Dyrektywa 81/576/EWG zmieniająca dyrektywę Rady 77/541/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 20 lipca 1981 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 77/541/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych

(81/576/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 lipca 1981 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa Rady 77/541/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych(4) określa między innymi w załączniku I wymogi dotyczące instalowania pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach kategorii M1, które określono w załączniku I do dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(5), ostatnio zmieniona dyrektywą 80/1267/EWG(6);

w interesie bezpieczeństwa drogowego należy odtąd wymagać instalowanie pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących, odpowiadających warunkom dyrektywy 77/541/EWG w pojazdach niektórych kategorii M i N oraz zezwalać i popierać takie instalacje w pojazdach innych kategorii M i N w drodze rozszerzenia zakresu niniejszej dyrektywy; takie rozszerzenie jest możliwe z uwagi na osiągnięty postęp techniczny w budowie pojazdów silnikowych;

w tym celu należy zmienić dyrektywę 77/541/EWG;

zmiana tej dyrektywy oznacza dostosowanie do postępu technicznego niektórych wymogów zawartych w załącznikach do dyrektywy 77/541/EWG; wprowadzenie w życie przepisów niniejszej dyrektywy powinno doprowadzić do zgodności z tymi przepisami, które po przyjęciu niniejszej dyrektywy zostaną następnie przyjęte w celu dostosowania wymogów zawartych w załącznikach do dyrektywy 77/541/EWG do postępu technicznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 77/541/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. Artykuł 9 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9

Do celów niniejszej dyrektywy »pojazd« oznacza każdy pojazd silnikowy z kategorii M i N, zgodnie z definicją znajdującą się w załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG, przeznaczony do ruchu drogowego, o co najmniej czterech kołach oraz zdolny do poruszania się z maksymalną prędkością konstrukcyjną powyżej 25 km/h."

2. W załączniku I:

a) Ppkt 3.1 otrzymuje brzmienie:

"3.1. Wyposażenie pojazdu

Każdy pojazd objęty art. 9 z kategorii M1 lub N1 lub z kategorii M2 (z wyjątkiem pojazdów o dopuszczalnej maksymalnej masie przekraczającej 3.500 kg oraz pojazdów, które posiadają miejsca specjalnie zaprojektowane dla pasażerów stojących) musi być wyposażony w pasy bezpieczeństwa lub urządzenia przytrzymujące, które spełniają wymogi niniejszej dyrektywy oraz posiadają następujące konfiguracje pasów, (w których nie można stosować zwijaczy bez blokady (1.8.1) i zwijaczy z odblokowywaniem ręcznym (1.8.2.)).

W przypadkach gdy inne pojazdy objęte art. 9 są wyposażane w pasy bezpieczeństwa lub urządzenia przytrzymujące, muszą one być zgodne ze wszelkimi wymogami niniejszej dyrektywy, z wyjątkiem ppkt 3.1.1-3.1.3."

b) Ppkt 3.1.1 otrzymuje brzmienie:

"3.1.1. Dla przednich bocznych miejsc siedzących trzypunktowe pasy bezpieczeństwa wyposażone w zwijacze z blokowaniem awaryjnym o czułości wielokrotnej (1.8.4); jednakże

3.1.1.1. dla siedzenia pasażera dopuszcza się zwijacze z blokowaniem automatycznym (1.8.3);

3.1.1.2. dla siedzenia pasażera w pojeździe z kategorii M2, pasy biodrowe, wyposażone w zwijacze lub nie, są uznawane za wystarczające, jeśli szyba przednia znajduje się poza strefą odniesienia określoną w załączniku II dyrektywy 74/60/EWG.

Jeżeli chodzi o pasy bezpieczeństwa, to szyba przednia jest traktowana jako cześć strefy odniesienia, jeżeli może ona wejść w kontakt statyczny z urządzeniem próbnym stosowanym według metody opisanej w załączniku II dyrektywy 74/60/EWG."

c) Ppkt 3.1.3 otrzymuje brzmienie:

"3.1.3. W tylnych pozycjach miejsc siedzących pojazdów z kategorii M1 pasy biodrowe lub trzypunktowe, wyposażone w zwijacze lub nie."

d) Dodaje się ppkt 3.1.5 w brzmieniu:

"3.1.5. Nie zważając na wcześniejsze przepisy, w pojazdach z kategorii N1 i M2 można dopuścić zastosowanie zwijaczy z blokowaniem awaryjnym typu 4N (1.8.5) zamiast zwijacza typu 4 (1.8.4), jeżeli organom odpowiedzialnym za badania w sposób zadawalający przedstawiono, że instalowanie zwijaczy typu 4 mogłoby przeszkadzać kierującemu."

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w tym samym dniu, który jest wyznaczony jako dzień wejścia w życie przepisów niezbędnych do wykonania dyrektywy, która ma być przyjęta po przyjęciu niniejszej dyrektywy zgodnie z art. 10 dyrektywy 77/541/EWG, tak aby wymogi załączników do dyrektywy 77/541/EWG mogły być dostosowane do postępu technicznego, i powiadomią o tym niezwłocznie Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lipca 1981 r.

W imieniu Rady
P. WALKER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 87 z 9.4.1980, str. 4.

(2) Dz.U. C 265 z 13.10.1980, str. 77.

(3) Dz.U. C 230 z 8.9.1980, str. 6.

(4) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 95.

(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(6) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1981.209.32

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 81/576/EWG zmieniająca dyrektywę Rady 77/541/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych
Data aktu: 20/07/1981
Data ogłoszenia: 29/07/1981
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 24/07/1981