(2022/C 342/32)
(Dz.U.UE C z dnia 6 września 2022 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2021)0698 - C9-0011/2022),
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1 ("rozporządzenie w sprawie EFG"),
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 8,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 (porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r.), w szczególności jego pkt 9,
- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
- uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0013/2022),
A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe, aby zapewnić dodatkowe wsparcie pracownikom dotkniętym skutkami globalizacji oraz zmianami technologicznymi i środowiskowymi, takimi jak zmiany we wzorcach światowej wymiany handlowej, spory handlowe, znaczące zmiany w stosunkach handlowych Unii lub strukturze rynku wewnętrznego i kryzysy finansowe lub gospodarcze oraz przejście na gospodarkę niskoemisyjną, bądź zmianami będącymi konsekwencją cyfryzacji lub automatyzacji;
B. mając na uwadze, że Unia rozszerzyła zakres Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG), aby zapewnić wsparcie finansowe w przypadku istotnych działań restrukturyzacyjnych, a tym samym zminimalizować skutki gospodarcze kryzysu związanego z koronawirusem;
C. mając na uwadze, że oczekuje się, iż trwająca dekarbonizacja sektora transportu będzie miała różny wpływ na sektor lotnictwa, a Unia odgrywa ważną rolę w zapewnianiu niezbędnej solidarności dzięki wkładom finansowym z EFG, który ma na celu szybką reintegrację beneficjentów poprzez umożliwienie im godnego trwałego zatrudnienia w ich pierwotnym sektorze działalności lub poza nim, przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z bardziej ekologiczną i bardziej cyfrową gospodarką europejską zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem;
D. mając na uwadze, że Francja złożyła wniosek EGF/2021/005 FR/Airbus o przyznanie wkładu finansowego z EFG w związku ze zwolnieniem 508 pracowników w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 30 według klasyfikacji NACE Rev. 2 (Produkcja sprzętu transportowego) w zaliczanych do poziomu NUTS 2 regionach Midi-Pyrénées (FRJ2) i Pays de la Loire (FRG0) we Francji, w okresie odniesienia dla wniosku trwającym od dnia 1 listopada 2020 r. do dnia 1 marca 2021 r.;
E. mając na uwadze, że wniosek dotyczy 508 zwolnionych pracowników, a do zaprzestania ich działalności doszło w jednostce społeczno-gospodarczej (JSG) 4 Airbus Commercial przedsiębiorstwa Airbus (Airbus SE);
F. mając na uwadze, że wniosek opiera się na kryterium interwencji określonym w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym w przedsiębiorstwie w państwie członkowskim musi dojść do zaprzestania działalności co najmniej 200 pracowników w czteromiesięcznym okresie odniesienia;
G. mając na uwadze, że w kontekście pandemii COVID-19 powszechne ograniczenia związane z podróżą doprowadziły do ogólnego załamania działalności w sektorze zarobkowego transportu lotniczego, w szczególności w sektorze lotów pasażerskich, a według przewidywań przedsiębiorstwa Airbus pełny powrót sektora do stanu sprzed pandemii nastąpi nie wcześniej niż w 2025 r. 5 ;
H. mając na uwadze, że przedsiębiorstwo Airbus, którego jednostka zajmująca się produkcją na potrzeby zarobkowego transportu lotniczego odpowiada za 77 % całkowitych obrotów 6 , musiało od kwietnia 2020 r. zmniejszyć poziom produkcji o jedną trzecią 7 , a tym samym wprowadzić plan restrukturyzacji prowadzący do zwolnienia 4 248 pracowników we Francji 8 ;
I. mając na uwadze, że wsparcie francuskich władz publicznych przeznaczone na długoterminową działalność w niepełnym wymiarze czasu pracy, należycie wynegocjowane z zainteresowanymi pracownikami, oraz wzmocnienie programu przez Conseil pour la recherche aéronautique civile (Rada ds. badań w dziedzinie lotnictwa cywilnego) pozwoliły na znaczne zmniejszenie liczby zwolnień (o 2 002 stanowiska); mając na uwadze, że w przypadku pozostałych 2 246 miejsc pracy niemal wszyscy pracownicy byli objęci środkami w zakresie mobilności wewnętrznej lub zgodzili się na dobrowolne rozwiązania umowy;
J. mając na uwadze, że Komisja stwierdziła, iż kryzys w dziedzinie zdrowia doprowadził do kryzysu gospodarczego, przedstawiła plan odbudowy gospodarki w następstwie rezolucji Parlamentu Europejskiego oraz impulsu ze strony francusko-niemieckiej inicjatywy z 18 maja 2020 r. 9 na rzecz ożywienia gospodarki europejskiej po kryzysie związanym z koronawirusem, a także podkreśliła rolę EFG jako narzędzia stosowanego w sytuacji nadzwyczajnej 10 ;
K. mając na uwadze, że środki EFG nie mogą przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 186 mln EUR (w cenach z 2018 r.), zgodnie z art. 8 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 11 ;
1. zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Francja ma prawo do wkładu finansowego na mocy tego rozporządzenia w wysokości 3 745 264 EUR, co stanowi 85 % łącznych kosztów wynoszących 4 406 194 EUR i obejmujących wyłącznie wydatki na usługi zindywidualizowane;
