Przyznawanie, rozliczanie i przekazywanie środków finansowych na realizację inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 14 marca 2019 r.
w sprawie przyznawania, rozliczania i przekazywania środków finansowych na realizację inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową

Na podstawie art. 402 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, 374, 695, 875 i 1086) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania, a także tryb przekazywania środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 4 lit. a i b ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zwanej dalej "ustawą", zakres informacji zawartych we wniosku o przyznanie tych środków, zwanym dalej "wnioskiem", oraz w raporcie z ich wykorzystania, zwanym dalej "raportem".
§  2. 
Wnioski dotyczące inwestycji związanych z:
1)
kształceniem składa się do ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanego dalej "ministrem", albo do ministra nadzorującego uczelnię, o którym mowa w art. 460 ust. 1-6 ustawy, zwanego dalej "ministrem nadzorującym";
2)
działalnością naukową składa się do ministra.
§  3. 
1. 
Wnioski dotyczące inwestycji:
1)
związanych z kształceniem, obejmujące inwestycje, o których mowa w art. 373 ust. 1 ustawy, składa się w terminie do dnia 30 kwietnia roku poprzedzającego rok, w którym środki finansowe na ich realizację mają zostać przyznane, a w przypadku wniosków składanych do Ministra Obrony Narodowej oraz do ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego - w terminie do dnia 15 lutego roku poprzedzającego rok, w którym środki finansowe na ich realizację mają zostać przyznane;
2)
związanych z działalnością naukową, obejmujące inwestycje, o których mowa w art. 373 ust. 3 ustawy, składa się w terminie do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok, w którym środki finansowe na ich realizację mają zostać przyznane;
3)
ujętych w programach wieloletnich składa się w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok, w którym środki finansowe na ich realizację mają zostać przyznane.
2. 
W przypadku:
1)
szczególnie uzasadnionym, w tym wystąpienia zdarzenia losowego powodującego zakłócenie działalności wnioskodawcy,
2)
inwestycji współfinansowanej ze źródeł zagranicznych:
a)
związanej z kształceniem, której finansowanie zostało uzgodnione w trybie określonym w wytycznych, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818),
b)
związanej z działalnością naukową, której finansowanie zostało uzgodnione w trybie określonym w kontrakcie terytorialnym zawartym na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 1378)

- wniosek może zostać złożony bez zachowania terminów określonych w ust. 1.

§  4. 
1. 
Wniosek zawiera:
1)
dane wnioskodawcy;
2)
rodzaj inwestycji;
3)
nazwę i lokalizację inwestycji;
4)
zakres rzeczowy i opis inwestycji, obejmujące w przypadku inwestycji, o której mowa w art. 373 ust. 3 pkt 1 ustawy, wskazanie, czy dotyczy ona zakupu, wytworzenia czy rozbudowy aparatury naukowo-badawczej albo infrastruktury informatycznej;
5)
wnioskowaną wysokość środków finansowych na realizację inwestycji;
6)
harmonogram rzeczowo-finansowy inwestycji;
7)
źródła finansowania inwestycji, w tym wielkość środków własnych wnioskodawcy;
8)
uzasadnienie celowości realizacji inwestycji, a w przypadku inwestycji związanej z działalnością naukową - także jej znaczenia dla rozwoju nauki, innowacyjności i gospodarki wraz ze wskazaniem prac lub zadań, które będą realizowane przy wykorzystaniu finansowanej infrastruktury.
2. 
Wniosek dotyczący inwestycji, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, zawiera informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, 5 i 7.
§  5. 
1. 
Do wniosku:
1)
dotyczącego inwestycji budowlanej dołącza się oświadczenie o rodzaju posiadanego tytułu prawnego do nieruchomości;
2)
dotyczącego inwestycji związanej z działalnością naukową, obejmującego finansowanie rozbudowy aparatury naukowo - badawczej lub infrastruktury informatycznej, dołącza się oświadczenie o ich wartości;
3)
dotyczącego inwestycji, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, dołącza się uwierzytelnioną kopię:
a)
dokumentu zawierającego przyrzeczenie otrzymania dofinansowania ze źródeł zagranicznych albo potwierdzającego jego przyznanie,
b)
wniosku o przyznanie dofinansowania ze źródeł zagranicznych;
4)
składanego w trybie § 3 ust. 2 pkt 1 dołącza się:
a)
uwierzytelnione kopie dokumentów zawierających opis zdarzenia losowego oraz poświadczających zaistniałą szkodę, jeżeli wystąpiła, albo
b)
uzasadnienie konieczności realizacji inwestycji.
2. 
Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i pkt 4 lit. a, uwierzytelnia się podpisem zaufanym albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
§  6. 
1. 
Wnioski składa się w systemie teleinformatycznym wskazanym przez ministra albo ministra nadzorującego na jego stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej.
2. 
W przypadku wniosku składanego do ministra część tego wniosku zawierającą dane wnioskodawcy, oświadczenia, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2, i oświadczenia o:
1)
zgodności danych zawartych w systemie, o którym mowa w ust. 1, ze stanem faktycznym i prawnym,
2)
wyrażeniu zgody na przesyłanie korespondencji za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344)

