Normy dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 19 września 2019 r.
w sprawie norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych

Na podstawie art. 85 ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 864, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.  [Przedmiot regulacji]
Rozporządzenie określa normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych:
1)
oznaczonych kodami CN:
a)
od 2710 12 11 do 2710 12 90 - olejów lekkich i preparatów oraz bez względu na kod CN ich mieszanin z biokomponentami określonymi w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1155, 1123, 1210 i 1527), zwanymi dalej "biokomponentami",
b)
od 2710 19 11 do 2710 19 29 - olejów średnich oraz bez względu na kod CN ich mieszanin z biokomponentami,
c)
od 2710 19 31 do 2710 19 68 - olejów ciężkich oraz bez względu na kod CN ich mieszanin z biokomponentami

- zwanych dalej "paliwami ciekłymi";

2)
wyrobów węglowych;
3)
niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", opodatkowanych stawką podatku akcyzowego inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich;
4)
określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie;
5)
piwa objętego pozycją CN 2203 00;
6)
objętych pozycjami CN:
a)
2204 - win ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi, moszczu gronowego innego niż ten objęty pozycją CN 2009,
b)
2205 - wermutu i pozostałych win ze świeżych winogron aromatyzowanych roślinami lub substancjami aromatycznymi,
c)
2206 00 - pozostałych napojów fermentowanych (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanek napojów fermentowanych oraz mieszanek napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienionych ani niewłączonych

- zwanych dalej "wyrobami winiarskimi";

7)
monoalkilowych estrów kwasów tłuszczowych, zawierających 96,5% lub więcej masy estrów (FAMAE) oznaczonych kodem CN 3826 00 10.
§  2.  [Dopuszczalne ubytki powstające w czasie przyjęcia do magazynu wyrobów akcyzowych]
Dopuszczalne ubytki powstające w czasie przyjęcia do magazynu wyrobów akcyzowych wynoszą dla:
1)
olejów lekkich i preparatów oznaczonych kodami CN od 2710 12 11 do 2710 12 90 oraz bez względu na kod CN ich mieszanin z biokomponentami - 0,1%,
2)
olejów średnich oznaczonych kodami CN od 2710 19 11 do 2710 19 29 oraz bez względu na kod CN ich mieszanin z biokomponentami - 0,08%,
3)
olejów ciężkich oznaczonych kodami CN od 2710 19 31 do 2710 19 68 oraz bez względu na kod CN ich mieszanin z biokomponentami - 0,04%,
4)
wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych stawką podatku akcyzowego inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich - 0,04%,
5)
wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie - 0,1%,
6)
monoalkilowych estrów kwasów tłuszczowych, zawierających 96,5% lub więcej masy estrów (FAMAE) oznaczonych kodem CN 3826 00 10 - 0,04%

- ilości przyjętych wyrobów akcyzowych.

§  3.  [Dopuszczalne ubytki powstające w czasie przeładunku wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym]
Dopuszczalne ubytki powstające w czasie przeładunku wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym wynoszą dla:
1)
olejów lekkich i preparatów oznaczonych kodami CN od 2710 12 11 do 2710 12 90 oraz bez względu na kod CN ich mieszanin z biokomponentami - 0,1%,
2)
olejów średnich oznaczonych kodami CN od 2710 19 11 do 2710 19 29 oraz bez względu na kod CN ich mieszanin z biokomponentami - 0,08%,
3)
olejów ciężkich oznaczonych kodami CN od 2710 19 31 do 2710 19 68 oraz bez względu na kod CN ich mieszanin z biokomponentami - 0,04%,
4)
wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych stawką podatku akcyzowego inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich - 0,04%,
5)
wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie - 0,1%,
6)
monoalkilowych estrów kwasów tłuszczowych, zawierających 96,5% lub więcej masy estrów (FAMAE) oznaczonych kodem CN 3826 00 10 - 0,04%

- ilości przyjętych wyrobów akcyzowych.

§  4.  [Dopuszczalne ubytki powstające w czasie magazynowania wyrobów akcyzowych]
Dopuszczalne ubytki powstające w czasie magazynowania wyrobów akcyzowych wynoszą dla:
1)
olejów lekkich i preparatów oznaczonych kodami CN od 2710 12 11 do 2710 12 90 oraz bez względu na kod CN ich mieszanin z biokomponentami - 0,0015%,
2)
olejów średnich oznaczonych kodami CN od 2710 19 11 do 2710 19 29 oraz bez względu na kod CN ich mieszanin z biokomponentami - 0,0014%,
3)
olejów ciężkich oznaczonych kodami CN od 2710 19 31 do 2710 19 68 oraz bez względu na kod CN ich mieszanin z biokomponentami - 0,0006%,
4)
wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych stawką podatku akcyzowego inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich - 0,0006%,
5)
wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie - 0,0015%,
6)
monoalkilowych estrów kwasów tłuszczowych, zawierających 96,5% lub więcej masy estrów (FAMAE) oznaczonych kodem CN 3826 00 10 - 0,0006%

- sumy dziennych pozostałości wyrobów akcyzowych obliczonej na podstawie dziennych stanów wykazanych w ewidencji magazynowej.

§  5.  [Dopuszczalne ubytki powstające w czasie wydania wyrobów akcyzowych z magazynu]
Dopuszczalne ubytki powstające w czasie wydania wyrobów akcyzowych z magazynu wynoszą dla:
1)
olejów lekkich i preparatów oznaczonych kodami CN od 2710 12 11 do 2710 12 90 oraz bez względu na kod CN ich mieszanin z biokomponentami - 0,1%,
2)
olejów średnich oznaczonych kodami CN od 2710 19 11 do 2710 19 29 oraz bez względu na kod CN ich mieszanin z biokomponentami - 0,08%,
3)
olejów ciężkich oznaczonych kodami CN od 2710 19 31 do 2710 19 68 oraz bez względu na kod CN ich mieszanin z biokomponentami - 0,04%,
4)
wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych stawką podatku akcyzowego inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich - 0,04%,
5)
wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie - 0,1%,
6)
monoalkilowych estrów kwasów tłuszczowych, zawierających 96,5% lub więcej masy estrów (FAMAE) oznaczonych kodem CN 3826 00 10 - 0,04%

- ilości wydanych wyrobów akcyzowych.

§  6.  [Dopuszczalne ubytki powstające w czasie przemieszczania wybranych wyrobów akcyzowych opodatkowanych stawką podatku akcyzowego inną niż stawka zerowa]
1. 
Dopuszczalne ubytki powstające w czasie przemieszczania paliw ciekłych, monoalkilowych estrów kwasów tłuszczowych, zawierających 96,5% lub więcej masy estrów (FAMAE) oznaczonych kodem CN 3826 00 10 oraz wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych stawką podatku akcyzowego inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich, wynoszą dla:
1)
cystern samochodowych - 0,1% ilości wysłanej;
2)
cystern kolejowych - 0,5% ilości wysłanej;
3)
statków morskich i innych jednostek pływających - 0,5% ilości wysłanej;
4)
innych naczyń służących do przemieszczania - 0,04% ilości wysłanej za każdy dzień przemieszczania, przy czym dzień wysłania i dzień przyjęcia przesyłki liczy się jako jeden dzień przemieszczania paliw ciekłych, monoalkilowych estrów kwasów tłuszczowych, zawierających 96,5% lub więcej masy estrów (FAMAE) oznaczonych kodem CN 3826 00 10 albo wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych stawką podatku akcyzowego inną niż stawka zerowa, z wyłączeniem płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich.
2. 
Dopuszczalny ubytek powstający w czasie przemieszczania paliw ciekłych rurociągiem przesyłowym dalekosiężnym wynosi 0,06% ilości wysłanej.
3. 
W przypadku przelania wyrobów akcyzowych wymienionych w ust. 1 do innych naczyń w czasie ich przemieszczania dopuszczalny ubytek wynosi 0,2% ilości przelanej.
§  7.  [Dopuszczalne ubytki powstające w czasie przemieszczania wybranych wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego]
1. 
Dopuszczalny ubytek powstający w czasie przemieszczania wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie wynosi 1% ilości wysłanej, bez względu na środek transportu.
2. 
W przypadku przelania wyrobów akcyzowych wymienionych w ust. 1 do innych naczyń w czasie przemieszczania dopuszczalny ubytek wynosi 0,2% ilości przelanej.
§  8.  [Dopuszczalne ubytki powstające w czasie przemieszczania wyrobów węglowych]
1. 
Dopuszczalny ubytek powstający w czasie przemieszczania wyrobów węglowych na terytorium kraju w związku z wykonaniem czynności stanowiącej przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym wynosi 2% ilości wysłanej, bez względu na środek transportu.
2. 
W przypadku przeładunku w czasie przemieszczania, o którym mowa w ust. 1, dopuszczalny ubytek wynosi 1% ilości przeładowanej.
§  9.  [Dopuszczalne ubytki powstające w czasie magazynowania i przemieszczania piwa]
1. 
Dopuszczalny ubytek powstający w czasie magazynowania piwa w butelkach lub puszkach wynosi 0,02% ilości wydanej z magazynu.
2. 
Dopuszczalny ubytek powstający w czasie wydania piwa z magazynu wynosi 0,3% ilości wydanej.
3. 
Dopuszczalne ubytki powstające w czasie przyjęcia piwa do magazynu wynoszą:
1)
0,3% ilości ustalonej w legalizowanym naczyniu służącym do transportu;
2)
0,5% ilości przyjętej w zbiorniku odbiorcy.
4. 
Dopuszczalne ubytki powstające w czasie przemieszczania piwa wynoszą dla:
1)
cystern - 0,2 % ilości wysłanej;
2)
butelek lub puszek - 0,04% ilości piwa pobranego do przemieszczania ustalonej na podstawie dokumentu przewozu.
5. 
W przypadku przelania piwa do innych naczyń w czasie przemieszczania, o którym mowa w ust. 4, dopuszczalny ubytek piwa wynosi 0,3% ilości przelanej.
§  10.  [Dopuszczalne ubytki powstające w czasie magazynowania i przemieszczania wyrobów winiarskich]
1. 
Dopuszczalny ubytek powstający w czasie magazynowania wyrobów winiarskich w butelkach (stłuczka magazynowa) lub w innych opakowaniach jednostkowych wynosi 0,03% ilości wydanej z magazynu.
2. 
Dopuszczalny ubytek powstający w czasie wydania wyrobów winiarskich z magazynu wynosi 0,3% ilości wydanej z magazynu.
3. 
Dopuszczalne ubytki powstające w czasie przyjęcia wyrobów winiarskich do magazynu wynoszą:
1)
0,3% ilości ustalonej w legalizowanym naczyniu służącym do transportu;
2)
0,5% ilości przyjętej w zbiorniku odbiorcy.
4. 
Dopuszczalne ubytki powstające w czasie przemieszczania wyrobów winiarskich wynoszą dla:
1)
cystern - 0,2 % ilości wysłanej;
2)
butelek lub innych opakowań jednostkowych - 0,04% ilości wyrobów winiarskich pobranych do przemieszczania ustalonej na podstawie dokumentu przewozu.
5. 
W przypadku przelania wyrobów winiarskich do innych naczyń w czasie przemieszczania, o którym mowa w ust. 4, dopuszczalny ubytek wynosi 0,3% ilości przelanej.
§  11.  [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 20 września 2019 r. 2
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1059).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2015 r. w sprawie norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. poz. 2181 oraz z 2018 r. poz. 1484), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne (Dz. U. poz. 1697 i 2511 oraz z 2019 r. poz. 1520).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024