Sprawozdanie na temat rozliczeń Europejskiej Fundacji na Rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok obrachunkowy 2003 wraz z odpowiedziami Fundacji.

SPRAWOZDANIE
na temat rozliczeń Europejskiej Fundacji na Rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok obrachunkowy 2003, wraz z odpowiedziami Fundacji

(2004/C 324/11)

(Dz.U.UE C z dnia 30 grudnia 2004 r.)

WSTĘP

1.
Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (zwana dalej Fundacją) została ustanowiona na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r.(1). Fundacja ma przyczyniać się do tworzenia i zapewnienia lepszych warunków życia i pracy w Unii Europejskiej poprzez rozwój i rozpowszechnienie wiedzy na ten temat. Tabela 1 przedstawia w sposób skrótowy kompetencje i działania Fundacji na podstawie przekazanych przez nią informacji.

OPINIA TRYBUNAŁU OBRACHUNKOWEGO

2.
Niniejsza opinia jest przedstawiana Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na mocy art. 185 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(2).
3.
Trybunał zbadał roczne sprawozdania finansowe Fundacji za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (EWG) nr 1365/75 za wykonanie budżetu odpowiada dyrektor. Dyrektor jest odpowiedzialny za sporządzenie i przedstawienie sprawozdań(3), zgodnie z wewnętrznymi przepisami finansowymi przyjętymi na podstawie tegoż artykułu. Trybunał jest odpowiedzialny za ich kontrolę zgodnie z art. 248 traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
4.
Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie ze swoimi standardami i strategiami kontroli. Opierają się one na ogólnie przyjętych międzynarodowych standardach kontroli przystosowanych do specyfiki Wspólnoty. Trybunał zbadał dokumentację księgową i zastosował procedury kontroli, które uznał za niezbędne w danych okolicznościach.
5.
W ten sposób Trybunał uzyskał uzasadnione zapewnienie, że rozliczenia za rok obrachunkowy zamknięty dnia 31 grudnia 2003 r. są wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw tych rozliczeń są legalne i prawidłowe. Uwagi przedstawione poniżej nie podważają opinii z kontroli wyrażonej przez Trybunał w niniejszym sprawozdaniu.

UWAGI

6.
Wykorzystanie środków na rok obrachunkowy 2003 oraz środków przeniesionych z poprzedniego roku zostało przedstawione w tabeli 2. Wersja skrócona rachunku dochodów i wydatków oraz bilansu Fundacji za rok obrachunkowy 2003 została przedstawiona w tabelach 3 i 4.
7.
Fundacja podpisała umowę z Komisją w ramach programu Phare. Z tego tytułu Fundacja otrzymała dotację w wysokości jednego miliona euro, z czego 639.000 euro wpłynęło w 2003 r. Funduszami tymi zarządzano poza budżetem. Należało sporządzić poprawkę budżetową.
8.
Rachunek dochodów i wydatków przedstawia stratę poniesioną na przestrzeni kilku lat obrachunkowych, o której pokrycie Fundacja zwróciła się do Komisji. Komisja uznała odpowiadającą jej płatność za część dotacji na rok obrachunkowy 2003, co oznacza, że strata ta nie została pokryta. Zgodnie z nowymi przepisami rozporządzenia finansowego Fundacji, jeżeli wykonanie budżetu w danym roku przyniosło wynik ujemny, w kolejnym roku musi zostać sporządzona poprawka budżetowa(4).
9.
Nowe rozporządzenie finansowe Fundacji oraz jego przepisy wykonawcze zostały przyjęte przez zarząd dnia 28 marca 2003 r. Rozporządzenie(5) to przewiduje wprowadzenie nowego systemu kontroli wewnętrznej (wraz z audytem wewnętrznym), co nie zostało zakończone przed rozpoczęciem 2004 r.
10.
Artykuł 43 ust. 1 lit. e) rozporządzenia finansowego Fundacji stanowi, że księgowy zatwierdza systemy określone przez urzędnika zatwierdzającego, służące dostarczaniu lub uzasadnianiu informacji księgowych. Zatwierdzenie to nie miało miejsca w trakcie roku obrachunkowego.
11.
Zgodnie z rozporządzeniem podstawowym sporządzonym w 1975 r. głównym celem Fundacji jest przyczynianie się do zapewniania lepszych warunków życia i pracy poprzez rozwój i rozpowszechnienie wiedzy na ten temat. W szczególności zadaniem Fundacji jest analiza warunków pracy, organizacji pracy, problemów specyficznych dla pewnych kategorii pracowników, długofalowych aspektów poprawy środowiska oraz czasowej i przestrzennej dystrybucji działalności ludzkiej. W praktyce niektórymi aspektami tych tematów zajmują się inne, później utworzone agencje (Europejska Agencja Ochrony Środowiska, Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy). Z drugiej strony, Fundacja opracowała analizę pewnych szczególnych aspektów np. stosunków pracy.
12.
Działania Fundacji określone są programami czteroletnimi, z których ostatni obejmuje lata 2001-2004. Głównym celem ostatniego programu było skoncentrowanie się na kilku głównych dziedzinach, jednak w 2002 r. Fundacja dodała nową dziedzinę do trzech uprzednio wybranych. Założenia programu pracy Fundacji powinny zostać przeanalizowane w porozumieniu z innymi agencjami, które zajmują się kwestiami związanymi z jej zakresem kompetencji, tak aby zapewnić, właściwe uwzględnienie głównych priorytetów, osiągnięcie efektu synergii oraz uniknięcie dublowania prac. Okazją do tego powinien być przegląd podstawowego rozporządzenia Fundacji proponowany przez Komisję.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 29 i 30 września 2004 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Juan Manuel FABRA VALLÉS
Prezes