- składa się w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem osobistym za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej ministra albo w postaci papierowej.

§  7. 
Do rozpatrzenia są kierowane wyłącznie wnioski kompletne, spełniające wymagania określone w § 3-6. W przypadku złożenia wniosku niespełniającego tych wymagań wzywa się wnioskodawcę, za pośrednictwem systemu, o którym mowa w § 6 ust. 1, do usunięcia braków formalnych w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
§  8. 
1. 
Przy przyznawaniu środków finansowych na realizację inwestycji uwzględnia się następujące szczegółowe kryteria:
1)
w przypadku inwestycji związanych z kształceniem - wskaźnik płynności będący relacją aktywów obrotowych pomniejszonych o zapasy, ujmowanych w aktywach, do zobowiązań krótkoterminowych ujmowanych w pasywach, wynikających z bilansu, o którym mowa w art. 45 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, 1495, 1571, 1655 i 1680 oraz z 2020 r. poz. 568);
2)
w przypadku inwestycji związanych z działalnością naukową:
a)
zasadność wykorzystania infrastruktury przewidzianej do finansowania do realizacji planowanych prac lub zadań,
b)
możliwość wykorzystania infrastruktury przewidzianej do finansowania przez inne podmioty w związku z jej planowanym udostępnianiem lub w ramach współpracy wnioskodawcy z tymi podmiotami,
c)
przygotowanie wnioskodawcy do realizacji inwestycji i użytkowania infrastruktury przewidzianej do finansowania,
d)
prawidłowość wykorzystania i rozliczania wcześniej przyznanych środków finansowych na realizację inwestycji.
2. 
W przypadku inwestycji związanych z kształceniem, na których realizację środki finansowe przyznaje Minister Obrony Narodowej, przy przyznawaniu tych środków uwzględnia się dodatkowo potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wynikające z Programu Rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§  9. 
1. 
Oceny wniosków dotyczących inwestycji związanych z działalnością naukową, z wyłączeniem inwestycji, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2 lit. b, dokonuje zespół doradczy powołany przez ministra na podstawie art. 341 ustawy, zwany dalej "zespołem".
2. 
W przypadku wniosków złożonych w trybie określonym w § 3 ust. 1 pkt 2 ocena, o której mowa w ust. 1, jest sporządzana w formie list rankingowych, oddzielnie dla inwestycji:
1)
w zakresie aparatury naukowo-badawczej o wartości przekraczającej 500 000 zł;
2)
w zakresie infrastruktury informatycznej o wartości przekraczającej 500 000 zł;
3)
budowlanych i w zakresie zakupu nieruchomości.
3. 
Lista rankingowa zawiera:
1)
pozycję rankingową wniosku;
2)
proponowaną do przyznania wysokość środków finansowych na realizację inwestycji albo propozycję odmowy przyznania tych środków;
3)
informację, czy infrastruktura przewidziana do finansowania jest wpisana na Polską Mapę Infrastruktury Badawczej.
4. 
Do listy rankingowej zespół dołącza uzasadnienie dokonanej oceny każdego wniosku.
5. 
Zespół sporządza oceny wniosków złożonych w trybie określonym w § 3 ust. 2 pkt 1, w terminie 60 dni od dnia ich złożenia, i przedstawia ministrowi wraz z propozycją przyznania albo odmowy przyznania środków finansowych na realizację inwestycji i z uzasadnieniem.
§  10. 
1. 
W przypadku wniosków składanych w trybie określonym w:
1)
§ 3 ust. 1 - w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku ich złożenia,
2)
§ 3 ust. 2 - niezwłocznie po ich rozpatrzeniu

