a także mając na uwadze, co następuje:(1) Od czasu rosyjskiej inwazji na Ukrainę do Unii Europejskiej przybyło ponad 4 mln osób w ciągu zaledwie kilku tygodni. Zarówno skala, jak i tempo napływu wysiedleńców są bezprecedensowe.
(2) W decyzji wykonawczej Rady (UE) 2022/382 1 stwierdzono istnienie masowego napływu wysiedleńców z Ukrainy w wyniku konfliktu zbrojnego, oraz wprowadzono tymczasową ochronę wysiedleńców z Ukrainy.
(3) Wysiedleńcy korzystający z tymczasowej ochrony lub odpowiedniej ochrony przewidzianej w prawie krajowym, zgodnie z dyrektywą Rady 2001/55/WE 2 i decyzją wykonawczą (UE) 2022/382, mają pilne potrzeby związane z płynnością finansową, aby pokryć swoje niezbędne wydatki. Wiele z tych osób przywiozło ze sobą banknoty hrywny i ma ogromne trudności z wymianą tych banknotów na walutę przyjmującego państwa członkowskiego.
(4) Narodowy Bank Ukrainy zawiesił wymianę banknotów hrywny na gotówkę w walucie obcej w celu ochrony ograniczonych rezerw walutowych Ukrainy.
(5) Instytucje kredytowe w państwach członkowskich nie są skłonne do przeprowadzania operacji wymiany walut ze względu na ograniczoną wymienialność banknotów hrywny i ekspozycję na ryzyko walutowe.
(6) Niektóre państwa członkowskie rozważają wprowadzenie krajowych programów, które umożliwią wymianę ograniczonej liczby hrywien na osobę wysiedloną według sztywnego kursu.
(7) Aby pomóc wysiedleńcom z Ukrainy w zaspokajaniu ich potrzeb, w szczególności podczas podróży po terytorium Unii, należy ułatwić wymianę banknotów hrywny na walutę przyjmujących państw członkowskich.
(8) Narodowy Bank Ukrainy zwrócił się do szeregu państw członkowskich w celu wprowadzenia krajowych programów zakupu banknotów hrywny po oficjalnym kursie wymiany.
(9) Należy propagować skoordynowane podejście w odniesieniu do programów krajowych wdrażanych przez państwa członkowskie, tak aby zaoferować wysiedleńcom z Ukrainy takie same warunki wymiany banknotów hrywny na walutę przyjmującego państwa członkowskiego, ustanowić równe warunki działania dla instytucji kredytowych oraz zapobiec ewentualnym zachowaniom spekulacyjnym na rynku.
(10) Zgodnie z art. 3 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Irlandia powiadomiła pismem z dnia 11 kwietnia 2022 r. o chęci uczestniczenia w przyjęciu i stosowaniu niniejszego zalecenia.
(11) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do FFUE, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego zalecenia, nie jest nim związana ani go nie stosuje,
Z POSZANOWANIEM KOMPETENCJI KRAJOWYCH ORAZ UWZGLĘDNIAJĄC KRAJOWE UWARUNKOWANIA I PRAKTYKI, ZALECA:
CEL I ZAKRES
1. Celem niniejszego zalecenia jest ułatwienie dokonywania wymiany banknotów hrywny na walutę przyjmującego państwa członkowskiego przyjmującego wysiedleńcom z Ukrainy, którzy są uprawnieni do tymczasowej ochrony lub odpowiedniej ochrony przewidzianej w prawie krajowym w rozumieniu art. 2 decyzji wykonawczej Rady (UE) 2022/382.
GŁÓWNE ZALECENIA
2. Państwo członkowskie powinno ustanowić krajowy program ułatwiający wymianę banknotów hrywny na jego walutę krajową, o następującej charakterystyce:
a) wysiedleniec, który przedstawi dowody na to, że jest uprawniony do tymczasowej ochrony przewidzianej w dyrektywie 2001/55/WE lub do odpowiedniej ochrony przewidzianej w prawie krajowym, o której mowa w decyzji wykonawczej (UE) 2022/382, takiej jak ochrona określona w komunikacie Komisji 2022/C 126 I/01 3 , powinien mieć możliwość wymiany banknotów hrywny na walutę przyjmującego państwa członkowskiego. W przypadku wysiedleńców będących osobami małoletnimi pozbawionymi opieki takiej wymiany powinien dokonywać przedstawiciel, o którym mowa w art. 16 ust. 1 dyrektywy 2001/55/WE;
b) należy ustanowić maksymalne limity kwoty hrywien na wysiedleńca. Biorąc pod uwagę uwarunkowania krajowe, takie maksymalne limity powinny wynosić co najwyżej 10 000 hrywien na wysiedleńca;
c) należy umożliwić dokonywanie wymiany bez opłat;
d) obowiązującym kursem wymiany powinien być oficjalny kurs wymiany opublikowany przez Narodowy Bank Ukrainy;
e) czas trwania programu krajowego powinien wynosić co najmniej trzy miesiące.
DODATKOWE ZALECENIA
3. W celu zagwarantowania skutecznego dostępu do programu wymiany waluty państwa członkowskie powinny dążyć do jak najlepszego wykorzystania sieci instytucji kredytowych uczestniczących w programie wymiany podczas realizacji tego programu. Aby zapewnić przestrzeganie maksymalnego limitu na wysiedleńca, państwa członkowskie powinny rozważyć uzgodnienie z uczestniczącymi instytucjami kredytowymi sposobu rejestrowania i sprawdzania tożsamości każdego wysiedleńca, który korzysta z programu wymiany.
4. W celu zagwarantowania należytego zarządzania finansowego i w razie potrzeby państwa członkowskie powinny rozważyć uzgodnienie z Narodowym Bankiem Ukrainy warunków przyszłej wymiany banknotów hrywny.