Dotacje celowe przyznawane instytutom działającym w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 6 września 2019 r.
w sprawie dotacji celowych przyznawanych instytutom działającym w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz

Na podstawie art. 68 ust. 6 ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz (Dz. U. poz. 534) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb przyznawania dotacji, o których mowa w art. 63 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz, zwanej dalej "ustawą", w tym szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku o ich przyznanie;
2)
sposób ustalania wysokości dotacji, o których mowa w art. 63 ust. 2 pkt 3 ustawy, zwanych dalej "dotacjami";
3)
warunki i tryb rozliczania dotacji, w tym szczegółowy zakres informacji zawartych w raporcie rocznym z ich wykorzystania, zwanym dalej "raportem rocznym", i w raporcie końcowym z ich wykorzystania, zwanym dalej "raportem końcowym".
§  2. 
Wniosek o przyznanie dotacji dyrektor instytutu działającego w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, zwanego dalej "instytutem Sieci", składa do Prezesa Centrum Łukasiewicz:
1)
za pomocą jego elektronicznej skrzynki podawczej;
2)
w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym;
3)
w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok, na który dotacja ma zostać przyznana.
§  3. 
Wniosek o przyznanie dotacji, o której mowa w art. 63 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy, zwanej dalej "dotacją na projekt badawczy", zawiera:
1)
dane instytutu Sieci:
a)
nazwę,
b)
adres,
c)
imię, nazwisko i funkcję osoby wskazanej do kontaktu w postępowaniu o przyznanie dotacji na projekt badawczy;
2)
tytuł i tematykę projektu badawczego zgodną z kierunkami działalności Sieci Badawczej Łukasiewicz, zwanej dalej "Siecią", wyznaczonymi przez Radę Centrum Łukasiewicz;
3)
opis zadań planowanych do realizacji w ramach projektu badawczego;
4)
planowane efekty realizacji projektu badawczego i ich znaczenie dla realizacji celu działalności Sieci, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy;
5)
okres realizacji projektu badawczego;
6)
koszt realizacji projektu badawczego;
7)
wnioskowaną wysokość dotacji na projekt badawczy w poszczególnych latach oraz wskazanie planowanych wydatków na realizację poszczególnych zadań, o których mowa w pkt 3, wraz z uzasadnieniem;
8)
harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji projektu badawczego;
9)
liczbę pracowników, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, zatrudnionych w instytucie Sieci, którzy będą zaangażowani w realizację projektu badawczego;
10)
wysokość środków finansowych uzyskanych przez instytut Sieci w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku:
a)
ze sprzedaży usług badawczych,
b)
na finansowanie projektów badawczych obejmujących badania naukowe lub prace rozwojowe, finansowane w trybie konkursowym przez instytucje zagraniczne lub organizacje międzynarodowe oraz przez podmioty krajowe.
§  4. 
1. 
Wniosek o przyznanie dotacji, o której mowa w art. 63 ust. 2 pkt 3 lit. b ustawy, zwanej dalej "dotacją na inwestycję", zawiera:
1)
dane instytutu Sieci:
a)
nazwę,
b)
adres,
c)
imię, nazwisko i funkcję osoby wskazanej do kontaktu w postępowaniu o przyznanie dotacji na inwestycję;
2)
rodzaj inwestycji określony zgodnie z art. 64 pkt 2 lit. b ustawy;
3)
nazwę i lokalizację inwestycji;
4)
okres realizacji inwestycji;
5)
zakres rzeczowy i opis inwestycji, w tym:
a)
wskazanie projektu badawczego, którego realizacji inwestycja będzie dotyczyła, i jego znaczenia dla realizacji celu Sieci, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy, oraz działań wskazanych w strategiach działalności Sieci,
b)
opis zadań planowanych do realizacji w ramach inwestycji,
c)
określenie wkładu inwestycji w rozwój potencjału badawczego instytutu Sieci;
6)
wartość kosztorysową inwestycji;
7)
wnioskowaną wysokość dotacji na inwestycję w poszczególnych latach oraz wskazanie planowanych wydatków na realizację poszczególnych zadań, o których mowa w pkt 5 lit. b, wraz z uzasadnieniem;
8)
źródła finansowania inwestycji;
9)
harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji inwestycji;
10)
sposób zagospodarowania infrastruktury planowanej do sfinansowania z dotacji na inwestycję po zakończeniu realizacji projektu badawczego, o którym mowa w pkt 5 lit. a.
2. 
Do wniosku o przyznanie dotacji na inwestycję, o której mowa w art. 64 pkt 2 lit. b tiret drugie ustawy, dołącza się oświadczenie o rodzaju posiadanego tytułu prawnego do nieruchomości.
§  5. 
Do rozpatrzenia kieruje się wyłącznie wnioski o przyznanie dotacji złożone w terminie, o którym mowa w § 2 pkt 3, i spełniające wymagania określone w § 2 pkt 1 i 2 oraz odpowiednio w § 3 albo w § 4. W przypadku złożenia wniosku niespełniającego tych wymagań Prezes Centrum Łukasiewicz wzywa dyrektora instytutu Sieci do usunięcia braków w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
§  6. 
Przy ustalaniu wysokości:
1)
dotacji na projekt badawczy uwzględnia się:
a)
wysokość środków finansowych zaplanowanych w budżecie państwa na dany rok na projekty badawcze realizowane przez instytuty Sieci,
b)
koszt realizacji projektu badawczego,
c)
wkład instytutu Sieci w transfer wiedzy oraz wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do gospodarki ustalany na podstawie udziału przychodów instytutu Sieci ze sprzedaży usług badawczych w całości jego przychodów;
2)
dotacji na inwestycję uwzględnia się:
a)
wysokość środków finansowych zaplanowanych w budżecie państwa na dany rok na inwestycje realizowane przez instytuty Sieci,
b)
wartość kosztorysową inwestycji,
c)
znaczenie inwestycji dla osiągania celów wskazanych w strategiach działalności Sieci i realizacji kierunków działalności Sieci wyznaczonych przez Radę Centrum Łukasiewicz na dany rok.
§  7. 
Prezes Centrum Łukasiewicz przekazuje dyrektorowi instytutu Sieci informację o przyznaniu dotacji i jej wysokości albo o odmowie przyznania dotacji, w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
§  8. 
1. 
Dyrektor instytutu Sieci, któremu została przyznana dotacja, składa Prezesowi Centrum Łukasiewicz raport roczny w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku przekazania dotacji.
2. 
Dyrektor instytutu Sieci, któremu została przyznana:
1)
dotacja na projekt badawczy, składa Prezesowi Centrum Łukasiewicz raport końcowy w terminie 60 dni od dnia zakończenia realizacji zadań, o których mowa w § 3 pkt 3;
2)
dotacja na inwestycję, składa Prezesowi Centrum Łukasiewicz raport końcowy w terminie 60 dni od dnia, w którym została uregulowana ostatnia płatność związana z finansowaniem inwestycji.
3. 
Raporty roczne i raporty końcowe składa się:
1)
za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej Prezesa Centrum Łukasiewicz;
2)
w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
4. 
Raporty roczne i raporty końcowe obejmują:
1)
część ogólną zawierającą:
a)
nazwę instytutu Sieci,
b)
tytuł projektu badawczego albo nazwę inwestycji,
c)
numer umowy, o której mowa w art. 68 ust. 3 ustawy, zwanej dalej "umową dotacyjną";
2)
część opisową zawierającą opis realizacji w okresie objętym raportem poszczególnych zadań, na które dotacja została przyznana;
3)
część finansową zawierającą informację o:
a)
wydatkach poniesionych w okresie objętym raportem na realizację poszczególnych zadań, na które dotacja została przyznana,
b)
wysokości środków finansowych pochodzących z dotacji, które nie zostały wykorzystane w okresie objętym raportem.
5. 
Niezłożenie raportu rocznego stanowi podstawę do odstąpienia przez Prezesa Centrum Łukasiewicz od umowy dotacyjnej z wezwaniem do zwrotu przyznanej dotacji.
