(2019/C 299/05)(Dz.U.UE C z dnia 4 września 2019 r.)
Wprowadzenie
Bruksela, dnia 11 kwietnia 2019 r.
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej 2011/695/UE z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 W "czterostronnym" systemie płatności, takim jak przedmiotowy system, stronami biorącymi udział w każdym zakupie dokonanym kartą płatniczą są, poza właścicielem/licencjodawcą systemu: 1) posiadacz karty; 2) instytucja finansowa, która wydała kartę (zwana "wydawcą karty"); 3) akceptant; i 4) instytucja finansowa świadcząca akceptantowi usługi umożliwiające mu akceptowanie karty jako środka służącego rozliczeniu danej transakcji (zwana "agentem rozliczeniowym"). Wielostronne opłaty interchange są to kwoty, które w odniesieniu do transakcji rozliczanych za pomocą płatności kartą w takim systemie, są zazwyczaj należne wydawcy karty od agenta rozliczeniowego w związku z brakiem alternatywnej umowy "interchange" zawartej dwustronnie pomiędzy wydawcą karty a agentem rozliczeniowym w odniesieniu do danego typu karty i danej transakcji. Wielostronne opłaty interchange są zasadniczo wyrażone jako procent wartości nominalnej powiązanej płatności kartą.
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1) ("rozporządzenie nr 1/2003").
4 Inne aspekty sprawy AT.39398 zostały uwzględnione w dwóch decyzjach Komisji przyjętych zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 1/2003 odpowiednio w 2010 r. i 2014 r. Zob. pkt 7 i 9 poniżej.
5 Zob. przypis 2 krótko wyjaśniający terminy "wielostronne opłaty interchange", "akceptant" i "agent rozliczeniowy".
6 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań na podstawie art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18) ("rozporządzenie nr 773/2004").
7 Krajowe wielostronne opłaty interchange to standardowe opłaty interchange, w przypadku których zarówno wydawca karty, jak i agent rozliczeniowy znajdują się w tym samym państwie.
8 Streszczenie tej decyzji zostało opublikowane w Dz.U. C 79 z 12.3.2011, s. 8. Zob. również sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające z dnia 26 listopada 2010 r. (Dz.U. C 79 z 12.3.2011, s. 6).
9 Streszczenie tej decyzji zostało opublikowane w Dz.U. C 147 z 16.5.2014, s. 7. Zob. również sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające z dnia 19 lutego 2014 r. (Dz.U. C 147 z 16.5.2014, s. 5).
10 Zob. pkt 5 powyżej.
11 W dniu 13 sierpnia 2015 r. przedsiębiorstwo MasterCard zwróciło się z wnioskiem o uznanie go za zainteresowaną osobę trzecią w postępowaniach dotyczących Visy i jej międzyregionalnych wielostronnych opłat interchange, w zakresie, w jakim nie zostało dotychczas za taką osobę uznane. W wiadomości e-mail z dnia 14 sierpnia 2015 r. stwierdziłem, że w każdym przypadku przedsiębiorstwo Mastercard było wystarczająco zainteresowane w rozumieniu art. 13 rozporządzenia nr 773/2004 i art. 5 decyzji 2011/695/UE, aby mogło zostać uznane za zainteresowaną osobę trzecią w postępowaniu dotyczącym Visy w kontekście sprawy AT.39398.
12 Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.39398 - Visa MIF (Dz.U. C 438 z 5.12.2018, s. 8).