(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)(2018/C 88/04)
(Dz.U.UE C z dnia 8 marca 2018 r.)
URZĄD DS. EUROPEJSKICH PARTII POLITYCZNYCH I EUROPEJSKICH FUNDACJI POLITYCZNYCH,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 1 , w szczególności jego art. 9,
uwzględniając wniosek przedłożony przez Fondation pour une Europe des nations et des libertés,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 4 września 2017 r. Urząd otrzymał od Ruchu na rzecz Europy Narodów i Wolności - Mouvement pour une Europe des nations et des libertés (MENL) dokumentację złożoną w imieniu Fundacji na rzecz Europy Narodów i Wolności - Fondation pour une Europe des nations et des libertés (FENL), dotyczącą rejestracji FENL w charakterze europejskiej fundacji politycznej (dokumentacja).
(2) W dniu wpłynięcia dokumentacji MENL nie był europejską partią polityczną w rozumieniu rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, gdyż nie został jeszcze zarejestrowany zgodnie z warunkami i procedurami określonymi w przedmiotowym rozporządzeniu.
(3) W dniu 8 września 2017 r. Urząd przesłał MENL i FENL wstępną ocenę na podstawie art. 34 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 (pierwsza wstępna ocena), w której powołał się na art. 8 ust. 1 tegoż rozporządzenia, zgodnie z którym fundacja może złożyć wniosek jedynie za pośrednictwem europejskiej partii politycznej, z którą jest formalnie powiązana.
(4) W pierwszej wstępnej ocenie Urząd wstępnie przyjął opinię, że niezależnie od tego, czy przedłożoną dokumentację należy rozpatrywać jako wniosek w rozumieniu rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, przedstawiona dokumentacja jest niedopuszczalna lub, alternatywnie, nie spełnia co najmniej jednego z warunków określonych w art. 3 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia.
(5) W dniu 18 września 2017 r. Urząd poinformował MENL o swojej decyzji z dnia 14 września 2017 r. o zarejestrowaniu go w charakterze europejskiej partii politycznej na podstawie rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 i w tym samym dniu do Urzędu wpłynął również wniosek FENL (wnioskodawca) o zarejestrowanie w charakterze europejskiej fundacji politycznej (wniosek).
(6) W dniu 20 września 2017 r. w rozmowie telefonicznej Urząd poinformował wnioskodawcę, że uważa, iż wniosek zastąpił dokumentację przedłożoną w dniu 4 września 2017 r.
(7) W dniu 25 września 2017 r. Urząd przesłał wnioskodawcy wstępną ocenę na podstawie art. 34 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 (druga wstępna ocena), w której powołał się na art. 3 ust. 3 tegoż rozporządzenia, zgodnie z którym każda europejska partia polityczna i powiązana z nią europejska fundacja polityczna muszą dbać o rozdzielenie swoich bieżących czynności administracyjnych, struktur zarządzania i rachunków finansowych.
(8) W drugiej wstępnej ocenie Urząd wstępnie przyjął opinię, że wniosek nie spełnia co najmniej jednego z warunków określonych w art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, ponieważ siedmiu spośród ośmiu członków zarządu wnioskodawcy jest jednocześnie członkami zarządu MENL.
(9) W dniu 27 września 2017 r. wnioskodawca publicznie ogłosił, że dokonuje zmian w składzie swojego zarządu w celu ograniczenia liczby jego członków będących jednocześnie członkami zarządu MENL oraz z myślą o dostosowaniu się do art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 najpóźniej do dnia 19 października 2017 r.
(10) W dniu 28 września 2017 r. wnioskodawca przedłożył dokumentację, w której odniósł się do publicznego ogłoszenia i przedstawił dalsze szczegóły na temat trwającego procesu dokonywania zmian w składzie swojego zarządu w celu ograniczenia liczby jego członków będących jednocześnie członkami zarządu MENL oraz z myślą o dostosowaniu się do art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.
(11) Urząd uważa, że publiczne ogłoszenie wnioskodawcy, skierowane do opinii publicznej, oraz działania podjęte już w celu wdrożenia poczynionych zapowiedzi stanowią elementy stanu faktycznego, które w tym przypadku należy wziąć pod uwagę na równi ze wszystkimi pozostałymi elementami wniosku.
(12) Jeżeli wnioskodawca nie zdoła wdrożyć publicznie poczynionych zapowiedzi, Urząd będzie miał prawo odwołać niniejszą decyzję o rejestracji, gdyż w takiej sytuacji opierałaby się ona na błędnych lub wprowadzających w błąd informacjach.
(13) Wnioskodawca przedstawił również dokumenty potwierdzające, że spełnia pozostałe warunki określone w art. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, oświadczenie w formie określonej w załączniku do tego rozporządzenia oraz statut wnioskodawcy zawierający przepisy wymagane na mocy art. 5 tegoż rozporządzenia.
(14) Wnioskodawca przedłożył dodatkowe dokumenty, zgodnie z art. 1 i 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE, Euratom) 2015/2401 2 .
(15) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 Urząd zbadał przedłożony wniosek wraz z dokumentami potwierdzającymi i uważa, że nie stwierdzono, iż wnioskodawca nie spełnia warunków rejestracji określonych w art. 3 przedmiotowego rozporządzenia lub że statut nie zawiera przepisów wymaganych na mocy art. 5 tegoż rozporządzenia.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2017 r.
|
Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych |
|
M. ADAM |
|
Dyrektor |