uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292, zdanie pierwsze i drugie, w związku z art. 78 ust. 2 lit. c),
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Od czasu rosyjskiej inwazji na Ukrainę do Unii Europejskiej przybyło ponad 4 mln osób w ciągu zaledwie kilku tygodni. Zarówno skala, jak i tempo napływu wysiedleńców są bezprecedensowe.
(2) W decyzji wykonawczej Rady (UE) 2022/382 1 stwierdzono istnienie masowego napływu wysiedleńców z Ukrainy w wyniku konfliktu zbrojnego, oraz wprowadzono tymczasową ochronę wysiedleńców z Ukrainy.
(3) Wysiedleńcy korzystający z tymczasowej ochrony lub odpowiedniej ochrony przewidzianej w prawie krajowym, zgodnie z dyrektywą Rady 2001/55/WE 2 i decyzją wykonawczą (UE) 2022/382, mają pilne potrzeby związane z płynnością finansową, aby pokryć swoje niezbędne wydatki. Wiele z tych osób przywiozło ze sobą banknoty hrywny i ma ogromne trudności z wymianą tych banknotów na walutę przyjmującego państwa członkowskiego.
(4) Narodowy Bank Ukrainy zawiesił wymianę banknotów hrywny na gotówkę w walucie obcej w celu ochrony ograniczonych rezerw walutowych Ukrainy.
(5) Instytucje kredytowe w państwach członkowskich nie są skłonne do przeprowadzania operacji wymiany walut ze względu na ograniczoną wymienialność banknotów hrywny i ekspozycję na ryzyko walutowe.
(6) Niektóre państwa członkowskie rozważają wprowadzenie krajowych programów, które umożliwią wymianę ograniczonej liczby hrywien na osobę wysiedloną według sztywnego kursu.
(7) Aby pomóc wysiedleńcom z Ukrainy w zaspokajaniu ich potrzeb, w szczególności podczas podróży po terytorium Unii, należy ułatwić wymianę banknotów hrywny na walutę przyjmujących państw członkowskich.
(8) Narodowy Bank Ukrainy zwrócił się do szeregu państw członkowskich w celu wprowadzenia krajowych programów zakupu banknotów hrywny po oficjalnym kursie wymiany.
(9) Należy propagować skoordynowane podejście w odniesieniu do programów krajowych wdrażanych przez państwa członkowskie, tak aby zaoferować wysiedleńcom z Ukrainy takie same warunki wymiany banknotów hrywny na walutę przyjmującego państwa członkowskiego, ustanowić równe warunki działania dla instytucji kredytowych oraz zapobiec ewentualnym zachowaniom spekulacyjnym na rynku.
(10) Zgodnie z art. 3 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Irlandia powiadomiła pismem z dnia 11 kwietnia 2022 r. o chęci uczestniczenia w przyjęciu i stosowaniu niniejszego zalecenia.
(11) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do FFUE, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego zalecenia, nie jest nim związana ani go nie stosuje,
Z POSZANOWANIEM KOMPETENCJI KRAJOWYCH ORAZ UWZGLĘDNIAJĄC KRAJOWE UWARUNKOWANIA I PRAKTYKI, ZALECA:
CEL I ZAKRES
1. Celem niniejszego zalecenia jest ułatwienie dokonywania wymiany banknotów hrywny na walutę przyjmującego państwa członkowskiego przyjmującego wysiedleńcom z Ukrainy, którzy są uprawnieni do tymczasowej ochrony lub odpowiedniej ochrony przewidzianej w prawie krajowym w rozumieniu art. 2 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2022/382.
GŁÓWNE ZALECENIA
2. Państwo członkowskie powinno ustanowić krajowy program ułatwiający wymianę banknotów hrywny na jego walutę krajową, o następującej charakterystyce:
a) wysiedleniec, który przedstawi dowody na to, że jest uprawniony do tymczasowej ochrony przewidzianej w dyrektywie 2001/55/WE lub do odpowiedniej ochrony przewidzianej w prawie krajowym, o której mowa w decyzji wykonawczej (UE) 2022/382, takiej jak ochrona określona w komunikacie Komisji 2022/C 126 I/01 3 , powinien mieć możliwość wymiany banknotów hrywny na walutę przyjmującego państwa członkowskiego. W przypadku wysiedleńców będących osobami małoletnimi pozbawionymi opieki takiej wymiany powinien dokonywać przedstawiciel, o którym mowa w art. 16 ust. 1 dyrektywy 2001/55/WE;
b) należy ustanowić maksymalne limity kwoty hrywien na wysiedleńca. Biorąc pod uwagę uwarunkowania krajowe, takie maksymalne limity powinny wynosić co najwyżej 10 000 hrywien na wysiedleńca;
c) należy umożliwić dokonywanie wymiany bez opłat;
d) obowiązującym kursem wymiany powinien być oficjalny kurs wymiany opublikowany przez Narodowy Bank Ukrainy;
e) czas trwania programu krajowego powinien wynosić co najmniej trzy miesiące.
DODATKOWE ZALECENIA
3. W celu zagwarantowania skutecznego dostępu do programu wymiany waluty państwa członkowskie powinny dążyć do jak najlepszego wykorzystania sieci instytucji kredytowych uczestniczących w programie wymiany podczas realizacji tego programu. Aby zapewnić przestrzeganie maksymalnego limitu na wysiedleńca, państwa członkowskie powinny rozważyć uzgodnienie z uczestniczącymi instytucjami kredytowymi sposobu rejestrowania i sprawdzania tożsamości każdego wysiedleńca, który korzysta z programu wymiany.
4. W celu zagwarantowania należytego zarządzania finansowego i w razie potrzeby państwa członkowskie powinny rozważyć uzgodnienie z Narodowym Bankiem Ukrainy warunków przyszłej wymiany banknotów hrywny.
W imieniu Rady
Przewodniczący
J.-Y. LE DRIAN
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.166.1 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie Rady z dnia 19 kwietnia 2022 r. w sprawie wymiany banknotów hrywny na walutę przyjmujących państw członkowskich w przypadku wysiedleńców z Ukrainy |
| Data aktu: | 19/04/2022 |
| Data ogłoszenia: | 20/04/2022 |