(COM(2018) 284 final - 2018/0143 (COD))oraz "Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę Rady 96/ 53/WE w zakresie terminu wprowadzenia w życie specjalnych przepisów dotyczących maksymalnej długości kabin, zapewniając im lepszą charakterystykę aerodynamiczną oraz efektywność energetyczną oraz wyższy poziom bezpieczeństwa"
(COM(2018) 275 final - 2018/0130 (COD))
(2019/C 62/45)
(Dz.U.UE C z dnia 15 lutego 2019 r.)
Sprawozdawca: Stefan BACK
Wniosek o konsultację |
Parlament Europejski, 11.6.2018 i 5.7.2018 |
|
Rada, 8.6.2016 i 5.7.2018 |
Podstawa prawna |
Art. 91 ust. 1, art. 192 ust. 1 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego |
Data przyjęcia przez sekcję |
4.10.2018 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
17.10.2018 |
Sesja plenarna nr |
538 |
Wynik głosowania |
216/2/3 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
|
1.10. Ponadto EKES podkreśla znaczenie badania faktycznych parametrów emisji CO2 osiąganych przez pojazdy w rzeczywistych warunkach jazdy, biorąc pod uwagę na przykład dodatkowy wpływ, jaki na poziomy emisji CO2 wywierają cyfryzacja i techniki oszczędnej jazdy, wiążące się z poprawą efektywności, lepszym wykorzystaniem zdolności i obniżeniem jednostkowych kosztów transportu.
1.11. W związku z tym EKES uważa, że wniosek dotyczący rozporządzenia przyczyni się również do zwiększenia konkurencyjności europejskiej branży transportowej.
1.12. EKES odnotowuje problem dotyczący jasności statusu "pojazdów specjalistycznych" na mocy wniosku dotyczącego rozporządzenia, co zostało omówione bardziej szczegółowo w pkt 5.1. Zdaniem EKES-u należy lepiej wyjaśnić skutki szczególnego statusu pojazdów specjalistycznych, ewentualnie uzupełniając motyw 17.
1.13. Dochody z kar płaconych w przypadku niezgodności z celami określonymi we wniosku dotyczącym rozporządzenia należałoby zdaniem EKES-u przeznaczyć na finansowanie rozwoju innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych zmniejszających ślad węglowy pojazdów ciężkich.
1.14. Wreszcie EKES stwierdza, że pojęcie "opłata z tytułu przekroczenia poziomu emisji" użyte w art. 8 do określenia tego, co w rzeczywistości jest karą, nie wydaje się właściwe i powinno zostać na przykład zastąpione pojęciem "kara za przekroczenie poziomu emisji".
4.1.1. EKES popiera inicjatywę, aby umożliwić wcześniejsze wprowadzenie w życie przepisów dotyczących stosowania konstrukcji kabiny, która powinna zwiększyć efektywność energetyczną, a tym samym zmniejszyć emisje, a także przełożyć się na zwiększenie konkurencyjności unijnego przemysłu motoryzacyjnego. EKES podkreśla, że wniosek nie wprowadza żadnych istotnych zmian do dyrektywy 96/53/WE, a jedynie dostosowuje harmonogram wdrażania.
4.1.2. EKES zauważa, że przed wdrożeniem aerodynamicznych kabin, które przekraczają obecne ograniczenia dotyczące masy i wymiarów pojazdu, wymagane są nowe regulacje. Zgodnie z wymogami art. 9 dyrektywy UE 2015/719 nowe przepisy obejmą cztery obszary:
4.1.3. EKES wzywa Komisję do konsultacji z właściwymi zainteresowanymi stronami, np. związkami zawodowymi reprezentującymi kierowców, przewoźnikami itp., przed zakończeniem prac nad tymi wnioskami.
4.1.4. EKES zakłada, że wymagane zmienione przepisy dotyczące homologacji typu zapewnią środowisko pracy kierowców o standardach co najmniej równych obecnym.
4.2.1. EKES z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji, który wydaje się zachowywać rozsądną równowagę między celami redukcji emisji gazów cieplarnianych związanej z mobilnością, zachęcaniem do innowacji w unijnym przemyśle motoryzacyjnym i poprawą jego konkurencyjności. Wniosek ten jest kontynuacją wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie monitorowania i raportowania emisji CO2 z pojazdów ciężkich, o którym jest mowa w pkt 2.3 i który EKES przyjął z zadowoleniem.
4.2.2. EKES zauważa, że wniosek dotyczący rozporządzenia jest bardzo skomplikowanym aktem prawnym. EKES żałuje, że jak się wydaje, niemożliwe było opracowanie jaśniejszego i przystępniejszego w odbiorze tekstu. W związku z tym EKES ubolewa także nad faktem, że terminologia stosowana do określenia pojazdów niskoemisyjnych lub bezemisyjnych tak bardzo różni się pomiędzy trzema wnioskami dotyczącymi emisji CO2, wchodzącymi w skład pakietu dotyczącego mobilności. Np. w art. 4 i tabeli 2 w załączniku wniosku zmieniającego dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania
ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów 10 oraz w art. 3 wniosku dotyczącego przekształcenia rozporządzenia (WE) nr 715/2007 w sprawie norm emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych 11 w inny sposób określa się niskie lub zerowe emisje. W omawianym wniosku w sprawie rozporządzenia użyto trzeciego rodzaju terminologii. Należy żałować, że nie korzysta się ze spójnej, wspólnej terminologii.
