Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 29 grudnia 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, 1598 i 1852) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1988, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) 2
w § 3 w ust. 2:
a)
we wprowadzeniu do wyliczenia wyraz "obejmować" zastępuje się wyrazem "zawierać",
b)
w pkt 2 wyraz "informatycznego" zastępuje się wyrazem "teleinformatycznego";
1a) 3
użyte w § 4 w pkt 1 w lit. c-f oraz w § 10 w ust. 1 w pkt 1 w lit. b i w pkt 2 w lit. a-c wyrazy "opodatkowanych stawką" zastępuje się wyrazami "objętych stawką podatku";
1b) 4
w § 4:
a)
po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:

"6a) wysokość podatku od niezwróconej kaucji pobranej za produkty w opakowaniach na napoje objęte systemem kaucyjnym, podlegająca wpłacie przez podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 17b ustawy;",

b)
w pkt 7 wyrazy "pkt 5 i 6" zastępuje się wyrazami "pkt 5-6a";
1c) 5
w § 6 w pkt 4 w lit. a uchyla się tiret czwarte;",
2)
w § 8 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) "W przypadku niewpłacenia w obowiązującym terminie podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego lub wpłacenia go w niepełnej wysokości niniejsza deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Niniejsza deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego również na członka grupy VAT.";";

3)
w § 10:
a)
w ust. 1:
w pkt 1 we wprowadzeniu do wyliczenia po wyrazie "obowiązek" dodaje się wyrazy "lub możliwość",
w pkt 7 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) dostawy towarów oraz świadczenia usług dokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy, w podziale na stawki podatku, z wyłączeniem faktur wystawianych zgodnie z tym przepisem, ujętych w ewidencji zgodnie z pkt 8 i pkt 9 lit. a,",

6
w pkt 8 wyrazy "z dokumentów zbiorczych o" zastępuje się wyrazami "ze zbiorczych dowodów",
w pkt 9 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) wynikające z faktur dokumentujących przejazd autostradą płatną lub przewóz osób na dowolną odległość: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, wystawianych w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia tych usług, pod warunkiem że nie zostały ujęte w ewidencji zgodnie z pkt 8,",

7
po pkt 13 dodaje się pkt 13a w brzmieniu:

"13a) wysokość podatku od niezwróconej kaucji pobranej za produkty w opakowaniach na napoje objęte systemem kaucyjnym, podlegająca wpłacie przez podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 17b ustawy;",

b)
w ust. 2 w pkt 1:
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"dotyczące faktur dokumentujących dokonanie przez podatnika czynności podlegających opodatkowaniu, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i pkt 7 lit. a i b, oraz faktur lub innych dowodów związanych z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, o których mowa w ust. 1 pkt 3-5 i pkt 7 lit. c-e:",

lit. c-e otrzymują brzmienie:

"c) numer odpowiednio faktury lub innego dowodu albo faktury korygującej,

d) datę wystawienia odpowiednio faktury lub innego dowodu albo faktury korygującej,

e) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury, a w przypadku, o którym mowa w art. 106e ust. 1a ustawy, datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury,",

w lit. f średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. g w brzmieniu:

"g) numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur;",

ba) 8
w ust. 3a wyrazy "ust. 5 pkt 1 i 2" zastępuje się wyrazami "ust. 5 pkt 2 lit. b i c",
bb) 9
w ust. 4a wyrazy "ust. 5 pkt 1" zastępuje się wyrazami "ust. 5 pkt 2 lit. b",
c) 10
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Ewidencja zawiera następujące oznaczenia dla:

1) faktur:

a) "OFF" - faktura, o której mowa w art. 106nf ust. 1 ustawy, która na dzień złożenia ewidencji nie posiada numeru identyfikującego tę fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur,

b) "BFK" - faktura elektroniczna oraz faktura w postaci papierowej,

c) "FP" - faktura, o której mowa w art. 106h ust. 1 ustawy;

2) innych dowodów sprzedaży:

a) "DI" - dowód inny niż faktura,

b) "RO" - zbiorczy dowód sprzedaży z kas rejestrujących,

c) "WEW" - dowód wewnętrzny.",",

d) 11
w ust. 6 wyrazy "ust. 5 pkt 2" zastępuje się wyrazami "ust. 5 pkt 2 lit. c";"
4)
w § 11:
a)
w ust. 3:
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Poza danymi, o których mowa w ust. 1, ewidencja zawiera dane dotyczące:",

w pkt 1:
––
we wprowadzeniu do wyliczenia wyraz "dokumentów" zastępuje się wyrazem "dowodów",
––
lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) dokumentujących dostawę towarów oraz świadczenie usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy podatnikiem jest nabywca towarów lub usług, a podatek należny z tego tytułu stanowi u podatnika podatek naliczony,",

w pkt 2 wyrazy "faktur, o których mowa w art. 116 ust. 2 ustawy" zastępuje się wyrazami "faktur VAT RR potwierdzających nabycie produktów rolnych lub usług rolniczych i faktur VAT RR KOREKTA",
w pkt 5 wyraz "dokumentów" zastępuje się wyrazem "dowodów",
b)
w ust. 4:
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Dane dotyczące faktur lub innych dowodów, o których mowa w ust. 3 pkt 1, oraz faktur, o których mowa w ust. 3 pkt 5, obejmują:",

pkt 3-5 otrzymują brzmienie:

