Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Dniestru.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 18 listopada 2022 r.
w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Dniestru 2 , 3

Na podstawie art. 321 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2625 i 2687) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Przyjmuje się Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Dniestru, stanowiący aktualizację dotychczasowego Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Dniestru. 4
2. 
Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Dniestru, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 23 marca 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Dniestru

Spis treści

1. Wprowadzenie

2. Struktura dokumentu

3. Ogólny opis cech charakterystycznych obszaru dorzecza wraz z wykazem obszarów chronionych

3.1. Wykaz JCWP wraz z podaniem ich typów i ustalonych warunków referencyjnych oraz statusu

3.1.1. Typologia JCWP

3.1.2. Status JCWP

3.2. Wykaz JCWPd

3.3. Wykaz obszarów chronionych, o których mowa w art. 317 ust. 4 ustawy - Prawo wodne

3.3.1. JCW przeznaczone do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi, o których mowa w art. 71 ustawy - Prawo wodne

3.3.2. JCW przeznaczone do celów rekreacyjnych, w tym kąpieliskowych

3.3.3. Obszary wrażliwe na eutrofizację wywołaną zanieczyszczeniami pochodzącymi ze źródeł komunalny rozumianą jako wzbogacanie wód biogenami, w szczególności związkami azotu lub fosforu, powodując przyspieszony wzrost glonów oraz wyższych form życia roślinnego, w wyniku którego następ niepożądane zakłócenia biologicznych stosunków w środowisku wodnym oraz pogorszenie jakości tych w 3.3.4. Obszary przeznaczone do ochrony siedlisk lub gatunków, o których mowa w przepisach ustawy z dnia kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, dla których utrzymanie lub poprawa stanu wód jest ważnym czynnikiem w ich ochronie

3.3.5. Obszary przeznaczone do ochrony gatunków zwierząt wodnych o znaczeniu gospodarczym

4. INFORMACJE DOTYCZĄCE prognozowanych zmian klimatu

5. MONITORING WÓD

5.1. Wody powierzchniowe

5.1.1. Monitoring wód powierzchniowych

5.1.2. Mapa sieci monitoringu wód powierzchniowych wraz z prezentacją programów monitoringowych

5.1.3. Wyniki państwowego monitoringu środowiska w zakresie wód powierzchniowych

5.2. Wody podziemne

5.2.1. Monitoring wód podziemnych

5.2.2. Mapa sieci monitoringu wód podziemnych wraz z prezentacją programów monitoringowych

5.2.3. Wynik oceny stanu JCWPd

6. WYKAZ WIELKOŚCI EMISJI I STĘŻEŃ substancji priorytetowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 114 ustawy - Prawo wodne oraz innych substancji powodujących zanieczyszczenie, dla których zostały określone środowiskowe normy JAKOŚCI

7. Podsumowanie identyfikacji znaczących oddziaływań antropogenicznych i oceny ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych

7.1. Wody powierzchniowe

7.2. Wody podziemne

8. CELE ŚRODOWISKOWE DLA JCW I OBSZARÓW CHRONIONYCH

8.1. Cele środowiskowe JCWP

8.1.1. Sposób określenia wartości granicznych dla stanu ekologicznego

8.1.2. Sposób określenia wartości granicznych dla potencjału ekologicznego

8.1.3. Ocena osiągnięcia celów środowiskowych JCWP RW

8.2. Cele środowiskowe JCWPd

8.3. Cele środowiskowe obszarów chronionych

8.4. Przedłużenie terminu osiągnięcia celów środowiskowych i ustalenie mniej rygorystycznych cel środowiskowych

8.5. Cele środowiskowe a czasowe pogorszenie stanu JCW w wyniku zjawisk o charakterze naturalnym lub na skutek siły wyższej

9. OCENA POSTĘPU W OSIĄGANIU CELÓW ŚRODOWISKOWYCH

9.1. Ocena postępu w osiąganiu celów środowiskowych JCWP

9.1.1. Ocena postępu w osiąganiu celów środowiskowych dla stanu/potencjału ekologicznego JCWP RW w okresie od 2016 r. do 2021 r. wraz z wyjaśnieniem przyczyn nieosiągnięcia celów środowiskowych dla nich określonych

