Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Dniestru.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 18 listopada 2022 r.
w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Dniestru 2 , 3

Na podstawie art. 321 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2625 i 2687) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Przyjmuje się Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Dniestru, stanowiący aktualizację dotychczasowego Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Dniestru. 4
2. 
Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Dniestru, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 23 marca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Dniestru

Spis treści

1. Wprowadzenie

2. Struktura dokumentu

3. Ogólny opis cech charakterystycznych obszaru dorzecza wraz z wykazem obszarów chronionych

3.1. Wykaz JCWP wraz z podaniem ich typów i ustalonych warunków referencyjnych oraz statusu

3.1.1. Typologia JCWP

3.1.2. Status JCWP

3.2. Wykaz JCWPd

3.3. Wykaz obszarów chronionych, o których mowa w art. 317 ust. 4 ustawy - Prawo wodne

3.3.1. JCW przeznaczone do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi, o których mowa w art. 71 ustawy - Prawo wodne

3.3.2. JCW przeznaczone do celów rekreacyjnych, w tym kąpieliskowych

3.3.3. Obszary wrażliwe na eutrofizację wywołaną zanieczyszczeniami pochodzącymi ze źródeł komunalny rozumianą jako wzbogacanie wód biogenami, w szczególności związkami azotu lub fosforu, powodując przyspieszony wzrost glonów oraz wyższych form życia roślinnego, w wyniku którego następ niepożądane zakłócenia biologicznych stosunków w środowisku wodnym oraz pogorszenie jakości tych w 3.3.4. Obszary przeznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, o których mowa w przepisach ustawy z dnia kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, dla których utrzymanie lub poprawa stanu wód jest ważnym czynnikiem w ich ochronie

3.3.5. Obszary przeznaczone do ochrony gatunków zwierząt wodnych o znaczeniu gospodarczym

4. INFORMACJE DOTYCZĄCE prognozowanych zmian klimatu

5. MONITORING WÓD

5.1. Wody powierzchniowe

5.1.1. Monitoring wód powierzchniowych

5.1.2. Mapa sieci monitoringu wód powierzchniowych wraz z prezentacją programów monitoringowych

5.1.3. Wyniki państwowego monitoringu środowiska w zakresie wód powierzchniowych

5.2. Wody podziemne

5.2.1. Monitoring wód podziemnych

5.2.2. Mapa sieci monitoringu wód podziemnych wraz z prezentacją programów monitoringowych

5.2.3. Wynik oceny stanu JCWPd

6. WYKAZ WIELKOŚCI EMISJI I STĘŻEŃ substancji priorytetowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 114 ustawy - Prawo wodne oraz innych substancji powodujących zanieczyszczenie, dla których zostały określone środowiskowe normy JAKOŚCI

7. Podsumowanie identyfikacji znaczących oddziaływań antropogenicznych i oceny ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych

7.1. Wody powierzchniowe

7.2. Wody podziemne

8. CELE ŚRODOWISKOWE DLA JCW I OBSZARÓW CHRONIONYCH

8.1. Cele środowiskowe JCWP

8.1.1. Sposób określenia wartości granicznych dla stanu ekologicznego

8.1.2. Sposób określenia wartości granicznych dla potencjału ekologicznego

8.1.3. Ocena osiągnięcia celów środowiskowych JCWP RW

8.2. Cele środowiskowe JCWPd

8.3. Cele środowiskowe obszarów chronionych

8.4. Przedłużenie terminu osiągnięcia celów środowiskowych i ustalenie mniej rygorystycznych cel środowiskowych

8.5. Cele środowiskowe a czasowe pogorszenie stanu JCW w wyniku zjawisk o charakterze naturalnym lub na skutek siły wyższej

9. OCENA POSTĘPU W OSIĄGANIU CELÓW ŚRODOWISKOWYCH

9.1. Ocena postępu w osiąganiu celów środowiskowych JCWP

9.1.1. Ocena postępu w osiąganiu celów środowiskowych dla stanu/potencjału ekologicznego JCWP RW w okresie od 2016 r. do 2021 r. wraz z wyjaśnieniem przyczyn nieosiągnięcia celów środowiskowych dla nich określonych

