Przyjęte przez Radę w dniu 23 czerwca 2015 r.(2015/C 239/03)
(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2015 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 254 akapit pierwszy oraz art. 281 akapit drugi,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a ust. 1,
uwzględniając wniosek Trybunału Sprawiedliwości,
uwzględniając opinię Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W konsekwencji stopniowego rozszerzania właściwości Sądu od chwili jego utworzenia, liczba wnoszonych do niego spraw jest każdego roku coraz większa, co w dłuższej perspektywie skutkuje wzrostem liczby spraw zawisłych przed tym Sądem. Ma to wpływ na wydłużanie się czasu trwania postępowań.
(2) Wydłużenie czasu trwania postępowań jest obecnie trudne do zaakceptowania dla stron postępowań, w szczególności w świetle wymogów ustanowionych w art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz w art. 6 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności.
(3) Na obecną sytuację Sądu wpływają względy o charakterze strukturalnym wynikające między innymi z rosnącej liczby i coraz bardziej zróżnicowanego charakteru aktów prawnych przyjmowanych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii, jak również z rozmiarów oraz złożoności spraw wnoszonych do Sądu, w szczególności z zakresu konkurencji i pomocy państwa.
(4) W związku z tym należy przyjąć środki niezbędne, by zaradzić opisanej sytuacji; wykorzystanie przewidzianej przez Traktaty możliwości zwiększenia liczby sędziów Sądu pozwoliłoby na ograniczenie w krótkim czasie zarówno liczby zawisłych spraw, jak i nadmiernego czasu trwania postępowań przed Sądem.
(5) Biorąc pod uwagę prawdopodobny rozwój obciążenia Sądu pracą, liczba sędziów powinna zostać określona na 56 na zakończenie trzyetapowego procesu, przy czym oczywiste jest, że w żadnym momencie w Sądzie nie może zasiadać więcej niż dwóch sędziów mianowanych na wniosek tego samego państwa członkowskiego.
(6) Aby szybko ograniczyć zaległości dotyczące zawisłych spraw, dwunastu sędziów dodatkowych powinno objąć urząd ... * .
(7) We wrześniu 2016 r. orzekanie w pierwszej instancji w sprawach dotyczących unijnej służby cywilnej oraz 7 stanowisk sędziów Sądu do spraw Służby Publicznej Unii Europejskiej powinno zostać przekazane Sądowi na podstawie przyszłego wniosku ustawodawczego złożonego przez Trybunał Sprawiedliwości.
będzie późniejsza niż dzień 31 sierpnia 2015 r.
(8) We wrześniu 2019 r. pozostałych dziewięciu sędziów dodatkowych powinno objąć urząd. Aby zapewnić efektywność kosztową, nie powinno to wiązać się z zatrudnieniem dodatkowych sekretarzy prawnych ani innego personelu pomocniczego. Wewnętrzne środki reorganizacyjne w ramach instytucji powinny sprawić, aby istniejące zasoby ludzkie zostały efektywnie wykorzystane.
(9) Należy odpowiednio dostosować postanowienia Protokołu w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące częściowego odnowienia składu sędziowskiego i składu rzeczników generalnych, które następuje co trzy lata.
(10) W związku z powyższym do Protokołu nr 3 w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy wprowadzić stosowne zmiany,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w ... dnia...
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
... |
... |
Przewodniczący |
Przewodniczący |