Opinia - Wytyczne dotyczące polityk zatrudnienia państw członkowskich.

Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Wytyczne dotyczące polityk zatrudnienia państw członkowskich

(2015/C 260/05)

(Dz.U.UE C z dnia 7 sierpnia 2015 r.)

Sprawozdawca Mauro D'ATTIS (IT/EPL), członek rady miejskiej Brindisi
Dokument źródłowy Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia państw członkowskich
COM(2015) 98 final

I.

 ZALECANE POPRAWKI

Poprawka 1

Wniosek dotyczący decyzji

Motyw 5

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Zgodnie z przepisami Traktatu Unia opracowała i wdrożyła instrumenty koordynacji polityki w dziedzinie polityki budżetowej oraz polityki makrostrukturalnej. W ramach europejskiego semestru połączono ze sobą różne instrumenty, tworząc nadrzędne ramy dla zintegrowanego wielostronnego nadzoru gospodarczego i budżetowego. Uproszczenie i wzmocnienie europejskiego semestru przewidziane w przedstawionej przez Komisję rocznej analizie wzrostu gospodarczego na 2015 r. przyczyni się do dalszej poprawy jego funkcjonowania. Zgodnie z przepisami Traktatu Unia opracowała i wdrożyła instrumenty koordynacji polityki w dziedzinie polityki budżetowej oraz polityki makrostrukturalnej. W ramach europejskiego semestru połączono ze sobą różne instrumenty, tworząc nadrzędne ramy dla zintegrowanego wielostronnego nadzoru polityki gospodarczej, budżetowej, społecznej i w zakresie zatrudnienia. Uproszczenie i wzmocnienie europejskiego semestru przewidziane w przedstawionej przez Komisję rocznej analizie wzrostu gospodarczego na 2015 r. przyczyni się do dalszej poprawy jego funkcjonowania.

Uzasadnienie

Nie wymaga uzasadnienia.

Poprawka 2

Wniosek dotyczący decyzji

Motyw 5 - dodanie nowego punktu

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Strategię "Europa 2020" należy realizować w porozumieniu z instytucjami lokalnymi i regionalnymi, które z uwagi na swe kompetencje i umiejętności w dziedzinach, których dotyczą wytyczne, oraz zgodnie z zasadą pomocniczości, są niezbędne do opracowywania i wdrażania krajowych programów reform, ze szczególnym uwzględnieniem usług socjalnych oraz strategii w zakresie integracji na rynku pracy. Ponadto w całości działań związanych z komunikacją strategii należy uwzględniać rolę władz lokalnych i regionalnych, ponieważ szczebel lokalny i regionalny to szczeble najbliższe obywatelom.

Uzasadnienie

Potwierdzenie roli politycznej, jaką w wielu państwach członkowskich odgrywają władze lokalne i regionalne we wdrażaniu polityk w ramach strategii "Europa 2020" 1 .

Poprawka 3

Wniosek dotyczący decyzji

Motyw 6

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Kryzys finansowy i gospodarczy ujawnił i uwypuklił istotne słabości gospodarki Unii i jej państw członkowskich. Uwidocznił on również istnienie ścisłej współzależności między gospodarkami i rynkami pracy państw członkowskich. Wprowadzenie Unii w okres silnego, trwałego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy to główne wyzwanie, z jakim trzeba się dzisiaj zmierzyć. Wymaga to skoordynowanych, ambitnych działań politycznych zarówno na szczeblu unijnym, jak i na szczeblu krajowym, zgodnie z postanowieniami Traktatu oraz zasadami zarządzania gospodarczego Unii. Poprzez połączenie środków odnoszących się do podaży i popytu, działania te powinny obejmować stymulowanie inwestycji, a także odnowione zobowiązanie na rzecz reform strukturalnych i wywiązywania się z odpowiedzialności budżetowej. Kryzys finansowy i gospodarczy ujawnił i uwypuklił istotne słabości gospodarki Unii i jej państw członkowskich. Uwidocznił on również istnienie ścisłej współzależności między gospodarkami i rynkami pracy państw członkowskich. Wprowadzenie Unii w okres silnego, trwałego i sprzyjającego włączeniu społecznemu wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy to główne wyzwanie, z jakim trzeba się dzisiaj zmierzyć. Wymaga to skoordynowanych, ambitnych działań politycznych zarówno na szczeblu unijnym, jak i na szczeblu krajowym, zgodnie z postanowieniami Traktatu oraz zasadami zarządzania gospodarczego Unii. Poprzez połączenie środków odnoszących się do podaży i popytu, działania te powinny obejmować stymulowanie inwestycji publicznych i prywatnych, a także odnowione zobowiązanie na rzecz reform strukturalnych i wywiązywania się z odpowiedzialności budżetowej.

Uzasadnienie

Nie wymaga uzasadnienia.

Poprawka 4

Wniosek dotyczący decyzji

Motyw 7

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Państwa członkowskie i Unia powinny także zająć się społecznymi skutkami kryzysu oraz dążyć do budowy spójnego społeczeństwa poprzez wzmocnienie pozycji obywateli, tak aby mogli oni przewidywać zmiany i radzić sobie z nimi, a tym samym aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym i gospodarczym. Należy zagwarantować wszystkim dostęp i szanse, a także ograniczyć ubóstwo i wykluczenie społeczne, w szczególności przez zapewnienie skutecznego funkcjonowania rynków pracy i systemów opieki społecznej oraz usunięcie przeszkód utrudniających uczestnictwo w rynku pracy. Państwa członkowskie powinny również zapewnić, aby korzyści płynące ze wzrostu gospodarczego odczuli wszyscy obywatele i wszystkie regiony. Państwa członkowskie i Unia powinny także zająć się społecznymi skutkami kryzysu oraz dążyć do budowy spójnego społeczeństwa poprzez wzmocnienie pozycji obywateli, tak aby mogli oni przewidywać zmiany i radzić sobie z nimi, a tym samym aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym i gospodarczym. Należy zagwarantować wszystkim dostęp i szanse, a także ograniczyć ubóstwo i wykluczenie społeczne, w szczególności przez zapewnienie skutecznego funkcjonowania rynków pracy i systemów opieki społecznej oraz usunięcie przeszkód utrudniających uczestnictwo w rynku pracy i mobilność pracowników. Państwa członkowskie powinny również zapewnić, aby korzyści płynące ze wzrostu gospodarczego odczuli wszyscy obywatele i wszystkie regiony.

Uzasadnienie

Nie wymaga uzasadnienia.

Poprawka 5

Wniosek dotyczący decyzji

Motyw 8

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Działania zgodne z wytycznymi stanową istotny wkład w realizację celów strategii "Europa 2020". Wytyczne stanowią zintegrowany zestaw europejskich i krajowych polityk, które państwa członkowskie i Unia powinny realizować w celu zwiększenia wzajemnego pozytywnego oddziaływania skoordynowanych reform strukturalnych, zapewnienia odpowiedniej kombinacji ogólnych polityk gospodarczych i bardziej spójnego wkładu polityk europejskich w realizację celów strategii "Europa 2020". Działania zgodne z wytycznymi stanową istotny wkład w realizację celów strategii "Europa 2020". Wytyczne stanowią zintegrowany zestaw europejskich i krajowych polityk, które państwa członkowskie i Unia powinny realizować w celu zwiększenia wzajemnego pozytywnego oddziaływania skoordynowanych reform strukturalnych

uwzględniających szczególne warunki społeczno-gospodarcze poszczególnych regionów, zapewnienia odpowiedniej kombinacji ogólnych polityk gospodarczych i bardziej spójnego wkładu polityk europejskich w realizację celów strategii "Europa 2020", którą należy realizować w porozumieniu z instytucjami lokalnymi i regionalnymi.

Uzasadnienie

Władze lokalne i regionalne z uwagi na ich kompetencje i umiejętności oraz zgodnie z zasadą pomocniczości są niezbędne do opracowywania i wdrażania krajowych programów reform, jak również dla całości działań związanych z komunikacją strategii "Europa 2020" 2 .

Poprawka 6

Wniosek dotyczący decyzji

Motyw 8 - dodanie nowego punktu

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Państwa członkowskie i UE powinny przewidzieć odpowiednie ramy na rzecz skuteczniejszego i bardziej wydajnego wykorzystania obecnych instrumentów unijnych, które mogłyby wesprzeć władze lokalne i regionalne w wypełnianiu ich obowiązków związanych z wdrażaniem polityk w zakresie włączenia społecznego i integracji gospodarczej w celu zagwarantowania odpowiednich form ochrony socjalnej przeciwdziałających ubóstwu i wykluczeniu społecznemu oraz zaradzenia poważnemu problemowi bezrobocia, zwłaszcza długoterminowego i dotykającego młodzieży, za pośrednictwem służb socjalnych i służb zatrudnienia.

Uzasadnienie

To władze lokalne i regionalne w sposób konkretny wdrażają polityki w zakresie włączenia społecznego i integracji gospodarczej za pośrednictwem służb socjalnych i służb zatrudnienia. Wytyczne dotyczące polityk zatrudnienia powinny uwzględnić odpowiednie ramy oraz jeszcze skuteczniejsze instrumenty finansowania, aby pomóc im wywiązywać się z ich obowiązków niezależnie od tego, co już zostało zrobione, na przykład dzięki rezerwie 20 % z EFS na działania związane z włączeniem społecznym 3 .

Poprawka 7

Wniosek dotyczący decyzji

Motyw 9

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Niniejsze wytyczne skierowane są do państw członkowskich i Unii, a ich realizacja powinna przebiegać w porozumieniu ze wszystkimi władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi, przy ścisłym włączeniu do tego procesu parlamentów, a także partnerów społecznych oraz przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego. Niniejsze wytyczne skierowane są do państw członkowskich i Unii, a ich realizacja powinna przebiegać w porozumieniu ze wszystkimi władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi, przy ścisłym włączeniu do tego procesu parlamentów, a także partnerów społecznych oraz przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego. Władze lokalne i regionalne, z uwagi na swoje kompetencje i umiejętności w dziedzinach, których dotyczą wytyczne, oraz zgodnie z zasadą pomocniczości, odgrywają kluczową rolę we wdrażaniu tych wytycznych, zwłaszcza w przypadku usług socjalnych oraz strategii w zakresie integracji na rynku pracy.

Uzasadnienie

Nie wymaga uzasadnienia.

Poprawka 8

Załącznik - Zintegrowane wytyczne do wniosku dotyczącego decyzji

Wytyczna 5, ustęp 1 - dodanie nowego ustępu

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Państwa członkowskie powinny ułatwiać tworzenie miejsc pracy, zmniejszać przeszkody w zatrudnianiu dla przedsiębiorstw, promować przedsiębiorczość oraz w szczególności wspierać tworzenie i rozwój małych przedsiębiorstw w celu zwiększenia wskaźnika zatrudnienia wśród kobiet i mężczyzn. Państwa członkowskie powinny również aktywnie promować gospodarkę społeczną i sprzyjać innowacjom społecznym. Państwa członkowskie powinny ułatwiać tworzenie miejsc pracy, zmniejszać przeszkody w zatrudnianiu dla przedsiębiorstw, promować przedsiębiorczość oraz w szczególności wspierać tworzenie i rozwój małych przedsiębiorstw w celu zwiększenia wskaźnika zatrudnienia wśród kobiet i mężczyzn. Państwa członkowskie powinny również aktywnie promować gospodarkę społeczną i sprzyjać innowacjom społecznym.

Uwzględniając wszystkie aktywne instrumenty rynku pracy, państwa członkowskie powinny podjąć działania mające na celu wspieranie pracy samodzielnej - a w szczególności samodzielnej przedsiębiorczości, z uwagi na jej kluczowy wpływ na rozwój gospodarczy na szczeblu lokalnym - promując nowe przedsiębiorstwa młodych ludzi, mikroprzedsiębiorstwa oraz ambitne i innowacyjne projekty średniego i wysokiego ryzyka bez nakładania obciążeń biurokratycznych utrudniających ich tworzenie.

Uzasadnienie

Nie można nie doceniać faktu, że samodzielna przedsiębiorczość ma ogromny wpływ na rozwój gospodarczy na szczeblu lokalnym, dlatego też nie można wykluczać jej z zakresu polityk zatrudnienia.

Poprawka 9

Załącznik - Zintegrowane wytyczne do wniosku dotyczącego decyzji

Wytyczna 6, ustęp 1 - dodanie nowego ustępu

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Państwa członkowskie powinny promować wydajność i szanse na rynku pracy poprzez odpowiednią podaż właściwej wiedzy i umiejętności. Państwa członkowskie powinny dokonać niezbędnych inwestycji w systemy kształcenia i szkolenia zawodowego, przy jednoczesnym zwiększaniu skuteczności i wydajności w celu podwyższania poziomu umiejętności siły roboczej; pozwoli to lepiej przewidywać i dostosować się do szybko zmieniających się potrzeb dynamicznych rynków pracy w gospodarce, która jest w coraz większym stopniu objęta cyfryzacją. Państwa członkowskie powinny zwiększyć wysiłki zmierzające do poprawy dostępu do wysokiej jakości kształcenia dorosłych dla wszystkich i realizacji strategii aktywnego starzenia się, aby umożliwić wydłużenie życia zawodowego. Państwa członkowskie powinny promować wydajność i szanse na rynku pracy poprzez odpowiednią podaż właściwej wiedzy i umiejętności. Państwa członkowskie, wraz z odnośnymi władzami lokalnymi i regionalnymi oraz w ramach dialogu z sektorem prywatnym i publicznym, mogłyby w większym stopniu dostosowywać dostępne umiejętności siły roboczej do potrzeb rynku pracy za pomocą kształcenia i szkoleń. Państwa członkowskie powinny dokonać niezbędnych inwestycji w systemy kształcenia, szkolenia zawodowego i uczenia się przez całe życie, przy jednoczesnym zwiększaniu skuteczności i wydajności w celu podwyższania poziomu umiejętności siły roboczej; pozwoli to lepiej przewidywać i dostosować się do szybko zmieniających się potrzeb dynamicznych rynków pracy w gospodarce, która jest w coraz większym stopniu objęta cyfryzacją. Państwa członkowskie powinny zwiększyć wysiłki zmierzające do poprawy dostępu do wysokiej jakości kształcenia dorosłych dla wszystkich i realizacji strategii aktywnego starzenia się, aby umożliwić wydłużenie życia zawodowego.

W tej perspektywie należy dołożyć starań w dążeniu do przejścia na zieloną i niebieską gospodarkę, zapewniając równowagę pomiędzy popytem na pracę a umiejętnościami, przewidując zmiany w zakresie zapotrzebowania na kapitał ludzki oraz zarządzając nimi, a także przesuwając obciążenia podatkowe na inne formy danin publicznych. Powyższe może pomóc w redukcji bezrobocia wśród osób młodych, które obecnie kształtuje się na średnim poziomie powyżej 22 % w Unii Europejskiej. Jednocześnie należy wspierać rozwój gospodarki społecznej z uwagi na potencjał tego sektora w zakresie tworzenia wartościowych miejsc pracy, szczególnie w odniesieniu do potrzeb, jakie są wyrażane na szczeblu europejskich regionów i władz lokalnych.

Uzasadnienie

W oparciu o wcześniejsze stanowisko zajęte przez KR w opinii w sprawie unijnych ram jakości na rzecz przewidywania zmian i restrukturyzacji (COR-2014-01319), podkreślono ważną rolę władz lokalnych i regionalnych oraz sektora prywatnego w zakresie dopasowywania umiejętności do potrzeb rynku pracy. W poprawce podkreśla się znaczenie uczenia się przez całe życie i konieczność postawienia na zieloną gospodarkę 4 (5 , oraz na gospodarkę społeczną, które wykazują znaczny potencjał wzrostu zatrudnienia, oraz są powiązane z terytorialnym wymiarem gospodarki 6 .

Poprawka 10

Załącznik - Zintegrowane wytyczne do wniosku dotyczącego decyzji

Wytyczna 6, ustęp 4

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Bariery utrudniające uczestnictwo w rynku pracy powinny zostać zmniejszone, szczególnie w odniesieniu do kobiet, osób starszych, ludzi młodych, osób niepełnosprawnych oraz legalnych migrantów. Na rynku pracy konieczne jest zapewnienie równouprawnienia płci, w tym równych płac, a także dostępu do wysokiej jakości i przystępnej cenowo wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem. Bariery utrudniające uczestnictwo w rynku pracy powinny zostać zmniejszone, szczególnie w odniesieniu do kobiet, osób starszych, ludzi młodych, osób niepełnosprawnych oraz legalnych migrantów. Na rynku pracy konieczne jest zapewnienie równouprawnienia płci, w tym równych płac, a także dostępu do wysokiej jakości i przystępnej cenowo wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem oraz opieki długoterminowej. Należy również wspierać, za pomocą konkretnych ram regulacyjnych, rozwój nietypowych form zatrudnienia.

Uzasadnienie

Kobiety są często opiekunami nie tylko dzieci, ale również osób starszych lub niepełnosprawnych. Jeżeli chodzi o politykę zatrudnienia, nie można zaniedbywać niezbędnego wsparcia dla nietypowych form zatrudnienia.

Poprawka 11

Załącznik - Zintegrowane wytyczne do wniosku dotyczącego decyzji

Wytyczna 6, ustęp 5

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Państwa członkowskie powinny w pełni wykorzystywać Europejski Fundusz Społeczny i inne fundusze UE w celu poprawy zatrudnienia, szerszego włączenia społecznego, podniesienia poziomu edukacji i administracji publicznej. Państwa członkowskie powinny w pełni wykorzystywać Europejski Fundusz Społeczny i inne fundusze UE w celu poprawy zatrudnienia, szerszego włączenia społecznego, podniesienia poziomu edukacji i administracji publicznej, z pełnym poszanowaniem zmienionych przepisów dotyczących tych funduszy. W szczególności Europejski Fundusz Społeczny powinien być bardziej zorientowany na wynik, który byłby łatwiej mierzalny (zatrudnienie, włączenie społeczne, spójność), mniej obciążony szczególnymi formalnościami administracyjnymi, a jednocześnie poddany większym kontrolom skutków i rezultatów. Ponadto konieczne jest, by Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych i jego platformy inwestycyjne zostały wykorzystane jako impuls do rozwoju ambitnych projektów mających duży wpływ na szczeblu regionalnym, gwarantując realizację projektów lokalnej przedsiębiorczości, a także promując małe i średnie przedsiębiorstwa oraz mikroprzedsiębiorstwa, innowacyjne podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą i projekty wysokiego ryzyka, przy jednoczesnym zapewnieniu, że powstają miejsca pracy wysokiej jakości, a pracownicy nabywają umiejętności niezbędne dla przejścia Unii na zrównoważony model wzrostu.

Uzasadnienie

Oczywiste jest, iż Europejski Fundusz Społeczny powinien być w pełni wykorzystywany przez państwa członkowskie, z pełnym poszanowaniem przepisów dotyczących funduszy UE, jednak ważne jest, aby był on bardziej zorientowany na wynik, który powinien być jeszcze łatwiej mierzalny, oraz mniej obciążony szczególnymi formalnościami administracyjnymi. Jednocześnie należałoby być może zwiększyć kontrole.

Poprawka 12

Załącznik - Zintegrowane wytyczne do wniosku dotyczącego decyzji

Wytyczna 6, ustęp 5 - dodanie nowego ustępu

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Pobudzanie inwestycji ma priorytetowe znaczenie dla zapewniania długofalowego wzrostu gospodarczego, zatrudnienia i spójności społecznej. Do osiągnięcia tych celów powinny przyczynić się publiczne i prywatne zasoby finansowe. Uznać należy znaczenie sektora publicznego ze względu na jego wkład w stymulowanie wzrostu gospodarczego.

Uzasadnienie

Należy zachęcać do inwestycji i utrzymywać ich poziom. Dlatego przegląd wydatków i reorganizacja wydatków publicznych powinny mieć na celu zapewnienie osiągnięcia tego celu. W przepisach Unii Europejskiej tego rodzaju inwestycje powinny być postrzegane raczej w perspektywie przyszłościowej, a nie tylko jako dług w finansach publicznych.

Poprawka 13

Załącznik - Zintegrowane wytyczne do wniosku dotyczącego decyzji

Wytyczna 7, ustęp 2

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Państwa członkowskie powinny intensywnie zaangażować parlamenty krajowe i partnerów społecznych w opracowywanie i wdrażanie odpowiednich reform i polityk, zgodnie z praktyką krajową, przy jednoczesnym wspieraniu lepszego funkcjonowania i skuteczności dialogu społecznego na szczeblu krajowym. Państwa członkowskie powinny intensywnie zaangażować parlamenty krajowe, a także - ze względu na ich kompetencje - władze lokalne i regionalne i partnerów społecznych w opracowywanie i wdrażanie odpowiednich reform i polityk, zgodnie z praktyką krajową, przy jednoczesnym wspieraniu lepszego funkcjonowania i skuteczności dialogu społecznego na szczeblu krajowym.

Uzasadnienie

Nie wymaga uzasadnienia.

Poprawka 14

Załącznik - Zintegrowane wytyczne do wniosku dotyczącego decyzji

Wytyczna 7, ustęp 4 - dodanie nowego ustępu

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Należy zadbać o mobilność pracowników w celu wykorzystania całego potencjału europejskiego rynku pracy, w tym przez zwiększanie możliwości przenoszenia uprawnień emerytalnych i uznawania kwalifikacji. Państwa członkowskie powinny jednocześnie przeciwdziałać nadużywaniu obowiązujących przepisów. Należy zadbać o mobilność pracowników, będącą ich prawem podstawowym, a jednocześnie kwestią swobodnego wyboru, w celu wykorzystania całego potencjału europejskiego rynku pracy, w tym przez zwiększanie możliwości przenoszenia uprawnień emerytalnych i praw w zakresie zabezpieczenia społecznego, a także uznawania kwalifikacji. Państwa członkowskie powinny jednocześnie przeciwdziałać nadużywaniu obowiązujących przepisów.

Niemniej państwa członkowskie powinny wziąć pod uwagę, że globalne i długoterminowe inwestycje społeczne władz regionalnych i lokalnych, których pozycja idealnie umożliwia im zrozumienie specyfiki ich terytorium i ich społeczności, mogą w najbardziej zrównoważony sposób wspomóc walkę z kryzysem, łagodząc efekt migracji z danego terytorium osób o wyższych kwalifikacjach, które są w stanie stymulować rozwój.

Stworzenie na szczeblu lokalnym i regionalnym zestawu instrumentów zmniejszających nadmierny odpływ wykwalifikowanej siły roboczej również może przyczynić się do wzrostu gospodarczego i zwiększenia zatrudnienia na poziomie lokalnym.

