(2015/C 206/04)(Dz.U.UE C z dnia 23 czerwca 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W swoim komunikacie z dnia 6 grudnia 2012 r. 1 Komisja przedstawiła plan działania na rzecz wzmocnienia walki z oszustwami podatkowymi i uchylaniem się od opodatkowania. Komunikatowi towarzyszyły dwa zalecenia, jedno dotyczące agresywnego planowania podatkowego 2 oraz drugie dotyczące środków mających na celu zachęcanie państw trzecich do stosowania minimalnych norm w zakresie dobrych rządów w sprawach podatkowych 3 .
(2) Decyzją Komisji C(2013) 2236 4 powołano platformę na rzecz dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania, agresywnego planowania podatkowego i podwójnego opodatkowania (platforma) - grupę ekspertów Komisji, która dokona przeglądu postępu różnych środków, w tym planu działania na 2012 r. dotyczącego oszustw podatkowych i uchylania się od opodatkowania oraz wdrożenia dwóch zaleceń. W swoim komunikacie w sprawie podwójnego opodatkowania w obrębie jednolitego rynku 5 , Komisja stwierdziła, że przeanalizuje potencjalne korzyści z utworzenia forum UE ds. podwójnego opodatkowania. Biorąc pod uwagę fakt, że podwójne nieopodatkowanie i podwójne opodatkowanie są często powiązane, uznano za stosowne, żeby kwestia podwójnego opodatkowania również została podjęta z przez platformę. To założenie jest nadal aktualne.
(3) Parlament Europejski 6 i Rada Unii Europejskiej 7 wezwały do dalszych wysiłków w walce z oszustwami podatkowymi i unikaniem opodatkowania.
(4) Platforma okazała się użyteczna, wnosząc wkład w obszary, w odniesieniu do których jest konsultowana. W dniu 18 marca 2015 r. Komisja przyjęła pakiet w sprawie przejrzystości podatkowej 8 . W dniu 17 czerwca 2015 r. 9 Komisja przyjęła komunikat w sprawie bardziej sprawiedliwego systemu opodatkowania przedsiębiorstw w Unii (plan działania na 2015 r.), w którym przekazała dane na temat stosowania zaleceń z 2012 r. Uwzględniono w nim wkład platformy. W komunikacie tym Komisja zapowiedziała, że mandat platformy zostanie przedłużony, jej zakres rozszerzony, a jej metody pracy wzmocnione.
(5) W związku z rozwojem programu przejrzystości podatkowej i sprawiedliwego opodatkowania określonego w dwóch komunikatach Komisji z 2015 r. właściwe jest dokonanie przeglądu zadań i funkcjonowania platformy.
(6) Platforma powinna umożliwiać dialog, w którym ma miejsce wymiana doświadczeń i wiedzy specjalistycznej, a wszystkie zainteresowane strony mają możliwość wyrażenia swoich opinii.
(7) Platformie powinien przewodniczyć przedstawiciel Komisji, a w jej skład powinni wchodzić przedstawiciele organów podatkowych państw członkowskich, organizacje reprezentujące przedsiębiorców lub społeczeństwo obywatelskie i osoby zajmujące się zawodowo podatkami. Aby zachować ciągłość, pożądane jest, aby obecni członkowie platformy powołani na okres stosowania decyzji Komisji C(2013) 2236 pozostali na stanowisku do czasu zakończenia ich kadencji w dniu 22 kwietnia 2016 r.
(8) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków platformy.
(9) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 .
(10) Należy uchylić decyzję C(2013) 2236,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
1 COM(2012) 722.
2 C(2012) 8806 final.
3 C(2012) 8805 final.
4 Decyzja Komisji C(2013) 2236 z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie powołania grupy ekspertów Komisji pod nazwą "Platforma na rzecz dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania, agresywnego planowania podatkowego i podwójnego opodatkowania".
5 COM(2011) 712 final.
6 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2015 r. w sprawie sprawozdania rocznego dotyczącego podatków.
7 Rada ECOFIN 9.12.2014, Rada Europejska 18.12.2014.
8 Komunikat w sprawie przejrzystości podatkowej w celu zwalczania uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania (COM(2015) 136) oraz wniosek w sprawie wprowadzenia automatycznej wymiany informacji pomiędzy państwami członkowskimi UE w zakresie ich indywidualnych interpretacji prawa podatkowego (COM(2015) 135).
9 Komunikat z dnia 17 czerwca 2015 r., COM(2015) 302 final.
10 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
11 Komunikat Przewodniczącego do Komisji - Ramy dla grup ekspertów Komisji: zasady horyzontalne i rejestr publiczny, C(2010) 7649 final.
12 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).
13 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43). Wyjątki te przewidziano w celu ochrony bezpieczeństwa publicznego, spraw wojskowych, stosunków międzynarodowych, polityki finansowej, pieniężnej lub gospodarczej, prywatności i integralności osoby fizycznej, interesów handlowych, postępowania sądowego i opinii prawnej, kontroli/dochodzenia/audytu oraz procesu decyzyjnego instytucji.