1. Wprowadzenie(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu 1 Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestania naruszenia i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej ocenie - o nadaniu tym zobowiązaniom mocy wiążącej dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w wyznaczonym przez Komisję terminie.
2. Streszczenie sprawy
(2) Dnia 10 listopada 2020 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w sprawie AT.40462 - Amazon Marketplace w rozumieniu art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 dotyczące domniemanych naruszeń art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("Traktat") oraz art. 54 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG") przez Amazon.com, Inc., Amazon Europe Core Sarl, Amazon Services Europe Sarl i Amazon EU Sarl (zwane dalej łącznie "Amazonem") ("Pisemne Zgłoszenie Zastrzeżeń").
(3) W Pisemnym Zgłoszeniu Zastrzeżeń zawarto wstępny wniosek, że Amazon nadużył swojej pozycji dominującej jako dostawca usług platformy handlowej na rzecz sprzedawców, z naruszeniem art. 102 Traktatu, systematycznie wykorzystując duże ilości niepublicznych danych pozyskiwanych w wyniku działalności sprzedawców zewnętrznych na jego platformie handlowej, na korzyść własnej działalności detalicznej, która stanowi bezpośrednią konkurencję dla tych sprzedawców.
(4) W szczególności zautomatyzowane systemy Amazona i pracownicy prowadzący jego działalność detaliczną ("Handel Detaliczny Amazona") mieli opierać się na danych sprzedawców zwenętrznych w celu identyfikacji produktów, które miały zostać wprowadzone do obrotu, rozpoczęcia i zakończenia ich sprzedaży, identyfikacji dostawców, negocjowania cen i warunków hurtowych, planowania zapasów i zarządzania zapasami oraz ustalania cen własnych ofert detalicznych Amazona.
(5) W Pisemnym Zgłoszeniu Zastrzeżeń nie zakwestionowano wykorzystywania przez Amazon danych sprzedawców zewnętrznych do celów usprawnienia funkcjonowania platformy handlowej i związanych z nią usług dla sprzedawców.
(6) Dnia 15 czerwca 2022 r. Komisja przyjęła ponadto ocenę wstępną w sprawie AT.40703 - Amazon Buy Box w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 dotyczącą domniemanych naruszeń przez Amazon art. 102 Traktatu i art. 54 Porozumienia EOG ("Ocena Wstępna").
(7) W Ocenie Wstępnej wyrażono wstępną obawę, że Amazon mógł nadużyć swojej pozycji dominującej, z naruszeniem art. 102 Traktatu, sztucznie faworyzując swoje własne oferty detaliczne i oferty sprzedawców z platformy handlowej, którzy korzystają z usług logistycznych i dostawy Amazona (tzw. usługa "Realizacja przez Amazon" lub "FBA"), ze szkodą dla innych sprzedawców z platformy handlowej i konsumentów, poprzez (i) wybór jednej oferty wyraźnie widocznej na stronie Amazona zawierającej szczegółowe informacje o produkcie ("zwycięzca Buy Boxa"); oraz (ii) umożliwienie sprzedawcom oferowania produktów użytkownikom programu lojalnościowego Amazona ("program Prime") pod marką Prime.
(8) Buy Box wyraźnie wyświetla ofertę jednego sprzedawcy detalicznego w odniesieniu do konkretnego produktu i umożliwia klientom dodanie tego produktu bezpośrednio do koszyka. Wygranie Buy Boxa ma dla sprzedawców z platformy handlowej Amazona kluczowe znaczenie, ponieważ zdecydowana większość konsumentów spogląda jedynie na Buy Box i kupuje jedynie oferty wyświetlane w Buy Boxie. Nierówne warunki i kryteria wyboru zwycięzcy Buy Boxa mogą zatem sztucznie zwiększać natężenie ruchu i sprzedaży w ofert detalicznych Amazona i u sprzedawców korzystających z usługi FBA, zakłócając w ten sposób konkurencję na platformach handlowych Amazona.
(9) Dotarcie do użytkowników Prime jest ważne dla sprzedawców, ponieważ liczba tych użytkowników stale rośnie, są oni zazwyczaj bardziej lojalni i przeważnie generują większą sprzedaż na platformach handlowych Amazona niż użytkownicy nienależący do programu Prime, a kwalifikowalność sprzedawców do programu Prime wpływa na ich zdolność wygrania Buy Boxa. Warunki i kryteria stosowane przez Amazon przy wyborze sprzedawców i ofert kwalifikujących się do objęcia marką Prime miałyby faworyzować Handel Detaliczny Amazona i sprzedawców korzystających z usługi "Realizacja przez Amazon", zakłócając tym samym konkurencję na platformach handlowych Amazona. Nierówne warunki i kryteria programu Prime obejmują te, które są istotne dla wyboru, warunków umownych i wyników dostawców usług logistycznych niezależnych sprzedawców ubiegających się o objęcie marką Prime.