Uzasadnienie

Prawo do swobodnego przemieszczania się stanowi jedno z najważniejszych osiągnięć Unii Europejskiej i kwestią o kluczowym znaczeniu jest zagwarantowanie tego prawa oraz umożliwienie korzystania z niego poprzez wspieranie mobilności pracowników 7 . Niemniej jednak należy zauważyć, że globalne i długoterminowe inwestycje społeczne władz regionalnych i lokalnych, których pozycja idealnie umożliwia im zrozumienie specyfiki ich terytorium i ich społeczności, mogą w najbardziej zrównoważony sposób wspomóc walkę z kryzysem, łagodząc efekt migracji z danego terytorium osób o wyższych kwalifikacjach, które są w stanie stymulować rozwój 8 .

Poprawka 15

Załącznik - Zintegrowane wytyczne do wniosku dotyczącego decyzji

Wytyczna 8, ustęp 1

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Państwa członkowskie powinny zmodernizować systemy zabezpieczenia społecznego w celu zapewnienia wydajnej, skutecznej i odpowiedniej ochrony na wszystkich etapach życia jednostki, zagwarantowania sprawiedliwości i podjęcia działań niwelujących nierówności. Konieczne jest uproszczenie i lepsze ukierunkowanie polityki społecznej, uzupełnione o zapewnienie przystępnej cenowo, wysokiej jakości opieki nad dziećmi i edukacji, szkoleń i pomocy w znalezieniu pracy, wsparcia na potrzeby mieszkaniowe i dostępnej opieki zdrowotnej, dostępu do podstawowych usług, takich jak konta w banku i dostęp do internetu, a także podjęcie działań w celu zapobiegania wczesnemu kończeniu nauki oraz na potrzeby walki z wykluczeniem społecznym. Państwa członkowskie powinny zmodernizować systemy zabezpieczenia społecznego w celu zapewnienia wydajnej, skutecznej i odpowiedniej ochrony na wszystkich etapach życia jednostki, zagwarantowania sprawiedliwości i podjęcia działań niwelujących nierówności. Konieczne jest uproszczenie i lepsze ukierunkowanie polityki społecznej, uzupełnione o zapewnienie przystępnej cenowo, wysokiej jakości opieki nad dziećmi i edukacji, szkoleń i pomocy w znalezieniu pracy, wsparcia na potrzeby mieszkaniowe i dostępnej opieki zdrowotnej, w tym opieki długoterminowej, dostępu do podstawowych usług, takich jak konta w banku i dostęp do internetu, a także podjęcie działań w celu zapobiegania wczesnemu kończeniu nauki oraz na potrzeby walki z wykluczeniem społecznym.

Uzasadnienie

Nie wymaga uzasadnienia.

Poprawka 16

Załącznik - Zintegrowane wytyczne do wniosku dotyczącego decyzji

Wytyczna 8, ustęp 2

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Do tego celu należy użyć różnych uzupełniających się instrumentów ukierunkowanych na indywidualne potrzeby, w tym usług wspomagających aktywizację zawodową i wsparcia dochodu. Systemy zabezpieczenia społecznego powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby ułatwić uwzględnienie wszystkich uprawnionych osób, wspierać inwestycje w kapitał ludzki oraz przyczyniać się do zapobiegania ubóstwu, jego ograniczania i ochrony przed nim. Do tego celu należy użyć różnych uzupełniających się instrumentów opartych na strategiach w zakresie aktywnego włączenia łączących odpowiedni dochód minimalny, rynek pracy sprzyjający włączeniu społecznemu i wysokiej jakości usługi ukierunkowane na indywidualne potrzeby. Systemy zabezpieczenia społecznego powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby ułatwić uwzględnienie wszystkich uprawnionych osób, wspierać inwestycje w kapitał ludzki oraz przyczyniać się do zapobiegania ubóstwu i wykluczeniu społecznemu, ich ograniczania i ochrony przed nimi.

Uzasadnienie

Nie wymaga uzasadnienia.

II.

 ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW

Uwagi wstępne

1.
Zauważa, że choć wytyczne dotyczące polityki zatrudnienia są skierowane do państw członkowskich, to strategię "Europa 2020" należy realizować w porozumieniu z władzami lokalnymi i regionalnymi, które z uwagi na swoje kompetencje i umiejętności w dziedzinach, których dotyczą wytyczne, oraz zgodnie z zasadą pomocniczości, są niezbędne do opracowywania i wdrażania krajowych programów reform oraz do całości działań związanych z komunikacją strategii 9 .
2.
Podkreśla, że to również władze lokalne i regionalne w konkretny sposób przyczyniają się do wdrażania polityk włączenia społecznego i integracji gospodarczej za pośrednictwem służb socjalnych i służb zatrudnienia. W związku z powyższym niezbędne jest, aby wytyczne dotyczące polityki zatrudnienia przewidywały odpowiednie ramy oraz instrumenty finansowania, które mogłyby wesprzeć instytucje terytorialne w wypełnianiu tych obowiązków 10 .
3.
Zaleca, aby uwzględnić w szczególności fakt, że szczeble lokalny i regionalny są szczeblami najbliższymi obywatelom, a zatem osobom poszukującym pracy oraz pracodawcom 11 .

Uwagi ogólne

4.
Z zadowoleniem przyjmuje przeprowadzony przez Komisję przegląd wytycznych dotyczących zatrudnienia 2010, mający na celu uwzględnienie skutków kryzysu oraz przekazanie konkretnych wskazówek operacyjnych w zakresie priorytetów nowej agendy.
5.
Przypomina Komisji, że inwestycje publiczne realizowane przez władze lokalne i regionalne odgrywają kluczową rolę w stymulowaniu wzrostu gospodarczego, dlatego też należy je w pełni uwzględnić w ramach nowej europejskiej polityki inwestycyjnej zdefiniowanej w planie Junckera. Należy zatem przewidzieć restrukturyzację wydatków publicznych na inwestycje, wspierając wydatki przynoszące określone korzyści na przestrzeni czasu oraz przeznaczając zasoby z planu Junckera nie tylko na szeroko zakrojone inwestycje, ale również na inwestycje terytorialne, które przewidują bezpośredni współudział władz lokalnych i regionalnych.
6.
Pozytywnie ocenia decyzję Komisji o niezobowiązywaniu się do niewprowadzania zmian do wytycznych dotyczących zatrudnienia w nadchodzących latach, w przeciwieństwie do wcześniejszych praktyk. Umożliwiłoby to niezbędny przegląd wytycznych z uwzględnieniem wyników przeglądu śródokresowego strategii "Europa 2020", przewidzianego na drugą połowę 2015 r.
7.
W związku z powyższym potwierdza stosowność trzech filarów odnoszących się do inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu, przedstawionych w strategii "Europa 2020", a także istotność dobranych głównych wskaźników. Niemniej Komitet apeluje o wprowadzenie wymiaru terytorialnego strategii "Europa 2020" poprzez ustanowienie celów dla poziomu lokalnego i regionalnego. W tym celu Komisja Europejska i Rada Europejska powinny propagować stanowisko łączące podejście odgórne i oddolne, które byłoby zgodne z zasadą pomocniczości i angażowało wszystkie odpowiednie szczeble sprawowania rządów, w tym władze szczebla niższego niż krajowy 12 .
8.
Wzywa Komisję Europejską do większego ukierunkowania Europejskiego Funduszu Społecznego na osiąganie łatwiej mierzalnych wyników (zatrudnienie, włączenie społeczne, spójność), do mniejszego obciążania go szczególnymi formalnościami administracyjnymi, a jednocześnie do poddania go większym kontrolom. W tym celu władze lokalne i regionalne powinny opracować programy spójne z głównymi wytycznymi Unii Europejskiej.
9.
Zauważa, iż wytyczne dotyczące zatrudnienia w żaden sposób nie odnoszą się do potencjału zielonych i niebieskich miejsc pracy w zwalczaniu bezrobocia w Europie. Komitet Regionów potwierdza swoje poparcie dla opublikowanego w zeszłym roku komunikatu Komisji Europejskiej, w którym wzywa ona do wdrożenia inicjatywy w zakresie zielonego zatrudnienia, i dla zintegrowanej polityki morskiej 13 . W obu wypadkach zwraca się uwagę na wyzwania i możliwości związane z przejściem na zieloną i niebieską gospodarkę, a w szczególności na konieczność zapewnienia równowagi pomiędzy popytem na pracę a umiejętnościami. Należy jednocześnie przewidywać zmiany w zakresie zapotrzebowania na kapitał ludzki oraz zarządzać nimi.
10.
Podkreśla znaczenie powiązań między polityką zatrudnienia a polityką edukacyjną. Regiony mogą zwiększyć konkurencyjność swoich gospodarek jedynie dzięki wiedzy, jako że wykwalifikowana siła robocza jest podstawą rozwoju gospodarki. Dlatego kwalifikacje zawodowe - kształcenie, przekwalifikowanie i szkolenia zawodowe - są priorytetowym obszarem, i w tym celu konieczne są powiązania między polityką zatrudnienia a polityką edukacyjną.
11.
Podkreśla znaczenie dopasowywania umiejętności do potrzeb rynku pracy i kładzie szczególny nacisk w tym względzie na rolę, jaką władze lokalne i regionalne odgrywają w przewidywaniu tych umiejętności i dopasowywaniu ich do potrzeb rynku pracy poprzez działania podejmowane zwłaszcza w obszarze kształcenia, szkolenia i wspierania przedsiębiorczości młodych ludzi. Kolejne zalecenia dotyczące dopasowywania umiejętności do potrzeb można znaleźć w opinii KR-u w sprawie unijnych ram jakości na rzecz przewidywania zmian i restrukturyzacji (COR-2014-01319). Podkreśla, że kwestia umiejętności jest szczególnie istotna dla ludzi młodych, którzy nadal stają wobec problemu przytłaczająco wysokiej stopy bezrobocia wynoszącej ponad 22 % i powinni być lepiej przygotowani do wykonywania ogólnie zawodów przyszłości, a w szczególności tych związanych z tzw. zielonymi miejscami pracy 14 .
12.
Z zadowoleniem przyjmuje odniesienie do gospodarki społecznej zawarte w wytycznej 5 i podkreśla potencjał tego sektora w tworzeniu wartościowych miejsc pracy w regionach i miastach europejskich 15 ; w tej perspektywie wsparcie trzeciego sektora i wolontariatu jest szczególnym celem polityki władz lokalnych i regionalnych.
13.
Wyraża ubolewanie w związku z tym, że w bieżących, zaktualizowanych wytycznych dotyczących zatrudnienia kładzie się mniejszy nacisk na wymiar płci niż w poprzednich wytycznych, i podkreśla, że kryzys dotknął kobiety w inny sposób niż mężczyzn. Należy podkreślić, że uznanie zróżnicowania sytuacji kobiet i mężczyzn umożliwiłoby przyjęcie bardziej ukierunkowanych i skuteczniejszych środków politycznych.
14.
Podkreśla, iż należy podjąć działania mające na celu wspieranie pracy na własny rachunek, zwłaszcza niezależnej przedsiębiorczości, zważywszy, że ich wpływ na wzrost gospodarczy uwidacznia się przede wszystkim na szczeblu lokalnym.
15.
Wzywa do podjęcia działań mających na celu poprawę gospodarki cyfrowej przez zmniejszenie przepaści cyfrowej w celu zwiększenia potencjału wzrostu gospodarczego. Podkreśla ponadto znaczenie polityk, które można opracować na szczeblu lokalnym.
16.
Potwierdza, w odniesieniu do mobilności pracowników, że dla większości obywateli UE prawo do swobodnego przemieszczania się stanowi jedno z najważniejszych osiągnięć Unii Europejskiej. Uznaje w związku z tym, że należy koniecznie chronić to prawo i ułatwiać korzystanie z niego poprzez wspieranie swobodnego przemieszczania się pracowników 16 . Należy niemniej zauważyć, że globalne i długoterminowe inwestycje społeczne władz lokalnych i regionalnych, których pozycja idealnie umożliwia im zrozumienie specyfiki ich terytorium i ich społeczności, mogą w najbardziej zrównoważony sposób wspomóc walkę z kryzysem, łagodząc efekt migracji z danego terytorium osób o wyższych kwalifikacjach, które są w stanie stymulować rozwój 17 .

