Rezolucja ustawodawcza w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady upoważniającej do podjęcia wzmocnionej współpracy w dziedzinie podatku od transakcji finansowych (COM(2012)0631 - C7-0396/2012 - 2012/0298(APP)).

Wzmocniona współpraca w dziedzinie podatku od transakcji finansowych ***

P7_TA(2012)0498

Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 12 grudnia 2012 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady upoważniającej do podjęcia wzmocnionej współpracy w dziedzinie podatku od transakcji finansowych (COM(2012)0631 - C7-0396/2012 - 2012/0298(APP)) (Zgoda)

(2015/C 434/46)

(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2015 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając wniosek dotyczący decyzji Rady upoważniającej do podjęcia wzmocnionej współpracy w dziedzinie podatku od transakcji finansowych (COM(2012)0631),
-
uwzględniając wniosek o wyrażenie zgody przedstawiony przez Radę na mocy art. 329 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (C7-0396/2012),
-
uwzględniając art. 74 g i art. 81 ust. 1 Regulaminu,
-
uwzględniając zalecenie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0396/2012),
A.
mając na uwadze, że w dniu 28 września 2011 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący dyrektywy Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od transakcji finansowych i zmieniającej dyrektywę 2008/7/WE 1 ,
B.
mając na uwadze, że podstawę wniosku stanowił art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), na mocy którego wymagana jest konsultacja z Parlamentem i jednomyślne głosowanie w Radzie,
C.
mając na uwadze, że w stanowisku z dnia 23 maja 2012 r. dotyczącym tego wniosku Parlament, stanowiąc zgodnie z procedurą konsultacji, zatwierdził po poprawkach wniosek Komisji,
D.
mając na uwadze, że szybko stało się oczywiste, iż niektóre państwa członkowskie borykają się ze specyficznymi trudnościami uniemożliwiającymi im zaakceptowanie zaproponowanej dyrektywy,
E.
mając na uwadze, że kilka państw członkowskich zadeklarowało gotowość do rozważenia możliwości stworzenia wspólnego systemu podatku od transakcji finansowych w ramach wzmocnionej współpracy,
F.
mając na uwadze, że ponad dziewięć państw członkowskich oświadczyło, iż zamierza ustanowić między sobą wzmocnioną współpracę w dziedzinie stworzenia wspólnego systemu podatku od transakcji finansowych w drodze skierowania do Komisji wniosku na postawie art. 329 ust. 1 TFUE; mając na uwadze, że w następstwie tego Komisja przedstawiła wniosek dotyczący decyzji Rady upoważniającej do podjęcia wzmocnionej współpracy,
G.
mając na uwadze, że Parlament sprawdził zgodność z art. 20 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),
H.
mając na uwadze, że w swoim stanowisku z dnia 23 maja 2012 r. Parlament stwierdził, iż cele podatku od transakcji finansowych zostaną rzeczywiście zrealizowane, jeżeli zostanie on wprowadzony na szczeblu światowym oraz podkreślił, jak ważne jest, aby Unia, dając przykład wprowadzenia podatku od transakcji finansowych, odgrywała wiodącą rolę w wysiłkach na rzecz osiągnięcia porozumienia w sprawie tego podatku na szczeblu światowym; mając na uwadze, że wzmocniona współpraca może również stać się przykładem dla wprowadzenia podatku od transakcji finansowych na szczeblu światowym,
I.
mając na uwadze, że w swoim stanowisku z dnia 23 maja 2012 r. Parlament stwierdził, iż model podatku od transakcji finansowych zaproponowany przez Komisję będzie stanowić odpowiednią podstawę wdrożenia w ramach grupy państw członkowskich, w razie gdyby zdecydowały się one na szybsze działania w drodze wzmocnionej współpracy,
J.
