebezpiecznych substancji i

preparatów opakowanie takich

preparatów powinno być oznaczone

w sposób czytelny i nieusuwalny,

jak następuje:

»Nie używać na statkach o

całkowitej długości mniejszej niż

25 metrów lub w odniesieniu do

jakichkolwiek urządzeń lub

sprzętu stosowanych do hodowli

ryb lub skorupiaków.«

»Wyłącznie dla użytkowników

zawodowych.«

2. Nie wolno stosować jako

substancje i składniki preparatów

przeznaczonych do użycia w

obróbce wód przemysłowych,

niezależnie od ich zastosowania.

22. di-μ-okso-di-n-

butylocynohydroksyboran

(C8H19BO3Sn,

Nr CAS 75113-37-0)

(DBB)

Są zakazane w stężeniu równym lub

większym niż 0,1 % w substancjach

i składnikach preparatów

wprowadzanych do obrotu. Jednakże

przepis ten nie ma zastosowania

do tych substancji (DBB) lub

preparatów je zawierających,

jeżeli są one przeznaczone

wyłącznie do przerobu na produkty

gotowe, w których substancja ta

nie będzie już miała stężenia

równego lub większego niż 0,1 %."

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej w terminie 18 miesięcy od jej przyjęcia i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji, nie później niż 18 miesięcy po przyjęciu niniejszej dyrektywy, teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 1989 r.

W imieniu Rady
E. CRESSON
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 43 z 16.2.1988, str. 9.

(2) Dz.U. C 96 z 17.4.1989, str. 190, oraz Dz.U. C 256 z 9.10.1989, str. 70.

(3) Dz.U. C 175 z 4.7.1988, str. 10, oraz Dz.U. C 337 z 31.12.1987, str. 7.

(4) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1.

(5) Dz.U. L 247 z 1.9.1986, str. 1.

(6) Dz.U. L 42 z 12.2.1987, str. 43.

(7) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.

(8) Dz.U. L 375 z 31.12.1985, str. 1.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.398.19

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 89/677/EWG zmieniająca po raz ósmy dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych
Data aktu: 21/12/1989
Data ogłoszenia: 30/12/1989
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 04/01/1990