Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 8 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do powiadamiania o kompensacji w ramach globalnego środka rynkowego dla operatorów statków powietrznych z siedzibą w Unii (COM(2021)0567 - C9-0323/2021 - 2021/0204(COD))

P9_TA(2022)0231
Powiadamianie w ramach mechanizmu kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA) ***I

Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 8 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do powiadamiania o kompensacji w ramach globalnego środka rynkowego dla operatorów statków powietrznych z siedzibą w Unii (COM(2021)0567 - C9-0323/2021 - 2021/0204(COD)) 1

(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(2022/C 493/22)

(Dz.U.UE C z dnia 27 grudnia 2022 r.)

Poprawka 1

Wniosek dotyczący decyzji

Motyw - 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(-1a) Porozumienie paryskie, przyjęte w grudniu 2015 r. na podstawie Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC), weszło w życie w listopadzie 2016 r. ("porozumienie paryskie") (1a). Strony porozumienia paryskiego uzgodniły, że utrzymają wzrost średniej temperatury na świecie znacznie poniżej 2 oC ponad poziom sprzed epoki przemysłowej i że będą kontynuować starania o ograniczenie wzrostu temperatury do 1,5 oC. Przyjmując pakt klimatyczny z Glasgow podczas konferencji ONZ w sprawie zmiany klimatu (COP26) w listopadzie 2021 r., jego strony uznały, że ograniczenie wzrostu średniej temperatury na świecie do 1,5 oC powyżej poziomów sprzed epoki przemysłowej znacznie zmniejszyłoby zagrożenia i skutki związane ze zmianą klimatu, oraz zobowiązały się do wzmocnienia do końca 2022 r. swoich celów na rok 2030, aby zagwarantować, że będą zmierzać do ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5 oC.
______________

(1a) Porozumienie paryskie (Dz.U. L 282 z 19.10.2016, s. 4).

Poprawka 2

Wniosek dotyczący decyzji

Motyw - 1 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(-1b) W rezolucji z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie alarmującej sytuacji klimatycznej i środowiskowej (1b) Parlament Europejski wezwał Komisję do podjęcia bezzwłocznych i ambitnych działań na rzecz ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5 oC. Utrzymanie celu porozumienia paryskiego dotyczącego ograniczenia wzrostu temperatury do 1,5 oC stało się jeszcze pilniejsze w związku z ustaleniami najnowszego Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) przedstawionymi w sprawozdaniach z dnia 8 października 2018 r. pt. "Global warming of 1,5 oC" [Globalne ocieplenie o 1,5 oC], z dnia 7 sierpnia 2021 r. pt. "Climate Change 2021: The Physical Science Basis" [Zmiana klimatu, stan na 2021 r. - podstawy fizyczne] oraz z dnia 28 lutego 2022 r. pt. "Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability" [Zmiana klimatu, stan na 2022 r. - skutki, adaptacja i podatność]. IPCC stwierdził z dużym przekonaniem, że zmiana klimatu stanowi zagrożenie dla dobrostanu ludzi i dla zdrowia planety oraz że wszelka dalsza zwłoka w uzgodnionych globalnych działaniach antycypacyjnych polegających na przystosowaniu się do zmiany klimatu i łagodzeniu jej skutków doprowadzi do zaprzepaszczenia krótkotrwałej i szybko niknącej szansy na zachowanie z myślą o wszystkich zdatnej do życia i zrównoważonej przyszłości. IPCC stwierdził również, że skutki zmiany klimatu będą znacznie bardziej niszczycielskie, jeżeli nie uda się ograniczyć globalnego ocieplenia do 1,5 oC i osiągnie ono 2 oC. Co więcej, wzrost temperatury na świecie osiągnie lub przekroczy próg 1,5 oC wcześniej, niż poprzednio przewidywano, a mianowicie osiągnie średnią zbliżoną do tej wartości w ciągu najbliższych 20 lat. IPCC ustalił również, że jeżeli nie nastąpi natychmiastowa i daleko idąca redukcja emisji gazów cieplarnianych, nie będzie już możliwe ograniczenie globalnego ocieplenia do poziomu zbliżonego do 1,5 oC ani nawet do 2 oC. Ponadto Rada Praw Człowieka ONZ w rezolucji 48/13 z dnia 8 października 2021 r. uznała prawo do czystego, zdrowego i zrównoważonego środowiska za prawo człowieka.
______________

(1b) Dz.U. C 232 z 16.6.2021, s. 28.

