Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 8 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do powiadamiania o kompensacji w ramach globalnego środka rynkowego dla operatorów statków powietrznych z siedzibą w Unii (COM(2021)0567 - C9-0323/2021 - 2021/0204(COD)) 1 (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
(2022/C 493/22)
(Dz.U.UE C z dnia 27 grudnia 2022 r.)
Poprawka 1
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw - 1 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(-1a) Porozumienie paryskie, przyjęte w grudniu 2015 r. na podstawie Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC), weszło w życie w listopadzie 2016 r. ("porozumienie paryskie") (1a). Strony porozumienia paryskiego uzgodniły, że utrzymają wzrost średniej temperatury na świecie znacznie poniżej 2 oC ponad poziom sprzed epoki przemysłowej i że będą kontynuować starania o ograniczenie wzrostu temperatury do 1,5 oC. Przyjmując pakt klimatyczny z Glasgow podczas konferencji ONZ w sprawie zmiany klimatu (COP26) w listopadzie 2021 r., jego strony uznały, że ograniczenie wzrostu średniej temperatury na świecie do 1,5 oC powyżej poziomów sprzed epoki przemysłowej znacznie zmniejszyłoby zagrożenia i skutki związane ze zmianą klimatu, oraz zobowiązały się do wzmocnienia do końca 2022 r. swoich celów na rok 2030, aby zagwarantować, że będą zmierzać do ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5 oC. |
|
______________ (1a) Porozumienie paryskie (Dz.U. L 282 z 19.10.2016, s. 4).
|
Poprawka 2
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw - 1 b (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(-1b) W rezolucji z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie alarmującej sytuacji klimatycznej i środowiskowej (1b) Parlament Europejski wezwał Komisję do podjęcia bezzwłocznych i ambitnych działań na rzecz ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5 oC. Utrzymanie celu porozumienia paryskiego dotyczącego ograniczenia wzrostu temperatury do 1,5 oC stało się jeszcze pilniejsze w związku z ustaleniami najnowszego Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) przedstawionymi w sprawozdaniach z dnia 8 października 2018 r. pt. "Global warming of 1,5 oC" [Globalne ocieplenie o 1,5 oC], z dnia 7 sierpnia 2021 r. pt. "Climate Change 2021: The Physical Science Basis" [Zmiana klimatu, stan na 2021 r. - podstawy fizyczne] oraz z dnia 28 lutego 2022 r. pt. "Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerability" [Zmiana klimatu, stan na 2022 r. - skutki, adaptacja i podatność]. IPCC stwierdził z dużym przekonaniem, że zmiana klimatu stanowi zagrożenie dla dobrostanu ludzi i dla zdrowia planety oraz że wszelka dalsza zwłoka w uzgodnionych globalnych działaniach antycypacyjnych polegających na przystosowaniu się do zmiany klimatu i łagodzeniu jej skutków doprowadzi do zaprzepaszczenia krótkotrwałej i szybko niknącej szansy na zachowanie z myślą o wszystkich zdatnej do życia i zrównoważonej przyszłości. IPCC stwierdził również, że skutki zmiany klimatu będą znacznie bardziej niszczycielskie, jeżeli nie uda się ograniczyć globalnego ocieplenia do 1,5 oC i osiągnie ono 2 oC. Co więcej, wzrost temperatury na świecie osiągnie lub przekroczy próg 1,5 oC wcześniej, niż poprzednio przewidywano, a mianowicie osiągnie średnią zbliżoną do tej wartości w ciągu najbliższych 20 lat. IPCC ustalił również, że jeżeli nie nastąpi natychmiastowa i daleko idąca redukcja emisji gazów cieplarnianych, nie będzie już możliwe ograniczenie globalnego ocieplenia do poziomu zbliżonego do 1,5 oC ani nawet do 2 oC. Ponadto Rada Praw Człowieka ONZ w rezolucji 48/13 z dnia 8 października 2021 r. uznała prawo do czystego, zdrowego i zrównoważonego środowiska za prawo człowieka. |
