(Sprawa T-288/05)
(2005/C 229/75)
(Język postępowania: angielski)
(Dz.U.UE C z dnia 17 września 2005 r.)
W dniu 20 lipca 2005 r. do Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich wpłynęła skarga Haralda Mische, zamieszkałego w Brukseli (Belgia), reprezentowanego przez G. Vandersandena i L. Levi'ego, prawników, przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich.
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
– unieważnienie zaszeregowania skarżącego na podstawie decyzji organu powołującego o powołaniu z dnia 11 listopada 2004 r. do Dyrekcji Generalnej Konkurencja jako młodszy prawnik w grupie zaszeregowania A*6, stopień 2, implikujące przywrócenie wszystkich jego praw wynikających ze zgodnego z prawem i prawidłowego zatrudnienia, tzn. zaszeregowania co najmniej do grupy zaszeregowania A7 stopień 3 (z mocą od dnia 1 listopada 2003 r.) lub jej ekwiwalentu zgodnie z art. 1-11 załącznika XIII do regulaminu pracowniczego (grupa zaszeregowania A*8 stopień 3);
– zasądzenie odszkodowania w ramach rekompensaty szkód dla jego kariery oraz dodatkowego odszkodowania w formie zgodnego z prawem i prawidłowego wynagrodzenia, w szczególności na podstawie przepisu przejściowego art. 21 załącznika XIII regulaminu pracowniczego w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 maja 2004 r. lub ewentualnie obniżenie wysokości składek emerytalnych w oparciu o zasadę równego wynagrodzenia. Wartość tego odszkodowania wymaga stosownej oceny w późniejszym czasie, obecne jej oszacowanie jako minimum 10.000 euro rocznie jest prowizoryczne i oparte na zasadzie słuszności;
– obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Skarżący wziął udział w konkursie PE/96/A ogłoszonym w dniu 23 maja 2002 r., przeszedł go pomyślnie i został umieszczony na liście rezerwowej w dniu 27 maja 2004 r. W tym okresie skarżący rozpoczął pracę w Komisji, początkowo jako członek personelu tymczasowego zaszeregowany do grupy zaszeregowania A7, następnie jako członek personelu pomocniczego w grupie zaszeregowania B. W wyniku konkursu z dniem 16 listopada 2004 r. skarżący został zatrudniony przez Parlament Europejski a następnie przeniesiony do Komisji. Skarżący został zaszeregowany do grupy zaszeregowania A*6.
Skarżący podnosi, że domaga się równego traktowania względem urzędników zatrudnionych w okresie między czerwcem 2003 r. a końcem kwietnia 2004 r. W uzasadnieniu tego żądania skarżący podnosi niezgodność z prawem art. 12 załącznika XIII zmienionego regulaminu pracowniczego. Zdaniem skarżącego artykuł ten narusza zasadę równego traktowania i niedyskryminacji, art. 31 zmienionego regulaminu pracowniczego, art. 5 zmienionego regulaminu pracowniczego w związku z zasadą równego traktowania i niedyskryminacji, zasadę równoważności stanowisk i grup zaszeregowania, art. 7 ust. 1 regulaminu pracowniczego i załącznik IA do regulaminu pracowniczego, wreszcie zasadę pewności prawa, zasadę niedziałania prawa wstecz oraz ochrony nabytych przez niego praw i jego uzasadnionych oczekiwań. Ponadto skarżący podnosi, że rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 723/2004 z dnia 22 marca 2004 r. zmieniające regulamin pracowniczy urzędników Wspólnot Europejskich i warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich(1) narusza art. 10 regulaminu pracowniczego.
Skarżący powołuje się również na naruszenie zasady dobrej administracji, zasady należytej staranności, zasady przejrzystości, zasady dobrej wiary oraz zasady równego traktowania i niedyskryminacji.
______
(1) Dz.U. L 124, str. 1
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.229.35/2 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawa T-288/05: Skarga wniesiona w dniu 20 lipca 2005 r. przez Haralda Mische przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich. |
| Data aktu: | 17/09/2005 |
| Data ogłoszenia: | 17/09/2005 |