(przedstawiona na mocy art. 287 ust. 4 TFUE)w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Program UE w zakresie zwalczania nadużyć finansowych
(2019/C 10/01)
(Dz.U.UE C z dnia 10 stycznia 2019 r.)
SPIS TREŚCI
STRESZCZENIE
WSTĘP
CZĘŚĆ PIERWSZA - UWAGI OGÓLNE
Koncepcja programu
Cele programu
Wskaźniki w ramach programu
Monitorowanie, ocena i sprawozdawczość w ramach programów
CZĘŚĆ DRUGA - UWAGI SZCZEGÓŁOWE
Zasady kwalifikowalności
Stopy współfinansowania
Ocena
CZĘŚĆ TRZECIA - WNIOSKI I ZALECENIA
ZAŁĄCZNIK - ZMIANY WE WNIOSKU PROPONOWANE PRZEZ TRYBUNAŁ
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 325 ust. 4,
uwzględniając opinię Trybunału w sprawie programu Herkules III na rzecz wspierania działalności w dziedzinie ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej 1 (opinię nr 3/2012 2 ),
uwzględniając sprawozdania specjalne Trybunału nr 10/2015 3 , nr 24/2016 4 oraz nr 19/2017 5 ,
uwzględniając dokumenty analityczne Trybunału w sprawie przyszłości finansów UE 6 oraz w sprawie wieloletnich ram finansowych na okres 2021-2027 7 ,
uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Program UE w zakresie zwalczania nadużyć finansowych, przedstawiony przez Komisję 30 maja 2018 r. 8 (zwany dalej "wnioskiem"),
uwzględniając wnioski o wydanie opinii na temat wyżej wymienionego wniosku, skierowane do Trybunału przez Parlament Europejski i Radę odpowiednio 27 czerwca 2018 r. i 30 maja 2018 r.,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 9 ,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
STRESZCZENIE
WSTĘP
CZĘŚĆ PIERWSZA - UWAGI OGÓLNE
Koncepcja programu
Cele programu
Wskaźniki w ramach programu
Monitorowanie, ocena i sprawozdawczość w ramach programów
CZĘŚĆ DRUGA - UWAGI SZCZEGÓŁOWE
Zasady kwalifikowalności
Stopy współfinansowania
Ocena
CZĘŚĆ TRZECIA - WNIOSKI I ZALECENIA
Niniejsza opinia została przyjęta przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 15 listopada 2018 r.
|
W imieniu Trybunału Obrachunkowego |
|
Klaus-Heiner LEHNE |
|
Prezes |
1 Zob. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 250/2014 z dnia 26 lutego 2014 r. ustanawiające program na rzecz wspierania działalności w dziedzinie ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej (program Herkules III) i uchylające decyzję nr 804/2004/WE (Dz.U. L 84 z 20.3.2014, s. 6).
2 Dz.U. C 201 z 7.7.2012, s. 1.
3 Sprawozdanie specjalne nr 10/2015 pt. "Należy zintensyfikować wysiłki zmierzające do rozwiązania problemów dotyczących zamówień publicznych w obszarze unijnej polityki spójności".
4 Sprawozdanie specjalne nr 24/2016 pt. "Należy dołożyć starań, by szerzyć wiedzę na temat zasad pomocy przyznawanej przez państwa w obszarze polityki spójności i egzekwować ich przestrzeganie".
5 Sprawozdanie specjalne nr 19/2017 pt. "Procedury przywozu - luki w ramach prawnych i nieskuteczne wdrażanie wpływają negatywnie na interesy finansowe UE".
6 Dokument analityczny Trybunału pt. "Future of EU finances: reforming how the EU budget operates" [Przyszłość finansów UE - reforma sposobu funkcjonowania budżetu UE], 15 lutego 2018 r.
7 Dokument analityczny Trybunału pt. "The Commission's proposal for the 2021-2027 Multiannual Financial Framework" [Wniosek Komisji w sprawie wieloletnich ram finansowych na okres 2021-2027], 10 lipca 2018 r.
8 COM(2018) 386 final.
9 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
10 Zob. rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 z dnia 13 marca 1997 r. w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego, ostatnio zmienione rozporządzeniem (UE) 2015/1525 (Dz.U. L 82 z 22.3.1997, s. 1).
11 Pewne działania będą mogły być realizowane w ramach zarządzania pośredniego.
12 Program Herkules II jest poprzednikiem programu Herkules III. Był realizowany w okresie programowania 2007-2013.
13 Dokument roboczy służb Komisji pt. "Ocena ex ante towarzysząca wnioskowi dotyczącemu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Program UE w zakresie zwalczania nadużyć finansowych" (SWD(2018) 294 final z 30.5.2018).
14 W obszarze wymiaru sprawiedliwości, ceł i spraw wewnętrznych (zob. również przypis 18).
15 Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady na temat osiągnięcia celów programu Herkules II (COM(2015) 221 final z 27.5.2015).
16 Zgodnie z wytycznymi w sprawie lepszego stanowienia prawa (SWD(2017) 350 final z 7.5.2017) ocenę skutków należy przeprowadzić wtedy, gdy można się spodziewać, że ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne skutki działań UE najprawdopodobniej będą znaczne (s. 15).
17 Zob. w szczególności motyw 13 wniosku w odniesieniu do zakupu sprzętu do kontroli celnych.
18 Program Fiscalis, program "Cła", program "Sprawiedliwość", Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
19 Art. 186.
20 Zob. wytyczne w sprawie lepszego stanowienia prawa (SWD(2017) 350 final z 7.5.2017).