Dyrektywa 89/491/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywy Rady: 70/157/EWG, 70/220/EWG, 72/245/EWG, 72/306/EWG, 80/1268/EWG i 80/1269/EWG odnoszące się do pojazdów silnikowych

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 17 lipca 1989 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywy Rady: 70/157/EWG, 70/220/EWG, 72/245/EWG, 72/306/EWG, 80/1268/EWG i 80/1269/EWG odnoszące się do pojazdów silnikowych

(89/491/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 15 sierpnia 1989 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/157/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu zewnętrznego i układu wydechowego pojazdów silnikowych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 87/354/EWG(2), w szczególności jej art. 3,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/220/EWG z dnia 20 marca 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczenia powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym pojazdów silnikowych(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 88/436/EWG(4), w szczególności jej art. 5,

uwzględniając dyrektywę Rady 72/245/EWG z dnia 20 czerwca 1972 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do eliminowania zakłóceń radioelektrycznych wywoływanych przez silniki z zapłonem iskrowym stosowane w pojazdach silnikowych(5), w szczególności jej art. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 72/306/EWG z dnia 2 sierpnia 1972 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu zapobiegania emisji zanieczyszczeń z silników Diesla stosowanych w pojazdach(6), w szczególności jej art. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 80/1268/EWG z dnia 16 grudnia 1980 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do zużycia paliwa w pojazdach silnikowych(7), w szczególności jej art. 3,

uwzględniając dyrektywę Rady 80/1269/EWG z dnia 16 grudnia 1980 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do mocy silników pojazdów silnikowych(8), ostatnio zmienioną dyrektywą 88/195/EWG(9), w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa Rady 88/76/EWG(10) zmieniająca dyrektywę 70/220/EWG wprowadziła wymogi dotyczące stosowania benzyny bezołowiowej; dostosowanie istniejących silników do tej benzyny powoduje w wielu przypadkach konieczność wprowadzenia zmian technicznych w celu uzyskania zgodności z wymienionymi powyżej dyrektywami; ułatwienie postępowania administracyjnego związanego z koniecznymi zmianami procedur homologacji typu odnośnych pojazdów wydaje się stosowne, aby ułatwić szybkie rozszerzenie stosowania benzyny bezołowiowej; wydaje się także konieczne sprecyzowanie specyfikacji dyrektywy 88/76/EWG zapobiegającej ponownemu tankowaniu benzyny ołowiowej do pojazdów wyposażonych w urządzenia do ograniczania emisji, na które benzyna ołowiowa miałaby niekorzystny wpływ; wydaje się również stosowne wprowadzenie nowego paliwa referencyjnego do silników Diesla, określonego w tej dyrektywie, do dyrektywy 72/306/EWG dotyczącej emisji zanieczyszczeń z takich silników; właściwym jest dostosowanie przy tej okazji przepisów technicznych dyrektywy 80/1269/EWG, odnoszącej się do mocy silników, do przepisów odpowiedniego rozporządzenia Europejskiej Komisji Gospodarczej;

pożądane jest jak najszybsze wprowadzenie poprawek zawartych w niniejszej dyrektywie do ustawodawstw krajowych, ponieważ są one szczególnie potrzebne w okresie przejściowym, kiedy będą jednocześnie istniały pojazdy wymagające stosowania benzyny ołowiowej i pojazdy wymagające stosowania benzyny bezołowiowej;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw w Sprawie Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W następujących dyrektywach wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikami do niniejszej dyrektywy:

– do dyrektywy 70/157/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I,

– do dyrektywy 70/220/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II,

– do dyrektywy 72/245/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III,

– do dyrektywy 72/306/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem IV,

– do dyrektywy 80/1268/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem V,

– do dyrektywy 80/1269/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem VI.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż 1 stycznia 1990 r. Niezwłocznie informują o tym Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 lipca 1989 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 16.

(2) Dz.U. L 192 z 11.7.1987, str. 43.

(3) Dz.U. L 76 z 6.4.1970, str. 1.

(4) Dz.U. L 214 z 6.8.1988, str. 1.

(5) Dz.U. L 152 z 6.7.1972, str. 15.

(6) Dz.U. L 190 z 20.8.1972, str. 1.

(7) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 36.

(8) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 46.

(9) Dz.U. L 92 z 9.4.1988, str. 50.

(10) Dz.U. L 36 z 9.2.1988, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ZMIANY W ZAŁĄCZNIKU I DO DYREKTYWY 70/157/EWG

Dodaje się pozycję 6 w brzmieniu:

"6. ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI TYPU EWG

6.1. Typy pojazdów zmodyfikowane do używania benzyny bezołowiowej

6.1.1. Homologacja typu pojazdu zmodyfikowanego lub dostosowanego wyłącznie w celu umożliwienia używania w nim benzyny bezołowiowej, określona w dyrektywie 85/210/EWG, jest rozszerzana, w przypadku zaświadczenia przez producenta, pod warunkiem udzielenia zgody przez organ udzielający homologacji typu, że poziom zgodności zmodyfikowanego pojazdu nie przekracza wartości granicznych określonych w pozycji 5.2.2.1.

