Przedłużenie niektórych terminów określonych w zaleceniu ERRS/2012/2 w sprawie finansowania instytucji kredytowych (ERRS/2014/4).

DECYZJA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO
z dnia 16 września 2014 r.
w sprawie przedłużenia niektórych terminów określonych w zaleceniu ERRS/2012/2 w sprawie finansowania instytucji kredytowych

(ERRS/2014/4)

(2015/C 22/04)

(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2015 r.)

RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 1 , w szczególności art. 3 ust. 2 lit. b), f) i g), art. 4 ust. 2, art. 16 ust. 2 i art. 17,

uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 2 , w szczególności art. 19 i art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 20 grudnia 2012 r. Rada Generalna Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) przyjęła rozporządzenie ERRS/2012/2 3 . Zalecenie ma na celu zachęcanie instytucji finansowych do wypracowywania trwałych struktur finansowania.

(2) Aby zapewnić realizację celów zalecenia ERRS/2012/2, zwrócono się do krajowych organów nadzorczych, krajowych organów ds. nadzoru makroostrożnościowego oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB) o podjęcie określonych działań w terminach określonych w dziale 2 ust. 3.

(3) W dniu 31 grudnia 2013 r. Rada Generalna zdecydowała o przedłużeniu tych terminów o sześć i dwanaście miesięcy. Zgodnie ze zmienionym harmonogramem krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego oraz krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przesyłają ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zaleceń A(1), A(2) i A(3) do dnia 30 czerwca 2015 r. i sprawozdania końcowego do dnia 31 stycznia 2016 r. EUNB powinien przedstawić pierwsze sprawozdanie z monitorowania zalecenia A(5) do dnia 30 czerwca 2015 r. oraz sprawozdanie końcowe do dnia 30 września 2015 r. Niektórzy adresaci stwierdzili jednak, że dotrzymanie wyznaczonych terminów nie będzie w pełni możliwe.

(4) Nadrzędnym celem ERRS jest zapobieganie ryzykom systemowym lub ograniczanie ich w sposób szybki i skuteczny. Rada Generalna uznała, że dalsze sześciomiesięczne opóźnienie wstępnego sprawozdania z monitorowania składanego przez właściwe organy nadzorcze w odniesieniu do zaleceń A(1), A(2) i A(3) oraz dalsze dziewięciomiesięczne opóźnienie wstępnego sprawozdania z monitorowania składanego przez właściwe organy nadzorcze w odniesieniu do zalecenia A(5) nie zagroziłyby prawidłowemu funkcjonowaniu rynków finansowych ani nie skutkowałoby niewdrożeniem zaleceń.

(5) W związku z powyższym Rada Generalna zdecydowała o przedłużeniu terminów określonych w zaleceniu ERRS/2012/2 w odniesieniu do zaleceń A(1), A(2), A(3) o sześć miesięcy, a w odniesieniu do A(5) - o dziewięć miesięcy, w celu zapewnienia krajowym organom nadzorczym i EUNB wystarczającego czasu na podjęcie kroków niezbędnych do wdrożenia odpowiednich zaleceń,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany zalecenia ERRS/2012/2

W zaleceniu ERRS/2012/2 wprowadza się następujące zmiany:

1)
dział 2 ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zalecenie A - krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego, krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe oraz EUNB przekazują informacje zgodnie z następującym harmonogramem:

a) do dnia 31 grudnia 2015 r. krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego przekazują ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zaleceń A(1) i A(2);

b) do dnia 31 lipca 2016 r. krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego przekazują ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie zaleceń A(1) i A(2);

c) do dnia 31 grudnia 2015 r. krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przekazują ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zalecenia A(3);

d) do dnia 30 września 2016 r. krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przekazują ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie implementacji zalecenia A(3);

e) do dnia 30 czerwca 2014 r. EUNB przekazuje ERRS i Radzie wytyczne, o których mowa w zaleceniu A(4);

f) do dnia 31 marca 2016 r. EUNB przekazuje ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zalecenia A(5);

g) do dnia 30 czerwca 2016 r. EUNB przekazuje ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie implementacji zalecenia A(5)";

2)
w załączniku pkt V.1.3.1 otrzymuje brzmienie:

"V.1.3.1. Terminy

Krajowe organy nadzorcze odpowiedzialne za nadzór bankowy, krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje w zakresie nadzoru makroostrożnościowego oraz EUNB informują ERRS i Radę o działaniach podjętych w celu realizacji tego zalecenia, a w razie niepodjęcia działań przedstawiają odpowiednie uzasadnienie, w następujących terminach:

a) do dnia 31 grudnia 2015 r. krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego przekazują ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zaleceń A(1) i A(2);

b) do dnia 31 lipca 2016 r. krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego przekazują ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie zaleceń A(1) i A(2);

c) do dnia 31 grudnia 2015 r. krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przekazują ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zalecenia A(3);

d) do dnia 30 września 2016 r. krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przekazują ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie implementacji zalecenia A(3);

e) do dnia 30 czerwca 2014 r. EUNB przekazuje ERRS i Radzie wytyczne, o których mowa w zaleceniu A(4);

f) do dnia 31 marca 2016 r. EUNB przekazuje ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zalecenia A(5);

g) do dnia 30 czerwca 2016 r. EUNB przekazuje ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie implementacji zalecenia A(5)".

Artykuł  2

Publikacja

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana na stronie internetowej ERRS z dniem jej wejścia w życie.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej zatwierdzenia.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 16 września 2014 r.

Mario DRAGHI

Prezes ERRS

1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1.
2 Dz.U. C 58 z 24.2.2011, s. 4.
3 Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie finansowania instytucji kredytowych (Dz.U. C 119 z 25.4.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.22.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Przedłużenie niektórych terminów określonych w zaleceniu ERRS/2012/2 w sprawie finansowania instytucji kredytowych (ERRS/2014/4).
Data aktu: 16/09/2014
Data ogłoszenia: 23/01/2015
Data wejścia w życie: 16/09/2014