Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Francję - EGF/2021/005 FR/Airbus (COM(2021)0698 - C9-0011/2022 - 2021/0363(BUD))

P9_TA(2022)0028
Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji - EGF/2021/005 FR/Airbus - Francja

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Francję - EGF/2021/005 FR/Airbus (COM(2021)0698 - C9-0011/2022 - 2021/0363(BUD))

(2022/C 342/32)

(Dz.U.UE C z dnia 6 września 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2021)0698 - C9-0011/2022),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1  ("rozporządzenie w sprawie EFG"),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 8,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3  (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r.), w szczególności jego pkt 9,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

- uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0013/2022),

A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe, aby zapewnić dodatkowe wsparcie pracownikom dotkniętym skutkami globalizacji oraz zmianami technologicznymi i środowiskowymi, takimi jak zmiany we wzorcach światowej wymiany handlowej, spory handlowe, znaczące zmiany w stosunkach handlowych Unii lub strukturze rynku wewnętrznego i kryzysy finansowe lub gospodarcze oraz przejście na gospodarkę niskoemisyjną, bądź zmianami będącymi konsekwencją cyfryzacji lub automatyzacji;

B. mając na uwadze, że Unia rozszerzyła zakres Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG), aby zapewnić wsparcie finansowe w przypadku istotnych działań restrukturyzacyjnych, a tym samym zminimalizować skutki gospodarcze kryzysu związanego z koronawirusem;

C. mając na uwadze, że oczekuje się, iż trwająca dekarbonizacja sektora transportu będzie miała różny wpływ na sektor lotnictwa, a Unia odgrywa ważną rolę w zapewnianiu niezbędnej solidarności dzięki wkładom finansowym z EFG, który ma na celu szybką reintegrację beneficjentów poprzez umożliwienie im godnego trwałego zatrudnienia w ich pierwotnym sektorze działalności lub poza nim, przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z bardziej ekologiczną i bardziej cyfrową gospodarką europejską zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem;

D. mając na uwadze, że Francja złożyła wniosek EGF/2021/005 FR/Airbus o przyznanie wkładu finansowego z EFG w związku ze zwolnieniem 508 pracowników w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 30 według klasyfikacji NACE Rev. 2 (Produkcja sprzętu transportowego) w zaliczanych do poziomu NUTS 2 regionach Midi-Pyrénées (FRJ2) i Pays de la Loire (FRG0) we Francji, w okresie odniesienia dla wniosku trwającym od dnia 1 listopada 2020 r. do dnia 1 marca 2021 r.;

E. mając na uwadze, że wniosek dotyczy 508 zwolnionych pracowników, a do zaprzestania ich działalności doszło w jednostce społeczno-gospodarczej (JSG) 4  Airbus Commercial przedsiębiorstwa Airbus (Airbus SE);

F. mając na uwadze, że wniosek opiera się na kryterium interwencji określonym w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym w przedsiębiorstwie w państwie członkowskim musi dojść do zaprzestania działalności co najmniej 200 pracowników w czteromiesięcznym okresie odniesienia;

G. mając na uwadze, że w kontekście pandemii COVID-19 powszechne ograniczenia związane z podróżą doprowadziły do ogólnego załamania działalności w sektorze zarobkowego transportu lotniczego, w szczególności w sektorze lotów pasażerskich, a według przewidywań przedsiębiorstwa Airbus pełny powrót sektora do stanu sprzed pandemii nastąpi nie wcześniej niż w 2025 r. 5 ;

H. mając na uwadze, że przedsiębiorstwo Airbus, którego jednostka zajmująca się produkcją na potrzeby zarobkowego transportu lotniczego odpowiada za 77 % całkowitych obrotów 6 , musiało od kwietnia 2020 r. zmniejszyć poziom produkcji o jedną trzecią 7 , a tym samym wprowadzić plan restrukturyzacji prowadzący do zwolnienia 4 248 pracowników we Francji 8 ;