6.2. Typy pojazdów zmodyfikowane w innym celu

6.2.1. Homologacja typu pojazdu może zostać rozszerzona na typy pojazdów różniące się w odniesieniu do charakterystyk wymienionych w załączniku III, jeżeli organ udzielający homologacji uzna, że modyfikacje te prawdopodobnie nie mają istotnego negatywnego wpływu na poziom zgodności pojazdu."

ZAŁĄCZNIK  II 1

(skreślony)

ZAŁĄCZNIK  III

ZMIANY DO ZAŁĄCZNIKA I DO DYREKTYWY 72/245/EWG

Dodaje się pozycję 8 w brzmieniu:

"8. ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI TYPU EWG

8.1. Typy pojazdów zmodyfikowane do używania benzyny bezołowiowej

8.1.1. Homologacja typu pojazdu zmodyfikowanego lub dostosowanego wyłącznie w celu umożliwienia używania w nim benzyny bezołowiowej, określona w dyrektywie 85/210/EWG, jest rozszerzana, w przypadku zaświadczenia przez producenta, pod warunkiem że tłumienie zakłóceń radiowych w zmodyfikowanych pojazdach pozostanie w granicach określonych dla zgodności produkcji w pozycji 9 niniejszego załącznika.

8.2. Typy pojazdów zmodyfikowane w innym celu

8.2.1. Homologacja typu pojazdu może zostać rozszerzona na typy pojazdów różniące się w odniesieniu do charakterystyk wymienionych w pozycji 2.2. niniejszego załącznika, jeżeli organ udzielający homologacji uzna, że modyfikacje te prawdopodobnie nie mają istotnego negatywnego wpływu na tłumienie zakłóceń radiowych w takim pojeździe."

ZAŁĄCZNIK  IV

ZMIANY W ZAŁĄCZNIKU V DO DYREKTYWY 72/306/EWG

Załącznik V otrzymuje brzmienie:

"CHARAKTERYSTYKI TECHNICZNE PALIW REFERENCYJNYCH ZALECANYCH DO BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH I WERYFIKACJI ZGODNOŚCI PRODUKCJI

CEC paliwo wzorcowe RF-03-A-84(1)(3)(7)

Zakres (minimum i maksimum) i jednostki Metoda testowania ASTM
Liczba cetanowa(4) min. 49 D 613
max. 53
Gęstość przy 15 °C (Kg/l) min. 0,835 D 1298
max. 0,845
Destyluje(2) 50 % min. 245 °C D 86
90 % min. 320 °C
max. 340 °C
FBP max. 370 °C
Temperatura zapłonu min. 55 °C D 93
CFPP min. - EN 116 (CEN)
max. - 5 °C
Lepkość przy 40 °C min. 2,5 mm2/S D 445
max. 3,5 mm2/S
Zawartość siarki min. (należy zgłosić) D 1266/D 2622
max. 0,3 % m/m D 2785
Korozja miedzi max. 1 D 130
Stała węglowa (10 % GRD) max. 0,2 % m/m D 189
Zawartość popiołu max. 0,01 % m/m D 482
Zawartość wody max. 0,05 % m/m D 95/D 1744
Zobojętnienie (mocny kwas) max. 0,2 mg KPH/g
Stabilność tlenowa(6) D 2274 Domieszki(5)
max. 2,5 mg/100 m
Zawartość węglowodorów (należy zgłosić)
(1) Równoważne normy ISO zostaną przyjęte po określeniu wszystkich

właściwości wymienionych powyżej.

(2) Podane wartości to ilości, które wyparowały (procent odzyskany +

procent utracony).

(3) Wartości podane w specyfikacjach są »wartościami rzeczywistymi«. Limit

wartości maksymalnych został określony zgodnie z ASTM D 3244

»Określenie odniesienia dla sporów dotyczących jakości produktów ropy

naftowej«. Do określenia progu wykrywalności przyjęto wartość 2R

powyżej zera; do określenia wartości maksymalnych i minimalnych

przyjęto jako minimalną różnicę wartość 4R (gdzie R oznacza

odtwarzalność).

Nie naruszając tego środka, który jest niezbędny ze względów

statystycznych, producent paliwa zmierza jednak do osiągnięcia wartości

0, w przypadku kiedy ustalona maksymalna ilość wynosi 2R i do średniej

wartości w przypadku podania wartości minimalnych i maksymalnych. Do

ustalenia czy paliwo odpowiada wymogom specyfikacji stosuje się wymogi

ASTM D 3244.

(4) Zakres liczby cetanowej nie jest zgodny z wymogiem, aby minimalny

zakres różnicy wynosił 4R. Jednak w przypadku sporu między dostawcą a

użytkownikiem paliwa, można stosować ASTM D 3244, stosując raczej

wielokrotne niż pojedyncze pomiary, w zakresie w jakim jest to

konieczne dla osiągnięcia stosownego poziomu precyzyjności pomiarów.