- minister albo minister nadzorujący przekazuje wnioskodawcy informację o przyznaniu albo odmowie przyznania środków finansowych na realizację inwestycji.

2. 
Minister albo minister nadzorujący przekazuje środki finansowe na realizację inwestycji na podstawie umowy, o której mowa w art. 150 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.), zwanej dalej "umową dotacyjną".
3. 
W terminie 30 dni od dnia doręczenia informacji o przyznaniu środków finansowych na realizację inwestycji podmiot, któremu środki te zostały przyznane, składa w urzędzie obsługującym ministra albo ministra nadzorującego 3 egzemplarze umowy dotacyjnej podpisanej przez uprawnione osoby oraz harmonogram płatności.
4. 
Niedotrzymanie terminu, o którym mowa w ust. 3, uznaje się za rezygnację z zawarcia umowy dotacyjnej i z przyznanych środków finansowych na realizację inwestycji.
§  11. 
Środki finansowe na realizację inwestycji mogą być przekazywane jednorazowo albo w transzach, zgodnie z harmonogramem płatności.
§  12. 
1. 
Łączna kwota środków finansowych przyznanych z budżetu państwa na realizację inwestycji nie może być wyższa niż jej wartość kosztorysowa określona w dniu zawarcia umowy dotacyjnej.
2. 
Jeżeli wartość kosztorysowa inwestycji określona w umowie dotacyjnej została obniżona w trakcie realizacji inwestycji, to kwotę środków finansowych przyznanych na jej realizację obniża się o ten sam procent.
3. 
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do inwestycji, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 pkt 2.
§  13. 
1. 
Jeżeli inwestycja budowlana, z wyłączeniem inwestycji, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, jest realizowana etapami, finansowanie kolejnego etapu może zostać rozpoczęte po dokonaniu przez ministra albo ministra nadzorującego pozytywnej oceny dotychczasowego przebiegu realizacji inwestycji i wykorzystania jej efektów rzeczowych osiągniętych przez podmiot, któremu zostały przyznane środki finansowe na realizację tej inwestycji, w wyniku zakończenia jej poprzednich etapów.
2. 
W celu dokonania oceny, o której mowa w ust. 1, podmiot, któremu zostały przyznane środki finansowe na realizację inwestycji, przedstawia ministrowi albo ministrowi nadzorującemu informację dotyczącą dotychczasowego przebiegu realizacji inwestycji i wykorzystania jej efektów rzeczowych.
3. 
W przypadku inwestycji związanej z działalnością naukową minister dokonuje oceny, o której mowa w ust. 1, po zasięgnięciu opinii zespołu.
4. 
Minister albo minister nadzorujący dokonuje oceny, o której mowa w ust. 1, w terminie 60 dni od dnia przedłożenia przez podmiot, któremu zostały przyznane środki finansowe na realizację inwestycji, informacji, o której mowa w ust. 2.
§  14. 
1. 
Jeżeli podmiot, któremu zostały przyznane środki finansowe na realizację inwestycji, z wyłączeniem inwestycji, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, stwierdzi, że powinna ona zostać czasowo wstrzymana, może złożyć do ministra albo ministra nadzorującego wniosek w tej sprawie.
2. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1)
rozliczenie prac lub zadań dotychczas zrealizowanych w ramach inwestycji zawierające informacje o tych pracach lub zadaniach i wydatkach poniesionych na ich realizację;
2)
uzasadnienie potrzeby wstrzymania realizacji inwestycji;
3)
analizę przewidywanych skutków wstrzymania realizacji inwestycji, w tym skutków finansowych, ze wskazaniem i uzasadnieniem kwot środków pochodzących z budżetu państwa, które będą potrzebne w poszczególnych latach na uregulowanie zobowiązań związanych z realizacją inwestycji, powstałych przed jej wstrzymaniem.
3. 
Minister albo minister nadzorujący, w terminie 60 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 1, dokonuje oceny jego zasadności, a następnie pisemnie zawiadamia podmiot, któremu zostały przyznane środki finansowe na realizację inwestycji, o podjętym rozstrzygnięciu. Odrzucenie wniosku wymaga uzasadnienia.
4. 
W przypadku inwestycji związanej z działalnością naukową minister dokonuje oceny, o której mowa w ust. 3, po zasięgnięciu opinii zespołu.
§  15. 
Podmiot, któremu zostały przyznane środki finansowe na realizację inwestycji, składa w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on raporty w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 353 ustawy.
§  16. 
1. 
Podmiot, któremu zostały przyznane środki finansowe na realizację inwestycji, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, składa dodatkowo oświadczenie o kwalifikowalności wydatków poniesionych na realizację inwestycji potwierdzone przez właściwą instytucję zarządzającą albo pośredniczącą.
2. 
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, składa się:
1)
w tym samym terminie, w którym jest składany raport, a w przypadkach szczególnie uzasadnionych - także po tym terminie;
2)
w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego podpisem zaufanym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem osobistym, za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej ministra albo w postaci papierowej.
§  17. 
1. 
Raport roczny zawiera:
1)
nazwę podmiotu, któremu środki finansowe na realizację inwestycji zostały przyznane;
2)
nazwę inwestycji;
3)
numer umowy dotacyjnej;
4)
informację o pracach lub zadaniach zrealizowanych w okresie objętym raportem;
5)
informację o wydatkach poniesionych na realizację prac lub zadań w okresie objętym raportem.
2. 
Niezłożenie raportu rocznego stanowi podstawę do odstąpienia przez ministra albo ministra nadzorującego od umowy dotacyjnej z wezwaniem do zwrotu przyznanych środków finansowych na realizację inwestycji.
§  18. 
1. 
Raport końcowy zawiera informacje, o których mowa w § 17 ust. 1, oraz:
1)
porównanie rzeczywistych kosztów, podstawowych efektów rzeczowych, okresu realizacji i źródeł finansowania inwestycji z odpowiednimi wielkościami planowanymi przy jej rozpoczęciu oraz określonymi w wyniku zmian dokonanych w okresie realizacji tej inwestycji;
2)
analizę różnic między wielkościami, o których mowa w pkt 1, wraz z uzasadnieniem.
2. 
Niezłożenie raportu końcowego stanowi podstawę do żądania przez ministra albo ministra nadzorującego zwrotu przyznanych środków finansowych na realizację inwestycji.
§  19. 
1. 
Do rozpatrzenia są kierowane wyłącznie raporty, które są kompletne i spełniają wymagania, o których mowa w § 15, § 17 ust. 1 i § 18 ust. 1. W przypadku złożenia raportu niespełniającego tych wymagań albo niezłożenia oświadczenia, o którym mowa w § 16, minister albo minister nadzorujący wzywa podmiot, któremu środki finansowe na realizację inwestycji zostały przyznane, do usunięcia braków formalnych w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje nieprzyjęcie raportu.
2. 
W przypadku stwierdzenia, że złożony raport został sporządzony nieprawidłowo lub jest nierzetelny, minister albo minister nadzorujący wzywa podmiot, któremu środki finansowe na realizację inwestycji zostały przyznane, do uzupełnienia lub poprawienia raportu w wyznaczonym terminie, z pouczeniem, że niezłożenie uzupełnionego lub poprawionego raportu w tym terminie spowoduje nieprzyjęcie raportu.
3. 
W przypadku nieprzyjęcia przez ministra albo ministra nadzorującego:
1)
raportu rocznego przepis § 17 ust. 2,
2)
raportu końcowego przepis § 18 ust. 2

- stosuje się odpowiednio.

§  20. 
Przy rozliczaniu środków finansowych na realizację inwestycji uwzględnia się następujące kryteria:
1)
zgodność zrealizowanego zakresu inwestycji z wnioskiem oraz umową dotacyjną;
2)
prawidłowość wydatkowania tych środków, z uwzględnieniem planowanych nakładów i źródeł finansowania, ujętych w umowie dotacyjnej.
§  21. 
Oceny raportów dotyczących inwestycji związanych z działalnością naukową, z wyłączeniem inwestycji, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2 lit. b, dokonuje zespół w terminie 90 dni od dnia przekazania raportu do oceny.
§  22. 
1. 
Na podstawie oceny raportu rocznego minister albo minister nadzorujący może wezwać podmiot, któremu zostały przyznane środki finansowe na realizację inwestycji, do zwrotu tych środków w całości albo w części.
2. 
Na podstawie oceny raportu końcowego minister albo minister nadzorujący uznaje inwestycję za:
1)
zrealizowaną;
2)
zrealizowaną nienależycie albo niezrealizowaną, z wezwaniem podmiotu, któremu zostały przyznane środki finansowe na jej realizację, do zwrotu tych środków w całości albo w części.
3. 
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i ust. 2 pkt 2, zwrotu środków finansowych na realizację inwestycji dokonuje się na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra albo ministra nadzorującego wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych naliczonymi za okres od dnia przekazania tych środków do dnia ich zwrotu.
§  23. 
1. 
Środki finansowe niewykorzystane na realizację inwestycji podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra albo ministra nadzorującego w przypadku:
1)
inwestycji, której realizacja nie zakończyła się w danym roku budżetowym - w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku;
2)
inwestycji albo jej części, których realizacja zakończyła się przed końcem roku budżetowego - w terminie 15 dni od dnia zakończenia realizacji inwestycji.
2. 
Niezwrócenie niewykorzystanych środków finansowych na realizację inwestycji w terminach, o których mowa w ust. 1, powoduje naliczenie odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych od dnia następującego po dniu, w którym dany termin upłynął, do dnia zwrotu tych środków.
§  24. 
Do dnia 31 grudnia 2019 r. wnioski:
1)
dotyczące inwestycji związanych z kształceniem,
2)
o których mowa w § 3 ust. 2

- składa się do ministra w postaci papierowej.

§  25. 
Wnioski dotyczące inwestycji:
1)
związanych z kształceniem, na podstawie których środki finansowe będą przyznawane w 2020 r., składa się do Ministra Obrony Narodowej oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w terminie do dnia 30 kwietnia 2019 r.;
2)
związanych z działalnością naukową, na podstawie których środki finansowe będą przyznawane w 2020 r., składa się do ministra w terminie do dnia 15 września 2019 r.
§  26. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. 2
1 Obecnie działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka kieruje Minister Edukacji i Nauki, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. wsprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz.U.2020.1848).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone:

1) rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2011 r. w sprawie trybu udzielania oraz zasad i trybu rozliczania dotacji na dofinansowanie lub finansowanie kosztów realizacji inwestycji uczelni publicznej (Dz.U.2011.179.1068),

2) rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 października 2015 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na inwestycje służące potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych (Dz.U.2015.1693)

- które utraciły moc z dniem 1 października 2018 r. na podstawie art. 169 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U.2018.1669).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.1956 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przyznawanie, rozliczanie i przekazywanie środków finansowych na realizację inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową.
Data aktu: 14/03/2019
Data ogłoszenia: 05/11/2020
Data wejścia w życie: 29/03/2019