Bank Rozrachunków Międzynarodowych-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Porozumienie w formie wymiany listów dotyczące mobilizacji wierzytelności Państw Członkowskich w ramach porozumień o średnioterminowej pomocy finansowej.

POROZUMIENIE
w formie wymiany listów między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Bankiem Rozrachunków Międzynarodowych, dotyczące mobilizacji wierzytelności Państw Członkowskich w ramach porozumień o średnioterminowej pomocy finansowej

A. List Banku Rozrachunków Międzynarodowych

Szanowny Panie,

Bank Rozrachunków Międzynarodowych (BRM) mógłby zawrzeć z bankami centralnymi państw wierzycieli umowy kredytowe stand-by, jeśli złożyłyby one taki wniosek.

Te umowy mogłyby zostać zawarte nawet na całą kwotę wkładu wniesionego do mechanizmu przez państwo-wierzyciela, przy ogólnym limicie 2.725 milionów jednostek rozliczeniowych, co odpowiada połowie całkowitej sumy maksymalnych przyszłych zobowiązań Państw Członkowskich.

Konkretne szczegóły każdej umowy kredytu stand-by zostałyby określone w umowie między BRM a danym bankiem centralnym. Jednak już teraz można wskazać pewne warunki, które musiałby stosować BRM:

Początkowe zobowiązanie BRM dla umowy stand-by obejmowałoby okres dwóch lat, z możliwością przedłużenia na kolejne okresy, przy czym łączna długość okresu akredytywy nie mogłaby przekroczyć lat pięciu.

Z tytułu otwarcia kredytów, jak też każdorazowo z tytułu ich odnowienia, BRM pobierałby prowizję. Byłoby także zrozumiałe, że w celu umożliwienia BRM wprowadzenia poprawek niezbędnych ze względu na zachowanie płynności pierwsze ustalenia mogłyby być zrealizowane najwcześniej miesiąc po zawarciu umów o otwarcie akredytyw. Ustalenia byłyby dokonywane w walutach dostępnych dla BRM w czasie zawierania umów, najprawdopodobniej w dolarach amerykańskich, na okresy negocjowane w świetle zasobów Banku, prawdopodobnie wynoszące trzy lub sześć miesięcy. Warunki byłyby równoważne ze stosowanymi przez BRM w odniesieniu do podobnych transakcji zawieranych w tym samym czasie, tj. zbliżone do stawek rynkowych. Zwykle stawki te byłyby nieco powyżej LIBOR-u. Jednak jeżeli BRM musiałby skorzystać z oferty rynkowej w celu pozyskania niezbędnych funduszy, wtedy przyjęte stawki mogą osiągnąć maksymalną stosowaną wartość w stosunku do LIBOR-u, powiększoną o właściwą marżę.

Byłbym zobowiązany, gdyby powiadomił mnie Pan, czy Rada Wspólnot Europejskich zgadza się z powyższym.

Proszę przyjąć, Szanowny Panie, wyrazy mojego najwyższego poważania.

W imieniu Banku Rozrachunków Międzynarodowych

B. List Wspólnoty

Szanowny Panie,

Mam zaszczyt potwierdzić, że w dniu dzisiejszym otrzymałem Pański list następującej treści:

"Bank Rozrachunków Międzynarodowych (BRM) mógłby zawrzeć z bankami centralnymi państw wierzycieli umowy kredytowe stand-by, jeśli złożyłyby one taki wniosek.

Te umowy mogłyby zostać zawarte nawet na całą kwotę wkładu wniesionego do mechanizmu przez państwo-wierzyciela, przy ogólnym limicie 2.725 milionów jednostek rozliczeniowych, co odpowiada połowie całkowitej sumy maksymalnych przyszłych zobowiązań Państw Członkowskich.

Konkretne szczegóły każdej umowy kredytu stand-by zostałyby określone w umowie między BRM a danym bankiem centralnym. Jednak już teraz można wskazać pewne warunki, które musiałby stosować BRM:

Początkowe zobowiązanie BRM dla umowy stand-by obejmowałoby okres dwóch lat, z możliwością przedłużenia na kolejne okresy, przy czym łączna długość okresu akredytywy nie mogłaby przekroczyć lat pięciu.

Z tytułu otwarcia kredytów, jak też każdorazowo z tytułu ich odnowienia, BRM pobierałby prowizję. Byłoby także zrozumiałe, że w celu umożliwienia BRM wprowadzenia poprawek niezbędnych ze względu na zachowanie płynności pierwsze ustalenia mogłyby być zrealizowane najwcześniej miesiąc po zawarciu umów o otwarcie akredytyw. Ustalenia byłyby dokonywane w walutach dostępnych dla BRM w czasie zawierania umów, najprawdopodobniej w dolarach amerykańskich, na okresy negocjowane w świetle zasobów Banku, prawdopodobnie wynoszące trzy lub sześć miesięcy. Warunki byłyby równoważne ze stosowanymi przez BRM w odniesieniu do podobnych transakcji zawieranych w tym samym czasie, tj. zbliżone do stawek rynkowych. Zwykle stawki te byłyby nieco powyżej LIBOR-u. Jednak jeżeli BRM musiałby skorzystać z oferty rynkowej w celu pozyskania niezbędnych funduszy, wtedy przyjęte stawki mogą osiągnąć maksymalną stosowaną wartość w stosunku do LIBOR-u, powiększoną o właściwą marżę.

Byłbym zobowiązany, gdyby powiadomił mnie Pan, czy Rada Wspólnot Europejskich zgadza się z powyższym".

Mam zaszczyt powiadomić Pana, że Rada Wspólnot Europejskich zgadza się z treścią Pańskiego listu.

Proszę przyjąć, Szanowny Panie, wyrazy mojego najwyższego szacunku.

W imieniu Rady Wspólnot Europejskich

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1978.316.22

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Bank Rozrachunków Międzynarodowych-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Porozumienie w formie wymiany listów dotyczące mobilizacji wierzytelności Państw Członkowskich w ramach porozumień o średnioterminowej pomocy finansowej.
Data aktu: 30/10/1978
Data ogłoszenia: 10/11/1978
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/10/1978