Loty najważniejszych osób w państwie.

USTAWA
z dnia 30 sierpnia 2019 r.
o lotach najważniejszych osób w państwie

Rozdział  1

Przepisy ogólne

Art.  1.  [Zakres stosowania przepisów ustawy]
1. 
Ustawa określa zasady i tryb organizacji lotów:
1)
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
3)
Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
4)
Prezesa Rady Ministrów

- zwanych dalej "najważniejszymi osobami w państwie", wykonywanych w misji oficjalnej.

2. 
Ustawę stosuje się także do organizacji lotów osób zgłoszonych drogą dyplomatyczną do urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zagranicznych, będących odpowiednikami osób, o których mowa w ust. 1, z państw obcych.

Rozdział  2

Organizacja lotów najważniejszych osób w państwie

Art.  2.  [Nadanie lotom statusu HEAD]
1. 
Status HEAD jest nadawany, wykonywanym w misji oficjalnej, lotom osób, o których mowa w art. 1, odbywanym z wykorzystaniem:
1)
wojskowego specjalnego transportu lotniczego lub innych wojskowych transportowych statków powietrznych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
sojuszniczych statków powietrznych;
3)
wyznaczonych statków powietrznych lotnictwa cywilnego.
2. 
Każdy lot Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej jest lotem wykonywanym w misji oficjalnej.
3. 
W locie, o którym mowa w ust. 2, Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej mogą towarzyszyć członkowie rodziny oraz inne zaproszone przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej osoby.
4. 
Lotem w misji oficjalnej najważniejszej osoby w państwie jest także lot osób, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2-4 oraz ust. 2, odbywany w celu realizacji zadań bezpośrednio związanych z pełnioną przez te osoby funkcją.
Art.  3.  [Osoby mogące być na pokładzie statku powietrznego podczas lotu o statusie HEAD]
1. 
Na pokładzie statku powietrznego, którego lotowi nadano status HEAD, osobom, o których mowa w art. 1, mogą towarzyszyć:
1)
członkowie delegacji;
2)
osoby zapewniające obsługę techniczną, medyczną lub organizacyjną;
3)
dziennikarze.
2. 
Członkami delegacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1, mogą być zaproszeni posłowie, senatorowie, przedstawiciele władz publicznych oraz eksperci.
3. 
Członkowie rodziny mogą towarzyszyć osobom, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2-4 oraz ust. 2, jeżeli ich udział w delegacji jest podyktowany oficjalnym charakterem zadań realizowanych w jej trakcie.
4. 
Loty najważniejszych osób w państwie organizuje się z zachowaniem pierwszeństwa misji oficjalnej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Art.  4.  [Podmioty odpowiedzialne za organizację lotów najważniejszych osób w państwie]
1. 
Za organizację lotów osób, o których mowa w art. 1, odpowiadają Szefowie Kancelarii: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Senatu Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesa Rady Ministrów, każdy w swoim zakresie.
2. 
Szefowie Kancelarii: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej informują Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów o organizowanym locie osoby, o której mowa w art. 1.
3. 
W przypadku wątpliwości związanych z organizacją przez Szefa Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej albo Szefa Kancelarii Senatu Rzeczypospolitej Polskiej lotu, o którym mowa w ust. 2, dotyczących w szczególności bezpieczeństwa i organizacji lotu oraz charakteru zadań realizowanych w ramach misji oficjalnej, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów występuje o wyjaśnienie tych wątpliwości, wyznaczając termin do ich usunięcia.
4. 
W przypadku nieusunięcia wątpliwości, o których mowa w ust. 3, w wyznaczonym terminie Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów informuje, odpowiednio, Szefa Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej albo Szefa Kancelarii Senatu Rzeczypospolitej Polskiej o braku możliwości organizacji lotu.
Art.  5.  [Delegacja ustawowa - szczegółowy tryb organizacji lotów najważniejszych osób w państwie realizowanych wojskowymi statkami powietrznymi]

Minister Obrony Narodowej, po zasięgnięciu opinii Szefów Kancelarii: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezesa Rady Ministrów, określi, w drodze zarządzenia, szczegółowy tryb organizacji lotów osób, o których mowa w art. 1, realizowanych statkami powietrznymi wojskowego specjalnego transportu lotniczego lub innymi wojskowymi transportowymi statkami powietrznymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, uwzględniając konieczność zapewnienia bezpieczeństwa i sprawnej organizacji lotów tych osób.

Art.  6.  [Delegacja ustawowa - szczegółowy tryb organizacji lotów najważniejszych osób w państwie]

Szefowie Kancelarii: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezesa Rady Ministrów, każdy w zakresie swojego działania, określą, w drodze zarządzeń, szczegółowy tryb organizacji lotów osób, o których mowa w art. 1, uwzględniając konieczność zapewnienia bezpieczeństwa i sprawnej organizacji lotów tych osób, w tym przepisy wydane na podstawie art. 5.

Rozdział  3

Centralny Rejestr Lotów o statusie HEAD

Art.  7.  [Dane gromadzone w Centralnym Rejestrze Lotów o statusie HEAD; przekazywanie danych do Rejestru]
1. 
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów prowadzi Centralny Rejestr Lotów o statusie HEAD, zwany dalej "Rejestrem".
2. 
Rejestr zawiera następujące dane o lotach statków powietrznych o statusie HEAD:
1)
datę lotu statku powietrznego;
2)
miejsca startu i lądowania statku powietrznego oraz miejsca międzylądowań;
3)
imiona i nazwiska pasażerów lotu, o których mowa w art. 1 oraz w art. 3 ust. 1 pkt 3, ust. 2 i 3 - ze wskazaniem, do której kategorii pasażerów należą.
3. 
Dane, o których mowa w ust. 2, przekazują do Rejestru, w terminie 5 dni od dnia zakończenia lotu, Szefowie Kancelarii: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Prezesa Rady Ministrów.
4. 
Minister Obrony Narodowej przekazuje Szefom Kancelarii, o których mowa w ust. 3, w terminie 2 dni od dnia zakończenia lotu, dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, w zakresie lotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2.
5. 
Dane, o których mowa w ust. 2, są przekazywane do Rejestru w formie elektronicznej lub papierowej na formularzu.
6. 
Dane zawarte w Rejestrze oraz dokumenty stanowiące podstawę wpisów w Rejestrze przechowuje się przez okres 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano wpisu.
Art.  8.  [Wyłączenie danych z publicznego udostępnienia]
1. 
Przekazując do Rejestru dane, o których mowa w art. 7 ust. 2, Szefowie: Kancelarii Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej mogą wnioskować o wyłączenie wskazanych danych z publicznego udostępnienia, ze względu na ważny interes państwa lub bezpieczeństwo osoby, o której mowa w art. 1.
2. 
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, z własnej inicjatywy lub na wniosek, o którym mowa w ust. 1, może wyłączyć dane, o których mowa w art. 7 ust. 2, z publicznego udostępnienia, ze względu na ważny interes państwa lub bezpieczeństwo osoby, o której mowa w art. 1.
3. 
Przekazując do Rejestru dane, o których mowa w art. 7 ust. 2, Szef Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej określa, które dane są wyłączone z publicznego udostępnienia ze względu na ważny interes państwa lub bezpieczeństwo osoby, o której mowa w art. 1.
4. 
Udostępnianie danych z Rejestru następuje na pisemny wniosek złożony do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Art.  9.  [Delegacja ustawowa - wzór formularza do przekazywania danych do Centralnego Rejestru Lotów o statusie HEAD]

Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza służącego do przekazywania danych, o których mowa w art. 7 ust. 2, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia ujednoliconej formy ich przekazywania.

Rozdział  4

Przepis przejściowy i końcowy

Art.  10.  [Czasowe utrzymanie w życie dotychczasowych przepisów]

Dotychczasowe przepisy dotyczące zasad i trybu organizowania lotów osób, o których mowa w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 i art. 6, jednak nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art.  11.  [Wejście w życie ustawy]

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 7 i art. 8, które wchodzą w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.1967

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Loty najważniejszych osób w państwie.
Data aktu: 30/08/2019
Data ogłoszenia: 15/10/2019
Data wejścia w życie: 30/10/2019, 16/04/2020