6. 
Niezłożenie raportu końcowego stanowi podstawę do żądania przez Prezesa Centrum Łukasiewicz zwrotu przyznanej dotacji.
§  9. 
1. 
Prezes Centrum Łukasiewicz dokonuje oceny raportów rocznych i raportów końcowych.
2. 
Ocenie podlegają wyłącznie raporty roczne i raporty końcowe, które są kompletne i spełniają wymagania, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4. W przypadku złożenia raportu niespełniającego tych wymagań Prezes Centrum Łukasiewicz wzywa dyrektora instytutu Sieci, któremu dotacja została przyznana, do usunięcia braków w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje nieprzyjęcie raportu.
3. 
W przypadku stwierdzenia, że złożony raport roczny albo raport końcowy został sporządzony nieprawidłowo, Prezes Centrum Łukasiewicz wzywa dyrektora instytutu Sieci, któremu dotacja została przyznana, do uzupełnienia lub poprawienia raportu w wyznaczonym terminie, z pouczeniem, że niezłożenie uzupełnionego lub poprawionego raportu w tym terminie spowoduje nieprzyjęcie raportu.
4. 
W przypadku nieprzyjęcia przez Prezesa Centrum Łukasiewicz:
1)
raportu rocznego przepis § 8 ust. 5,
2)
raportu końcowego przepis § 8 ust. 6 stosuje się odpowiednio.
§  10. 
Oceny raportów rocznych i raportów końcowych Prezes Centrum Łukasiewicz dokonuje w terminie 90 dni od dnia przekazania do oceny raportów spełniających wymagania, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, a w przypadku, o którym mowa w § 9 ust. 2, od dnia, w którym dyrektor instytutu Sieci złożył uzupełniony lub poprawiony raport.
§  11. 
Warunkami rozliczenia dotacji są:
1)
zgodność zrealizowanego zakresu zadań, na które dotacja została przyznana, z umową dotacyjną;
2)
prawidłowość wydatkowania środków finansowych pochodzących z dotacji, z uwzględnieniem planowanych wydatków i źródeł finansowania, ujętych w umowie dotacyjnej.
§  12. 
1. 
Po dokonaniu oceny raportu rocznego Prezes Centrum Łukasiewicz informuje o jej wyniku dyrektora instytutu Sieci i może wezwać go do zwrotu przyznanej dotacji w całości albo w części.
2. 
Po dokonaniu oceny raportu końcowego Prezes Centrum Łukasiewicz informuje dyrektora instytutu Sieci o uznaniu projektu badawczego albo inwestycji za:
1)
zrealizowane;
2)
zrealizowane nienależycie albo niezrealizowane i wzywa ten instytut do zwrotu przyznanej dotacji w całości albo w części.
3. 
Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, przekazuje się w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
4. 
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i ust. 2 pkt 2, zwrotu dotacji dokonuje się na rachunek bankowy Centrum Łukasiewicz wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych naliczonymi za okres od dnia przekazania dotacji do dnia jej zwrotu.
§  13. 
1. 
Niewykorzystana część dotacji podlega zwrotowi na rachunek bankowy Centrum Łukasiewicz:
1)
do dnia 15 stycznia roku następującego po roku przyznania dotacji jeżeli realizacja projektu badawczego albo inwestycji nie zakończyła się w danym roku budżetowym;
2)
w terminie 15 dni od dnia zakończenia realizacji projektu badawczego albo inwestycji jeżeli nastąpiło to przed końcem roku budżetowego.
2. 
Niezwrócenie niewykorzystanej części dotacji w terminach, o których mowa w ust. 1, powoduje naliczenie odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych od dnia następującego po dniu, w którym dany termin upłynął, do dnia zwrotu niewykorzystanej części dotacji.
§  14. 
Wnioski o przyznanie dotacji na rok 2020 dyrektorzy instytutów Sieci składają do Prezesa Centrum Łukasiewicz w terminie do dnia 31 października 2019 r.
§  15. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1530).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024