I. mając na uwadze, że wsparcie francuskich władz publicznych przeznaczone na długoterminową działalność w niepełnym wymiarze czasu pracy, należycie wynegocjowane z zainteresowanymi pracownikami, oraz wzmocnienie programu przez Conseil pour la recherche aéronautique civile (Rada ds. badań w dziedzinie lotnictwa cywilnego) pozwoliły na znaczne zmniejszenie liczby zwolnień (o 2 002 stanowiska); mając na uwadze, że w przypadku pozostałych 2 246 miejsc pracy niemal wszyscy pracownicy byli objęci środkami w zakresie mobilności wewnętrznej lub zgodzili się na dobrowolne rozwiązania umowy;

J. mając na uwadze, że Komisja stwierdziła, iż kryzys w dziedzinie zdrowia doprowadził do kryzysu gospodarczego, przedstawiła plan odbudowy gospodarki w następstwie rezolucji Parlamentu Europejskiego oraz impulsu ze strony francusko-niemieckiej inicjatywy z 18 maja 2020 r. 9  na rzecz ożywienia gospodarki europejskiej po kryzysie związanym z koronawirusem, a także podkreśliła rolę EFG jako narzędzia stosowanego w sytuacji nadzwyczajnej 10 ;

K. mając na uwadze, że środki EFG nie mogą przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 186 mln EUR (w cenach z 2018 r.), zgodnie z art. 8 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 11 ;

1. zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Francja ma prawo do wkładu finansowego na mocy tego rozporządzenia w wysokości 3 745 264 EUR, co stanowi 85 % łącznych kosztów wynoszących 4 406 194 EUR i obejmujących wyłącznie wydatki na usługi zindywidualizowane;

2. zauważa, że władze francuskie złożyły wniosek 26 lipca 2021 r. oraz że Komisja zakończyła ocenę wniosku 19 listopada 2021 r. i przekazała ją Parlamentowi 5 stycznia 2022 r.;

3. z zadowoleniem przyjmuje środki zastosowane przez francuskie krajowe i lokalne władze publiczne, takie jak przepisy nowej ustawy o sytuacjach nadzwyczajnych 12 , plan wsparcia dla przemysłu lotniczego, program długoterminowej działalności w niepełnym wymiarze czasu pracy 13  oraz dodatkowe finansowanie w ramach Planu ADER 4, dzięki którym znacznie zmniejszono liczbę zwolnionych pracowników;

4. odnotowuje, że wniosek dotyczy ogółem 508 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali działalności; ponadto zauważa, że Francja oczekuje, iż ze środków pomocowych skorzysta 297 spośród wszystkich kwalifikujących się beneficjentów (beneficjenci docelowi);

5. przypomina, że zwolnienia spowodują znaczne skutki społeczne dla obu regionów oraz że w pierwszym kwartale 2021 r. odsetek bezrobotnych wynosił już w regionie Occitanie 9,4 %, a w Pays de la Loire - 6,9 % 14 ;

6. zwraca uwagę, że przewiduje się, iż w regionie Occitanie zwolnienia będą miały znaczący wpływ na rynek pracy, ponieważ region ten jest w dużym stopniu zależny od przemysłu lotniczego jako najważniejszego sektora w tym regionie, w którym Airbus jest największym prywatnym pracodawcą;

7. zauważa, że w regionie Occitanie powstał jednak istotny ekosystem dla przedsiębiorstw typu startup, oferujący możliwości dla osób pragnących założyć własną firmę; zwraca uwagę, że duża część osób mieszkających w tym regionie ma wykształcenie wyższe;

8. zauważa, że jeśli chodzi o region Pays de la Loire, oczekuje się, że wpływ kryzysu w lotnictwie na lokalną gospodarkę i rynek pracy będzie mniej poważny, gdyż regionalna gospodarka jest bardziej zróżnicowana, a także oczekuje się na wzrost możliwości w sektorze morskim i energii ze źródeł odnawialnych, w związku z czym z kolei niezbędne będzie odpowiednie przekwalifikowanie;

9. zwraca uwagę, że 13,5 % beneficjentów objętych pomocą ma więcej niż 54 lata, a 74,7 % z nich jest w wieku od 30 do 54 lat;

