Dokumentowanie przez policjantów kontroli osobistej oraz przeglądanie zawartości bagaży lub sprawdzanie ładunków.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 7 maja 2019 r.
w sprawie dokumentowania przez policjantów kontroli osobistej oraz przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków

Na podstawie art. 15f ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2019 r. poz. 161 i 125) zarządza się, co następuje:
§  1.  [Przedmiot regulacji]
Rozporządzenie określa:
1)
sposób sporządzania protokołu z dokonania:
a)
kontroli osobistej w przypadkach, o których mowa w art. 15d ust. 10 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, zwanej dalej "ustawą", oraz dokumentacji służbowej z dokonania kontroli osobistej w przypadkach, o których mowa w art. 15d ust. 13 ustawy,
b)
czynności przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego w przypadkach, o których mowa w art. 15e ust. 10 ustawy, oraz dokumentacji służbowej z dokonania tych czynności w przypadkach, o których mowa w art. 15e ust. 12 ustawy;
2)
wzór protokołu z dokonania kontroli osobistej oraz wzór protokołu z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego;
3)
sposób postępowania w jednostkach organizacyjnych Policji:
a)
ze złożonym zażaleniem na dokonanie kontroli osobistej oraz na dokonanie czynności przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego, celem nadania mu biegu,
b)
z protokołami i dokumentacją służbową sporządzonymi w wyniku dokonania kontroli osobistej oraz przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego.
§  2.  [Protokół z dokonania kontroli osobistej lub z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków]
1. 
W przypadkach, o których mowa w art. 15d ust. 10 i art. 15e ust. 10 ustawy, odpowiednio protokół z dokonania kontroli osobistej oraz protokół z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego sporządza się na piśmie, w dwóch egzemplarzach, według wzorów określonych odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia.
2. 
Protokoły, o których mowa w ust. 1, sporządza się odręcznie lub za pomocą urządzeń lub środków technicznych umożliwiających zapis tekstu będących na wyposażeniu jednostek organizacyjnych Policji.
3. 
Protokół sporządzony za pomocą urządzeń lub środków technicznych, o których mowa w ust. 2, podpisuje własnoręcznie policjant sporządzający protokół, osoba, wobec której dokonano czynności objętych protokołem, inne osoby, jeżeli uczestniczyły w czynności objętej protokołem, oraz osoba, której wydano drugi egzemplarz protokołu.
4. 
Oświadczenia, wnioski oraz stwierdzenia określonych okoliczności przez policjanta dokonującego czynności, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy, oraz przez osobę, wobec której tych czynności dokonano, lub przez inne osoby uczestniczące w czynności, a także zgłoszone przez te osoby zarzuty zamieszcza się w protokole z możliwie największą dokładnością. W protokole zamieszcza się z pełną dokładnością żądania osoby, wobec której dokonano czynności objętej protokołem, oraz osób biorących udział w czynności, w zakresie ich praw lub interesów związanych z dokonaną czynnością.
5. 
W protokole nie zastępuje się zapisu treści oświadczeń, stwierdzeń, wniosków i zarzutów odwoływaniem się do innych protokołów lub dokumentów.
6. 
Jeżeli osoba, wobec której dokonano czynności, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy, lub inne osoby uczestniczące w tych czynnościach odmawiają złożenia podpisu na protokole lub nie mogą go złożyć, policjant dokonujący czynności zaznacza przyczynę braku podpisu w protokole.
7. 
W przypadku gdy w protokole brakuje miejsca na wpisanie potrzebnych informacji lub treści, należy je wpisać z uwzględnieniem niezbędnych informacji i treści przewidzianych dla danej części protokołu na osobnym arkuszu, załączając go do protokołu.
8. 
Protokół z dokonania czynności, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy, sporządzony zgodnie z ust. 1-7, ma postać dokumentu papierowego.