9.1.2. Ocena postępu w osiąganiu celów środowiskowych dla stanu chemicznego JCWP RW w okresie od 2016 do 2021 r. wraz z wyjaśnieniem przyczyn nieosiągnięcia celów środowiskowych

9.2. Ocena postępu w osiąganiu celów środowiskowych JCWPd

9.3. Ocena postępu w osiąganiu celów środowiskowych dla obszarów chronionych

10. PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ zawartych w aPGW

10.1. Podsumowanie informacji uzyskanych w wyniku monitorowania realizacji działań zawartych w ostatnim planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza, pozyskanych na podstawie art. 328 ust. 2 ustawy - Prawo wodne

10.2. Działania z aPGW, które nie zostały zastosowane

10.3. Konieczne, dodatkowe działania podjęte w trakcie realizacji aPGW na obszarze dorzecza

11. Analizy ekonomiczne związane z korzystaniem z wód

11.1. Analiza zwrotu kosztów usług wodnych

11.1.1. Zinternalizowane koszty zasobowe - opłaty za usługi wodne w Polsce w 2019 r.

11.1.2. Koszty środowiskowe

11.1.3. Zwrot kosztów usług wodnych w sektorze komunalnym

11.1.4. Zwrot kosztów usług wodnych w przemyśle

11.1.5. Zwrot kosztów usług wodnych w rolnictwie

11.2. Analiza efektywności jakościowej i kosztowej zestawu działań

11.2.1. Metodyka

11.2.2. Wyniki analizy efektywności jakościowej i kosztowej

11.3. Analiza ekonomiczna zestawu działań

11.3.1. Ogólne podejście do analiz

11.3.2. Wyniki analiz ekonomicznych - ocena ilościowa

11.3.3. Wyniki analiz ekonomicznych - ocena jakościowa

12. ZESTAW DZIAŁAŃ

12.1. Katalog działań krajowych

12.2. Katalogi działań poszczególnych kategorii wód

12.2.1. Katalog działań JCWP RW

12.3. Opis zestawu działań podstawowych i uzupełniających JCW

12.3.1. Zestaw działań podstawowych i uzupełniających JCWP RW

12.3.2. Zestawy działań dla JCWPd (GW)

12.4. Koszty zestawu działań

13. PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ

13.1. Informacje o planowanych i podjętych działaniach, które służą wdrożeniu zasady zwrotu kosztów usług wodnych

13.1.1. Kompleksowe uregulowanie zasady zwrotu kosztów usług wodnych w ustawie - Prawo wodne

13.1.2. System regulacji i zatwierdzania taryf za usługi wodno-kanalizacyjne

13.1.3. Planowane działania

13.2. Podsumowanie działań podjętych dla realizacji celów środowiskowych i wymagań związanych z zaopatrzeniem w wodę

13.3. Informacje dotyczące pozwoleń wodnoprawnych

13.4. Informacje o zezwoleniach na wprowadzanie zanieczyszczeń bezpośrednio do wód podziemnych

13.5. Podsumowanie działań podjętych w celu eliminowania stężeń substancji priorytetowych

13.5.1. Wdrażanie działań w celu eliminowania stężeń substancji priorytetowych

13.5.2. Postęp we wdrażaniu działań w ramach aPGW (2016)

13.5.3. Ocena skuteczności zrealizowanych działań w ramach aPGW

13.5.4. Działania służące eliminacji stężeń substancji priorytetowych w ramach IIaPGW

13.6. Podsumowanie działań podjętych w celu zapobieżenia skutkom zanieczyszczeń niedających się przewidzieć lub łagodzenia tych skutków