2. zauważa, że władze francuskie złożyły wniosek 26 lipca 2021 r. oraz że Komisja zakończyła ocenę wniosku 19 listopada 2021 r. i przekazała ją Parlamentowi 5 stycznia 2022 r.;
3. z zadowoleniem przyjmuje środki zastosowane przez francuskie krajowe i lokalne władze publiczne, takie jak przepisy nowej ustawy o sytuacjach nadzwyczajnych 12 , plan wsparcia dla przemysłu lotniczego, program długoterminowej działalności w niepełnym wymiarze czasu pracy 13 oraz dodatkowe finansowanie w ramach Planu ADER 4, dzięki którym znacznie zmniejszono liczbę zwolnionych pracowników;
4. odnotowuje, że wniosek dotyczy ogółem 508 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali działalności; ponadto zauważa, że Francja oczekuje, iż ze środków pomocowych skorzysta 297 spośród wszystkich kwalifikujących się beneficjentów (beneficjenci docelowi);
5. przypomina, że zwolnienia spowodują znaczne skutki społeczne dla obu regionów oraz że w pierwszym kwartale 2021 r. odsetek bezrobotnych wynosił już w regionie Occitanie 9,4 %, a w Pays de la Loire - 6,9 % 14 ;
6. zwraca uwagę, że przewiduje się, iż w regionie Occitanie zwolnienia będą miały znaczący wpływ na rynek pracy, ponieważ region ten jest w dużym stopniu zależny od przemysłu lotniczego jako najważniejszego sektora w tym regionie, w którym Airbus jest największym prywatnym pracodawcą;
7. zauważa, że w regionie Occitanie powstał jednak istotny ekosystem dla przedsiębiorstw typu startup, oferujący możliwości dla osób pragnących założyć własną firmę; zwraca uwagę, że duża część osób mieszkających w tym regionie ma wykształcenie wyższe;
8. zauważa, że jeśli chodzi o region Pays de la Loire, oczekuje się, że wpływ kryzysu w lotnictwie na lokalną gospodarkę i rynek pracy będzie mniej poważny, gdyż regionalna gospodarka jest bardziej zróżnicowana, a także oczekuje się na wzrost możliwości w sektorze morskim i energii ze źródeł odnawialnych, w związku z czym z kolei niezbędne będzie odpowiednie przekwalifikowanie;
9. zwraca uwagę, że 13,5 % beneficjentów objętych pomocą ma więcej niż 54 lata, a 74,7 % z nich jest w wieku od 30 do 54 lat;
10. zauważa, że Airbus rozpoczął świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów docelowych 1 listopada 2020 r., a zatem okres kwalifikowalności do otrzymania wkładu finansowego z EFG będzie trwał od 1 listopada 2020 r. do dnia przypadającego na 24 miesiące po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
11. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione pracownikom i osobom prowadzącym działalność na własny rachunek, obejmują następujące działania: dotacje na rozpoczęcie działalności, szkolenie na temat uruchamiania działalności gospodarczej, dodatki na pokrycie wydatków związanych ze szkoleniem na temat uruchamiania działalności gospodarczej, a także dopłaty do wynagrodzenia;
12. uważa, że te zindywidualizowane usługi powinny trwać przez odpowiedni okres stosownie do charakteru projektu;
13. wyraża zadowolenie z faktu, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług jest wynikiem dobrego układu zbiorowego pracy wypracowanego między przedsiębiorstwem Airbus a przedstawicielami pracowników w konsultacji z przedstawicielami pracowników i związków zawodowych; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że pomoc finansowa została szybko udzielona beneficjentom, mimo że w niektórych przypadkach potrzebne są dodatkowe inwestycje na założenie nowego przedsiębiorstwa;
14. podkreśla, że 98,7 % wsparcia finansowego dotyczy zakładania przedsiębiorstw typu startup i uruchamiania działalności gospodarczej, co będzie sprzyjać reintegracji zawodowej i przekwalifikowaniu zawodowemu, przyczyni się do poprawy konkurencyjności tych regionów oraz do ożywienia gospodarczego;
15. podkreśla, że władze francuskie potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy ani instrumentów finansowych Unii;
16. przypomina, że aby zapewnić pełną dodatkowość środków, pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub umów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani też żadnych innych świadczeń lub praw, które mogą przysługiwać beneficjentom; domaga się, aby beneficjenci zindywidualizowanych usług, które mają być finansowane z EFG, byli publicznie i osobiście informowani o unijnym współfinansowaniu;
17. zauważa, że spełniono wszystkie wymogi proceduralne; podkreśla potrzebę przejrzystości na każdym etapie procedury i wzywa do zaangażowania partnerów społecznych we wdrażanie i ocenę pakietu usług;
18. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
19. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
20. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.342.324 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Francję - EGF/2021/005 FR/Airbus (COM(2021)0698 - C9-0011/2022 - 2021/0363(BUD)) |
| Data aktu: | 16/02/2022 |
| Data ogłoszenia: | 06/09/2022 |