9.1.2. Ocena postępu w osiąganiu celów środowiskowych dla stanu chemicznego JCWP RW w okresie od 2016 do 2021 r. wraz z wyjaśnieniem przyczyn nieosiągnięcia celów środowiskowych

9.2. Ocena postępu w osiąganiu celów środowiskowych JCWPd

9.3. Ocena postępu w osiąganiu celów środowiskowych dla obszarów chronionych

10. PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ zawartych w aPGW

10.1. Podsumowanie informacji uzyskanych w wyniku monitorowania realizacji działań zawartych w ostatnim planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, pozyskanych na podstawie art. 328 ust. 2 ustawy - Prawo wodne

10.2. Działania z aPGW, które nie zostały zastosowane

10.3. Konieczne, dodatkowe działania podjęte w trakcie realizacji aPGW na obszarze dorzecza

11. Analizy ekonomiczne związane z korzystaniem z wód

11.1. Analiza zwrotu kosztów usług wodnych

11.1.1. Zinternalizowane koszty zasobowe - opłaty za usługi wodne w Polsce w 2019 r.

11.1.2. Koszty środowiskowe

11.1.3. Zwrot kosztów usług wodnych w sektorze komunalnym

11.1.4. Zwrot kosztów usług wodnych w przemyśle

11.1.5. Zwrot kosztów usług wodnych w rolnictwie

11.2. Analiza efektywności jakościowej i kosztowej zestawu działań

11.2.1. Metodyka

11.2.2. Wyniki analizy efektywności jakościowej i kosztowej

11.3. Analiza ekonomiczna zestawu działań

11.3.1. Ogólne podejście do analiz

11.3.2. Wyniki analiz ekonomicznych - ocena ilościowa

11.3.3. Wyniki analiz ekonomicznych - ocena jakościowa

12. ZESTAW DZIAŁAŃ

12.1. Katalog działań krajowych

12.2. Katalogi działań poszczególnych kategorii wód

12.2.1. Katalog działań JCWP RW

12.3. Opis zestawu działań podstawowych i uzupełniających JCW

12.3.1. Zestaw działań podstawowych i uzupełniających JCWP RW

12.3.2. Zestawy działań dla JCWPd (GW)

12.4. Koszty zestawu działań

13. PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ

13.1. Informacje o planowanych i podjętych działaniach, które służą wdrożeniu zasady zwrotu kosztów usług wodnych

13.1.1. Kompleksowe uregulowanie zasady zwrotu kosztów usług wodnych w ustawie - Prawo wodne

13.1.2. System regulacji i zatwierdzania taryf za usługi wodno-kanalizacyjne

13.1.3. Planowane działania

13.2. Podsumowanie działań podjętych dla realizacji celów środowiskowych i wymagań związanych z zaopatrzeniem w wodę

13.3. Informacje dotyczące pozwoleń wodnoprawnych

13.4. Informacje o zezwoleniach na wprowadzanie zanieczyszczeń bezpośrednio do wód podziemnych

13.5. Podsumowanie działań podjętych w celu eliminowania stężeń substancji priorytetowych

13.5.1. Wdrażanie działań w celu eliminowania stężeń substancji priorytetowych

13.5.2. Postęp we wdrażaniu działań w ramach aPGW (2016)

13.5.3. Ocena skuteczności zrealizowanych działań w ramach aPGW

13.5.4. Działania służące eliminacji stężeń substancji priorytetowych w ramach IIaPGW

13.6. Podsumowanie działań podjętych w celu zapobieżenia skutkom zanieczyszczeń niedających się przewidzieć lub łagodzenia tych skutków