"3) numer faktury lub innego dowodu;

4) datę wystawienia faktury lub innego dowodu;

5) datę otrzymania faktury lub innego dowodu.",

c) 12
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Dane dotyczące faktur, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 5, obejmują numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur.",",

d)
w ust. 5:
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Dane dotyczące faktur, o których mowa w ust. 3 pkt 2, obejmują:",

pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy lub usługodawcy, a w przypadku faktury wystawionej przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur - numer identyfikacji podatkowej dostawcy lub usługodawcy;",

e)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:

"5a. Dane dotyczące faktur, o których mowa w ust. 3 pkt 2, mogą obejmować numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę VAT RR potwierdzającą nabycie produktów rolnych lub usług rolniczych i fakturę VAT RR KOREKTA, wystawione przy użyciu tego systemu.",

f)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Dane dotyczące dowodów, o których mowa w ust. 3 pkt 5, obejmują:

1) numer dowodu;

2) datę dowodu;

3) imię i nazwisko lub nazwę dostawcy lub usługodawcy.",

g) 13
ust. 8 otrzymuje brzmienie:

8. Ewidencja zawiera następujące oznaczenia dla:

1) faktur:

a) "OFF" - faktura, o której mowa w art. 106nf ust. 1 ustawy, która na dzień złożenia ewidencji nie posiada numeru identyfikującego tę fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur,

b) "BFK" - faktura elektroniczna oraz faktura w postaci papierowej,

c) "MK" - faktura wystawiona przez podatnika będącego dostawcą lub usługodawcą, który wybrał metodę kasową rozliczeń określoną w art. 21 ustawy;

2) innych dowodów nabycia:

a) "DI" - dowód inny niż faktura,

b) "VAT RR" - faktura VAT RR potwierdzająca nabycie produktów rolnych lub usług rolniczych i faktura VAT RR KOREKTA,

c) "WEW" - dowód wewnętrzny.",

h) 14
uchyla się ust. 9;",
5) 15
po § 11b dodaje się § 11c w brzmieniu:

"§ 11c. W okresie od dnia 1 lutego 2026 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. zawarte w ewidencji oznaczenie "FP" obejmuje fakturę, o której mowa w art. 106h ust. 1 ustawy, oraz fakturę elektroniczną i fakturę w postaci papierowej wystawione przy użyciu kas rejestrujących.";

6) 16
w załączniku do rozporządzenia:

a) w części I:

– w pkt 1.4 wyraz "transakcji" zastępuje się wyrazem "czynności",

– w pkt 3.2 wyraz "informatycznego" zastępuje się wyrazem "teleinformatycznego",

– w pkt 5.1 wyrazy "kwotę podatku naliczonego" zastępuje się wyrazami "podatek naliczony",

– w pkt 6.1 uchyla się tiret czwarte,

b) w części II:

– w ust. 2 wyraz "transakcji" zastępuje się wyrazem "czynności",

ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Podatnik wykazuje w ewidencji dane, które dotyczą dokonanych w danym okresie rozliczeniowym czynności podlegających opodatkowaniu, o których mowa w rozporządzeniu. Pola w ewidencji dotyczące czynności, które nie były dokonane przez podatnika, podatnik pozostawia puste.",

w ust. 9 wyraz "transakcji" zastępuje się wyrazem "czynności",
w pkt 13 zdanie pierwsze i drugie otrzymują brzmienie:

"Podatnicy ujmują w ewidencji faktury i inne dowody według daty powstania obowiązku podatkowego. W przypadku zdarzeń wykazywanych w ewidencji na podstawie zbiorczych dowodów podatnicy ujmują je według daty ostatniego zdarzenia objętego tym dowodem.",

dodaje się pkt 14-16 w brzmieniu:

"14. Numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, fakturę VAT RR potwierdzającą nabycie produktów rolnych lub usług rolniczych i fakturę VAT RR KOREKTA jest wykazywany w ewidencji, o ile został on nadany i nastąpiło to do dnia przesłania ewidencji. W przypadku wykazania w ewidencji numeru identyfikującego w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę VAT RR potwierdzającą nabycie produktów rolnych lub usług rolniczych lub fakturę VAT RR KOREKTA nie wykazuje się oznaczenia "DI".

15. W przypadku gdy faktura jest wystawiana w sposób określony w art. 106nda ust. 1 oraz art. 106nh ust. 1 ustawy, i udostępniana nabywcy w sposób inny niż przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur oraz na dzień przesłania ewidencji podatnik nie posiada numeru identyfikującego tę fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, jest ona wykazywana w ewidencji po stronie danych pozwalających na prawidłowe rozliczenie podatku należnego i oznaczana jako "DI". Po uzyskaniu numeru identyfikującego tę fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur podatnik koryguje ewidencję i oznacza tę fakturę numerem identyfikującym ją w Krajowym Systemie e-Faktur.