|
______________ (1b) Dz.U. C 232 z 16.6.2021, s. 28.
|
Poprawka 3
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw - 1 c (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(-1c) W rezolucji z dnia 21 października 2021 r. w sprawie konferencji ONZ w sprawie zmiany klimatu w 2021 r. (COP26) w Glasgow (Zjednoczone Królestwo) (1c) Parlament Europejski wyraził zaniepokojenie powolnym tempem postępów Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w przeciwdziałaniu emisjom z lotnictwa międzynarodowego i w tym kontekście ponownie zwrócił uwagę na potrzebę uregulowania tego sektora w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), który mógłby również posłużyć za wzór dla równoległych prac na rzecz osiągnięcia bardziej ambitnych celów na szczeblu międzynarodowym, w tym w ICAO. Ponadto Parlament Europejski wezwał Komisję i państwa członkowskie do dołożenia wszelkich starań, by wzmocnić system kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA), oraz do poparcia przyjęcia przez ICAO długoterminowego celu ograniczenia emisji w sektorze, przy jednoczesnym zachowaniu niezależności legislacyjnej Unii w zakresie wdrażania dyrektywy EU ETS. |
|
_________ (1c) Dz.U. C 184 z 5.5.2022, s. 118.
|
Poprawka 4
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 2
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(2) UE zamierza wdrożyć mechanizm CORSIA, z zastrzeżeniem różnic zgłoszonych ICAO w następstwie decyzji Rady (UE) 2018/2027 (14) i sposobu w jaki Parlament Europejski i Rada zmienią unijne przepisy. |
(2) UE zamierza wdrożyć mechanizm CORSIA poprzez włączenie go do dyrektywy 2003/87/WE, z zastrzeżeniem różnic między przepisami UE a przyjętym przez ICAO mechanizmem CORSIA zgłoszonych ICAO w następstwie decyzji Rady (UE) 2018/2027 (14) i z zastrzeżeniem sposobu, w jaki Parlament Europejski i Rada zmienią unijne przepisy. |
____________ (14) Decyzja Rady (UE) 2018/2027 z dnia 29 listopada 2018 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do pierwszego wydania międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania w zakresie ochrony środowiska - mechanizm kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA) (Dz.U. L 325 z 20.12.2018, s. 25).
|
_____________ (14) Decyzja Rady (UE) 2018/2027 z dnia 29 listopada 2018 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do pierwszego wydania międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania w zakresie ochrony środowiska - mechanizm kompensacji i redukcji CO2 dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA) (Dz.U. L 325 z 20.12.2018, s. 25).
|
Poprawka 5
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 9 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(9a) Bez uszczerbku dla dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel redukcji emisji w całej gospodarce i odpowiednio wdrażającej globalny środek rynkowy, niniejsza decyzja ma być środkiem tymczasowym, mającym zastosowanie jedynie do czasu wejścia w życie tej dyrektywy. |
Poprawka 6
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 1 - ustęp 1
Dyrektywa 2003/87/WE
Artykuł 12 - ustęp 6 - akapit 1 - litera b
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
b) wytwarzają rocznie emisje CO2 przekraczające 10 000 ton przy użytkowaniu samolotów o maksymalnej certyfikowanej masie startowej większej niż 5 700 kg w trakcie lotów objętych zakresem załącznika I, innych niż te, które rozpoczynają się i kończą w tym samym państwie członkowskim (w tym w regionach najbardziej oddalonych tego samego państwa członkowskiego), od dnia 1 stycznia 2019 r. |
b) wytwarzają rocznie emisje CO2 przekraczające 10 000 ton przy użytkowaniu samolotów o maksymalnej certyfikowanej masie startowej większej niż 5 700 kg w trakcie lotów objętych zakresem załącznika I do niniejszej dyrektywy oraz art. 2 ust. 3 i 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/1603 (1a), innych niż te, które rozpoczynają się i kończą w tym samym państwie członkowskim (w tym w regionach najbardziej oddalonych tego samego państwa członkowskiego), od dnia 1 stycznia 2021 r. |
|
______________ (1a) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1603 z dnia 18 lipca 2019 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do środków przyjętych przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji lotniczych w celu wdrożenia globalnego środka rynkowego (Dz.U. L 250 z 30.9.2019, s. 10).
|