13.7. Podsumowanie działań, o których mowa w art. 325 ust. 1 ustawy - Prawo wodne

13.8. Informacje o sposobie prowadzenia działań polegających na utrzymywaniu wód

13.8.1. Działania wykonywane na poziomie obszaru dorzecza oraz regionu wodnego na podstawie PUW

13.8.2. Katalog dobrych praktyk w zakresie robót hydrotechnicznych i prac utrzymaniowych wraz z ustaleniem zasad

13.8.3. Raport dotyczący zrealizowanych prac na przykładzie roku 2019

13.9. Działania związane z ochroną wód morskich

13.10. Informacje o pozostałych działaniach

14. WARUNKI POTWIERDZENIA WAŻNOŚCI POMIARÓW LUB BADAŃ W MONITORINGU JCWP i JCWPd

15. UZASADNIENIE CZĘSTOTLIWOŚCI PROWADZENIA MONITORINGU SUBSTANCJI PRIORYTETOWYCH OKREŚLONEJ W PRZEPISACH WYDANYCH NA PODSTAWIE ART. 350 UST. 1 USTAWY - PRAWO WODNE

16. WYKAZ INWESTYCJI I DZIAŁAŃ, KTÓRE MOGĄ SPOWODOWAĆ NIEOSIĄGNIĘCIE DOBREGO STANU WÓD LUB POGORSZENIE DOBREGO STANU WÓD

17. ZAGROŻENIA DLA SWOBODNEGO PRZEPŁYWU WÓD ORAZ SPŁYWU LODÓW

18. Budowle regulacyjne i URZĄDZENIA WODNE

19. WYKAZ SZCZEGÓŁOWYCH PROGRAMÓW I PLANÓW GOSPODAROWANIA DLA OBSZARU DORZECZA

19.1. Dokumenty powiązane mające wpływ na ustalenia IIaPGW

19.1.1. Dokumenty o charakterze strategicznym

19.1.2. Dokumenty i inne instrumenty o charakterze operacyjno-wdrożeniowym - komplementarne względem zapisów IIaPGW

19.1.3. Dokumenty i inne instrumenty o charakterze operacyjno-wdrożeniowym - inne powiązane

19.2. Dokumenty powiązane, na które wpływ mają ustalenia IIaPGW

20. PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ ZASTOSOWANYCH W CELU INFORMOWANIA SPOŁECZEŃSTWA I KONSULTACJI PUBLICZNYCH, OPIS WYNIKÓW I DOKONANYCH NA ICH PODSTAWIE ZMIAN W PLANIE

21. ORGANY WŁAŚCIWE W SPRAWACH GOSPODAROWANIA WODAMI DLA OBSZARU DORZECZA

22. WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA

23. PODSUMOWANIE WSZELKICH ZMIAN LUB UAKTUALNIEŃ DOKONANYCH OD DNIA OGŁOSZENIA POPRZEDNIEGO PLANU GOSPODAROWANIA WODAMI NA OBSZARZE DORZECZA

24. INFORMACJA O SPOSOBACH I PROCEDURACH POZYSKIWANIA INFORMACJI I DOKUMENTACJI ŹRÓDŁOWEJ WYKORZYSTANEJ DO SPORZĄDZENIA IIaPGW ORAZ INFORMACJI O SPODZIEWANYCH WYNIKACH REALIZACJI IIaPGW

24.1. Punkty kontaktowe pozyskiwania informacji o spodziewanych wynikach realizacji planu

24.2. Procedury pozyskiwania źródłowej dokumentacji

24.3. Dokumentacja źródłowa wykorzystana przy sporządzaniu IIaPGW

25. ZAŁĄCZNIKI

grafika

1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka wodna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2 Niniejsze rozporządzenie wdraża przepisy dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz. Urz. WE L 327 z 22.12.2000, str. 1 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 5, str. 275, Dz. Urz. WE L 331 z 25.12.2001, str. 1 - Dz. Urz. Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 358, Dz. Urz. UE L 81 z 20.03.2008, str. 60, Dz. Urz. UE L 348 z 24.12.2008, str. 84, Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 114, Dz. Urz. UE L 226 z 24.08.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 353 z 28.12.2013, str. 8, Dz. Urz. UE L 311 z 31.10.2014, str. 32 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 06.05.2021, str. 23).
3 Rozporządzenie ma zastosowanie do sześcioletniego okresu planistycznego gospodarki wodnej obejmującego okres lat 2022-2027.
4 Dz. U. z 2016 r. poz. 1917.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.2740

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Dniestru.
Data aktu: 18/11/2022
Data ogłoszenia: 23/12/2022
Data wejścia w życie: 23/03/2023