16. Podatnicy ujmują w ewidencji wysokość podstawy opodatkowania oraz wysokość podatku należnego w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku zgodnie z zapisami ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 11ia ustawy, oraz dane podmiotów reprezentujących, o których mowa w art. 17b ustawy, odpowiedzialnych za wpłatę podatku od niezwróconej kaucji pobranej za produkty w opakowaniach na napoje objęte systemem kaucyjnym, na podstawie dowodu wewnętrznego z oznaczeniem "WEW", podając w polu z numerem dowodu - nazwę "SYSTEM KAUCYJNY", a w polu z numerem, za pomocą którego nabywca, dostawca lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, i w polu z imieniem i nazwiskiem lub nazwą nabywcy, dostawcy lub usługodawcy - odpowiednie dane tych podmiotów reprezentujących.".";

§  2. 17
Do dnia 31 grudnia 2026 r. do paragonów fiskalnych uznanych za faktury wystawione zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stosuje się przepis § 10 ust. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym.
§  2a. 18
  Dane obejmujące wysokość podstawy opodatkowania oraz wysokość podatku należnego za 2025 r., podlegającego wpłacie przez podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 17b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, od niezwróconej kaucji pobranej za produkty w opakowaniach na napoje objęte systemem kaucyjnym, wykazuje podatnik:
1)
w ewidencji i deklaracji za luty 2026 r., jeżeli składa deklaracje podatkowe za okresy miesięczne;
2)
w ewidencji za luty 2026 r. i w deklaracji za I kwartał 2026 r., jeżeli składa deklaracje podatkowe za okresy kwartalne.
§  3.
 W przypadku faktury korygującej wystawionej przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zmniejszenie podatku naliczonego może być wykazane w ewidencji zgodnie z § 11 ust. 9 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym.
§  4.
Do rozliczeń za styczeń 2024 r. stosuje się przepis § 10 ust. 2 pkt 1 lit. e rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym.
§  5.
Do rozliczeń za okresy rozliczeniowe przypadające przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  6. 19
  Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2026 r., z wyjątkiem § 1 pkt 3 lit. b tiret drugie w zakresie § 10 ust. 2 pkt 1 lit. e i § 4, które wchodzą w życie z dniem 1 lutego 2024 r.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).
2 § 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 12 grudnia 2025 r. (Dz.U.2025.1800) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2025 r.
3 § 1 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 12 grudnia 2025 r. (Dz.U.2025.1800) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2025 r.
4 § 1 pkt 1b dodany przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 12 grudnia 2025 r. (Dz.U.2025.1800) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2025 r.
5 § 1 pkt 1c dodany przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 12 grudnia 2025 r. (Dz.U.2025.1800) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2025 r.
6 § 1 pkt 3 lit. a tiret pierwsze zmienione przez § 1 pkt 1 lit. c tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 12 grudnia 2025 r. (Dz.U.2025.1800) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2025 r.
7 § 1 pkt 3 lit. a tiret piąte dodane przez § 1 pkt 1 lit. c tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 12 grudnia 2025 r. (Dz.U.2025.1800) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2025 r.
8 § 1 pkt 3 lit. ba dodana przez § 1 pkt 1 lit. c tiret drugie rozporządzenia z dnia 12 grudnia 2025 r. (Dz.U.2025.1800) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2025 r.
9 § 1 pkt 3 lit. bb dodana przez § 1 pkt 1 lit. c tiret drugie rozporządzenia z dnia 12 grudnia 2025 r. (Dz.U.2025.1800) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2025 r.
10 § 1 pkt 3 lit. c zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. c tiret trzecie rozporządzenia z dnia 12 grudnia 2025 r. (Dz.U.2025.1800) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2025 r.
11 § 1 pkt 3 lit. d dodana przez § 1 pkt 1 pkt 1 lit. c tiret czwarte rozporządzenia z dnia 12 grudnia 2025 r. (Dz.U.2025.1800) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2025 r.
12 § 1 pkt 4 lit. c zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. d tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 12 grudnia 2025 r. (Dz.U.2025.1800) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2025 r.
13 § 1 pkt 4 lit. g zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. d tiret drugie rozporządzenia z dnia 12 grudnia 2025 r. (Dz.U.2025.1800) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2025 r.
14 § 1 pkt 4 lit. h zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. d tiret drugie rozporządzenia z dnia 12 grudnia 2025 r. (Dz.U.2025.1800) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2025 r.
15 § 1 pkt 5:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.947) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2024 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. e rozporządzenia z dnia 12 grudnia 2025 r. (Dz.U.2025.1800) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2025 r.

16 § 1 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. f rozporządzenia z dnia 12 grudnia 2025 r. (Dz.U.2025.1800) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2025 r.
17 § 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.947) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2024 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 12 grudnia 2025 r. (Dz.U.2025.1800) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2025 r.

18 § 2a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 12 grudnia 2025 r. (Dz.U.2025.1800) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2025 r.
19 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.947) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2024 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług.
Data aktu: 29/12/2023
Data ogłoszenia: 04/01/2024
Data wejścia w życie: 01/02/2026, 01/02/2024