13.7. Podsumowanie działań, o których mowa w art. 325 ust. 1 ustawy - Prawo wodne

13.8. Informacje o sposobie prowadzenia działań polegających na utrzymywaniu wód

13.8.1. Działania wykonywane na poziomie obszaru dorzecza oraz regionu wodnego na podstawie PUW

13.8.2. Katalog dobrych praktyk w zakresie robót hydrotechnicznych i prac utrzymaniowych wraz z ustaleniem zasad

13.8.3. Raport dotyczący zrealizowanych prac na przykładzie roku 2019

13.9. Działania związane z ochroną wód morskich

13.10. Informacje o pozostałych działaniach

14. WARUNKI POTWIERDZENIA WAŻNOŚCI POMIARÓW LUB BADAŃ W MONITORINGU JCWP i JCWPd

15. UZASADNIENIE CZĘSTOTLIWOŚCI PROWADZENIA MONITORINGU SUBSTANCJI PRIORYTETOWYCH OKREŚLONEJ W PRZEPISACH WYDANYCH NA PODSTAWIE ART. 350 UST. 1 USTAWY - PRAWO WODNE

16. WYKAZ INWESTYCJI I DZIAŁAŃ, KTÓRE MOGĄ SPOWODOWAĆ NIEOSIĄGNIĘCIE DOBREGO STANU WÓD LUB POGORSZENIE DOBREGO STANU WÓD

17. ZAGROŻENIA DLA SWOBODNEGO PRZEPŁYWU WÓD ORAZ SPŁYWU LODÓW

18. Budowle regulacyjne i URZĄDZENIA WODNE

19. WYKAZ SZCZEGÓŁOWYCH PROGRAMÓW I PLANÓW GOSPODAROWANIA DLA OBSZARU DORZECZA

19.1. Dokumenty powiązane mające wpływ na ustalenia IIaPGW

19.1.1. Dokumenty o charakterze strategicznym

19.1.2. Dokumenty i inne instrumenty o charakterze operacyjno-wdrożeniowym - komplementarne względem zapisów IIaPGW

19.1.3. Dokumenty i inne instrumenty o charakterze operacyjno-wdrożeniowym - inne powiązane

19.2. Dokumenty powiązane, na które wpływ mają ustalenia IIaPGW

20. PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ ZASTOSOWANYCH W CELU INFORMOWANIA SPOŁECZEŃSTWA I KONSULTACJI PUBLICZNYCH, OPIS WYNIKÓW I DOKONANYCH NA ICH PODSTAWIE ZMIAN W PLANIE

21. ORGANY WŁAŚCIWE W SPRAWACH GOSPODAROWANIA WODAMI DLA OBSZARU DORZECZA

22. WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA

23. PODSUMOWANIE WSZELKICH ZMIAN LUB UAKTUALNIEŃ DOKONANYCH OD DNIA OGŁOSZENIA POPRZEDNIEGO PLANU GOSPODAROWANIA WODAMI NA OBSZARZE DORZECZA

24. INFORMACJA O SPOSOBACH I PROCEDURACH POZYSKIWANIA INFORMACJI I DOKUMENTACJI ŹRÓDŁOWEJ WYKORZYSTANEJ DO SPORZĄDZENIA IIaPGW ORAZ INFORMACJI O SPODZIEWANYCH WYNIKACH REALIZACJI IIaPGW

24.1. Punkty kontaktowe pozyskiwania informacji o spodziewanych wynikach realizacji planu

24.2. Procedury pozyskiwania źródłowej dokumentacji

24.3. Dokumentacja źródłowa wykorzystana przy sporządzaniu IIaPGW

25. ZAŁĄCZNIKI

grafika

1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka wodna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2 Niniejsze rozporządzenie wdraża przepisy dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz. Urz. WE L 327 z 22.12.2000, str. 1 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 5, str. 275, Dz. Urz. WE L 331 z 25.12.2001, str. 1 - Dz. Urz. Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 358, Dz. Urz. UE L 81 z 20.03.2008, str. 60, Dz. Urz. UE L 348 z 24.12.2008, str. 84, Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 114, Dz. Urz. UE L 226 z 24.08.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 353 z 28.12.2013, str. 8, Dz. Urz. UE L 311 z 31.10.2014, str. 32 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 06.05.2021, str. 23).
3 Rozporządzenie ma zastosowanie do sześcioletniego okresu planistycznego gospodarki wodnej obejmującego okres lat 2022-2027.
4 Dz. U. z 2016 r. poz. 1917.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.2740

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Dniestru.
Data aktu: 18/11/2022
Data ogłoszenia: 23/12/2022
Data wejścia w życie: 23/03/2023