(2019/C 196/08)(Dz.U.UE C z dnia 12 czerwca 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej 1 ustanowiono ramy prawne w zakresie polityki spektrum radiowego w Unii. Zapewniają one koordynację mechanizmów kształtowania polityki oraz, w stosownych przypadkach, zharmonizowane warunki dotyczące dostępności i wydajnego wykorzystania widma radiowego niezbędne do ustanowienia i funkcjonowania rynku wewnętrznego w takich obszarach polityki Unii jak łączność elektroniczna, transport oraz badania i rozwój.
(2) Decyzja nr 676/2002/WE przewiduje możliwość organizowania przez Komisję konsultacji w celu uwzględnienia stanowisk państw członkowskich, instytucji Unii, przedstawicieli branży oraz wszystkich zainteresowanych użytkowników widma radiowego (zarówno komercyjnych, jak i niekomercyjnych), a także innych stron zainteresowanych zmianami technicznymi, rynkowymi i regulacyjnymi, które mogą mieć związek z użytkowaniem widma radiowego.
(3) Decyzją Komisji 2002/622/WE 2 ustanowiono grupę doradczą o nazwie Zespół ds. Polityki Spektrum Radiowego ("Zespół") w celu wspierania i doradzania Komisji w kwestiach dotyczących polityki w zakresie widma radiowego. Kwestie te obejmują m.in. dostępność widma radiowego, harmonizację i przeznaczenie widma radiowego, udostępnianie informacji dotyczących przydziału, dostępności i użytkowania widma radiowego, metody przyznawania praw do użytkowania widma, zmianę zagospodarowania widma, zmiana przeznaczenia, wycenę i wydajne wykorzystanie widma radiowego, jak również ochronę zdrowia ludzkiego.
(4) W grudniu 2018 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły dyrektywę (UE) 2018/1972 3 , którą przekształcono i zmieniono unijne ramy regulacyjne dotyczące łączności elektronicznej, i w której także powierzono nowe zadania Zespołowi.
(5) Zespół powinien dodatkowo wnosić wkład w rozwój polityki w zakresie widma radiowego w Unii z uwzględnieniem nie tylko parametrów technicznych, lecz również aspektów gospodarczych, politycznych, kulturalnych, strategicznych, zdrowotnych i społecznych, a także różnych, potencjalnie sprzecznych ze sobą potrzeb użytkowników widma radiowego, tak aby osiągnąć sprawiedliwy, niedyskryminujący i proporcjonalny stan równowagi.
(6) W skład Zespołu powinni wchodzić wysokiej rangi eksperci rządowi z państw członkowskich. W skład Zespołu mogą również wchodzić obserwatorzy oraz inne osoby zaproszone w stosownych przypadkach do uczestnictwa w posiedzeniach, w tym przedstawiciele organów regulacyjnych, organów ds. konkurencji, uczestników rynku oraz grup użytkowników lub konsumentów.
(7) Jeśli chodzi o uwzględnianie kwestii dotyczących polityki w zakresie widma radiowego w kontekście wszystkich odpowiednich polityk Unii, sprawą naczelną powinno być utrzymanie ścisłych więzi współpracy między Zespołem i określonymi zespołami lub komitetami ustanowionymi w celu realizacji sektorowych polityk Unii, w tym polityki w zakresie transportu, polityki w zakresie rynku wewnętrznego dla urządzeń radiowych, polityki audiowizualnej, polityki w zakresie przestrzeni kosmicznej oraz polityki w zakresie łączności.
(8) Wprawdzie za poszczególne części widma radiowego odpowiedzialne są różne krajowe organy rządowe, jednak aby zapewnić owocność dyskusji, każda delegacja krajowa uczestnicząca w posiedzeniu Zespołu powinna posiadać skonsolidowany i skoordynowany obraz wszystkich polityk krajowych, które mają wpływ na wykorzystanie widma radiowego w danym państwie członkowskim, w odniesieniu do nie tylko do rynku wewnętrznego, ale również porządku publicznego, bezpieczeństwa publicznego, ochrony cywilnej i polityki obronnej, gdyż wykorzystanie widma radiowego na potrzeby tych polityk może wpływać na organizację widma radiowego jako całości.
(9) Zespół powinien konsultować się ze stosownymi użytkownikami widma radiowego, zarówno komercyjnymi, jak i niekomercyjnymi, a także z wszelkimi innymi zainteresowanymi stronami w kwestiach zmian technicznych, rynkowych i regulacyjnych mających związek z wykorzystaniem widma radiowego. Zespół powinien zapewnić, by konsultacje te były szeroko zakrojone i przeprowadzane w sposób wybiegający w przyszłość.
(10) Ponieważ wykorzystanie widma radiowego nie jest ograniczone granicami państwowymi, Zespół powinien być otwarty na udział obserwatorów z państw przystępujących oraz państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
(11) Europejska Konferencja Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) powinna zostać zaproszona do udziału w pracach Zespołu w charakterze obserwatora, zważywszy że działalność Zespołu ma znaczny wpływ na widmo radiowe na poziomie ogólnoeuropejskim oraz że CEPT i stowarzyszone z nią organizacje dysponują rozbudowaną wiedzą fachową z zakresu zarządzania widmem radiowym. Korzystanie z wiedzy fachowej CEPT jest również właściwe w związku z udzielanymi tej organizacji - na podstawie decyzji o spektrum radiowym - upoważnieniami do opracowania technicznych środków wykonawczych w obszarach przeznaczenia widma radiowego i dostępności informacji. Biorąc pod uwagę znaczenie normalizacji europejskiej dla rozwoju urządzeń wykorzystujących widmo radiowe, równie istotne jest nadanie statusu obserwatora Europejskiemu Instytutowi Norm Telekomunikacyjnych (ETSI).
(12) Po wejściu w życie dyrektywy (UE) 2018/1972 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 4 zadania Zespołu należy dostosować do tych nowych ram regulacyjnych oraz odpowiednio wzmocnić rolę Zespołu. Powinno to ułatwić kształtowanie unijnej polityki w zakresie widma w różnych obszarach europejskiego rynku łączności elektronicznej, a w szczególności bezprzewodowej łączności szerokopasmowej, dodatkowo polepszyć strategiczną orientację oraz przejrzystość polityki w zakresie widma oraz wspierać planowanie strategiczne i koordynację mechanizmów kształtowania polityki w zakresie widma radiowego na szczeblu Unii.
(13) Zgodnie z nowymi zadaniami, które powierzono Zespołowi na podstawie dyrektywy (UE) 2018/1972, Zespół powinien zapewniać doradztwo Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na ich wniosek w kwestiach dotyczących widma radiowego. Ponadto niniejsza decyzja powinna stanowić podstawę do uczynienia z Zespołu forum koordynującego wykonywanie przez państwa członkowskie ich obowiązków związanych z widmem radiowym określonych w tej dyrektywie, w tym przez proces wzajemnej oceny, oraz do odgrywania przez Zespół kluczowej roli w dziedzinach zasadniczych dla rynku wewnętrznego, takich jak transgraniczna koordynacja widma radiowego oraz normalizacja.
(14) Zważywszy na liczbę zmian, które stały się konieczne w wyniku wejścia w życie dyrektywy (UE) 2018/1972, ze względów przejrzystości należy zastąpić i uchylić decyzję 2002/622/WE.
(15) Przepisy dotyczące ujawniania informacji przez członków Zespołu należy ponadto sformułować w taki sposób, by były zgodne z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 , natomiast dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 6 .
(16) Niniejsza decyzja powinna być zgodna z ustanowionymi przez Komisję przepisami horyzontalnymi dotyczącymi tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji 7 , w szczególności w odniesieniu do członkostwa w Zespole, obserwatorów, udziału zaproszonych ekspertów oraz kosztów posiedzeń,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 czerwca 2019 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Mariya GABRIEL |
|
Członek Komisji |
1 Decyzja nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1).
2 Decyzja Komisji 2002/622/WE z dnia 26 lipca 2002 r. ustanawiająca Zespół ds. Polityki Spektrum Radiowego (Dz.U. L 198 z 27.7.2002, s. 49).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Agencję Wsparcia BEREC (Urząd BEREC), zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/2120 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1211/2009 (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 1).
5 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. dotyczące publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
7 Decyzja Komisji z dnia 30 maja 2016 r. ustanawiająca przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji, C(2016) 3301 final.
8 Decyzja Komisji z dnia 30 maja 2016 r. ustanawiająca przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji, C(2016) 3301 final.
9 Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 47.
10 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
11 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).