mając na uwadze, że Komisja powinna uzupełnić wstępną ocenę skutków wprowadzenia podatku od transakcji finansowych, dokonując dodatkowej analizy oddziaływania tego podatku w ramach wzmocnionej współpracy na cały rynek wewnętrzny, w tym konsekwencji dla uczestniczących i nieuczestniczących państw członkowskich, a także powinna wziąć pod uwagę wyniki tego badania podczas sporządzania projektu zmienionego wniosku,
K.
mając na uwadze, że na mocy art. 20 TUE co najmniej dziewięć państw członkowskich może ustanowić między sobą wzmocnioną współpracę w ramach kompetencji niewyłącznych Unii, przy czym korzystają one z jej instytucji i wykonują te kompetencje, stosując postanowienia traktatów w sposób spójny pod względem prawnym,
L.
mając na uwadze, że taką wzmocnioną współpracę w dziedzinie podatku od transakcji finansowych można uznać za sprzyjającą realizacji celów Unii, ochronie jej interesów oraz wzmacnianiu procesu jej integracji w rozumieniu art. 20 TUE,
M.
mając na uwadze, że wymogi zawarte w art. 326-334 TFUE zostały również spełnione,
N.
mając na uwadze, że wzmocniona współpraca odbywa się w poszanowaniu praw, kompetencji i obowiązków państw członkowskich w niej nieuczestniczących, ponieważ możliwość pobierania jednolitego podatku od transakcji finansowych na terytorium państw członkowskich uczestniczących we współpracy nie ma wpływu na zdolność nieuczestniczących państw członkowskich do utrzymania lub wprowadzenia podobnego opodatkowania na szczeblu krajowym ani na warunki pobierania takich podatków na ich terytorium,
O.
mając na uwadze, że na mocy art. 328 ust. 1 TFUE do wzmocnionej współpracy może przystąpić w dowolnym momencie każde państwo członkowskie, które pragnie w niej uczestniczyć; mając na uwadze, że Komisja i państwa członkowskie uczestniczące we wzmocnionej współpracy powinny od początku i bezustannie propagować uczestnictwo jak największej liczby państw członkowskich oraz zachęcać do niego,
P.
mając na uwadze, że należy przestrzegać obowiązującego prawa Unii, w szczególności dyrektywy Rady 2008/7/WE,
Q.
mając na uwadze, że zgoda Parlamentu dotycząca wniosku Komisji odnosi się do wzmocnionej współpracy i nie przesądza, które państwa członkowskie będą w niej uczestniczyć,
R.
mając na uwadze, że art. 333 ust. 2 TFUE umożliwia państwom członkowskim uczestniczącym we wzmocnionej współpracy przyjęcie decyzji o stanowieniu zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, a nie specjalną procedurą ustawodawczą przewidzianą w art. 113 TFUE, na mocy której z Parlamentem przeprowadza się jedynie konsultacje,
S.
mając na uwadze, że Komisja powinna skrupulatnie kontrolować wprowadzanie podatku od transakcji finansowych pod kątem art. 326 i 327 TFUE oraz powinna regularnie składać Parlamentowi i Radzie sprawozdania,
1.
wyraża zgodę na wniosek dotyczący decyzji Rady bez przesądzania o uczestnictwie poszczególnych państw członkowskich;
2.
wzywa Radę do przyjęcia decyzji na mocy art. 333 ust. 2 TFUE, który przewiduje, że w odniesieniu do wniosku dotyczącego dyrektywy Rady wdrażającej wzmocnioną współpracę w dziedzinie podatku od transakcji finansowych na mocy art. 113 TFUE Rada będzie stanowić zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji.
1 Dyrektywa Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotycząca podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz.U. L 46 z 21.2.2008, s. 11).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.434.260

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady upoważniającej do podjęcia wzmocnionej współpracy w dziedzinie podatku od transakcji finansowych (COM(2012)0631 - C7-0396/2012 - 2012/0298(APP)).
Data aktu: 12/12/2012
Data ogłoszenia: 23/12/2015