Opinia Komitetu Regionów w sprawie Trzeciego Raportu o Spójności Gospodarczej i Społecznej(2004/C 318/01)
(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2004 r.)
Komitet Regionów,
UWZGLĘDNIAJĄC Komunikat Komisji - Trzeci Raport o Spójności Gospodarczej i Społecznej (COM(2004) 107 final);
UWZGLĘDNIAJĄC prośbę Komisji Europejskiej z dnia 18 lutego 2004 r. o opinię w tej sprawie, na mocy art. 265, ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;
UWZGLĘDNIAJĄC decyzję Przewodniczącego Komitetu z dnia 27 stycznia 2004 r. o powierzeniu Komisji ds. Polityki Spójności Terytorialnej zadania sporządzenia opinii;
UWZGLĘDNIAJĄC swą opinię w sprawie dokumentu "Struktury i cele europejskiej polityki regionalnej w kontekście rozszerzenia i globalizacji: otwarcie debaty" (KR 157/2000 final);(1)
UWZGLĘDNIAJĄC swą opinię w sprawie Komunikatu Komisji - Drugi Raport o Spójności Gospodarczej i Społecznej (KR 74/2001 final);(2)
UWZGLĘDNIAJĄC swą opinię w sprawie Komunikatu Komisji - Pierwszy Raport z postępów Spójności Gospodarczej i Społecznej (KR 101/2002 final.);(3)
UWZGLĘDNIAJĄC swą opinię w sprawie. Komunikatu Komisji - Drugi Raport z postępów Spójności Gospodarczej i Społecznej (KR 391/2002 final);(4)
UWZGLĘDNIAJĄC swą opinię z własnej inicjatywy w sprawie spójności terytorialnej z 10 kwietnia 2003 r. (KR 388/2002 final);(5)
UWZGLĘDNIAJĄC swój raport perspektywiczny na temat "Zarządzania i uproszczenia funduszy strukturalnych po roku 2006" (KR 389/2002 final);(6)
UWZGLĘDNIAJĄC projekt opinii (KR 120/2004 rev.1), przyjęty dnia 5 maja 2004 r. przez Komisję ds. Polityki Spójności Terytorialnej (sprawozdawcy: Vito D'Ambrosio, Prezydent regionu Murcji (IT, PSE) i Michael Schneider, Sekretarz Stanu, przedstawiciel landu Saksonii - Anhalt przy Rządzie Federalnym (DE, EPP);
UWZGLĘDNIAJĄC komunikat Komisji Europejskiej z dnia 12 maja 2004 r. zatytułowany "Europejska polityka sąsiedztwa - dokument strategiczny" z dnia 12.5.2004 r.;
ZWAŻYWSZY NA fakt, że Trzeci Raport o Spójności stanowi kolejny krok w kierunku sporządzenia propozycji kształtu europejskiej polityki spójności po roku 2006 w kontekście rozszerzenia UE;
ZWAŻYWSZY NA fakt, że w świetle rozporządzeń o funduszach strukturalnych ogłoszonych na lipiec br., Komitet Regionów wzywany jest do wyrażenia wyczerpującego komentarza w sprawie propozycji Komisji Europejskiej;
ZWAŻYWSZY NA fakt, że kluczową miarą oceny Komitetu jest nadal cel określony w art. 158 Traktatu WE, tj. wzmocnienie gospodarczej i społecznej spójności w celu promowania w pełni harmonijnego rozwoju Wspólnoty; Zmniejszenie różnic w poziomie rozwoju różnych regionów oraz zmniejszenie spadku rozwoju regionów najbardziej zaniedbanych jest również najbardziej znaczącym wkładem we wzmocnienie roli władz regionalnych i lokalnych w Unii Europejskiej;
ZWAŻYWSZY NA propozycje Konstytucji UE podkreślającej cel spójności poprzez wprowadzenie jej wymiarów terytorialnych, zgodnie z wezwaniem Komitetu Regionów powtarzanym przy różnych okazjach;
ZWAŻYWSZY NA fakt, że Trzeci Raport o Spójności Komisji Europejskiej wyjaśnia, iż polityka regionalna i strukturalna winna nadal stanowić wspólne zadanie Państw Członkowskich, władz lokalnych i regionalnych oraz Unii Europejskiej;
ZWAŻYWSZY NA fakt, że podjęte wysiłki muszą być kontynuowane w celu zmniejszenia opóźnień w budowaniu konkurencyjności oraz zapewnienia bardziej zrównoważonego regionalnego podziału wszystkich czynników przyczyniających się do konkurencyjności,
na 55 sesji plenarnej z dnia 16 i 17 czerwca 2004 r. (posiedzenie z dnia 16 czerwca 2004 r.), przyjął następującą opinię:
KOMITET REGIONÓW
Aspekty ogólne
Bruksela, 16 czerwca 2004 r.
|
Przewodniczący |
|
Komitetu Regionów |
|
Peter STRAUB |
______
(1) Dz. U. C 148 z dnia 18.05.2001 r., s. 25
(2) Dz. U. C 107 z dnia 3.05.2002 r., s. 27
(3) Dz.U. C 66 z dnia 19.3.2003 r., s. 11
(4) Dz.U. C 256 z dnia 24.10.2003 r., s. 13
(5) Dz. U. C 244 z dnia 10.10.2003 r., s. 23
(6) Dz. U. C 256 z dnia 24.10.2003 r., s. 1