4.2.3. Oprócz celów środowiskowych wniosku EKES z zadowoleniem przyjmuje również aspekt dotyczący konkurencyjności, pamiętając o tym, że normy emisji CO2 i systemy monitorowania pojazdów ciężkich zostały wprowadzone na przykład w Chinach, Japonii i Stanach Zjednoczonych. Ważne jest zatem, aby unijny przemysł motoryzacyjny był zachęcany do osiągnięcia zgodności z podobnymi normami, aby móc skutecznie konkurować na tych i innych rynkach.
4.2.4. EKES docenia neutralne pod względem technologicznym podejście przyjęte we wniosku dotyczącym rozporządzenia, ponieważ powinno ono stworzyć warunki dla szerokiego podejścia do rozwoju układów napędowych o zerowej lub niskiej emisji, w tym do dalszego udoskonalania silnika spalinowego.
4.2.5. EKES zwraca uwagę na znaczenie opracowania alternatywnych układów napędowych dla pojazdów ciężkich, mając również na uwadze powszechne zastosowanie tych pojazdów w działalności komercyjnej. W tym kontekście EKES zwraca również uwagę na szerokie spektrum obecnie dostępnych rozwiązań i dynamiczny rozwój w tej dziedzinie, co oznacza, że sytuacja stale się zmienia. W związku z tym EKES podkreśla znaczenie, zwłaszcza w odniesieniu do pojazdów ciężkich, unikania rozbieżnych rozwiązań krajowych, które utrudniają funkcjonowanie rynku wewnętrznego przez ograniczanie mobilności transgranicznej.
4.2.6. EKES odnotowuje cel 15-proc. redukcji emisji CO2 w latach 2020-2025 i uważa, że należy go uznać za ambitny cel, biorąc pod uwagę, że jest to nowy rodzaj zobowiązania w odniesieniu do pojazdów ciężkich oraz że pojazd ciężki jest typem pojazdu po raz pierwszy objętym tego rodzaju wymogami jak określone we wniosku dotyczącym rozporządzenia.
4.2.7. Niemniej jednak EKES jest zadowolony, że wyznaczony poziom docelowy jest znacznie niższy od ogólnego celu w zakresie redukcji emisji CO2 dla UE, co jest również zgodne z poglądem przyjętym przez Radę Europejską w październiku 2014 r. w kwestii wymagań, które można rozsądnie przyjąć w stosunku do sektora transportu. W tym kontekście EKES z zadowoleniem przyjmuje zaproponowany system jednostek i długów emisyjnych, zapewniający elastyczność, która może być niezbędna przynajmniej przez pewien czas.
4.2.8. Przewidywalność jest ważna zarówno dla przemysłu motoryzacyjnego, jak i sektora transportu. W przypadku przemysłu motoryzacyjnego chodzi o to, aby producenci wiedzieli, czego się spodziewać przy opracowywaniu nowych modeli i nowych rozwiązań technicznych, które są długofalowymi projektami. W przypadku sektora transportu jest to kwestia możliwości dokonywania świadomych wyborów, na przykład przy inwestowaniu w nowy pojazd. Z tego powodu ważne jest określenie bardziej precyzyjnych celów dla ścieżki redukcji emisji CO2 po 2030 r.
4.2.9. Innowacje mogą również prowadzić do zmian warunków pracy w przemyśle motoryzacyjnym i powstania zapotrzebowania na nowe kompetencje. Powodem tego może być również zmiana środowiska pracy i zastosowanie nowych technologii, które mogą pociągać za sobą nowe wymagania na przykład wobec kierowców. Ten społeczny aspekt zmian technologicznych musi być odpowiednio uwzględniony, tak by zapewnić odpowiednie warunki pracy i szkolenia w zakresie nowych umiejętności. Aby zagwarantować zrównoważony proces transformacji niezbędny jest też dialog między partnerami społecznymi.
4.2.10. Wniosek dotyczący rozporządzenia dotyczy jedynie parametrów technicznych pojazdu. EKES zwraca zatem również uwagę na cyfryzację transportu - w tym na rozwój automatycznych pojazdów i procedur prowadzenia pojazdów - która oprócz poprawy wyników pojazdów pod względem emisji CO2 spowoduje również zmniejszenie śladu węglowego pojazdów ciężkich. Również potencjalna poprawa efektywności w wyniku cyfryzacji - np. dzięki możliwości ulepszonego planowania podróży i grupowania ładunków stworzonej przez platformy cyfrowe - może mieć znaczący wpływ na rzeczywiste wyniki w dziedzinie emisji.
4.2.11. Większa efektywność i lepsze wykorzystanie zdolności również obniżą jednostkowe koszty transportu i tym samym poprawią konkurencyjność sektora transportu.
4.2.12. Dlatego ważne jest, aby dane symulacyjne VECTO, które mają być wykorzystywane do monitorowania i sprawdzania norm, były uzupełniane danymi rzeczywistymi. W związku z tym EKES z zadowoleniem przyjmuje oświadczenie Komisji - w kontekście przyjęcia przez Parlament Europejski rezolucji ustawodawczej w sprawie rozporządzenia w sprawie monitorowania emisji CO2 z pojazdów ciężkich - że zamierza ona uzupełnić obecne metody gromadzenia danych testami drogowymi obejmującymi wyniki osiągane przez pojazdy ciężkie w warunkach drogowych 12 .
Bruksela, dnia 17 października 2018 r.
|
Luca JAHIER |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |