Roczny audyt zewnętrzny organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zakładu przetwarzania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 25 kwietnia 2019 r.
w sprawie rocznego audytu zewnętrznego organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zakładu przetwarzania

Na podstawie art. 71 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1466 i 1479 oraz z 2019 r. poz. 125) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres i sposób przeprowadzania rocznego audytu zewnętrznego, zwanego dalej "audytem";
2)
szczegółowy zakres sprawozdania z przeprowadzonego audytu.
§  2. 
Audyt organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zwanej dalej "organizacją", przeprowadza się w jej siedzibie.
§  3. 
1. 
Audyt zakładu przetwarzania przeprowadza się w zakładzie przetwarzania oraz w miejscu, w którym prowadzący zakład przetwarzania przechowuje dokumentację.
2. 
W przypadku gdy przedsiębiorca posiada więcej niż jeden zakład przetwarzania, audyt przeprowadza się w każdym z zakładów.
§  4. 
Audytor przekazuje organizacji lub prowadzącemu zakład przetwarzania informację o zamiarze dokonania audytu w terminie co najmniej 14 dni przed dniem rozpoczęcia audytu.
§  5. 
Audyt organizacji obejmuje następujący zakres:
1)
spełnienie przez organizację wymogów określonych przepisami ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, w tym dotyczących kapitału zakładowego, akcjonariuszy oraz wdrożenia systemu zarządzania środowiskowego;
2)
w przypadku prowadzenia przez organizację przedsięwzięć związanych ze zbieraniem, przetwarzaniem, recyklingiem i innymi niż recykling procesami odzysku oraz unieszkodliwianiem - dokumentację w zakresie gospodarki odpadami zawierającą w szczególności:
a)
zezwolenia, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2019 r. poz. 701 i 730), zwanej dalej "ustawą o odpadach",
b)
ilościową i jakościową ewidencję odpadów, zwaną dalej "ewidencją odpadów", o której mowa w art. 66 ust. 1 ustawy o odpadach;
3)
w zakresie zagospodarowanego zużytego sprzętu oraz odpadów powstałych ze zużytego sprzętu - zaświadczenia o zużytym sprzęcie, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, w tym zgodność informacji zawartych w tych zaświadczeniach z informacjami zawartymi w sprawozdaniach, o których mowa w pkt 4, oraz w przypadku, o którym mowa w pkt 2 lit. b;
4)
w zakresie wprowadzonego do obrotu sprzętu oraz zagospodarowanego zużytego sprzętu oraz odpadów powstałych ze zużytego sprzętu - sprawozdania, o których mowa w art. 74 ust. 1 pkt 2, ust. 1a, ust. 2 pkt 3, ust. 6 i art. 74a ustawy o odpadach.
§  6. 
Sposobem przeprowadzenia audytu organizacji jest sprawdzenie dokumentacji, o której mowa w § 5, i ocena spełniania przez organizację wymogów, o których mowa w § 5 pkt 1.
§  7. 
Audyt zakładu przetwarzania obejmuje następujący zakres:
1)
dokumentację zawierającą w szczególności:
a)
w zakresie gospodarki odpadami - decyzje, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o odpadach,
b)
pozwolenia, o których mowa w art. 181 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799, z późn. zm.),
c)
ewidencję odpadów,
d)
w zakresie zagospodarowanego zużytego sprzętu oraz odpadów powstałych ze zużytego sprzętu - zaświadczenia o zużytym sprzęcie, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
e)
w zakresie zagospodarowanego zużytego sprzętu oraz odpadów powstałych ze zużytego sprzętu - sprawozdania, o których mowa w art. 75 ust. 2 pkt 7 ustawy o odpadach, w uzasadnionych przypadkach sprawozdania, o których mowa w art. 236b ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, oraz raporty, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1271, 1669 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 412 i 730);
2)
spełnienie minimalnych wymagań dla zakładu przetwarzania, o których mowa w art. 50 i art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
3)
zgodność możliwości technicznych przetwarzania przez zakład przetwarzania zużytego sprzętu powstałego ze sprzętu należącego do grupy sprzętu, dla której została wydana decyzja w zakresie gospodarki odpadami, w tym ocenę stosowanej technologii przetwarzania, z masą zebranego oraz przetworzonego zużytego sprzętu wynikającą z wydanych zaświadczeń, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
4)