______

(1) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, str. 1.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(3) Na podstawie art. 83 ust. 3 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do Fundacji końcowe sprawozdania za rok obrachunkowy 2003 zostały sporządzone dnia 3 września 2004 r. i przekazane Trybunałowi Obrachunkowemu, który otrzymał je dnia 24 września 2004 r. Wersja skrócona tych sprawozdań jest przedstawiona w tabelach załączonych do niniejszego sprawozdania.

(4) Artykuł 16 nowego rozporządzenia finansowego.

(5) Artykuł 38 nowego rozporządzenia finansowego Fundacji.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin)

grafika

Tabela 2

Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin) - Wykonanie budżetu za rok obrachunkowy 2003

grafika

Tabela 3

Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin) - Rachunek dochodów i wydatków za lata obrachunkowe 2003 i 2002

grafika

Tabela 4

Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Dublin) - Bilans na dzień 31 grudnia 2003 i 2002 r.

grafika

ODPOWIEDZI FUNDACJI

7.
Działalność PHARE, nieujęta wyraźnie w rozporządzeniu ustanawiającym Fundację, została wyłączona z budżetu Fundacji. Fundacja przyjęła do wiadomości uwagi Trybunału i włączy finansowanie PHARE do swoich przyszłych budżetów.
8.
Fundacja pozostaje w kontakcie ze służbami Komisji w celu wyjaśnienia kwestii skumulowanego deficytu i rozwiązania przyszłych deficytów lub nadwyżek.
9.
Wprowadzenie funkcji weryfikacji finansowej i operacyjnej w listopadzie 2003 r. przewidywało finalizację wewnętrznej funkcji kontrolnej. Tę funkcję i inne prace kontrolne przeprowadza wyspecjalizowana jednostka. Służba wewnętrznego audytu Komisji odpowiedzialna jest za funkcję wewnętrznego audytu.
10.
Księgowy opiera się na zatwierdzeniach dokonanych przez służby Komisji, które dostarczyły systemy księgowości używane przez Fundację.

12. Przy opracowywaniu swoich programów Fundacja doprowadziła do współdziałania z innymi agencjami, tak aby każda z nich zajmowała się dopełniającymi aspektami w ramach wspólnych zadań tematycznych w celu uniknięcia duplikacji prac. Działanie to przybrało formalny kształt w postaci wspólnych deklaracji, np. z Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy w Bilbao.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.324.75

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie na temat rozliczeń Europejskiej Fundacji na Rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok obrachunkowy 2003 wraz z odpowiedziami Fundacji.
Data aktu: 30/09/2004
Data ogłoszenia: 30/12/2004