(2019/C 48/01)(Dz.U.UE C z dnia 6 lutego 2019 r.)
SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów
Wstęp
Zakres kontroli i podejście kontrolne
Zakres kontroli
Podejście kontrolne Uwagi
Część I - Zobowiązania warunkowe Jednolitej Rady
Część II - Zobowiązania warunkowe Komisji
Część III - Zobowiązania warunkowe Rady Wnioski i zalecenia
Załącznik - Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami
Odpowiedzi Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji
Odpowiedzi Komisji
Odpowiedzi Rady
WYKAZ SKRÓTÓW
BPE |
Banco Popular Español S.A. |
Jednolita Rada |
Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji |
jednolity fundusz |
jednolity fundusz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji |
jednolity mechanizm |
jednolity mechanizm restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji |
KE |
Komisja Europejska |
rozporządzenie w sprawie jednolitego mechanizmu |
rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1). |
WSTĘP
ZAKRES KONTROLI I PODEJŚCIE KONTROLNE
Zakres kontroli
Podejście kontrolne
UWAGI
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1).
2 Terminem "bank" w niniejszym sprawozdaniu określa się podmioty wymienione w art. 2 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu.
4 Art. 18 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu.
5 Art. 92 ust. 8 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu.
6 Sprawozdania roczne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok budżetowy 2017.
7 Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji za rok budżetowy 2017.
8 Art. 155 rozporządzenia finansowego Unii.
9 Dokumentację dotyczącą sporów prowadzono w językach wybranych przez skarżących na potrzeby postępowania (hiszpańskim, włoskim i niemieckim). Powiązane dokumenty udostępniono również w języku francuskim i częściowo - angielskim. Jednolita Rada dostarczyła ponadto Trybunałowi dokumenty dotyczące innych niż objęte próbą sprawy sporne, jeśli uznano te informacje za przydatne do objaśnienia kontekstu.
10 Decyzja w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Banco Popular Español S.A.
11 Art. 263 TFUE.
12 Art. 87 ust. 5 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz art. 46 Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
13 Ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Jednolitej Rady, ppkt K, s. 33.
14 W projekcie wytycznych Jednolitej Rady dotyczących rachunkowości stwierdza się, że z opcji tej można skorzystać w niezwykle rzadkich przypadkach, gdy nie można przedstawić wiarygodnych szacunków.
15 Unijna zasada rachunkowości nr 10, pkt 4.6 ppkt 1.
16 Art. 87 ust. 3 i 4 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu.
17 Art. 87 ust. 5 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu oraz art. 268 TFUE.
18 Art. 15 ust. 1 lit. g) i art. 20 ust. 16 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu.
19 Art. 20 ust. 16 i 18 oraz art. 76 ust. 1 lit. e) rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu.
20 Często określaną mianem "wyceny 3".
21 Komunikat Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji z dnia 2 sierpnia 2018 r. dotyczący wstępnej decyzji w sprawie konieczności przyznania rekompensaty akcjonariuszom i wierzycielom, w stosunku do których zastosowano działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Español S.A., i rozpoczęciu procedury w związku z prawem do bycia wysłuchanym (SRB/EES/2018/132).
22 Niektóre z krajowych organów nie przekazały pełnej kwoty składek za 2015 r. ze względu na działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podjęte na szczeblu krajowym przed końcem 2015 r. Kwoty te zostaną skorygowane w następnych latach.
23 Na podstawie umowy międzyrządowej o przekazywaniu i uwspólnianiu składek na rzecz jednolitego funduszu.
24 Europejski Trybunał Obrachunkowy, sprawozdanie roczne dotyczące agencji UE za 2017 r., pkt 2.7, s. 27 oraz pkt 3.35.9, s. 408.
25 Sprawozdanie Trybunału sporządzone zgodnie z art. 92 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 za rok budżetowy 2016, pkt 18, s. 8.
26 Np. art. 62 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz unijne rozporządzenie finansowe.
27 Rozdz. 13 standardów kontroli wewnętrznej Jednolitej Rady (w brzmieniu przyjętym 23.12.2016).
28 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/2361.
29 Ustanowionego na mocy rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1310/2014.
30 Listopad i grudzień 2014 r. uznano za część roku budżetowego 2015.
31 Istotne instytucje zapłaciły ok. 95 % tych składek.
32 Inna liczba banków niż w przypadku pobierania składek ex ante na rzecz jednolitego funduszu wynika z przyjęcia odmiennych rozwiązań: składki administracyjne pobiera się na poziomie skonsolidowanych grup, podczas gdy składki ex ante - na poziomie pojedynczych podmiotów, ponieważ w tym przypadku poborem zajmują się krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
33 Zatwierdzenie decyzji w sprawie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Banco Popular Español S.A. (BPE).
34 Tylko w jednej spośród tych 30 spraw Komisja jest jedyną stroną skarżoną.
35 Skarżący muszą wykazać wystarczająco poważne naruszenie przez instytucję przepisu prawnego przyznającego uprawnienia jednostkom, rzeczywistą stratę poniesioną przez skarżącego oraz bezpośredni związek przyczynowy między czynem bezprawnym a szkodą.
36 Sprawozdanie Trybunału sporządzone zgodnie z art. 92 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 za rok budżetowy 2016, zalecenie 2, s. 13.
37 Ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Jednolitej Rady, ppkt K, s. 33.