(opinia z inicjatywy własnej)(2019/C 228/03)
(Dz.U.UE C z dnia 5 lipca 2019 r.)
Sprawozdawczyni: Milena ANGELOVA
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego |
15.2.2018 |
Podstawa prawna |
Art. 29 ust. 2 regulaminu wewnętrznego Opinia z inicjatywy własnej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa |
Data przyjęcia przez sekcję |
13.2.2019 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
21.3.2019 |
Sesja plenarna nr |
542 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) |
130/0/2 |
Bruksela, dnia 21 marca 2019 r.
|
Luca JAHIER |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Nowy europejski program na rzecz umiejętności, 2016; Europejski obszar edukacji, 2018. Komitet docenił również projekt DG GROW "Plan działania na rzecz współpracy sektorowej w zakresie umiejętności", mimo że jego zakres jest bardzo ograniczony, jak i różne projekt y EASME/COSME, np. 2017/001, 004, 007 i 2016/033 oraz 034.
2 COM(2018) 268 final.
3 Dz.U. C 237 z 6.7.2018, s. 8.
4 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 136.
5 Zostało to docenione przez DG EMPL a KE udzieliła finansowego i pozafinansowego wsparcia krajowym projektom prowadzonym przez OECD w ramach krajowej strategii na rzecz umiejętności w szeregu państw członkowskich, w tym w Portugalii, we Włoszech, w Hiszpanii, Słowenii i w Regionie Flamandzkim w Belgii. W ostatnich latach Cedefop wdrożyło również programy wspierające państwa członkowskie (Grecja, Bułgaria, Słowacja, Estonia, Malta) w zakresie poprawy prognozowania umiejętności i dostosowania infrastruktury: https://www.cede-fop.europa.eu/en/events-and-projects/projects/assisting-eu-countries-skills-matching.
6 Dz.U. C 13 z 15.1.2016, s. 49.
8 "Niedopasowanie umiejętności - przeszkoda dla konkurencyjności przedsiębiorstw z UE", EKES.
9 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 136.
10 Dz.U. C 237 z 6.7.2018, s. 8, Dz.U. C 367 z 10.10.2018, s. 15.
12 "Insights into skill shortages and skill mismatch". Wnioski z europejskiego badania umiejętności i miejsc pracy przeprowadzonego przez Cedefop, Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop), 2018. Także portal unijnej panoramy umiejętności i Europass.
13 Statystyki dotyczące bezrobocia, statystyki dotyczące wakatów, EUROSTAT.
14 "Solving the Talent Shortage", badanie prognoz dotyczących zatrudnienia przeprowadzone przez ManpowerGroup, 2018. Niektórzy kwestionują wiarygodność tego badania, np. Cappelli (2014): https://www.nber.org/papers/w20382.
15 "Skills Mismatches - An Impediment to the Competitiveness of EU Businesses", badanie przeprowadzone na zlecenie IME na wniosek Grupy Pra-codawców EKES-u.
16 Ibidem.
17 Gdy inne czynniki są takie same.
18 Ibidem.
19 Dz.U. C 440 z 6.12.2018, s. 37.
21 Wnioski BMW Foundation European Table.
22 Dz.U. C 367 z 10.10.2018, s. 15.
25 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 136.
26 Takie narzędzia mogą umożliwiać ukończenie pełnych studiów wyższych, zapewniać dostęp do krótszych kursów i specjalizacji, a także do mikro-szkoleń; zapewniać elastyczną organizację dzięki podziałowi stopni na moduły a modułów na kursy lub nawet na mniejsze jednostki; oferować starszym pracownikom możliwość studiowania na późniejszym etapie kariery; obniżyć koszt i czas uczenia się oraz zapewnić lepszą równowagę między pracą, nauką i życiem rodzinnym; umożliwić szybsze i bardziej elastyczne reagowanie na rosnące potrzeby rynku pracy, aby zapewnić ludziom pożądane kwalifikacje i umiejętności; budować zaufanie i pomagać pracodawcom w zdobywaniu informacji o potencjalnych pracownikach dostarczanych przez uznane instytucje edukacyjne.
29 Dz.U. C 262 z 25.7.2018, s. 41.
31 Dz.U. C 434 z 15.12.2017, s. 36.