(5) Paliwo to powinno składać się wyłącznie z destylatów węglowodorów

poddanych procesowi krakingu lub nie; odsiarczanie jest dozwolone.

Paliwo nie może zawierać żadnych domieszek metali lub niewłaściwych

domieszek cetanowych.

(6) Nawet w przypadku kontrolowanych procesów utleniania możliwe jest, że

trwałość powłoki jest ograniczona. W tym celu konieczne jest uzyskanie

od dostawcy informacji dotyczących warunków przechowywania i trwałości.

(7) Wymagane jest obliczenie sprawności cieplnej silnika pojazdu; wartość

kaloryczna paliwa może być obliczona w następujący sposób:

Dana energia (wartość kaloryczna) (netto) M J/kg =
(46,423 - 8,792d2 + 3,170d) (1 - (x + y + s)) + 9,420s - 2,499x
gdzie: d = gęstość przy 15 °C,
x = zawartość wody w masie całkowitej (%/100),
y = zawartość popiołu w masie całkowitej (%/100),
s = zawartość siarki w masie całkowitej (%/100).

ZAŁĄCZNIK  V 2

(skreślony)

ZAŁĄCZNIK  VI

ZMIANY W ZAŁĄCZNIKU I DO DYREKTYWY 88/1269/EWG

1. Pozycja 8 otrzymuje brzmienie:

"8. ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI TYPU EWG

8.1. Typy pojazdów zmodyfikowane do używania benzyny bezołowiowej

8.1.1. Pod warunkiem udzielenia zgody przez organ udzielający homologacji typu, homologacja typu pojazdu zmodyfikowanego lub dostosowanego wyłącznie w celu umożliwienia używania w nim benzyny bezołowiowej, jak określono to w dyrektywie 85/210/EWG, jest rozszerzana, jeśli spełnione są następujące warunki:

8.1.1.1. Producent zaświadcza, że moc silnika w zmodyfikowanym pojeździe pozostaje w granicach zgodności produkcji, określonych w pozycji 9.2., otrzymanych w pierwotnym, niezmodyfikowanym pojeździe, na który udzielono homologacji. W takim przypadku w rozszerzeniu potwierdza się moc silnika określoną w pierwotnej homologacji typu, lub

8.1.1.2. Producent zaświadcza, że moc silnika w zmodyfikowanym jest mniejsza niż w pierwotnym, niezmodyfikowanym pojeździe, na który udzielono homologacji. W takim przypadku w rozszerzeniu określa się nową moc silnika odnoszącą się do zmodyfikowanego pojazdu.

8.2. Typy pojazdów zmodyfikowane w innym celu

Właściwe władze są powiadamiane o jakiejkolwiek modyfikacji silnika w odniesieniu do charakterystyk wymienionych w dodatku 1 lub dodatku 2 do niniejszego załącznika. W takim przypadku właściwe władze mogą:

8.2.1. Uznać, że dokonane zmiany prawdopodobnie nie mają istotnego negatywnego wpływu na moc silnika, lub

8.2.2. W celu określenia mocy silnika, zażądać przeprowadzenia takich dodatkowych badań, jakie uznają za niezbędne."

2. Pozycja 9 otrzymuje brzmienie:

"9. ODSTĘPSTWA PRZY MIERZENIU MOCY NOMINALNEJ

9.1. Potwierdza się moc nominalną wskazaną przez producenta dla danego typu silnika, jeśli nie różni się ona więcej niż ± 2 % dla maksymalnej mocy i więcej niż ± 4 % dla innych punktów pomiaru na krzywej przy odchyleniu ± 1,5 % dla prędkości silnika od wartości mierzonych przez służbę techniczną w odniesieniu do silnika dostarczonego jej w celu przeprowadzenia badań.

9.2. Podczas badań w celu sprawdzenia zgodności produkcji moc jest mierzona przy dwóch prędkościach silnika S1 i S2 odpowiadających stosownie punktom pomiarowym w odniesieniu do maksymalnego i minimalnego momentu obrotowego, który zatwierdzono do celów homologacji typu. Dla tych dwóch prędkości silnika, przy dopuszczalnej tolerancji + 5 %, zmierzona nominalna moc silnika przy przynajmniej jednym z punktów w zakresie między S1 ± 5 % i S2 ± 5 % nie może różnić się o więcej niż ± 5 % od zatwierdzonych wartości."

1 Załącznik II skreślony przez art. 17 ust. 2 rozporządzenia nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów(Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 2 stycznia 2013 r.
2 Załącznik V skreślony przez art. 17 ust. 2 rozporządzenia nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów(Dz.U.UE.L.07.171.1) z dniem 2 stycznia 2013 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.238.43

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 89/491/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywy Rady: 70/157/EWG, 70/220/EWG, 72/245/EWG, 72/306/EWG, 80/1268/EWG i 80/1269/EWG odnoszące się do pojazdów silnikowych
Data aktu: 17/07/1989
Data ogłoszenia: 15/08/1989
Data wejścia w życie: 25/07/1989, 01/05/2004