Przedłużenie niektórych terminów określonych w zaleceniu ERRS/2012/2 w sprawie finansowania instytucji kredytowych (ERRS/2014/4).

DECYZJA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO
z dnia 16 września 2014 r.
w sprawie przedłużenia niektórych terminów określonych w zaleceniu ERRS/2012/2 w sprawie finansowania instytucji kredytowych

(ERRS/2014/4)

(2015/C 22/04)

(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2015 r.)

RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 1 , w szczególności art. 3 ust. 2 lit. b), f) i g), art. 4 ust. 2, art. 16 ust. 2 i art. 17,

uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 2 , w szczególności art. 19 i art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 20 grudnia 2012 r. Rada Generalna Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) przyjęła rozporządzenie ERRS/2012/2 3 . Zalecenie ma na celu zachęcanie instytucji finansowych do wypracowywania trwałych struktur finansowania.

(2) Aby zapewnić realizację celów zalecenia ERRS/2012/2, zwrócono się do krajowych organów nadzorczych, krajowych organów ds. nadzoru makroostrożnościowego oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB) o podjęcie określonych działań w terminach określonych w dziale 2 ust. 3.

(3) W dniu 31 grudnia 2013 r. Rada Generalna zdecydowała o przedłużeniu tych terminów o sześć i dwanaście miesięcy. Zgodnie ze zmienionym harmonogramem krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego oraz krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przesyłają ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zaleceń A(1), A(2) i A(3) do dnia 30 czerwca 2015 r. i sprawozdania końcowego do dnia 31 stycznia 2016 r. EUNB powinien przedstawić pierwsze sprawozdanie z monitorowania zalecenia A(5) do dnia 30 czerwca 2015 r. oraz sprawozdanie końcowe do dnia 30 września 2015 r. Niektórzy adresaci stwierdzili jednak, że dotrzymanie wyznaczonych terminów nie będzie w pełni możliwe.

(4) Nadrzędnym celem ERRS jest zapobieganie ryzykom systemowym lub ograniczanie ich w sposób szybki i skuteczny. Rada Generalna uznała, że dalsze sześciomiesięczne opóźnienie wstępnego sprawozdania z monitorowania składanego przez właściwe organy nadzorcze w odniesieniu do zaleceń A(1), A(2) i A(3) oraz dalsze dziewięciomiesięczne opóźnienie wstępnego sprawozdania z monitorowania składanego przez właściwe organy nadzorcze w odniesieniu do zalecenia A(5) nie zagroziłyby prawidłowemu funkcjonowaniu rynków finansowych ani nie skutkowałoby niewdrożeniem zaleceń.

(5) W związku z powyższym Rada Generalna zdecydowała o przedłużeniu terminów określonych w zaleceniu ERRS/2012/2 w odniesieniu do zaleceń A(1), A(2), A(3) o sześć miesięcy, a w odniesieniu do A(5) - o dziewięć miesięcy, w celu zapewnienia krajowym organom nadzorczym i EUNB wystarczającego czasu na podjęcie kroków niezbędnych do wdrożenia odpowiednich zaleceń,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany zalecenia ERRS/2012/2

W zaleceniu ERRS/2012/2 wprowadza się następujące zmiany:

1)
dział 2 ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zalecenie A - krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego, krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe oraz EUNB przekazują informacje zgodnie z następującym harmonogramem:

a) do dnia 31 grudnia 2015 r. krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego przekazują ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zaleceń A(1) i A(2);

b) do dnia 31 lipca 2016 r. krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego przekazują ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie zaleceń A(1) i A(2);

c) do dnia 31 grudnia 2015 r. krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przekazują ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zalecenia A(3);

d) do dnia 30 września 2016 r. krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przekazują ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie implementacji zalecenia A(3);

e) do dnia 30 czerwca 2014 r. EUNB przekazuje ERRS i Radzie wytyczne, o których mowa w zaleceniu A(4);

f) do dnia 31 marca 2016 r. EUNB przekazuje ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zalecenia A(5);

g) do dnia 30 czerwca 2016 r. EUNB przekazuje ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie implementacji zalecenia A(5)";

2)
w załączniku pkt V.1.3.1 otrzymuje brzmienie:

"V.1.3.1. Terminy

Krajowe organy nadzorcze odpowiedzialne za nadzór bankowy, krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje w zakresie nadzoru makroostrożnościowego oraz EUNB informują ERRS i Radę o działaniach podjętych w celu realizacji tego zalecenia, a w razie niepodjęcia działań przedstawiają odpowiednie uzasadnienie, w następujących terminach:

a) do dnia 31 grudnia 2015 r. krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego przekazują ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zaleceń A(1) i A(2);

b) do dnia 31 lipca 2016 r. krajowe organy nadzorcze właściwe w zakresie nadzoru bankowego przekazują ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie zaleceń A(1) i A(2);

c) do dnia 31 grudnia 2015 r. krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przekazują ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zalecenia A(3);

d) do dnia 30 września 2016 r. krajowe organy nadzorcze i inne organy mające kompetencje makroostrożnościowe przekazują ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie implementacji zalecenia A(3);

e) do dnia 30 czerwca 2014 r. EUNB przekazuje ERRS i Radzie wytyczne, o których mowa w zaleceniu A(4);

f) do dnia 31 marca 2016 r. EUNB przekazuje ERRS sprawozdanie okresowe zawierające wstępną ocenę wyników implementacji zalecenia A(5);

g) do dnia 30 czerwca 2016 r. EUNB przekazuje ERRS i Radzie sprawozdanie końcowe w sprawie implementacji zalecenia A(5)".

Artykuł  2

Publikacja

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana na stronie internetowej ERRS z dniem jej wejścia w życie.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej zatwierdzenia.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 16 września 2014 r.

Mario DRAGHI

Prezes ERRS

1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1.
2 Dz.U. C 58 z 24.2.2011, s. 4.
3 Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie finansowania instytucji kredytowych (Dz.U. C 119 z 25.4.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.22.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Przedłużenie niektórych terminów określonych w zaleceniu ERRS/2012/2 w sprawie finansowania instytucji kredytowych (ERRS/2014/4).
Data aktu: 16/09/2014
Data ogłoszenia: 23/01/2015
Data wejścia w życie: 16/09/2014