9. 
Wzór protokołu z dokonania kontroli osobistej jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
10. 
Wzór protokołu z przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  3.  [Dokumentowanie czynności w dokumentacji służbowej]
1. 
W przypadkach, o których mowa w art. 15d ust. 13 oraz art. 15e ust. 12 ustawy, policjant dokumentuje dokonanie czynności, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy, na piśmie w dokumentacji służbowej, w szczególności w notatniku służbowym lub notatce służbowej.
2. 
W dokumentacji, o której mowa w ust. 1, policjant, stosownie do dokonanych czynności kontroli osobistej lub czynności przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego, zamieszcza informacje, o których mowa w art. 15d ust. 13 lub w art. 15e ust. 12 ustawy.
3. 
Dokumentację, o której mowa w ust. 1, sporządza się odręcznie lub za pomocą urządzeń lub środków technicznych, o których mowa w § 2 ust. 2, w postaci papierowej lub elektronicznej.
§  4.  [Przekazanie zażalenia do właściwego sądu rejonowego]
1. 
Zażalenie na dokonanie kontroli osobistej lub na dokonanie przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego, złożone odpowiednio na podstawie art. 15d ust. 11 lub na podstawie art. 15e ust. 11 ustawy, jednostka organizacyjna Policji właściwa według miejsca dokonania tych czynności, celem nadania mu biegu, przekazuje niezwłocznie do sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce dokonania tych czynności wraz z:
1)
kopią protokołu z dokonanych czynności w przypadkach, o których mowa w art. 15d ust. 10 oraz w art. 15e ust. 10 ustawy;
2)
kopią dokumentacji służbowej sporządzonej w przypadkach, o których mowa w art. 15d ust. 13 oraz art. 15e ust. 12 ustawy;
3)
kopią ewentualnych innych dokumentów lub materiałów sporządzonych w związku z dokonanymi czynnościami, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy, w szczególności kopią protokołu zatrzymania osoby, jeżeli w związku z tymi czynnościami dokonano zatrzymania osoby;
4)
pisemnym odniesieniem się jednostki organizacyjnej Policji, w której pełni służbę policjant dokonujący czynności, których dotyczy zażalenie, do treści tego zażalenia i podniesionych w nim zarzutów.
2. 
Zażalenie, o którym mowa w art. 15d ust. 11 i art. 15e ust. 11 ustawy, w sprawie należącej do właściwości sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce dokonania czynności, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy, skierowane do niewłaściwej jednostki organizacyjnej Policji, przekazuje się niezwłocznie jednostce organizacyjnej Policji właściwej według miejsca dokonania tych czynności, celem nadania dalszego biegu zgodnie z ust. 1.
§  5.  [Przechowywanie protokołów i dokumentacji służbowej]
Protokoły i dokumentację służbową sporządzone w wyniku dokonania kontroli osobistej oraz przeglądania zawartości bagaży lub sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego przechowuje się w jednostce organizacyjnej Policji właściwej według miejsca dokonania tych czynności w sposób zapewniający ich ochronę przed utratą, zniszczeniem, nieuprawnionym dostępem lub modyfikacją, a następnie archiwizuje na zasadach określonych w przepisach regulujących jednolity rzeczowy wykaz akt Policji.
§  6.  [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

PROTOKÓŁ1) Z DOKONANIA KONTROLI OSOBISTEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PROTOKÓŁ1) Z PRZEGLĄDANIA ZAWARTOŚCI BAGAŻY LUB SPRAWDZANIA ŁADUNKÓW W PORTACH NA DWORCACH ORAZ W ŚRODKACH TRANSPORTU LĄDOWEGO, POWIETRZNEGO I WODNEGO

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 97 i 225).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.904

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dokumentowanie przez policjantów kontroli osobistej oraz przeglądanie zawartości bagaży lub sprawdzanie ładunków.
Data aktu: 07/05/2019
Data ogłoszenia: 14/05/2019
Data wejścia w życie: 15/05/2019