Język postępowania: angielski(2022/C 119/79)
(Dz.U.UE C z dnia 14 marca 2022 r.)
Strony
Strona skarżąca: Patrick Swords (Dublin, Irlandia) (przedstawiciele: G.M. Byrne, Barrister-at-law)
Strona pozwana: Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności oceny ryzyka ECDC z dnia 24 listopada 2021 r., oświadczenia ECDC z dnia 24 listopada 2021 r., oceny ryzyka ECDC z dnia 26 listopada 2021 r. i 2 grudnia 2021 r. oraz oceny ryzyka ECDC z dnia 15 grudnia 2021 r;
- stwierdzenie, że komunikat Komisji do Parlamentu, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z dnia 1 grudnia 2021 r., jak również skoordynowane podejście Komisji i Komitetu ds. Bezpieczeństwa Zdrowia z dnia 10 grudnia 2021 r. nie mają zastosowania na podstawie art. 277 TFUE; oraz
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia przez ECDC istotnych wymogów proceduralnych, w tym jej własnych przepisów wewnętrznych i kodeksu dobrej praktyki administracyjnej. Strona skarżąca podnosi, że ECDC zlekceważyło uznaną metodologię oceny ryzyka, nie przestrzegało wymaganych standardów, w tym w zakresie wysokiego poziomu naukowego i niezależności, oraz uchybiło zobowiązaniom prawnym, które na nim ciążą przy sporządzaniu i publikowaniu zaskarżonych aktów. Strona skarżącą argumentuje ponadto, że zaskarżone sprawozdania z oceny ryzyka są rażąco mylące i alarmistyczne, a ich skutki były dla ECDC przewidywalne i wnioski z góry przesądzone, jako że na sprawozdaniach tych oparły się zarówno instytucje UE, jak i państwa członkowskie.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia przez ECDC traktatów UE, nie zastosowania zasady państwa prawa, naruszenia jego podstawowych uprawnień poprzez niewypełnienie obowiązków i zobowiązań określonych w traktatach UE przy sporządzaniu i publikacji zaskarżonych aktów.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia ogólne zasady prawa UE, w tym zasady proporcjonalności, pewności prawa i uzasadnionych oczekiwań, jak również praw podstawowych strony skarżącej poprzez stworzenie i publikację zaskarżonych aktów ECDC.
4. Zarzut czwarty dotyczący nadużycia władzy przez ECDC.
5. Strona skarżąca podnosi również, na podstawie art. 277 TFUE, zarzut braku zastosowania w odniesieniu do komunikatu Komisji do Parlamentu, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z dnia 1 grudnia 2021 r., jak również skoordynowanego podejścia Komisji i Komitetu ds. Bezpieczeństwa Zdrowia z dnia 10 grudnia 2021 r. Strona skarżąca wskazuje, że ponieważ wyżej wymienione akty zostały sformułowane i opublikowane na podstawie zaskarżonych ocen ryzyka ECDC, wynika z tego, że są one niezgodne z prawem.