Poprawka 3

Wniosek dotyczący decyzji

Motyw - 1 c (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(-1c) W rezolucji z dnia 21 października 2021 r. w sprawie konferencji ONZ w sprawie zmiany klimatu w 2021 r. (COP26) w Glasgow (Zjednoczone Królestwo) (1c) Parlament Europejski wyraził zaniepokojenie powolnym tempem postępów Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w przeciwdziałaniu emisjom z lotnictwa międzynarodowego i w tym kontekście ponownie zwrócił uwagę na potrzebę uregulowania tego sektora w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), który mógłby również posłużyć za wzór dla równoległych prac na rzecz osiągnięcia bardziej ambitnych celów na szczeblu międzynarodowym, w tym w ICAO. Ponadto Parlament Europejski wezwał Komisję i państwa członkowskie do dołożenia wszelkich starań, by wzmocnić system kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA), oraz do poparcia przyjęcia przez ICAO długoterminowego celu ograniczenia emisji w sektorze, przy jednoczesnym zachowaniu niezależności legislacyjnej Unii w zakresie wdrażania dyrektywy EU ETS.
_________

(1c) Dz.U. C 184 z 5.5.2022, s. 118.

Poprawka 4

Wniosek dotyczący decyzji

Motyw 2

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(2) UE zamierza wdrożyć mechanizm CORSIA, z zastrzeżeniem różnic zgłoszonych ICAO w następstwie decyzji Rady (UE) 2018/2027 (14) i sposobu w jaki Parlament Europejski i Rada zmienią unijne przepisy. (2) UE zamierza wdrożyć mechanizm CORSIA poprzez włączenie go do dyrektywy 2003/87/WE, z zastrzeżeniem różnic między przepisami UE a przyjętym przez ICAO mechanizmem CORSIA zgłoszonych ICAO w następstwie decyzji Rady (UE) 2018/2027 (14) i z zastrzeżeniem sposobu, w jaki Parlament Europejski i Rada zmienią unijne przepisy.
____________

(14) Decyzja Rady (UE) 2018/2027 z dnia 29 listopada 2018 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do pierwszego wydania międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania w zakresie ochrony środowiska - mechanizm kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA) (Dz.U. L 325 z 20.12.2018, s. 25).

_____________

(14) Decyzja Rady (UE) 2018/2027 z dnia 29 listopada 2018 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do pierwszego wydania międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania w zakresie ochrony środowiska - mechanizm kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA) (Dz.U. L 325 z 20.12.2018, s. 25).

Poprawka 5

Wniosek dotyczący decyzji

Motyw 9 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(9a) Bez uszczerbku dla dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel redukcji emisji w całej gospodarce i odpowiednio wdrażającej globalny środek rynkowy, niniejsza decyzja ma być środkiem tymczasowym, mającym zastosowanie jedynie do czasu wejścia w życie tej dyrektywy.

Poprawka 6

Wniosek dotyczący decyzji

Artykuł 1 - ustęp 1

Dyrektywa 2003/87/WE

Artykuł 12 - ustęp 6 - akapit 1 - litera b

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
b) wytwarzają rocznie emisje CO2 przekraczające 10 000 ton przy użytkowaniu samolotów o maksymalnej certyfikowanej masie startowej większej niż 5 700 kg w trakcie lotów objętych zakresem załącznika I, innych niż te, które rozpoczynają się i kończą w tym samym państwie członkowskim (w tym w regionach najbardziej oddalonych tego samego państwa członkowskiego), od dnia 1 stycznia 2019 r. b) wytwarzają rocznie emisje CO2 przekraczające 10 000 ton przy użytkowaniu samolotów o maksymalnej certyfikowanej masie startowej większej niż 5 700 kg w trakcie lotów objętych zakresem załącznika I do niniejszej dyrektywy oraz art. 2 ust. 3 i 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/1603 (1a), innych niż te, które rozpoczynają się i kończą w tym samym państwie członkowskim (w tym w regionach najbardziej oddalonych tego samego państwa członkowskiego), od dnia 1 stycznia 2021 r.
______________

(1a) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1603 z dnia 18 lipca 2019 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do środków przyjętych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji lotniczych w celu wdrożenia globalnego środka rynkowego (Dz.U. L 250 z 30.9.2019, s. 10).

1 Sprawa została odesłana do komisji właściwej w celu przeprowadzenia negocjacji międzyinstytucjonalnych na podstawie art. 59 ust. 4 akapit czwarty Regulaminu (A9-0145/2022).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.493.198

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 8 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do powiadamiania o kompensacji w ramach globalnego środka rynkowego dla operatorów statków powietrznych z siedzibą w Unii (COM(2021)0567 - C9-0323/2021 - 2021/0204(COD))
Data aktu: 08/06/2022
Data ogłoszenia: 27/12/2022