Bruksela, dnia 3 czerwca 2015 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu
Markku MARKKULA
1 Rezolucja Komitetu Regionów: W kierunku lepszych narzędzi wdrażania strategii "Europa 2020": zintegrowane wytyczne dla polityki gospodarczej i polityki zatrudnienia państw członkowskich i Unii (CdR 175/2010 fin).
2 Zob. przypis 1.
3 Zob. przypis 1.
4 COM(2014) 446.
5 Opinia Komitetu Regionów: Plan działań ekologicznych dla MŚP oraz inicjatywa w zakresie zielonego zatrudnienia.
6 Rezolucja Komitetu Regionów w sprawie programu prac Komisji Europejskiej na 2015 r. (COR-2015-00074).
7 Opinia Komitetu Regionów: Mobilność pracowników i wzmocnienie europejskich służb zatrudnienia (CdR 2014-1315).
8 Opinia Komitetu Regionów: Pakiet UE dotyczący inwestycji społecznych (CdR 1999-2013).
9 Zob. przypis 1.
10 Zob. przypis 1.
11 Zob. przypis 7.
12 Deklaracja w sprawie śródokresowego przeglądu strategii "Europa 2020"
13 Zob. przypis 4.
14 Zob. przypis 5.
15 Zob. przypis. 6.
16 Zob. przypis 7.
17 Zob. przypis 8.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024