10. zauważa, że Airbus rozpoczął świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów docelowych 1 listopada 2020 r., a zatem okres kwalifikowalności do otrzymania wkładu finansowego z EFG będzie trwał od 1 listopada 2020 r. do dnia przypadającego na 24 miesiące po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;

11. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione pracownikom i osobom prowadzącym działalność na własny rachunek, obejmują następujące działania: dotacje na rozpoczęcie działalności, szkolenie na temat uruchamiania działalności gospodarczej, dodatki na pokrycie wydatków związanych ze szkoleniem na temat uruchamiania działalności gospodarczej, a także dopłaty do wynagrodzenia;

12. uważa, że te zindywidualizowane usługi powinny trwać przez odpowiedni okres stosownie do charakteru projektu;

13. wyraża zadowolenie z faktu, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług jest wynikiem dobrego układu zbiorowego pracy wypracowanego między przedsiębiorstwem Airbus a przedstawicielami pracowników w konsultacji z przedstawicielami pracowników i związków zawodowych; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że pomoc finansowa została szybko udzielona beneficjentom, mimo że w niektórych przypadkach potrzebne są dodatkowe inwestycje na założenie nowego przedsiębiorstwa;

14. podkreśla, że 98,7 % wsparcia finansowego dotyczy zakładania przedsiębiorstw typu startup i uruchamiania działalności gospodarczej, co będzie sprzyjać reintegracji zawodowej i przekwalifikowaniu zawodowemu, przyczyni się do poprawy konkurencyjności tych regionów oraz do ożywienia gospodarczego;

15. podkreśla, że władze francuskie potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy ani instrumentów finansowych Unii;

16. przypomina, że aby zapewnić pełną dodatkowość środków, pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub umów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani też żadnych innych świadczeń lub praw, które mogą przysługiwać beneficjentom; domaga się, aby beneficjenci zindywidualizowanych usług, które mają być finansowane z EFG, byli publicznie i osobiście informowani o unijnym współfinansowaniu;

17. zauważa, że spełniono wszystkie wymogi proceduralne; podkreśla potrzebę przejrzystości na każdym etapie procedury i wzywa do zaangażowania partnerów społecznych we wdrażanie i ocenę pakietu usług;

18. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;

19. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

20. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników

w następstwie wniosku złożonego przez Francję - EGF/2021/005 FR/Airbus

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2022/359.)

1 Dz.U. L 153 z 3.5.2021, s. 48.
2 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
4 Jednostka społeczno-gospodarcza - JSG (fr. unité économique et sociale - UES) - jest konstrukcją prawną zgodną z prawem francuskim umożliwiającą grupowanie przedsiębiorstw mających to samo kierownictwo, prowadzących działalność w tym samym sektorze i zatrudniających pracowników o podobnych interesach, lecz będących prawnie odrębnymi przedsiębiorstwami, w celu wspierania tworzenia wspólnej reprezentacji pracowniczej. Zwolnienia przeprowadzono w JSG Airbus Commercial, która skupia dwie francuskie spółki zależne przedsiębiorstwa Airbus SE: Airbus SAS i Airbus Operations SAS.
5 Dokument nieopublikowany: Airbus "Livre 2", wewnętrzna analiza kryzysu związanego z COVID-19 i jego skutków dla działalności sektora we Francji.
8 Zgodnie z planem restrukturyzacji Airbusa: "Accord collectif relatif au plan d'adaptation des sociétés composant l'UES Airbus Commercial dans le contexte de la crise économique Covid-19 et ses conséquences sur l'emploi".
10 COM(2020)0442 final.
11 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
12 Loi d'urgence no 2020-734 z 17 czerwca 2020 r.
13 Activité Partielle de Longue Durée (APLD): https://www.service-public.fr/professionnels-entreprises/vosdroits/F35381
14 Dane francuskiego Krajowego Instytutu Statystyki i Badań Gospodarczych.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.342.324

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Francję - EGF/2021/005 FR/Airbus (COM(2021)0698 - C9-0011/2022 - 2021/0363(BUD))
Data aktu: 16/02/2022
Data ogłoszenia: 06/09/2022