3. Zasadnicza treść zaproponowanych zobowiązań
(10) Strony objęte postępowaniem nie zgadzają się z Pisemnym Zgłoszeniem Zastrzeżeń i Oceną Wstępną Komisji, jednak zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 zaproponowały one zobowiązania, by uwzględnić zastrzeżenia Komisji w odniesieniu do naruszenia konkurencji. Najważniejsze elementy tych zobowiązań są następujące:
(11) Aby uwzględnić zastrzeżenia Komisji przedstawione w Pisemnym Zgłoszeniu Zastrzeżeń w sprawie AT.40462 - Amazon Marketplace, Amazon zobowiązuje się, że nie będzie korzystał z niepublicznych danych przekazywanych przez sprzedawców zewnętrznych na jego platformie handlowej lub uzyskanych w wyniku korzystania przez sprzedawców zewnętrznych z usług platformy handlowej Amazona lub z powiązanych usług platformy handlowej, takich jak usługi płatnicze i usługi w zakresie realizacji zamówienia, w przypadku gdy takie dane nie są dostępne dla tych sprzedawców zewnętrznych, do celów własnej działalności detalicznej Amazona, w konkurencji z tymi sprzedawcami zewnętrznymi.
(12) W szczególności Amazon zobowiązuje się nie wykorzystywać takich danych sprzedawcy zewnętrznego za pośrednictwem zautomatyzowanych systemów Amazona ani za pośrednictwem jego pracowników, czy to do celów sprzedaży towarów markowych, czy też do celów sprzedaży produktów pod marką własną. Odnośne dane obejmują dane zagregowane, indywidualne, zanonimizowane i osobowe, zarówno w postaci surowej, jak i przetworzonej.
(13) Aby uwzględnić zastrzeżenia Komisji przedstawione w Ocenie Wstępnej w sprawie AT.40703 - Amazon Buy Box, Amazon zobowiązuje się:
i. stosować niedyskryminacyjne warunki i kryteria do celów określania oferty wyświetlanej w Buy Boxie ("Oferta Wyróżniona"). Warunki te i kryteria mają mieć zastosowanie do wszystkich odpowiednich parametrów i wag w celu zapewnienia równych szans sprzedawcom konkurującym o miejsce w Buy Boxie;
ii. wyświetlać co najmniej jedną konkurencyjną ofertę obok Oferty Wyróżnionej, jeżeli taka konkurencyjna oferta jest dostępna i różni się pod względem ceny/czasu dostawy od oferty wyróżnionej. Oferty te będą zawierać te same informacje opisowe, a sposób ich wyświetlenia zapewni jednakowe możliwości zakupu;
iii. ustanowić niedyskryminacyjne warunki i kryteria kwalifikowalności sprzedawców zewnętrznych i ich ofert do objęcia programem Prime w celu zapewnienia równości między wszystkimi sprzedawcami;
iv. umożliwić sprzedawcom biorącym udział w programie Prime swobodny wybór przewoźników i negocjowanie z tymi przewoźnikami stawek i warunków handlowych;
v. nie korzystać z żadnych danych dotyczących warunków lub wyników osiąganych przez przewoźników zewnętrznych do celów własnej działalności logistycznej Amazona.
(14) Amazon proponuje zastosowanie tych zobowiązań do wszystkich obecnych i przyszłych platform handlowych Amazona w EOG, z wyjątkiem zobowiązań określonych w pkt 13, które - w świetle decyzji włoskiego organu ds. konkurencji z dnia 30 listopada 2021 r. w sprawie A528 - nie miałyby zastosowania do Włoch.
(15) Pełna wersja zobowiązań została opublikowana w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:
https://ec.europa.eu/competition-policy/index_en
4. Zaproszenie do zgłaszania uwag
(16) Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć - na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 - decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.
(17) Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż 9 września 2022 r. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopa- trzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".
(18) Odpowiedzi i uwagi powinny być zasadne i przedstawiać istotne fakty. Jeśli stwierdzą Państwo istnienie problemu dotyczącego jakiejkolwiek części zaproponowanych zobowiązań, Komisja prosi o zasugerowanie możliwego rozwiązania.
(19) Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny AT.40703 - Amazon - Buy Box oraz AT.40462 - Amazon Marketplace można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu oraz comp-c6-mail@ec.europa.eu lub listownie na poniższy adres:
European Commission
Directorate-General for Competition
Antitrust Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË