Niniejsza informacja zostaje opublikowana zgodnie z art. 17 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 1 .POWIADOMIENIE O ZMIANIE STANDARDOWEJ W JEDNOLITYM DOKUMENCIE
"Navarra"
PDO-ES-A0127-AM03
Data przekazania informacji:
14.6.2022 r.
OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY
MOŻLIWOŚĆ MIESZANIA WIN RÓŻOWYCH Z WINAMI CZERWONYMI
Wprowadzono możliwość mieszania lub dodawania wina różowego z poprzedniego rocznika do wina czerwonego z danego roku, pod warunkiem że proporcja wina różowego nie przekracza 15 % otrzymanej całkowitej objętości.
Zmienia się pkt 3.b lit. c) specyfikacji produktu oraz pkt 5.1 jednolitego dokumentu.
Zmianę tą uznaje się za zmianę standardową zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33, ponieważ nie obejmuje ona zmiany chronionej nazwy pochodzenia; nie obejmują one zmiany, skreślenia ani dodania kategorii produktów sektora wina, o których to kategoriach mowa w części II załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013; nie mogłyby one potencjalnie spowodować unieważnienia związku, o którym mowa w art. 93 ust. 1 lit. a) ppkt (i) lub w art. 93 ust. 1 lit. b) ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013; nie wiąże się ona z dalszymi ograniczeniami przy wprowadzaniu produktu do obrotu.
Po zakończeniu stanu wyjątkowego ogłoszonego dekretem królewskim 926/2020 z dnia 25 października i przedłużonego dekretem królewskim 956/2020 z dnia 3 listopada do dnia 9 maja 2021 r. oraz po stopniowym znoszeniu środków nadzwyczajnych przyjętych przez rząd (m.in. izolacji, całkowitego zamknięcia branży hotelarsko-gastronomicznej i zamknięcia granic) wykazano, że społeczeństwo wykazuje tendencję do normalizacji jego działalności, co będzie miało pozytywny wpływ na rynek wina i zachęci do zwiększenia konsumpcji.
Winami najbardziej dotkniętymi środkami ograniczającymi przyjętymi w wyniku kryzysu zdrowotnego związanego z COVID-19 były wina różowe, ponieważ większość tych win spożywana jest w miesiącach wiosennych i letnich. Od jesieni konsumpcja gwałtownie spada. Nastąpiło to również w konsekwencji stanu wyjątkowego i środków ograniczających, o których mowa powyżej, czemu można było zaradzić w ubiegłym roku poprzez wyjątkową i tymczasową zmianę specyfikacji, o której mowa w pkt 3.b lit. c) specyfikacji, umożliwioną przez Radę Regulacyjną, która miała bardzo pozytywne skutki dla naszych producentów.
Pozytywne skutki powyższej zmiany wskazują, że należy wprowadzić na stałe tymczasowy środek nadzwyczajny, biorąc pod uwagę doskonałe wyniki tego środka, ponieważ uniknięto przedłużonej sprzedaży win różowych, zapewniając w ten sposób jego jakość i unikając opóźnienia we wprowadzeniu na rynek kolejnego rocznika, co pozwoli na utrzymanie ich konkurencyjności.
Proponowana zmiana jest zgodna z prawodawstwem europejskim, ponieważ w art. 7 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/934 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 mieszaninę zdefiniowano w następujący sposób: "Do celów niniejszego ustępu wino różowe uznaje się za wino czerwone".
Jakość młodych win czerwonych powstałych w wyniku nowego rocznika podniesie się, a ich właściwości organoleptyczne jeszcze się poprawią; tj. m.in. pierwszorzędne aromaty, miękkość i taniny mają pozytywny wpływ na jakość i właściwości typowe dla win objętych ChNP Navarra, zgodnie z analitycznymi cechami określonymi w sekcji 2.a.c. specyfikacji ChNP Navarra.