zgodność masy zebranego oraz przetworzonego zużytego sprzętu wynikającą z wydanych zaświadczeń, o których mowa w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, z roczną mocą przerobową określoną w decyzji w zakresie gospodarki odpadami, ewidencją odpadów, o której mowa w pkt 1 lit. c, oraz sprawozdaniami, o których mowa w pkt 1 lit. e;
5)
zgodność masy zużytego sprzętu przyjętego do przetworzenia oraz odpadów powstałych po demontażu zużytego sprzętu wskazanych w dokumentach sporządzanych na potrzeby ewidencji odpadów, o której mowa w pkt 1 lit. c, oraz pochodzących z legalizowanego urządzenia ważącego, o którym mowa w art. 51 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, z dokumentacją finansową, w szczególności z wartościami wskazanymi na fakturach, posiadaną przez przedsiębiorcę z tytułu zakupu odpadów przeznaczonych do przetworzenia oraz sprzedaży odpadów do recyklingu oraz innych niż recykling procesów odzysku, a także przygotowanych do ponownego użycia, za rok kalendarzowy, którego audyt dotyczy;
6)
terminowość składania sprawozdań, o których mowa w pkt 1 lit. e, oraz zaświadczeń, o których mowa w pkt 1 lit. d;
7)
zgodność prowadzonego procesu przetwarzania z obowiązującymi standardami w zakresie przetwarzania zużytego sprzętu określonymi przepisami prawa krajowego i Unii Europejskiej.
§  8. 
Sposobem przeprowadzenia audytu zakładu przetwarzania jest sprawdzenie dokumentacji, o której mowa w § 7 pkt 1 i 3-6, i ocena spełniania przez prowadzącego zakład przetwarzania wymogów, o których mowa w § 7 pkt 2 i 7.
§  9. 
1. 
Audytor opracowuje projekt sprawozdania, w którym informuje o ustaleniach przeprowadzonego audytu.
2. 
Projekt sprawozdania jest przekazywany odpowiednio organizacji albo prowadzącemu zakład przetwarzania.
3. 
Organizacja albo prowadzący zakład przetwarzania w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu sprawozdania może zgłosić na piśmie dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia dotyczące jego treści.
4. 
Audytor po otrzymaniu od organizacji albo prowadzącego zakład przetwarzania dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń dotyczących projektu sprawozdania dokonuje ich analizy i w miarę potrzeby podejmuje w tym zakresie dodatkowe czynności sprawdzające.
5. 
W przypadku stwierdzenia przez audytora zasadności całości lub części zgłoszonych przez audytowanego dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń projekt sprawozdania ulega w tym zakresie zmianie lub uzupełnieniu.
6. 
Dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia włącza się do dokumentacji audytu.
7. 
Po rozpatrzeniu przez audytora dodatkowych wyjaśnień lub umotywowanych zastrzeżeń projekt sprawozdania staje się sprawozdaniem z przeprowadzonego audytu.
§  10. 
Sprawozdanie z przeprowadzonego audytu zawiera:
1)
stronę tytułową;
2)
datę sporządzenia sprawozdania;
3)
imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby audytowanego podmiotu, a w przypadku zakładu przetwarzania również adres miejsca wykonywania działalności podlegającej audytowi;
4)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) audytowanego podmiotu;
5)
indywidualny numer rejestrowy, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy o odpadach, audytowanego podmiotu;
6)
nazwę podmiotu przeprowadzającego audyt oraz numer akredytacji tego podmiotu;
7)
imię i nazwisko audytora uczestniczącego w audycie;
8)
termin przeprowadzenia audytu;
9)
rok kalendarzowy objęty audytem;
10)
cel audytu;
11)
zakres przedmiotowy audytu, w tym wykaz dokumentów i danych źródłowych, z których korzystał audytor;
12)
podjęte działania i zastosowane techniki audytu;
13)
ustalenie stanu faktycznego, w tym wskazanie stwierdzonych uchybień;
14)
podpis audytora sporządzającego sprawozdanie oraz podpis prawomocnego przedstawiciela weryfikatora.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2019 r. 2
1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. poz. 96).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie rocznego audytu zewnętrznego organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zakładu przetwarzania (Dz. U. poz. 2133), które utraciło moc zgodnie z art. 234 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz. U. poz. 650).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.798

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Roczny audyt zewnętrzny organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zakładu przetwarzania.
Data aktu: 25/04/2019
Data ogłoszenia: 29/04/2019
Data wejścia w życie: 01/05/2019