Pomoc państwa - Polska - Pomoc państwa SA.51502 (2018/N) - Ulgi w opłatach na rzecz mechanizmu zdolności wytwórczych dla odbiorców energochłonnych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Pomoc państwa SA.51502 (2018/N) - Ulgi w opłatach na rzecz mechanizmu zdolności wytwórczych dla odbiorców energochłonnych
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2019/C 200/03)

(Dz.U.UE C z dnia 14 czerwca 2019 r.)

Pismem z dnia 15 kwietnia 2019 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Polskę o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom polskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

Polska zgłosiła ulgi w opłatach dla odbiorców energochłonnych za dostawy energii elektrycznej finansujących polski mechanizm zdolności energetycznej ("opłata mocowa").

Podstawą prawną zgłoszonego środka jest ustawa z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy, a ulgi będzie przyznawał Urząd Regulacji Energetyki. Czas trwania środka wynosi 10 lat od daty rozpoczęcia pobierania opłaty mocowej.

Środek w postaci, w jakiej został pierwotnie zgłoszony, był skierowany do 52 odbiorców energochłonnych, których roczne zużycie wynosi co najmniej 100 GWh, działających w sektorach uwzględnionych w załączniku 3 do wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020 1  ("wytyczne dotyczące środowiska i energii"). W dniu 5 marca 2019 r. władze polskie poinformowały Komisję o zamiarze usunięcia tego progu i wprowadzenia odpowiednich zmian w ustawie o rynku mocy. Środek będzie miał w związku z tym zastosowanie do wszystkich odbiorców energochłonnych, którzy należą do kategorii określonych w załączniku 3 do wytycznych dotyczących środowiska i energii, i dla których wartość współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej wynosi nie mniej niż 3 %.

Według władz polskich, bez zgłoszonych ulg, finansowanie mechanizmu zdolności wytwórczych byłoby nietrwałe, a poparcie społeczeństwa dla wprowadzenia mechanizmu zapewniającego bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej znacznie spadłoby. Władze polskie wyjaśniają w szczególności, że upadłość lub delokalizacja odbiorców energochłonnych mogłyby prowadzić do erozji podstawy finansowej mechanizmu zdolności wytwórczych, co prowadziłoby do zwiększenia obciążenia dla innych odbiorców energii i zaszkodziłoby poparciu społecznemu dla mechanizmu. W związku z tym - dzięki zmniejszeniu ryzyka upadłości lub delokalizacji odbiorców energochłonnych - ulgi w opłacie mocowej przyczyniałyby się pośrednio do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii.

Roczny budżet przeznaczony na ten środek wynosi 287,6 mln EUR, zgodnie z pierwotnym zgłoszeniem przez Polskę. Jednak po ogłoszeniu zmiany liczby beneficjentów budżetu jeszcze nie określono. OSP jest odpowiedzialny za pobieranie opłaty mocowej i powierza środki zgromadzone z tytułu tej opłaty podmiotowi publicznemu, zarządcy rozliczeń, który zarządza tymi zasobami finansowymi w ramach mechanizmu zdolności wytwórczych. Wszelkie zmniejszenie kwoty opłaty mocowej skutkuje zmniejszeniem kwot pobranych od odbiorców energochłonnych i prowadzi do strat w dochodach państwa. Część kosztów będą ostatecznie pokrywały gospodarstwa domowe, zwiększając wysokość swoich opłaty mocowych, a pozostała część zostanie równomiernie rozdzielona wśród innych odbiorców energii elektrycznej, aby uniknąć luk w finansowaniu.

Wysokość ulg różni się w zależności od intensywności zużycia energii elektrycznej przez dane przedsiębiorstwo. Intensywność pomocy będzie wynosić: 20 % w przypadku beneficjentów o intensywności zużycia energii elektrycznej między 3 % a 20 %; 40 % w przypadku beneficjentów o intensywności zużycia energii elektrycznej między 20 % a 40 %; oraz 85 % w przypadku beneficjentów, których intensywność zużycia energii elektrycznej przekracza 40 % ilości energii elektrycznej pobranej z sieci i zużytej przez danego beneficjenta w wybranych godzinach szczytu.

Komisja wstępnie uważa, że ulga w opłacie mocowej stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Jeżeli chodzi o podstawę prawną oceny zgodności Komisja zauważa, że żadne wytyczne nie mają zastosowania do ulg w opłatach stosowanych w celu finansowania mechanizmu zdolności wytwórczych. Komisja może zatem - bezpośrednio na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE - uznać środek pomocy za zgodny z rynkiem wewnętrznym. Komisja uważa jednocześnie, że przepisy sekcji 3.7.2 wytycznych dotyczących środowiska i energii mogłyby w tym przypadku służyć za wytyczne. Na tym etapie Komisja ma jednak wątpliwości, czy zgłoszone ulgi są potrzebne do zabezpieczenia finansowania mechanizmu zdolności wytwórczych, a zatem czy przyczyniają się pośrednio do osiągnięcia celu, jakim jest zagwarantowanie bezpieczeństwa dostaw energii w ramach mechanizmu zdolności wytwórczych z wymienionych niżej powodów.

Po pierwsze, Komisja zauważa, że jeżeli koszty związane z bezpieczeństwem dostaw wzrosłyby do poziomu, który stałby się nie do przyjęcia dla odbiorców energochłonnych, konsumenci ci mogą zasadniczo zmniejszyć swoje zużycie, aby uniknąć płatności. Jest to wynikiem specyficznego charakteru opłaty mocowej, którego celem jest zachęcić odbiorców przemysłowych do odejścia od zapotrzebowania na energię elektryczną w okresach szczytowego poboru, dążenia do obniżenia szczytowych poziomów zapotrzebowania oraz zmniejszenia ryzyka związanego z bezpieczeństwem dostaw energii. Po drugie, jeżeli chodzi o zgłoszone ulgi, Komisja zauważa, że dzięki częściowemu zwolnieniu z udziału w finansowaniu mechanizmu zdolności wytwórczych odbiorcy energochłonni nie będą ponosić pełnych kosztów zużywanej przez siebie energii elektrycznej, zwłaszcza w momentach szczytowego zapotrzebowania i niedoboru dostaw. W związku z tym zgłoszone ulgi mogą mieć dwa negatywne skutki: z jednej strony istnieje ryzyko, że zapotrzebowanie na energię elektryczną będzie nieefektywnie wyższe w okresach niedoboru, z drugiej strony wyższe będzie również w tych okresach zapotrzebowanie na dodatkową zdolność w celu zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii.

Władze polskie argumentowały, że wzorzec konsumpcyjny wybranych beneficjentów jest w dużej mierze nieelastyczny oraz że zgłoszone ulgi nie wpłyną na ich zachowanie, a jeżeli to nastąpi, wpływ ten będzie bardzo ograniczony. Komisja zauważa jednak, że popyt na energię elektryczną jest uzależniony od zmiany cen i że przypadki, w których zmiana ceny nie pływa na popyt, mają charakter wyjątkowy. Z tego względu Komisja zwraca się do Polski, oraz do wszystkich zainteresowanych stron, o przedstawienie dodatkowych dowodów w tym zakresie.

TEKST PISMA

1 Komunikat Komisji - Wytyczne w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020 (Dz.U. C 200 z 28.6.2014, s. 1).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.200.9

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Polska - Pomoc państwa SA.51502 (2018/N) - Ulgi w opłatach na rzecz mechanizmu zdolności wytwórczych dla odbiorców energochłonnych - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 14/06/2019
Data ogłoszenia: 14/06/2019