(ERRS/2014/4)(2015/C 22/04)
(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2015 r.)
RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 1 , w szczególności art. 3 ust. 2 lit. b), f) i g), art. 4 ust. 2, art. 16 ust. 2 i art. 17,
uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 2 , w szczególności art. 19 i art. 20,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 20 grudnia 2012 r. Rada Generalna Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) przyjęła rozporządzenie ERRS/2012/2 3 . Zalecenie ma na celu zachęcanie instytucji finansowych do wypracowywania trwałych struktur finansowania.
(2) Aby zapewnić realizację celów zalecenia ERRS/2012/2, zwrócono się do krajowych organów nadzorczych, krajowych organów ds. nadzoru makroostrożnościowego oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB) o podjęcie określonych działań w terminach określonych w dziale 2 ust. 3.
(3) W dniu 31 grudnia 2013 r. Rada Generalna zdecydowała o przedłużeniu tych terminów o sześć i dwanaście miesięcy. Zgodnie ze zmienionym harmonogramem krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego oraz krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przesyłają ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zaleceń A(1), A(2) i A(3) do dnia 30 czerwca 2015 r. i sprawozdania końcowego do dnia 31 stycznia 2016 r. EUNB powinien przedstawić pierwsze sprawozdanie z monitorowania zalecenia A(5) do dnia 30 czerwca 2015 r. oraz sprawozdanie końcowe do dnia 30 września 2015 r. Niektórzy adresaci stwierdzili jednak, że dotrzymanie wyznaczonych terminów nie będzie w pełni możliwe.
(4) Nadrzędnym celem ERRS jest zapobieganie ryzykom systemowym lub ograniczanie ich w sposób szybki i skuteczny. Rada Generalna uznała, że dalsze sześciomiesięczne opóźnienie wstępnego sprawozdania z monitorowania składanego przez właściwe organy nadzorcze w odniesieniu do zaleceń A(1), A(2) i A(3) oraz dalsze dziewięciomiesięczne opóźnienie wstępnego sprawozdania z monitorowania składanego przez właściwe organy nadzorcze w odniesieniu do zalecenia A(5) nie zagroziłyby prawidłowemu funkcjonowaniu rynków finansowych ani nie skutkowałoby niewdrożeniem zaleceń.
(5) W związku z powyższym Rada Generalna zdecydowała o przedłużeniu terminów określonych w zaleceniu ERRS/2012/2 w odniesieniu do zaleceń A(1), A(2), A(3) o sześć miesięcy, a w odniesieniu do A(5) - o dziewięć miesięcy, w celu zapewnienia krajowym organom nadzorczym i EUNB wystarczającego czasu na podjęcie kroków niezbędnych do wdrożenia odpowiednich zaleceń,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: