POWIADOMIENIE O ZMIANIE STANDARDOWEJ W JEDNOLITYM DOKUMENCIE
"Navarra"
PDO-ES-A0127-AM03
Data przekazania informacji:
14.6.2022 r.
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
MOŻLIWOŚĆ MIESZANIA WIN RÓŻOWYCH Z WINAMI CZERWONYMI
Wprowadzono możliwość mieszania lub dodawania wina różowego z poprzedniego rocznika do wina czerwonego z danego roku, pod warunkiem że proporcja wina różowego nie przekracza 15 % otrzymanej całkowitej objętości.
Zmienia się pkt 3.b lit. c) specyfikacji produktu oraz pkt 5.1 jednolitego dokumentu.
Zmianę tą uznaje się za zmianę standardową zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33, ponieważ nie obejmuje ona zmiany chronionej nazwy pochodzenia; nie obejmują one zmiany, skreślenia ani dodania kategorii produktów sektora wina, o których to kategoriach mowa w części II załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013; nie mogłyby one potencjalnie spowodować unieważnienia związku, o którym mowa w art. 93 ust. 1 lit. a) ppkt (i) lub w art. 93 ust. 1 lit. b) ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013; nie wiąże się ona z dalszymi ograniczeniami przy wprowadzaniu produktu do obrotu.
Po zakończeniu stanu wyjątkowego ogłoszonego dekretem królewskim 926/2020 z dnia 25 października i przedłużonego dekretem królewskim 956/2020 z dnia 3 listopada do dnia 9 maja 2021 r. oraz po stopniowym znoszeniu środków nadzwyczajnych przyjętych przez rząd (m.in. izolacji, całkowitego zamknięcia branży hotelarsko-gastronomicznej i zamknięcia granic) wykazano, że społeczeństwo wykazuje tendencję do normalizacji jego działalności, co będzie miało pozytywny wpływ na rynek wina i zachęci do zwiększenia konsumpcji.
Winami najbardziej dotkniętymi środkami ograniczającymi przyjętymi w wyniku kryzysu zdrowotnego związanego z COVID-19 były wina różowe, ponieważ większość tych win spożywana jest w miesiącach wiosennych i letnich. Od jesieni konsumpcja gwałtownie spada. Nastąpiło to również w konsekwencji stanu wyjątkowego i środków ograniczających, o których mowa powyżej, czemu można było zaradzić w ubiegłym roku poprzez wyjątkową i tymczasową zmianę specyfikacji, o której mowa w pkt 3.b lit. c) specyfikacji, umożliwioną przez Radę Regulacyjną, która miała bardzo pozytywne skutki dla naszych producentów.
Pozytywne skutki powyższej zmiany wskazują, że należy wprowadzić na stałe tymczasowy środek nadzwyczajny, biorąc pod uwagę doskonałe wyniki tego środka, ponieważ uniknięto przedłużonej sprzedaży win różowych, zapewniając w ten sposób jego jakość i unikając opóźnienia we wprowadzeniu na rynek kolejnego rocznika, co pozwoli na utrzymanie ich konkurencyjności.
Proponowana zmiana jest zgodna z prawodawstwem europejskim, ponieważ w art. 7 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/934 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 mieszaninę zdefiniowano w następujący sposób: "Do celów niniejszego ustępu wino różowe uznaje się za wino czerwone".
Jakość młodych win czerwonych powstałych w wyniku nowego rocznika podniesie się, a ich właściwości organoleptyczne jeszcze się poprawią; tj. m.in. pierwszorzędne aromaty, miękkość i taniny mają pozytywny wpływ na jakość i właściwości typowe dla win objętych ChNP Navarra, zgodnie z analitycznymi cechami określonymi w sekcji 2.a.c. specyfikacji ChNP Navarra.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.339.5 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze winorośli i wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 |
| Data aktu: | 05/09/2022 |
| Data ogłoszenia: | 05/09/2022 |